Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
K. D.
11/07/2025

Monopolie van SBAT

Beste Op 2 juli kreeg ik mijn uitnodiging voor de autokeuring. In Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde kon je al niet meer online reserveren voor eind augustus. Het abominabel reserveringssysteem dateert van de coronatijd en is na 5 jaar niet verbeterd. Ik kon wel reserveren in Wondelgem op 11 juli. Als ik aankwam om 11.15 uur stonden 8 auto's voor mij. Dit leek mij al veel, maar goed wie weet ging het wel snel vooruit. Tja, verkeerd gehoopt. Als de heren dan ook nog rustig hun middagpauze nemen dan leidde dit ertoe dat ik om 13.40 uur zowaar mocht binnenrijden en om 14.00 uur was mij auto gekeurd. Reserveren om 1u25 later binnen te rijden? Bij luchtvaartmaatschappijen of spoormaatschappijen moeten dan al compensaties betaald worden, maar bij SBAT passeert dit gewoon. De fout ligt zeker niet alleen bij de keurders, want er was gewoon veel te weinig personeel. Kon men dit echt niet beter organiseren? SBAT is het voorbeeld van een monopolie. De monopolist heeft geen enkel respect voor de klant, doet geen enkele moeite om zijn werkingsprocessen te optimaliseren, werkt totaal inefficiënt en de servicegraad naar de klant toe is beneden alle peil.  Wordt het echt geen tijd om daar iets aan te doen? 

Afgesloten
A. V.
2/05/2025

Verdienmodel Autokeuring

Het is het vijfde jaar op rij dat mijn auto tijdens de eerste keuring wordt afgekeurd wegens onjuiste afstelling van de lichten. Telkens ging ik dan naar een Midas garage om de lichten te laten afstellen. Meestal moest ik daar zelfs niet betalen "omdat de lichten perfect afgesteld staan". Bij de herkeuring was de auto op mirakuleuze wijze in orde! Het is op deze wijze niet onlogisch dat de wachttijden bij de autokeuring niet acceptabel zijn. Het is namelijk niet meer mogelijk om de auto tijdig te laten herkeuren zonder een boete te betalen. Wat is eigenlijk het nut van deze autokeuringscentra nog? Een verdienmodel waarbij auto's onterecht worden afgekeurd omwille van de lichten? Is dat omwille van de veiligheid zoals de minister claimt? Of is het doel de winst te maximaliseren van de inkomsten uit herkeuringen en boetes wegens laattijdige keuring? We hoorden de bevoegde minister graag op zondag claimen de boete voor laattijdigheid af te schaffen, maar daar lijkt vooralsnog niets van in huis te komen.

Afgesloten
S. D.
26/03/2025

een herkeuring

heb een klacht over de autokeuring door men nieuwe wagen moest ik de men auto de eerste keer laten keuren eerst naar de garage geweest voor volledige onderhoud en nazicht keuring bleek nu dat ik aankwam in de keuring dat men lichten niet goed stonden dus moest ik opnieuw naar de keuring dus ik naar de garage voor nazicht lichten deze bleken dus in orde te zijn ik vandaag terug afspraak gemaakt voor een herkeuring en nu ben ik er door wat moet ik nu doen om dit recht te krijgen

Afgesloten
G. E.
26/10/2024

Mijn wagen afgekeurd in As en goedgkeurd in Diest

Beste, mijn wagen is in augustus afgekeurd door te hoge roetuitstoot (2.000.000 roetdeeltjes). Hierdoor heb ik mijn garagist de vraag gesteld of hij dit in orde kon krijgen. Hij zei me dat het nodig was om de roetfilter te vervangen of te reviseren om deze probleem op te lossen. Omdat de roetfilter vervangen veel te duur wwas (met werk inbegrepen €4500), heb ik voor reviseren gekozen. Mijn garagist garandeerde me dat de wagen goedgekeurd ging worden na deze aanpak. Nadat de roetfilter werd gereviseerd is hij meteen naar de keuring in As gereden op 23/10. De wagen werd alsnog afgekeurd met identiek dezelfde waarde. Mijn garagist is dan rechtstreeks doorgereden naar Diest, en daar werd de wagen goedgekeurd namelijk met 100.000 roetdeeltjes (1.900.000 minder als in As). Ofwel moeten hun toestellen van As geeikt worden ofwel zijn ze hun voeten hieraan aan het vegen. Dit spelletje heeft me in totaal meer dan €1000 gekost. inmiddels hebben we een telefonische klacht ingediend maar tot op heden hebben we hier nog niks van vernomen. Volgens de mensen die in de keuringsstraat werken zijn de keuringsorganismen aan het sjoemelen om zo de diesel wagens stuk voor stuk af te keuren zodat mensen verplicht zijn om een nieuwe wagen aan te kopen, bij voorkeur natuurlijk benzine waar mensen elke 4/dagen mee moeten tanken OF een Elektrische wagen. enkele info ivm met mijn wagen; Audi A6 Avant, bowjaar 2015 2.0TDI C7; wagen beschikt over adblue(wat de roetuitstoot ZOU moeten verminderen) en heeft een euronorm 6b. Hopelijk kan hier iets aan worden gedaan want dit is pure zakkenvellerij, het is wederom dat de gewone werkende mens hier altijd de dupe van wordt. Het kan toch niet dat bij de ene keuringsstraat in As afgekeurd wordt en nu in Diest goedgekeurd wordt, en dit met zo een grote verschil. alvast bedankt, mvg Elshanaj Gjem

Afgesloten
J. C.
10/10/2024

Ontrecht Afgekeurd

Op do 3/10/2024 18:20 melde ik aan Testaankoop Recht als volgt: Vandaag ben ik met de wagen langs het keuringsstation te Diest geweest. Omdat een controleur vond dat de achteruitkijkspiegel binnen niet meer duidelijk en werd de wagen afgekeurd met herkeuring binnen de 14 dagen. Nogthans is de volledige achterruit en alles daar achter volledig en duidelijk zichtbaar. Controleur was niet vatbaar voor enige reden. Wat kan ik nog verder doen dan de mail die ik vanmiddag reeds verstuurde aan de directie ? (bijgevoegd de mail, keuringsbewijs en foto achteruitkijkspiegel) Gisteren wo 9/10/2024 13:32 kreeg ik van de groep Autoveiligheid antwoord per bijgevoegde mail. In reactie daarop verstuurde ik vanmiddag eveneens de hierbijgevoegde mail, verzonden do 10/10/2024 15:27 aan Groep Autoveiligheid : info@autoveiligheid.be Wat kan ik daar verder tegen doen ?

Afgesloten
A. B.
27/08/2024

Buitenland Oostenrijk

Ik ben net terug van verlof met de auto. Ik heb een oude Toyota bestelwagen Hi Ace en ben daarmee naar Oosternijk gereden. Ik werd daar aan de kant geroepen rond St Johann am Pongau door de politie en vroegen mij om mee te gaan naar een plaats waar ze technische keuringen deden. Na een controle betaalde ik een boete van 650 euro, ik dacht te verstaan 250 euro (mijn zoon was aan het rijden en had zijn rijbewijs niet bij zich daar hij een zwemshort droeg, waren op weg naar een meertje om te zwemmen) en 400 euro voor die technische keuring .. de rook was zwart, de pinkers en andere lichten waren niet fel genoeg en corrossie onderaan. Ik ben geschouwd geweest hier in Belgie op 15/03/2024 en had een rode kaart, ik liet mijn gebreken vermaken en kreeg uiteindelijk een groene kaart en een sticker voor lichte vracht tem 15/03/2025. Ik heb van alles papieren liggen (technische keuring en twee boetes). Ik moest betalen of ze gingen mijn auto in beslag nemen. Ik heb ook de namen en de telefoons van de politieagenten. Op een bepaald moment zei een van de agenten. Die auto is in mijn ogen nog 50 euro waard. Ik probeerde uit te leggen dat ik een keuringsbewijs had voor een jaar, toonde groene kaart en sticker maar hij zij dat we in Belgie ons werk niet goed deden dat dit niet kon dat die auto nog gekeurd geraakte.. Ik legde uit dat het Belgie is, een europees land waar je niet zomaar door de keuring geraakt en niet Oeganda of Soedan .. niets hielp .. Mijn vraag naar jullie toe ? Komt dit nog voor ? Mag dit zomaar ? Kan daar nog iets aan gedaan worden vanuit jullie instantie ? Toch een hoog bedrag .. niet leuk om onze vakantie af te sluiten .. In bijlage de formulieren die ik kreeg rond technische keuring en de boetes met betalingsbewijs

Afgesloten
P. R.
13/09/2023

onterecht afkeuren van mijn voertuig

Beste ,Ik heb een mobilhome van het jaar 2015 de eerste eigenaar heeft er een trekhaak laten monteren is aangeboden bij de autokeuring en gekeurd en goedgekeurd , in 2019 heb ik de mobilhome gekocht als tweedehands weer is de mobilhome aangeboden voor verkoop en technische gekeurd blanco keuringsbewijs ik heb dan 3 jaar tot heden mijn voertuig aangeboden voor keuring altijd was de keuring in orde nu op 11.09.23 is mijn voertuig ineens niet meer technisch in orde afgekeurd voor de trekhaak daar mijn voertuig 2500 kg mag trekken en de trekhaak maar voor 2000 kg zou zijn .conclusie ze hebben reeds 8 jaar de controle foutief uitgevoerd want als ze bij verkoop het hadden gezien en vermeld had ik de aankoop niet gedaan , nu heb ik voorgesteld om mijn voertuig te keuren voor 2000 kg en te vermelden op het keuringsbewijs gaat niet zeggen ze gewoon afgekeurd daar de fout echt bij de keuringstations ligt .1 ste fout bij eerste keuring , 2 de fout bij aanbieding verkoop dan weer 3 jaar weer niet gezien , nu afgekeurd graag een oplossing

Opgelost
K. D.
5/08/2023

Reservatie keuring binnen termijn

Beste, wij moeten onze aanhangwagen keuren voor 30/08. Op 26/07 is de vroegste datum 31/08. We worden gedwongen om in overtreding te rijden. We hebben gemaild naar Vlaamse overheid departement wegen en verkeer en keuringscentra zelf. Wegen en verkeer laat weten dat ze zich bewust zijn van het probleem. Maar niets kunnen doen. Als we vandaag nakijken voor de aanhangwagen en de afspraak willen verzetten is de vroegste datum 11/09. Als ik met een andere wagen (die niet einde keuring is) een afspraak wil maken zijn er WEL volgende week verschillende mogelijkheden (week 07/08). Waarom kan dit dan niet met aanhangwagen? Is dit moedwillig? Van keuringscentra GEEN antwoord gekregen op de mail. Graag voor de aanhangwagen ook de mogelijkheid om afspraak naar vroeger te verzetten. Is een probleem die veel terug komt, graag zien we dat er binnen termijn gereserveerd kan worden om gekeurd te worden.MvgNico

Opgelost
J. D.
3/03/2023

herkeuring wagen

Beste, Vorige week mijn lichte vrachtwagen bouwjaar 2012 ,kentekennummer 1DPO 507 aangeboden voor jaarlijkse technische keuring te Willebroek station 50 bij gebrek aan stations dichter bij huis, (volzet).Voertuig wordt voor twaalfde jaar op rij gekeurd en voertuig is nog steeds in perfecte staat en originele staat.Toch wordt voertuig afgekeurd wegens slechte staat laadvloer ondanks deze in praktisch nieuwe staat is en volgens inspecteur wagen niet conform aan de wetgeving voldoet ondanks deze al 11 jaar in het verkeer is en destijds een PVG is afgeleverd .Het antwoord van het station is dat betreffend voertuig de eerste maal in dit station is gekeurd?Wij wensen een gratis herkeuring om deze wanpraktijken in de toekomst te vermijden.Met vriendelijke groeten, Jan en Teresia Dom-Van Wauwe

Afgesloten
M. D.
12/06/2021

Onterechte afkeuring bij autokeuring

Geachte,Dinsdag, 8 juni rond 10 uur heb ik mij met het voertuig Peugeot-Partner lichte vracht met kenteken 602-AQQ aangemeld bij het keuringsstation in As.Rond 10:30 uur was de keuring klaar.Groot was mijn verbazing toen bleek dat het voertuig was afgekeurd vanwege een te groot verschil van de bedrijfsrem. Immers, de dag ervoor, dus op maandagmiddag 7 juni ben ik met het voertuig bij de garage geweest om alles voor de keuring na te kijken Bij de garage hebben ze het voertuig op de remtestbank gehad en de remmen waren perfect in orde. (afwijking 5%)Na de afkeuring heb ik de garage gebeld om te zeggen dat het voertuig was afgekeurd, zij hebben voorgesteld dat ik terug naar de garage zou komen en ik ben dus meteen na de keuring terug naar de garage gereden. Hier hebben ze opnieuw de remmen getest en opnieuw bleek dat alles in orde was.Ik ben dus maar opnieuw naar het keuringsstation gereden waar ik rond 11:20 uur aankwam.ik heb me aangeboden voor de herkeuring en tijdens de herkeuring bleek dat de remmen nu in orde waren.Ik moest echter wel de kosten van de herkeuring betalen wat ik niet correct vond, immers, als de remmen op maandagmiddag goed waren dan kan het niet zo zijn dat ze op dinsdagmorgen bij de eerste keuring slecht waren en bij de tweede keuring niet.Ik kan derhalve alleen maar constateren dat er tijdens de eerste keuring een fout is gemaakt waardoor het voertuig ten onrechte is afgekeurd.Ik heb overigens na de tweede keuring onmiddellijk met de stations verantwoordelijke gesproken om mijn bezwaar in verband met de kosten van de herkeuring kenbaar te maken maar dit heeft niets opgeleverd.Weliswaar heb ik inmiddels op deze per mail doorgegeven klacht een antwoord gehad maar dit antwoord was verre van bevredigend.U stelt dat uw toestellen onderhouden zijn volgens de wettelijke eisen, maar de toestellen van de garage zijn dat ook, zo is mij verzekerd.Bovendien zijn er allerlei mogelijke oorzaken waardoor het testresultaat negatief is.Mogelijk was tijdens de remmentest de handrem ( gedeeltelijk aangetrokken of heeft de medewerker welke de test heeft afgenomen een fout gemaakt.Ik blijf derhalve bij mijn standpunt dat een remmentest niet correct is uitgevoerd. Wilt u deze situatie nog eens opnieuw bekijken?

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform