Meest recente klachten

K. D.
11/07/2025

Monopolie van SBAT

Beste Op 2 juli kreeg ik mijn uitnodiging voor de autokeuring. In Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde kon je al niet meer online reserveren voor eind augustus. Het abominabel reserveringssysteem dateert van de coronatijd en is na 5 jaar niet verbeterd. Ik kon wel reserveren in Wondelgem op 11 juli. Als ik aankwam om 11.15 uur stonden 8 auto's voor mij. Dit leek mij al veel, maar goed wie weet ging het wel snel vooruit. Tja, verkeerd gehoopt. Als de heren dan ook nog rustig hun middagpauze nemen dan leidde dit ertoe dat ik om 13.40 uur zowaar mocht binnenrijden en om 14.00 uur was mij auto gekeurd. Reserveren om 1u25 later binnen te rijden? Bij luchtvaartmaatschappijen of spoormaatschappijen moeten dan al compensaties betaald worden, maar bij SBAT passeert dit gewoon. De fout ligt zeker niet alleen bij de keurders, want er was gewoon veel te weinig personeel. Kon men dit echt niet beter organiseren? SBAT is het voorbeeld van een monopolie. De monopolist heeft geen enkel respect voor de klant, doet geen enkele moeite om zijn werkingsprocessen te optimaliseren, werkt totaal inefficiënt en de servicegraad naar de klant toe is beneden alle peil.  Wordt het echt geen tijd om daar iets aan te doen? 

Afgesloten
A. V.
2/05/2025

Verdienmodel Autokeuring

Het is het vijfde jaar op rij dat mijn auto tijdens de eerste keuring wordt afgekeurd wegens onjuiste afstelling van de lichten. Telkens ging ik dan naar een Midas garage om de lichten te laten afstellen. Meestal moest ik daar zelfs niet betalen "omdat de lichten perfect afgesteld staan". Bij de herkeuring was de auto op mirakuleuze wijze in orde! Het is op deze wijze niet onlogisch dat de wachttijden bij de autokeuring niet acceptabel zijn. Het is namelijk niet meer mogelijk om de auto tijdig te laten herkeuren zonder een boete te betalen. Wat is eigenlijk het nut van deze autokeuringscentra nog? Een verdienmodel waarbij auto's onterecht worden afgekeurd omwille van de lichten? Is dat omwille van de veiligheid zoals de minister claimt? Of is het doel de winst te maximaliseren van de inkomsten uit herkeuringen en boetes wegens laattijdige keuring? We hoorden de bevoegde minister graag op zondag claimen de boete voor laattijdigheid af te schaffen, maar daar lijkt vooralsnog niets van in huis te komen.

Afgesloten
S. D.
26/03/2025

een herkeuring

heb een klacht over de autokeuring door men nieuwe wagen moest ik de men auto de eerste keer laten keuren eerst naar de garage geweest voor volledige onderhoud en nazicht keuring bleek nu dat ik aankwam in de keuring dat men lichten niet goed stonden dus moest ik opnieuw naar de keuring dus ik naar de garage voor nazicht lichten deze bleken dus in orde te zijn ik vandaag terug afspraak gemaakt voor een herkeuring en nu ben ik er door wat moet ik nu doen om dit recht te krijgen

Afgesloten
G. E.
26/10/2024

Mijn wagen afgekeurd in As en goedgkeurd in Diest

Beste, mijn wagen is in augustus afgekeurd door te hoge roetuitstoot (2.000.000 roetdeeltjes). Hierdoor heb ik mijn garagist de vraag gesteld of hij dit in orde kon krijgen. Hij zei me dat het nodig was om de roetfilter te vervangen of te reviseren om deze probleem op te lossen. Omdat de roetfilter vervangen veel te duur wwas (met werk inbegrepen €4500), heb ik voor reviseren gekozen. Mijn garagist garandeerde me dat de wagen goedgekeurd ging worden na deze aanpak. Nadat de roetfilter werd gereviseerd is hij meteen naar de keuring in As gereden op 23/10. De wagen werd alsnog afgekeurd met identiek dezelfde waarde. Mijn garagist is dan rechtstreeks doorgereden naar Diest, en daar werd de wagen goedgekeurd namelijk met 100.000 roetdeeltjes (1.900.000 minder als in As). Ofwel moeten hun toestellen van As geeikt worden ofwel zijn ze hun voeten hieraan aan het vegen. Dit spelletje heeft me in totaal meer dan €1000 gekost. inmiddels hebben we een telefonische klacht ingediend maar tot op heden hebben we hier nog niks van vernomen. Volgens de mensen die in de keuringsstraat werken zijn de keuringsorganismen aan het sjoemelen om zo de diesel wagens stuk voor stuk af te keuren zodat mensen verplicht zijn om een nieuwe wagen aan te kopen, bij voorkeur natuurlijk benzine waar mensen elke 4/dagen mee moeten tanken OF een Elektrische wagen. enkele info ivm met mijn wagen; Audi A6 Avant, bowjaar 2015 2.0TDI C7; wagen beschikt over adblue(wat de roetuitstoot ZOU moeten verminderen) en heeft een euronorm 6b. Hopelijk kan hier iets aan worden gedaan want dit is pure zakkenvellerij, het is wederom dat de gewone werkende mens hier altijd de dupe van wordt. Het kan toch niet dat bij de ene keuringsstraat in As afgekeurd wordt en nu in Diest goedgekeurd wordt, en dit met zo een grote verschil. alvast bedankt, mvg Elshanaj Gjem

Afgesloten
J. C.
10/10/2024

Ontrecht Afgekeurd

Op do 3/10/2024 18:20 melde ik aan Testaankoop Recht als volgt: Vandaag ben ik met de wagen langs het keuringsstation te Diest geweest. Omdat een controleur vond dat de achteruitkijkspiegel binnen niet meer duidelijk en werd de wagen afgekeurd met herkeuring binnen de 14 dagen. Nogthans is de volledige achterruit en alles daar achter volledig en duidelijk zichtbaar. Controleur was niet vatbaar voor enige reden. Wat kan ik nog verder doen dan de mail die ik vanmiddag reeds verstuurde aan de directie ? (bijgevoegd de mail, keuringsbewijs en foto achteruitkijkspiegel) Gisteren wo 9/10/2024 13:32 kreeg ik van de groep Autoveiligheid antwoord per bijgevoegde mail. In reactie daarop verstuurde ik vanmiddag eveneens de hierbijgevoegde mail, verzonden do 10/10/2024 15:27 aan Groep Autoveiligheid : info@autoveiligheid.be Wat kan ik daar verder tegen doen ?

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform