Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Stop de reclame voor ongezonde snacks

27 september 2021

Een kinderidool op een pak koekjes is genoeg om een kind te verleiden. De fabrikanten weten dit en spelen hier gretig op in. Helaas doet onze wetgever niet veel om deze gemakkelijke prooien te beschermen. Hoog tijd dat daar verandering in komt.

Het scenario herhaalt zich bij elk bezoek aan de supermarkt... Jouw kind smeekt je om een pak koekjes te kopen met de afbeelding van zijn lievelingsfiguur. Helaas zijn deze snacks met een aantrekkelijke afbeelding vaak helemaal niet voedzaam. Onze recente enquête bewijst dit ook: kinderen worden veel vaker blootgesteld aan reclame voor voedingsmiddelen waarvan de consumptie moet worden beperkt. Deze situatie is weinig veranderd sinds onze laatste enquête in 2016. 

Wil je weten welke tussendoortjes je kunt meegeven aan je kind ("aanvaardbaar") en welke snacks je beter vermijdt ("onaanvaardbaar")? Lees dan ons dossier No junkfood 4 kids over kindermarketing.

Naar ons dossier over kindermarketing

179 snacks geanalyseerd

Voor deze nieuwe analyse hebben onze experts gekeken naar de verpakking of de tv- en internetreclame van 179 snacks gericht op kinderen van 4 tot 16 jaar (koekjes, zuivelproducten, vruchtenmoes, sapjes en andere drankjes). De meerderheid van de producten (74 %) is geselecteerd in de winkel of op websites voor hun verpakkingsstrategie (gebruik van kinderidolen of tekeningen). De overige 26 % is afkomstig van advertenties op tv, Facebook, Instagram of YouTube, specifiek gericht op kinderen.

Onze bevindingen

De analyse wees uit dat:

  • 83 % van deze tussendoortjes ultraverwerkte producten zijn. 
  • de meerderheid van deze snacks een Nutri-Score D (28 %) of E (43 %) heeft.
  • de meeste snacks koekjes of chocoladeproducten zijn.
  • slechts 27 % als "aanvaardbare" snacks kan worden beschouwd.
  • ¾ van deze snacks geen verpakking mag hebben die aantrekkelijk is voor kinderen of die via reclame mag worden aanbevolen.

De regels zo spoedig mogelijk verscherpen

Dit probleem werpt uiteraard ethische kwesties op met betrekking tot de strategieën die de fabrikanten hebben aangenomen. Maar het benadrukt vooral de ondoeltreffendheid van de bestaande regels en het gebrek aan actie van de autoriteiten met betrekking tot dit probleem. Om de gezondheid van onze jongeren beter te beschermen pleiten we voor:

  • Het verbod om nog langer beroemdheden en kinderidolen te gebruiken op verpakkingen en in reclamespots voor producten die specifiek gericht zijn op kinderen.
  • Een duidelijke, officiële en Europese regelgeving over reclame gericht op kinderen en jongeren (op basis van de door de Wereldgezondheidsorganisatie vastgestelde criteria).
  • Initiatieven om gezonde en evenwichtige voeding te promoten door middel van voorlichtingscampagnes.