Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Een voedingspatroon waar je blij van wordt

22 juli 2021

Maakt gezond eten gelukkig? We weten dat gezond en gevarieerd eten belangrijk is om obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker te voorkomen. Maar een goed dieet blijkt ook nog eens de sleutel tot een gelukkiger leven. 

Dieet voor mentale welzijn

Welk dieet is níet gezond voor je mentale welzijn?

Uit onderzoek weten we dat er een link bestaat tussen voeding en je geestelijke gezondheid. Maar hoewel elke dag een portie friet en een stuk chocola verleidelijk klinkt, zal je geluk van korte duur zijn. Want: comfort food is uiteindelijk geen “happy food”. Een eetpatroon rijk aan suiker, verzadigd vet en ultrabewerkte producten heeft namelijk een negatieve invloed op ons lichamelijke én mentale welzijn. De snelle pieken en dalen van de suikerspiegel kunnen stemmingswisselingen en een slecht humeur veroorzaken. Bovendien doet een ongezond dieet de kans op overgewicht toenemen, en we weten dat obesitas het mentale welzijn vermindert. Overconsumptie van suiker kan daarnaast ook de samenstelling van onze darmmicro-organismen (het darmmicrobioom) negatief beïnvloeden. En dit darmmicrobioom blijkt een belangrijke rol te spelen in hoe gelukkig we ons voelen. Kortom: koekjes, fastfood of snoep maken niet gelukkig. Een gezond dieet en gevarieerde voeding wel.
 

 

Naar dossier darmmicrobioom

 

Wat is een gezond dieet voor je mentale welzijn?

De echte gelukmaker is een gezonde levensstijl met voldoende beweging en slaap, regelmatig en gevarieerd eten. Dat maakt van ons gezonde mensen, zowel lichamelijk als psychisch. Groenten, fruit, vette vis, noten en yoghurt nemen in zo’n levensstijl een belangrijke plek in, maar ze werken enkel als de variatie er is.  Ook regelmaat en structuur helpen. Hou je aan drie maaltijden per dag en eet bij elke maaltijd veel vezelrijke producten, zoals volkorenbrood of groenten. Dat houdt je bloedsuikerspiegel constant en houdt stemmingswisselingen tegen. En een tip voor de koffieverslaafden: van te veel cafeïne word je ook niet gelukkiger.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

3 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/12/2019

Zo te zien volg ik al heel wat aanbevelingen van de Test Aankoop voedingsexperts zoals minder vlees eten (ik eet er geen), meer noten, zaden en volkoren granen eten. Maar aangezien ik een zoetebek ben, kan ik het toch niet laten om geregeld iets te veel zoetigheden te nuttigen...

Om dat toch enigszins onder controle te houden probeer ik een weekmenu op te stellen zodat ik weet wat ik moet kopen en wat ik zal eten. Op die manier doe ik dan ook minder impulsieve aankopen die misschien ongezond zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/07/2020
, Gereageerd:

goed van je ik eet al meer dan 20 jaar geen vlees :)

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2020
, Gereageerd:

Mooi, een zeer goed initiatief! Een gezond en evenwichtig voedingspatroon is heel belangrijk in het dagelijks leven. ^Bertrand