Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Ons advies over alle diëten

13 januari 2020
dieten op de testbank

Dukan, Dr Cohen, Atkins, paleo (oerdieet), Weight Watchers ... op welk dieet moet je vertrouwen om gewicht te verliezen? Wij hebben al deze diëten voor jou gebundeld, geanalyseerd en beoordeeld.

Op een gezonde manier gewicht verliezen

Als je wil afvallen, is het belangrijk om een realistisch streefgewicht voor ogen te houden dat bij je persoonlijke geschiedenis en bij je gestalte past. Het lichaam is namelijk genetisch geprogrammeerd. Daarom doe je er goed aan om het gewicht na te streven dat je zonder al te veel moeite zou moeten kunnen behouden tijdens het grootste deel van je leven. Als je té vaak en té drastisch vermagert, of als je onrealistische verwachtingen hebt, dan loop je het risico dat je niet alleen je gezondheid ondermijnt, maar daarenboven te maken krijgt met frustraties en een ontevreden gevoel.

Professionele begeleiding

Op een gezonde manier gewicht verliezen doe je stap voor stap. Als je gewicht wil verliezen, doe je er goed aan om je te laten begeleiden door een professional en is het belangrijk dat je dit combineert met lichamelijke inspanning. De uitdaging bestaat erin om een haalbaar eetpatroon te vinden op jouw maat, dat je zo goed mogelijk kunt volhouden. Je moet je voeding aanpassen aan de geboekte vooruitgang.

Een diëtiste-voedingsdeskundige houdt bij het opstellen van het voedingsplan rekening met de specifieke behoeften qua voedingsstoffen voor elk individu, om ervoor te zorgen dat er geen tekorten ontstaan. Een langdurige begeleiding zorgt ervoor dat je gemotiveerd geraakt om goede voedingsgewoontes aan te nemen.

Een gebalanceerd voedingspatroon met behulp van de voedingsdriehoek

Alle diëten die de energie-inname beperken, garanderen hetzelfde gewichtsverlies, ongeacht of de inname aan proteïnen, koolhydraten of vetten wordt beperkt. Daarom is het belangrijk dat de energie-inname wordt verminderd, terwijl alle voedingsbehoeften worden ingevuld. Om hierin te slagen moet je een evenwichtig voedingspatroon aannemen dat bv. is gebaseerd op de voedingsdriehoek.

De tien geboden van een gezond voedingspatroon

Begin met de aanbevelingen van de voedingsdriehoek te volgen. Die gelden voor alle personen vanaf 6 jaar. Er zijn zeven essentiële voedingsgroepen, de achtste is de restgroep. Alcoholhoudende dranken hebben een bijzondere status: een beperkte consumptie is voordelig voor de gezondheid, maar overmatig gebruik is schadelijk. Naast een gezonde voeding is lichamelijke inspanning onontbeerlijk voor een goede gezondheid.

  1. Snel vermageren, dat is slecht vermageren en je loopt het risico op overgewicht op lange termijn. Gezond vermageren vraagt tijd. Het volstaat niet om de calorie-inname te beperken, je moet ook je voedingsgewoontes aanpassen die aan de oorzaak liggen van het overgewicht.
  2. Eet meer volle granen (rijst, pasta, bulgur, quinoa) en aardappelen: deze voedingsmiddelen geven langdurig energie af en zijn rijk aan vezels. Zo stil je je honger!
  3. Eet meer fruit en groenten: minder calorieën, maar wel volume en vezels. Kortom, de ideale voeding voor de lijn.
  4. Geef de voorkeur aan vis en mager vlees, zoals kip en kalkoen, en gebruik magere of halfvolle melkproducten. Beperk het gebruik van vetten op je brood en tijdens het koken.
  5. Beperk je alcoholconsumptie.
  6. Drink veel water, de hele dag door.
  7. Sla geen maaltijden over, zeker het ontbijt niet.
  8. Laat je niet ontmoedigen door je omgeving als je gewicht hetzelfde blijft ondanks je inspanningen.
  9. Gun jezelf af een toe een extraatje, maar pas je dieet hierna snel aan tijdens de dagen die erop volgen.
  10. Beweeg meer. Sporten die een gematigde maar een langdurige inspanning vragen zijn het meest aangewezen voor personen die gewicht willen verliezen. Snelwandelen, lopen, fietsen en zwemmen zijn hiervan de beste voorbeelden. Het is belangrijk om geregeld en op je eigen ritme te trainen. Beweeg tot slot vaker tijdens de dag en laat de auto staan, neem de trap in plaats van de lift, enz.
    Als je elke dag actief bent, verhoog je je basale metabolisme. Dit omvat de energiebehoeften die het lichaam nodig heeft om zijn functies in rust uit te voeren (ademhaling, spijsvertering, lichaamstemperatuur, enz.). Op die manier verbruik je meer energie tijdens rustmomenten!