Pleidooi voor Nutri-Score in Europees Parlement

Op 20 november waren we uitgenodigd om deel te nemen aan een rondetafelgesprek over de Nutri-Score in het Europees Parlement, georganiseerd door het Belgische EU-parlementslid Frédérique Ries. De Nutri-Score is een label dat op de verpakking van voedingsproducten kan worden gedrukt. Het toont een schaal van A (beste score) tot E (slechtste score), waarin de letter die geldt voor het product in de verpakking groter is afgebeeld. Het label is gebaseerd op de aanwezigheid van positieve voedingsstoffen (vezels, eiwitten, fruit, groenten, noten) en negatieve (kilocalorieën, verzadigde vetzuren, suiker, zout).
De Nutri-Score helpt consumenten in hun keuze voor gezonde producten, biedt een tegenwicht tegen marketing gericht op kinderen en zal op lange termijn de voedingswaarde van eetwaren verbeteren.
Er beweegt iets
In het Europees Parlement, voor vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de Belgische en Franse minister van Volksgezondheid, en bedrijven uit de voedings- en distributiesector, hebben we de voordelen van het label nog eens onderstreept en de bedrijven gevraagd om het op hun verpakkingen te drukken.
We zijn verheugd dat sommige fabrikanten en supermarkten op de Belgische markt, zoals Delhaize, Colruyt, Carrefour, Intermarché, Danone en McCain, nu al enkele producten voorzien van het label of het gebruiken in hun webwinkel of app.
Ook heuglijk nieuws is dat Nestlé afziet van het gebruik van een alternatief voedingslabel, dat wordt gesteund door bedrijven zoals Coca-Cola, PepsiCo, Unilever en Mondelez om de Nutri-Score tegen te werken.
Maar één zwaluw maakt nog geen zomer.