Terug

Fraude 2dehands via betaalplatform - nalatigheid

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

C. D.

Naar: Marktplaats BV (2dehands.be)

02/08/2025

Geachte Testaankoop Ik wend mij tot u met het verzoek om juridische ondersteuning betreffende een frauduleuze transactie op het platform 2dehands.be, dat eigendom is van Marktplaats BV. Als consument ben ik slachtoffer geworden van oplichting, ondanks duidelijke veiligheidsvermeldingen en identiteitsverificatie op het platform. Hieronder geef ik de situatie weer. Op 14 juni 2025 kocht ik via 2dehands.be een Garmin Edge 1040 GPS-toestel, aangeboden door een verkoper onder de naam “Julian”. De prijs bedroeg €300, vermeerderd met €5,40 verzend- en transactiekosten, wat het totaal op €305,40 bracht. De betaling verliep via een pop-up op 2dehands, met de geïntegreerde betaalmodule van Online Payment Platform (OPP). Ik betaalde het bedrag met mijn debetkaart. De verkoper was volgens 2dehands zogezegd geverifieerd via een identiteitskaart en een gekoppeld bankrekeningnummer. Deze verificatie wekte vertrouwen en gaf mij als consument het idee dat ik via een beveiligd en verantwoord systeem kocht. De transactie werd uitgevoerd via een platform dat expliciet adverteert met geverifieerde identiteit en veilige betalingen. Enkele dagen na de betaling had ik nog niets ontvangen. Bij navraag stelde de verkoper mij gerust door te verwijzen naar vertraging bij de post. Kort nadien verdween echter de volledige chatgeschiedenis en bleek de verkoper onbereikbaar. Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met 2dehands, waar men bevestigde dat het om fraude ging. Ook werd ik verwezen naar Online Payment Platform. Die laatste gaf aan dat het bedrag zonder tussenkomst of goedkeuring van mijn kant meteen naar de verkoper werd doorgestort, hoewel op het platform werd aangegeven dat betaling pas zou volgen na ontvangst of bevestiging van de koper. Zowel 2dehands als OPP beroepen zich op de privacywetgeving om de identiteit van de verkoper niet vrij te geven (enkel aan de politie), ook al is die bekend binnen hun systemen. Ik heb deze case intussen aangegeven bij de politie. Bij mijn aangifte werd mij echter meegedeeld dat er geen verder onderzoek zal plaatsvinden, gezien het om “slechts” €300 gaat en als "te arbeidsintensief" werd gezien. Volgens hun beleid is verdere opvolging pas mogelijk als een bepaalde drempel wordt overschreden, indien meerdere slachtoffers zich melden of de identiteit van de persoon in kwestie is gekend. Tot op heden vernam ik geen verdere actie. Zowel 2dehands als OPP weigeren proactief mee te werken (ondanks dat beide instanties de identiteit van de persoon geverifieerd hebben) en verwijzen door naar een politie die geen onderzoek uitvoert wegens “prioriteit”. Dit leidt tot de absurde situatie waarbij frauduleuze verkopers in alle vrijheid kunnen blijven opereren, zich verschuilen achter privacywetgeving en niet vervolgd worden door overheidsinstanties, terwijl consumenten geen enkele bescherming genieten, zelfs niet na een politieaangifte en bewijs. Als trouwe gebruiker van 2dehands voel ik mij ernstig misleid en onvoldoende beschermd. Ik wens niet enkel mijn eigen recht te verdedigen, maar ook andere consumenten te waarschuwen en te beschermen tegen deze lakse aanpak. Ik verzoek jullie dan ook om: 1. Juridische bijstand en opvolging in deze zaak. 2. Een formele klacht tegen 2dehands.be wegens misleidende praktijken en gebrek aan consumentenbescherming. 3. Ondersteuning bij een mogelijke gezamenlijke klacht of een verzoek tot onderzoek naar de rol van dit soort platformen bij frauduleuze transacties. Ik kijk uit naar jullie advies en verdere begeleiding. Met vriendelijke groeten C. De Smet

Berichten (1)

Marktplaats BV (2dehands.be)

Naar: C. D.

10/08/2025

Beste, Ik heb je email goed ontvangen en help je graag nog even verder. De klacht is ontvangen. Deze wordt momenteel in behandeling genomen en we zullen ervoor zorgen dat ze een reactie ontvangen. Ik wens je een fijne dag verder. Met vriendelijke groeten, Inge Medewerker van 2dehands.be 2ememain.be verklaring Voorwaarden Veilig Handelen --------------------

Bemiddeling door Testaankoop 11 augustus 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform