Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Etiket kinderproduct bevat vaak misleidende portie

19 oktober 2021

De aanbevolen porties op de verpakking van voedingsproducten zijn vaak onrealistisch of misleidend, zeker bij tussendoortjes voor kinderen. Hierdoor krijgt de gebruiker vaak een stuk meer calorieën binnen dan gedacht.

Op de verpakking van voedingsproducten kan het aantal calorieën per portie vermeld staan. Het probleem is echter dat deze aangeduide porties vaak kleiner zijn dan de werkelijk geconsumeerde portie.

We nemen het voorbeeld van Kinder Bueno: de voorzijde van deze verpakking vermeldt het aantal calorieën voor één reep. In de praktijk eet de consument vaak beide repen van de Bueno. De kans is dus groot dat je er als consument van uitgaat dat de volledige verpakking in totaal 123 kcal bevat, terwijl dat slechts opgaat voor het aantal calorieën van de helft van de snack. 

 

Misleiding van de consument

Als de consument niet voldoende stilstaat bij de grootte van de porties, wordt al gauw een verkeerd beeld gecreërd van het werkelijke aantal calorieën, verzadigde vetten, koolhydraten en zout. Dit probleem geldt overigens voor veel kinderproducten, waaronder de volgende twee voorbeelden:

Choc'land van BN: Op de verpakking van dit BN-product staat de voedingswaarde van één koekje (2,4g) vermeld. In werkelijkheid komt een portie echter overeen met een volledig zakje, en dat is bijna 38 gram. 

Smurfen van Delacre: Op de verpakking van deze Delacre-koekjes staat de voedingswaarde van één enkel koekje, terwijl een zakje twee koekjes bevat. Een portie zou dus overeen moeten komen met twee koekjes. 

Beslissing van de fabrikant

De aanbevolen porties per voedingsmiddel zijn niet officieel bepaald, noch in België noch in Europa. Dat verklaart waarom we vandaag de dag vaak onrealistische of misleidende porties te zien krijgen die door de sector zelf worden bepaald. Willen we eerlijke en informatieve etiketten met realistische en niet-misleidende porties, dan moeten deze worden vastgelegd via een Europese regelgeving. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van pictogrammen of huishoudelijke maten die de consument een beter beeld geven van de porties.

We vroegen verschillende producenten (zoals KitKat, Twix, Kinder Bueno, Oreo, Delacre en BN) om de porties op hun verpakkingen aan te passen aan de werkelijk geconsumeerde porties.

Op onze Pinokkio-pagina vind je meer misleidende producten die wij aan de kaak stellen.

NAAR DE PINOKKIO-PRODUCTEN