Dossier

Elektrische auto opladen: hoe werkt het?

Wat is de beste (en de goedkoopste) manier om je elektrische auto op te laden? Hou bij je keuze rekening met het soort laadpalen, hun vermogen, de prijs, de elektrische installatie, het capaciteitstarief in Vlaanderen enz. We helpen je op weg.

Expertise:
Redactie:
29 april 2025
hoe elektrische auto opladen

Overweeg je om een 100 % elektrische auto te kopen? Mooi! Maar het stopt niet bij de aankoop. Je moet hem ook nog kunnen opladen. Tenzij dat op je werk kan, rest je momenteel bijna geen andere keuze dan de elektrische auto thuis op te laden.

Een laadpaal kiezen voor thuis

Publieke laadpaal

Hoewel er steeds meer publieke oplaadpunten bijkomen, zijn er nog andere obstakels aan zulke laadpalen.

Vooreerst de laadtijd. Zo duurt het 15 tot 30 minuten bij de meest courante elektrische auto's om 100 km autonomie bij te krijgen. Slechts enkele auto’s kunnen nu al op ultrahoog vermogen worden opgeladen aan de zeldzame laadpalen die zich daartoe lenen.

Om 100 km autonomie bij te krijgen, moet je daar zo’n 4 minuten opladen. Het al te frequente gebruik van deze manier van opladen kan echter ten koste gaan van de levensduur van de batterij. Ook rijst de vraag of het stroomnet wel duizenden dergelijke laadpalen zal aankunnen.

En dan is er de prijs. Een accu volladen aan een snelle laadpaal kost grofweg de helft tot dubbel zoveel als een laadbeurt thuis, het abonnement op de dienst niet meegerekend. Dat maakt het gebruik van je nieuwe elektrische auto duurder dan dat van je oude auto met een verbrandingsmotor.

Betalen doe je meestal met een laadpas. Aan sommige snelladers kun je ook met kredietkaart betalen.

Laadpas

Zo'n laadpas is een kaart of sleutelhanger waarmee je betaalt voor de oplaadbeurt van je elektrische auto. Je scant je pas aan een publieke laadpaal bij de start en op het einde van je laadbeurt, waarna je verbruik in rekening wordt gebracht. Volgens VAB is België het duurste land in de EU qua laden.

Je kunt je laadpas aanvragen bij één van de vele aanbieders: Ionity, Fastned, Tesla, Blue Corner, enz. Er zijn er honderden. Betalen doe je via je abonnement, of je kunt een prepaid-kaart gebruiken, maar die zijn duurder. 

Het loont overigens om te vergelijken, want sommige laadpassen rekenen (soms verdoken) extra kosten aan zoals idle fees, een soort boete als je een laadpaal langer dan nodig bezet houdt. Als je een abonnement hebt, betaal je ook vaste abonnementskosten, ongeacht je verbruik.

Laadpaal thuis

Wellicht zul je je auto liever aan een laadpaal met lager vermogen opladen, daar waar je voertuig geparkeerd staat. Dat is goedkoper dan met een snellader.

Er zijn op dit moment helaas weinig opties langs de openbare weg, zodat een oplaadoplossing thuis momenteel de enige optie is. Je moet dan wel over een garage, carport of een parkeerplaats vlak bij je woning beschikken.

Via stopcontact

Bijna alle elektrische auto's worden geleverd met een kabel die een kastje bevat dat het opladen via een standaard stopcontact regelt en beveiligt. Het opladen is dan technologisch beperkt tot 10 ampère, oftewel 2,3 kilowatt.

Met een robuustere standaardstekker is het mogelijk om de limiet van 10 ampère van uw elektrische installatie te omzeilen. Maar dan nog gaat het laden traag. Als je sneller wilt volladen, moet je een laadpaal gebruiken.

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

De kosten voor het opladen zullen voornamelijk afhangen van je verbruik en hoeveel je wilt betalen voor extra stroom. Een laadstation alleen al kost tussen € 500 en € 2 750 euro. Tel daar nog de installatiekosten bij.

Hoeveel kost een laadpaal thuis?

Hoeveel kW moet mijn laadpaal hebben?

Hoeveel vermogen moet je installeren? Dat hangt af van je behoeften en, niet in de laatste plaats, van de extra kosten die het extra vermogen met zich mee kan brengen.

Het meest voorkomende scenario is om lege batterijen 's nachts van 22u tot 7u op te laden, om te profiteren van het daluurtarief en 's ochtends weg te rijden. In 9 uur levert een terminal van 3,5 kW iets meer dan 170 km actieradius op.

Een terminal van 7,4 kW levert meer dan 300 km. Is een terminal van 7,4 kW voldoende voor jou? Lees meer over de mogelijke vermogens voor thuislaadstations

Hoeveel vermogen installeren?

Wat is de impact van het capaciteitstarief op laadpalen? 

Sinds januari 2023 is het capaciteitstarief ingevoerd in Vlaanderen. Daardoor wordt ook je maximale werkelijk gebruikte vermogen gefactureerd. Op jaarbasis betaal je in 2024 € 38 tot € 57 per kW. Wat zijn de gevolgen daarvan op je elektriciteitsfactuur als je je elektrische auto thuis moet opladen?

Wat zijn de gevolgen van het capaciteitstarief?

Slimme laadpalen

Slimme laadpalen kunnen de laadduur en het laadvermogen van je auto aanpassen zodat je het voordeligste tarief geniet, zonder dat je huisnetwerk of het algemene net overbelast raken. Ontdek nog meer mogelijke voordelen van zo'n slimme laadpaal.

Is een slimme laadpaal de moeite?

Hoe een laadpaal kiezen?

Overweeg jij om thuis een laadpaal te laten installeren? Ontdek alles wat je moet weten over de keuze, de installatie en het onderhoud van je laadpaal in onze koopgids.

Zo kies je de beste laadpaal

Aanbevolen voor jou