Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Waar blijft die Belgische voedingspiramide?

05 maart 2020

De nieuwe voedingspiramide van Franstalig België is evenwichtiger en duurzamer dan het vorige model. Dankzij de aanpassing blijft hij beter afgestemd op de constant evoluerende kennis rond voeding, bijvoorbeeld wat betreft het verband tussen voeding en gezondheid. Hierbij de nieuwe versie, al blijft het wachten op een nationaal model.

De grootste evolutie van deze vernieuwde voedingspiramide zit hem zonder twijfel in de categorisering van overbodige voedingsproducten bovenaan de piramide. Dit topje staat nu trouwens los van de rest van de piramide. Op die manier onderscheidt het zich duidelijk van de voedingsproducten die als evenwichtig worden beschouwd.

Naast deze visuele aanpassing werden de vet-, suiker- en zoutrijke producten en de alcoholische en/of gesuikerde dranken uitgebreid met een extra productgroep. Ook bewerkte vleesproducten (max. 30 g/week), weergegeven als een sneetje salami, staan voortaan in dit deel van de piramide. Daarnaast kwam er nog een zoutvaatje bij.

De andere evoluties

De verschillende voedingsfamilies kenden een aantal wijzigingen:

De hoeveelheden worden duidelijker aangegeven: voor fruit geldt nu een aanbeveling van “250 gram per dag”, en niet langer van “twee stukken fruit per dag”. Hetzelfde geldt voor groente, met een aanduiding van “min. 300 gram per dag”. De driehoek spreekt voortaan van een- à tweemaal vis en zeevruchten per week, minstens één keer per week peulvruchten en max. 300 gram rood vlees per week.

Qua koolhydraten krijgen volle granen een grotere rol toebedeeld: om de nieuwe aanbevelingen van minstens 125 gram per dag volkoren granen te benadrukken, vermeldt de vernieuwde driehoek rijst en volkoren pasta, havermout en andere volkoren granen.

Melkproducten krijgen een aparte melding: 250 à 500 gram melk of melkequivalenten per dag. De nuance van melkequivalenten is zeer bewust gekozen en voorkomt verkeerde interpretaties. Weet dat 250 ml melk overeenkomt met ongeveer twee yoghurts van 125 g, 100 g verse kaas of 30 à 40 g harde kaas.

De categorie toegevoegde en oliehoudende vetstoffen werd in tweeën gedeeld: enerzijds “toegevoegde vetstoffen”,  anderzijds “noten en granen” (15 à 25 gram per dag). Vetstoffen worden vergezeld van de directe boodschap: “met mate en van verschillende bronnen”. 

Duurzamer

De ecologische impact van onze voeding kan moeilijk ontkend worden. De duurzamere versie van de voedingspiramide uit zich in een aantal wijzigingen.

Zo is de plastic fles vervangen door een drinkbus, en de plastic schaaltjes hebben plaatsgemaakt voor papier en glas. De avocado verdween ten voordele van meer ecologische groenten, net zoals de banaan die vervangen werd door een meloenschijfje.

Wanneer mogen wij eenzelfde piramide verwachten?

De meeste wijzigingen doen denken aan de voedingspiramide die we in Vlaanderen kennen. Zoals bijvoorbeeld de verschuiving van bewerkt vlees en zout naar de punt van de piramide, die op zijn beurt nu losstaat van de rest. In het Franstalige model worden dan weer de hoeveelheden per productcategorie duidelijk aangegeven, wat we missen in de Vlaamse versie.

Waarom echter blijven vasthouden aan twee aparte voorlichtingsmodellen in Franstalig en Nederlandstalig België? Wij pleiten al lang voor één model voor heel België.

Recent werd er door de Hoge Gezondheidsraad een Belgische Voedingstak gepubliceerd. Die focust op vijf cruciale voedingsprioriteiten om een maximaal aantal gezonde levensjaren te winnen. Als dit kan, moeten we toch ook tot eenzelfde Belgische voedingsdriehoek/piramide kunnen komen. Wanneer zien wij eindelijk de politieke wil om daar eindelijk eens werk van te maken?