Nieuws

Autobouwer van smart #1 verbetert software na onze test

De fabrikant van smart #1, een elektrische auto, heeft de rijstabiliteit verbeterd nadat tijdens onze tests bleek dat de ingebouwde software niet goed werkte. Onze kritiek draagt dus bij tot een belangrijke verbetering voor de veiligheid van de bestuurders en het verkeer in het algemeen.

26 februari 2024
smart 1 hashtag one car auto premium

Wat is er gebeurd met de smart #1? 

In een vroegere test van de smart #1 hadden we gemerkt dat het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) niet goed functioneerde. Dat is ontworpen om de rijstabiliteit en tractie te verbeteren. 

We hebben de fabrikant gewezen op de ontoereikende kwaliteit van de ESP. Onze klacht heeft geleid tot een verbetering van het stabiliteitsprogramma. De auto is opnieuw getest met de vernieuwde ESP. De smart #1 presteert nu aanzienlijk beter in de uitwijktest en vertoont een veel grotere rijstabiliteit.

De beste elektrische auto's en plug-in hybrides

51 Redelijke
kwaliteit
Getest in labo
Elektrische auto's & plug-in-hybrides
Referentieprijs  17 999,00
54 Redelijke
kwaliteit
Getest in labo
Elektrische auto's & plug-in-hybrides
Referentieprijs  23 250,00
65 Goede
kwaliteit
Beste
koop
Getest in labo
Elektrische auto's & plug-in-hybrides
Referentieprijs  24 499,00

Wat is de smart #1?

Deze elektrische “compacte” SUV smart #1 komt in zes verschillende uitvoeringen, waarvan er een de jouwe kan zijn als je er tussen de € 36 500 en € 48 000 voor over hebt. Afhankelijk van het model wordt die meegeleverd met automatische parkeerassistent, ingebouwde warmtepomp, display op de voorruit, audiosysteem met 13 luidsprekers, sfeerverlichting, comfortabele stoel en app.

Volgens de autobouwer heeft de smart #1 een theoretische actieradius van 440 km en een laadtijd van 30 minuten.

Wat was het probleem met de smart #1?

De e-SUV vertoonde een “kritieke neiging tot overstuur” in de uitwijktest, dat duidt op een probleem met het uitwijken en de lastwisseling aan de achterkant van de auto in bochten. Daardoor kon de auto beginnen driften.

Het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) greep pas heel laat en onvoldoende in om de situatie te corrigeren. De bestuurder moest snel tegensturen om de doorwegende achterkant te compenseren bij het nemen van bochten.

Volgens de testingenieurs zou de auto daardoor van de weg kunnen raken of tegenliggers aanrijden bij een plotseling uitwijkmanoeuvre, een te snelle bocht of het snel loslaten van het gaspedaal.

Wat is er veranderd?

De fabrikant heeft het elektronische stabiliteitsprogramma aangepast. Hierdoor is het rijgedrag van de smart #1 aanzienlijk verbeterd.

De smart #1 is nu veel stabieler bij een lastwisseling aan de achterkant. Dat blijkt uit onze uitwijktest. De ESP grijpt nu sneller en efficiënter in. Daardoor blijft de auto beter controleerbaar tijdens het nemen van bochten. Er is minder stuurkracht nodig en de rijstabiliteit is beter.

Alle eigenaars van deze e-SUV krijgen automatisch een update van de software. Die is voorzien in april 2024. Een bezoek aan een garage is niet nodig. Bovendien zal de verbetering ook in andere modellen zoals de smart #3 worden verwerkt. En onze uitwijktest wordt vanaf nu opgenomen in de eigen tests van de autobouwer.

Conclusie

Dit bewijst hoe belangrijk het werk van consumentenorganisaties is. Onze autotests wegen zwaar in de auto-industrie en de autofabrikanten nemen de kritiek van de testers serieus. Testaankoop is een van Europese partners die zich hebben aangesloten bij de automobielvereniging ADAC voor autotests. 

Waar moet je op letten als je een auto wil kopen?

Aanbevolen voor jou