Gezondheidsclaim op groene kiwi ruikt vooral naar marketing

De Europese Unie heeft eind juli een nieuwe gezondheidsclaim goedgekeurd over de groene kiwi en zijn voordelen voor de darmtransit. De claim is vooral een strategische overwinning voor het marketingteam van Zespri, want groene kiwi's zijn lang niet de enige die goed zijn voor de stoelgang.

Wat zijn voedings- en gezondheidsclaims?
De Europese verordering 1924/2006, van kracht sinds juli 2007, regelt het gebruik van voedings- en gezondheidsclaims op levensmiddelen binnen de EU. Deze regels moeten de consument beschermen, eerlijke concurrentie tussen bedrijven waarborgen en het vrije verkeer van producten bevorderen.
- Voedingsclaims gaan over de samenstelling van de voedingsmiddelen (bijvoorbeeld "rijk aan vezels", "verlaagd in suiker"). Ze moeten voldoen aan strikte criteria die in de bijlage van de verordering staan. Zo mag je de term "light" alleen gebruiken als het product minstens 30 % minder suiker, vet of energie bevat in vergelijking met een gelijkaardig product.
- Gezondheidsclaims verwijzen naar een verband tussen een voedingsmiddel en de gezondheid (bv.: "Calcium is nodig voor het behoud van normale botten"). Ze moeten wetenschappelijk gevalideerd zijn door de EFSA (Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid) en daarna worden goedgekeurd door de Europese Commissie en de lidstaten.
Is een kiwi dan zo gezond dat hij een claim krijgt?
Het is de eerste keer dat de Europese Commissie een gezondheidsclaim toekent aan een vers stuk fruit. Groene kiwi's mogen nu volgende claim dragen: "De consumptie van groene kiwi’s is bevorderlijk voor een normale darmfunctie door de frequentie van de stoelgang te verhogen".
Hoewel deze claim voor elke verse groene kiwi geldt, niet enkel voor Zespri, blijft deze erkenning vooral een strategische overwinning voor Zespri. Het was immers dit bedrijf dat het proces opstartte om de claim wettelijk goedgekeurd te krijgen.
Ook ander fruit is goed voor de darmen
De nieuwe gezondheidsclaim kan volgens ons zeker helpen om fruit in het dagelijkse eetpatroon te promoten, wat op zich positief is. Maar de voordelen voor de stoelgang zijn niet exclusief voor de groene kiwi.
De meeste vruchten, maar ook groenten, peulvruchten en volle granen, zijn van nature rijk aan vezels, water en micronutriënten die allemaal bijdragen aan een gezonde werking van de darmen.
Helpen vezels om te vermageren?
Claim is vooral verkooptruc
Uit het uitvoeringsbesluit (EU) 2025/1560 over de nieuwe gezondheidsclaim blijkt dat Zespri, dat de aanvraag indiende bij EFSA, heeft gevraagd om de oorspronkelijke bewoording aan te passen. Het bedrijf wilde de term "stoelgang" liever niet expliciet in de officiële tekst, om het geheel wat verkoopbaarder te doen klinken.
Zespri haalde zijn slag thuis. De claim werd aangepast van "De regelmatige consumptie van groene kiwi's ondersteunt een normale stoelgang" naar "De consumptie van groene kiwi’s is bevorderlijk voor een normale darmfunctie door de frequentie van de stoelgang te verhogen".
Terug naar bovenWanneer mag de claim op kiwi's?
Zoals bij elke gezondheidsclaim is de claim over de groene kiwi's gebonden aan voorwaarden (zoals opgenomen in het Publicatieblad van de EU):
De claim mag alleen gebruikt worden voor:
- Verse groene kiwi's met schil
- Verse groene kiwi's die enkel zijn geschild en/of in stukken gesneden
Daarnaast moet het gaan om minstens 200 g vruchtvlees, én er moet vermeld worden dat je dagelijks een portie van 200 g moet eten om de gezondheidsvoordelen te bekomen.
Liever seizoensfruit? Check onze kalender
Terug naar boven
Conclusie: claim dient vooral om meer Zespri-kiwi's te verkopen
Zespri heeft tijd en geld geïnvesteerd om van de Europese Commissie deze gezondheidsclaim te krijgen, iets wat niet voor elk versproductbedrijf haalbaar is. Dankzij die erkenning kan Zespri nu vanuit marketingoogpunt benadrukken dat groene kiwi's een positief effect hebben op de stoelgang.
De claim bewijst echter niet dat kiwi's beter zijn dan andere vruchten voor de spijsvertering. Ze toont vooral aan hoe goed Zespri erin is geslaagd om wetenschappelijke data om te zetten in een verkoopargument.
Terug naar boven