Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt

Fraude 2dehands via betaalplatform - nalatigheid

Geachte Testaankoop Ik wend mij tot u met het verzoek om juridische ondersteuning betreffende een frauduleuze transactie op het platform 2dehands.be, dat eigendom is van Marktplaats BV. Als consument ben ik slachtoffer geworden van oplichting, ondanks duidelijke veiligheidsvermeldingen en identiteitsverificatie op het platform. Hieronder geef ik de situatie weer. Op 14 juni 2025 kocht ik via 2dehands.be een Garmin Edge 1040 GPS-toestel, aangeboden door een verkoper onder de naam “Julian”. De prijs bedroeg €300, vermeerderd met €5,40 verzend- en transactiekosten, wat het totaal op €305,40 bracht. De betaling verliep via een pop-up op 2dehands, met de geïntegreerde betaalmodule van Online Payment Platform (OPP). Ik betaalde het bedrag met mijn debetkaart. De verkoper was volgens 2dehands zogezegd geverifieerd via een identiteitskaart en een gekoppeld bankrekeningnummer. Deze verificatie wekte vertrouwen en gaf mij als consument het idee dat ik via een beveiligd en verantwoord systeem kocht. De transactie werd uitgevoerd via een platform dat expliciet adverteert met geverifieerde identiteit en veilige betalingen. Enkele dagen na de betaling had ik nog niets ontvangen. Bij navraag stelde de verkoper mij gerust door te verwijzen naar vertraging bij de post. Kort nadien verdween echter de volledige chatgeschiedenis en bleek de verkoper onbereikbaar. Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met 2dehands, waar men bevestigde dat het om fraude ging. Ook werd ik verwezen naar Online Payment Platform. Die laatste gaf aan dat het bedrag zonder tussenkomst of goedkeuring van mijn kant meteen naar de verkoper werd doorgestort, hoewel op het platform werd aangegeven dat betaling pas zou volgen na ontvangst of bevestiging van de koper. Zowel 2dehands als OPP beroepen zich op de privacywetgeving om de identiteit van de verkoper niet vrij te geven (enkel aan de politie), ook al is die bekend binnen hun systemen. Ik heb deze case intussen aangegeven bij de politie. Bij mijn aangifte werd mij echter meegedeeld dat er geen verder onderzoek zal plaatsvinden, gezien het om “slechts” €300 gaat en als "te arbeidsintensief" werd gezien. Volgens hun beleid is verdere opvolging pas mogelijk als een bepaalde drempel wordt overschreden, indien meerdere slachtoffers zich melden of de identiteit van de persoon in kwestie is gekend. Tot op heden vernam ik geen verdere actie. Zowel 2dehands als OPP weigeren proactief mee te werken (ondanks dat beide instanties de identiteit van de persoon geverifieerd hebben) en verwijzen door naar een politie die geen onderzoek uitvoert wegens “prioriteit”. Dit leidt tot de absurde situatie waarbij frauduleuze verkopers in alle vrijheid kunnen blijven opereren, zich verschuilen achter privacywetgeving en niet vervolgd worden door overheidsinstanties, terwijl consumenten geen enkele bescherming genieten, zelfs niet na een politieaangifte en bewijs. Als trouwe gebruiker van 2dehands voel ik mij ernstig misleid en onvoldoende beschermd. Ik wens niet enkel mijn eigen recht te verdedigen, maar ook andere consumenten te waarschuwen en te beschermen tegen deze lakse aanpak. Ik verzoek jullie dan ook om: 1. Juridische bijstand en opvolging in deze zaak. 2. Een formele klacht tegen 2dehands.be wegens misleidende praktijken en gebrek aan consumentenbescherming. 3. Ondersteuning bij een mogelijke gezamenlijke klacht of een verzoek tot onderzoek naar de rol van dit soort platformen bij frauduleuze transacties. Ik kijk uit naar jullie advies en verdere begeleiding. Met vriendelijke groeten C. De Smet

Afgesloten
B. S.
18/11/2024

2 keer fraude op 2dehands.be

Beste, Ik ben reeds 2x opgelicht via valse profielen op de 2dehands.be Het antwoord van 2de hands is teleurstellend en ze nemen geen enkele verantwoordelijkheid. Er zijn dus blijkbaar valse profielen, op een volgens hen "veilig platform", maar hoe gebeuren die checks? Nieuwe profielen checken via bvb. via itsme te werken kan toch zo moeilijk niet zijn? Alles afschuiven op de bank en politie is echter wel zeer gemakkelijk. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Opgelost Behandeld door Test Aankoop

Verplichte accountbeveiliging met telefoonnummer

Ik ben al 20 jaar ingeschreven op 2dehands. Nu krijg ik volgende bericht: "Goed nieuws: je 2dehands-account wordt straks nog beter beschermd, zodat je veilig kunt blijven handelen. Laat daarom nu je telefoonnummer controleren in de app, zodat we je account kunnen beveiligen met een SMS-beveiligingscontrole (ook wel tweestapsverificatie genoemd). Zo bevestig je dat jij echt wel degene bent die inlogt. Dubbel zo veilig!" Met andere woorden: als ik mijn telefoonnummer niet met hen deel, kan ik mijn account niet meer gebruiken. Ik vind het persoonlijk veiliger zo. Mijn telefoon kan gehackt worden (net zoals de gegevensdatabase van 2dehands). Mijn inlog paswoord zit in mijn hoofd, daar kan niemand in kijken. Ik vind dit dus helemaal géén goed nieuws en helemaal niet veilig. Mensen moeten de keuze krijgen of ze die tweestapsverificatie willen gebruiken of niet. Er zijn ook nog altijd mensen die geen smartphone of gsm hebben. Die vallen dan ook uit de boot? Iedereen op 2dehands is geregistreerd met een email adres. Verificatie kan toch ook met een bevestigingsmail dan?

Opgelost
R. D.
17/11/2023

2dehands.be betaalverzoeken vie hun site LET OP!

Op 16/11/2023om 21u22 een betaalverzoek gedaan voor een bedrag van 257,40 euro. Status betaling geslaagd wat in transactie overzicht te zien is + uitbetaling voorzien uiterlijk de eerstvolgende werkdag voor 18u00 (dus vandaag 17/11). Enkele uren later volgt vanuit 2dehands.be een mail met de mededeling : Je betaalmogelijkheden zijn tijdelijk beperkt Goed dat je zo actief bent als verkoper op 2dehands!Om van onze betaaldiensten gebruik te kunnen blijven maken, zijn wij nu wel wettelijk verplicht om aanvullende gegevens bij jou op te vragen.Vul je gegevens aan en zorg dat je weer kunt verkopen. Tot daar op zich geen probleem, kopie van id kaart werd doorgestuurd naar hun betaalprovider Online Payment Platform, die laten weten binnen de werkdag de verificatie te doen. OPP en 2dehands.be mogen echter wettelijk niet de achterkant van de ID kaart opvragen om de betaling goed te keuren. Voor zover ik kan lezen, betekent dit dat vooraleer er weer betaalverzoeken uitbetaald of uitgevoerd kunnen worden de id check compleet moet zijn. 2dehands.be laat echter weten dat de voorgaande betaling van 257,40 euro geblokkeerd werd zonder melding aan de verkoper op het moment van de verkoop. Kortom blijf er van weg. Helpdesk bij 2dehands.be onbestaande ....

Afgesloten
Y. V.
29/08/2023

Namaakgoederen/verdachte adverteerder

Beste,Ik heb bij een verkoper verschillende namaakgoederen opgemerkt. Ondanks het aangeven van dit probleem, blijft het artikel te koop aangeboden.In het verleden al een verdachte verkoper aangegeven, verkoopt door de band privé de ene na de andere scooter met problemen aan. Die persoon blokkeert zo snel mogelijk de mogelijkheid om die te evalueren. Hij kan blijvend doorgaan met zijn handeltje.Het lijkt mij duidelijk dat 2dehands.be geen eerlijk platform is. Voor dwazigheden wordt ingegrepen, maar de verdachte verkopers met namaakgoederen en defecte scooters. Worden de hand boven het hoofd gehouden. Ik zoek op waar klacht neer te leggen bij de economische overheden, met bewijs dat jullie niet hebben ingegrepen.Met teleurgestelde groeten,Youri Verween

Afgesloten

Opgelicht via & door 2dehands

Beste, enkele dagen geleden ging ik op zoek naar een set Lego als kerstcadeau voor mijn vriend. Hij had graag de set ‘Piraten van de Barracuda Baai’. Al gauw zag ik een aantal zoekertjes via 2dehands.be en marktplaats staan. Ze waren allemaal nieuw. Ik besloot om te reageren op het zoekertje van ene ‘Jeanine’. De prijs verschilde niet zoveel van het originele, de vrouw was al meer dan 5 jaar actief op 2dehands en het contact verliep vlot en vriendelijk. Daarnaast stond het zoekertje al online sinds 23 november (al 5 dagen actief) Wie dacht toen dat het uiteindelijk om oplichting bleek te gaan? Op zaterdag werd de deal gesloten en ze verzekerde me dat het pakketje werd opgestuurd van zodra het geld overgeschreven was. Ik schreef het geld over op een normaal Belgisch rekeningnummer, geen enkele zaak wees naar oplichting of fraude. Op dinsdagmiddag kreeg ik te horen van 2dehands dat het om een frauduleus zoekertje zou gaan. Jammer genoeg was het contact al zo ver gevorderde dat ik het bedrag al stortte. Maar wat 2dehands me toen vertelde heeft ervoor gezorgd dat ik nooit nog een verkoop/ aankoop zal doen via 2dehands. Het geeft me steeds meer wantrouwen in 2dehands. Ze vertelden me doodleuk dat het in dit geval om een frauduleus zoekertje zou gaan en ze raden me aan om voorzichtig te zijn met mijn verdere contact met deze adverteerder. Er werden blijkbaar door hen al heel wat stappen tegen dit account genomen. Waarom gebeurde dit toen pas nl. 3 dagen nadat ik contact opnam? Dit account was al 5 jaar actief op 2dehands.be en pas nu werd er actie ondernomen. Waar is de waarschuwing toen ik nog maar net op dit zoekertje reageerde? Ik betreur dit voorval ten zeerste en raad iedereen af om nog maar gebruik te maken van 2dehands. Je moet beter opletten met de accounts via 2dehands, dat is de tip die ik kreeg. Sorry hoor, maar het account was al 5 jaar actief, had een normale naam, geen vreemde reviews, 1 artikel te koop, etc. Gewoon te vertrouwen. Daarnaast betaalde ik niet via één of andere vreemde link maar schreef ik het geld over op een Belgisch rekeningnummer. Daarnaast werd het zoekertje en het account onmiddellijk verwijdert. Alle contact tussen de verkoper en mezelf is verbroken. Ik kan op geen enkele manier nog in contact treden. Alles is verdwenen. Ze raadden me aan om contact op te nemen met de politie en de bank. Maar helaas kan ik mijn geld niet meer terugvorderen aangezien het al op het uiteindelijke rekeningnummer staat. Ik ben ondertussen meer dan 150 euro armer en een bezoekje aan de politie rijker. Daarnaast ben je niet meteen 100% zeker dat het om oplichting gaat. De politie raadt me aan om even te wachten en te hopen dat het pakketje toch mijn richting uitkomt. Daar zit je dan.. zenuwachtig te wezen en te hopen dat je of je pakketje ziet komen of je geld zal terugzien. Zonder vooruitzicht. Ik vroeg 2dehands of ik mocht weten waarom ze vermoeden dat het om een frauduleus zoekertje zou gaan. Maar dit mocht ik als koper, als slachtoffer, niet weten. Dit is iets van onze interne werking. Sorry, ben ik dan geen uitleg verschuldigd? Het is namelijk dankzij hen dat ik slachtoffer ben geworden van deze oneerlijke praktijken.Ik ben pas enkele dagen later op de hoogte gebracht door hen terwijl deze persoon al langer actief was op 2dehands. De politie raadde me aan om aan 2dehands te vragen of ik het e-mailadres kreeg van de persoon die achter dit account zat. Zo zou ik (indien het niet om oplichting gaat) in contact kunnen treden met deze persoon. Maar helaas… dit valt onder de wet van de privacy. Heb ik dan niet het recht om in contact te treden met deze persoon? En te hopen voor een goede afloop van deze zaak? Nee. Ik blijf achter zonder hulp en niet wetende wat er gebeurt is. Ik blijf hopen op een goede uitkomst. Maar stilletjes aan verdwijnt alle hoop… Ik hoop dat er iemand is die me hierbij nog kan helpen. Als ik het geld niet terugkrijg van de persoon in kwestie, dan hoop ik dat 2dehands me zal vergoeden aangezien het hun schuld is dat ik nog in contact kon komen met deze persoon.

Afgesloten
L. F.
15/04/2020

Account zonder reden geblokkeerd

Beste 2dehands.beJullie hebben mij gisteren voor een, voor mij althans, onbekende reden. Mail gestuurd, geen antwoord gekregen. Zelfs via Facebook: geen enkele reactie. Een klant stuurde mij de boodschap die jullie hem hadden gestuurd over mij: ik zou een frauduleuze verkoper zijn die mensen oplicht. Ik heb nog nooit iemand opgelicht, met welk recht noemen jullie mij dan een oplichter? Graag reactie en excuses en deblokkering van mijn account. Iemand die meer dan 1000 zoekertjes bij jullie heeft staan en meer dan 200 goede waarderingen zo behandelen, dat kan echt niet. GroetenKelly F.

Afgesloten

Oplichting

Beste, Gisteren ben ik opgelicht geweest door een koper op tweedehands.be Ikzelf had een handtas tekoop aangeboden en na contact met de meest betrouwbare koper werden er verschillende bedragen van mijn rekening gehaald. 99,99€ - 100€ - 175€ - 178€, dit samen voor een totaal van 952,95€.De oplichtster (sara) heeft me aangesproken via de officiële chat van tweedehands.Ze vroeg om men bankrekening nummer om 12.00u zodat ze een overschrijving kon doen tijdens haar middagpauze. Ik heb mijnrekeningnummer gegeven om 12.03u. Hierna werd er mij om een verificatie gevraagd om 12.15u, deze heb ik uitgevoerd om 12.22u. Ik heb deze website geopend en grondig gecontroleerd, het leek me een officiële tweedehands website. Als ik dan kijk naar mijn bankrekening zijn er verschillende bedragen afgegaan (952,95€). De eerste verrichting was om 11.31u en de laatste om 11.34u. Enkele overschrijvingen werden uitgevoerd naar Duitsland, andere naar een Webstore in Ranst (BE). Zeer vreemd als je weet dat ik mijn bankrekening nummer pas heb gegeven om 12.03u. Onmiddelijk heb ik contact opgenomen met Cardstop en ben ik ook naar de bank geweest. Zij hebben me verder geholpen met het blokkeren van de kaarten en dergerlijke.Ze verwezen me door naar het politiekantoor voor een aangifte. Ondertussen heb ik contact opgenomen met tweedehands en zij vinden het een ‘jammere situatie’ ze kunnen niets doen en wachten op contact van de politie. Ook heb ik hen nogmaals gemaild ivm het uurverschil dat dit toch vreemd is maar ook daarop willen ze wachten op contact van de politie. (Ik heb tweedehands alle nodige documenten bezorgd : overzicht bankrekening, chatbericht, aangifte politie, ... ). Ik ben sinds enkele jaren aangesloten op tweedehands en verkoop zeer sporadisch iets. In mijn ogen is deze website betrouwbaar. Ik ging ervanuit dat ik in een veilige omgeving zat. Misschien moeten ze de klanten er extra op wijzen dat phising vaker en vaker voorkomt en dat ze alsmaar beter worden hierin door misschien op hun hoofdpagina een grote waarschuwing te voorzien (met de meest voorkomende manieren van oplichting).

Afgesloten

ongeoorloofd blokkeren van account

Ik probeer zondag 3 februari 2019 in te loggen op 2dehands.be waar ik met mijn profiel https://www.2dehands.be/profiel/6368972/ al meer dan 170 positieve waarderingen heb en 3 negatieve, waarvan 2 van dezelfde persoon (telkens van niet-kopers die verbolgen zijn omdat ze een object niet voor niets kunnen krijgen). Ik krijg echter het bericht dat mijn profiel geblokkeerd is, maar zonder opgave van redenen (behalve een lijst van omstandigheden waarom een account kan worden geblokkeerd en waar ik waarschijnlijk na een diep gewetensonderzoek uit mag kiezen welke mij past). Ik heb onmiddellijk een e-mail verstuurd met het verzoek waarom mijn account geblokkeerd werd en kreeg een bevestigingsmail. Normaliter reageert 2dehands onmiddellijk, en ook in het weekend, zoals ook gesuggereerd wordt in de bevestigingsmail, maar ik heb nog steeds geen reden opgegeven gekregen, wat doet vermoeden dat men er ginds nog over aan het beraden is wat men zou kunnen bedenken. Ik vermoed beïnvloeding van naijverige personen vooral ene Eric Carion, die ook uitpakt met zijn gewezen beroepsverleden in de gerechtswereld om indruk te maken, maar die voor het overige ook het postnazistische, nostalgische ledenblad Berkenkruis van het Sint-Maartensfonds in de aanbieding heeft. Maar het kunnen ook anderen zijn. Naast tal van Afrikaanse oplichters zijn ook bezigheidstherapisten en mensen die mij zoeken op 2dehands.be actief. 2dehands.be vertoont de willekeurige gedragslijn à la Facebook dat eerbare gebruikers ongeremd laat couilloneren door mensen met te veel vrije tijd en gangsters en oplichters vrijelijk hun gang laat gaan.

Afgesloten
A. C.
25/01/2019

gratis site wordt plots betalend

Beste Test-aankoop,Ik ben al jarenlange particuliere verkoper (dus als hobby) op 2de hands.be. Ik ben echt verontwaardigd hoe 2de hands plots alles verandert ten koste van ons als partic verkoper. Ooit was dit een leuke gratise site ..... Ik heb vrij veel aanbiedingen (momentel meer dan 2700) gedurende de laatste 10 jaren op deze site geplaatst dus. Deze site was altijd gratis tot voor kort. Ik begin allerlei veranderingen te merken. Beperkingen op gebied van aantal aanbiedingen per rubriek.... gevolg een heel deel moest ik al verwijderen aangezien je blijkbaar niet meer dan 5 stuks bureelmateriaal meer mag aanbieden. Enfin, dat nam ik er dan maar bij dat er veel werk verloren was gebeurd. Maar nu is het toch echt erg geworden. Waar vroeger je aanbieding 3 maanden bleven staan en je dan ze een voor een (!) moest verlengen is deze termijn plots naar 30 dagen ingekort geworden. Bijgevolg zit ik voor 2700 artikelen gemiddeld per dag 90 keer al een kieken zonder kop gewoon 90 mails te openen en op de verlengknop te drukken......Op ons werk wordt er nu al heel veel over 2de hands geklaagd en ben ik op aanraden de voorwaarden gaan opzoeken NU lees ik in hun voorwaarden dat we de zoekertjes maar maximaal 2 keer meer gratis kunnen verlengen. Ik verneem van andere verkopers dat je best kan verplaatsen naar ebay..... want anders moet ik 2 maanden voor 2700 artikelen gaan betalen voor een site die ooit zei dat het gratis was. Dit is onbegonnen werk voor me om in 2 maanden alles overgeplaatst te krijgen … ik ben een meer dan full-time werkende mama. Ik moet alles opnieuw fotograferen want nooit geweten dat men zo maar de spelregels kan veranderen en dus heb ik de foto's niet bewaard.Mijn vraag is dus naar jullie toe of dit zo maar kan. Ik doe dit om een extra centje te halen uit mijn ongebruikte goederen maar de vraagprijzen zijn vaak zo laag dat betalen voor een advertentie echt belachelijk is want op den duur leg je gewoon bij. Ik kom bij jullie even ten rade of maw ettelijke maanden werk dat ik nodig had om alles op de 2de hands site te plaatste zomaar zou kwijtspelen doordat zij zomaar hun regels gaan aanpassen en plots voor alles laten betalen.Klantvriendelijk daar staan ze nu ver vanaf in mijn ogen. Het zal een site voor professionele verkopers worden. Alvast bedankt om me mee te delen of dit allemaal zomaar kan en welke stappen ik kan ondernemen om ergens mijn werk niet verloren te laten gaan of gecompenseerd wordt voor alle last die ik hierdoor heb (ik wil dit graag in werkuren uitdrukken). mvg jessy

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform