Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Ons advies over alle diëten

13 januari 2020
dieten op de testbank

Dukan, Dr Cohen, Atkins, paleo (oerdieet), Weight Watchers ... op welk dieet moet je vertrouwen om gewicht te verliezen? Wij hebben al deze diëten voor jou gebundeld, geanalyseerd en beoordeeld.

Op een gezonde manier gewicht verliezen

Als je wil afvallen, is het belangrijk om een realistisch streefgewicht voor ogen te houden dat bij je persoonlijke geschiedenis en bij je gestalte past. Het lichaam is namelijk genetisch geprogrammeerd. Daarom doe je er goed aan om het gewicht na te streven dat je zonder al te veel moeite zou moeten kunnen behouden tijdens het grootste deel van je leven. Als je té vaak en té drastisch vermagert, of als je onrealistische verwachtingen hebt, dan loop je het risico dat je niet alleen je gezondheid ondermijnt, maar daarenboven te maken krijgt met frustraties en een ontevreden gevoel.

Professionele begeleiding

Op een gezonde manier gewicht verliezen doe je stap voor stap. Als je gewicht wil verliezen, doe je er goed aan om je te laten begeleiden door een professional en is het belangrijk dat je dit combineert met lichamelijke inspanning. De uitdaging bestaat erin om een haalbaar eetpatroon te vinden op jouw maat, dat je zo goed mogelijk kunt volhouden. Je moet je voeding aanpassen aan de geboekte vooruitgang.

Een diëtiste-voedingsdeskundige houdt bij het opstellen van het voedingsplan rekening met de specifieke behoeften qua voedingsstoffen voor elk individu, om ervoor te zorgen dat er geen tekorten ontstaan. Een langdurige begeleiding zorgt ervoor dat je gemotiveerd geraakt om goede voedingsgewoontes aan te nemen.

Een gebalanceerd voedingspatroon met behulp van de voedingsdriehoek

Alle diëten die de energie-inname beperken, garanderen hetzelfde gewichtsverlies, ongeacht of de inname aan proteïnen, koolhydraten of vetten wordt beperkt. Daarom is het belangrijk dat de energie-inname wordt verminderd, terwijl alle voedingsbehoeften worden ingevuld. Om hierin te slagen moet je een evenwichtig voedingspatroon aannemen dat bv. is gebaseerd op de voedingsdriehoek.

De tien geboden van een gezond voedingspatroon

Begin met de aanbevelingen van de voedingsdriehoek te volgen. Die gelden voor alle personen vanaf 6 jaar. Er zijn zeven essentiële voedingsgroepen, de achtste is de restgroep. Alcoholhoudende dranken hebben een bijzondere status: een beperkte consumptie is voordelig voor de gezondheid, maar overmatig gebruik is schadelijk. Naast een gezonde voeding is lichamelijke inspanning onontbeerlijk voor een goede gezondheid.

  1. Snel vermageren, dat is slecht vermageren en je loopt het risico op overgewicht op lange termijn. Gezond vermageren vraagt tijd. Het volstaat niet om de calorie-inname te beperken, je moet ook je voedingsgewoontes aanpassen die aan de oorzaak liggen van het overgewicht.
  2. Eet meer volle granen (rijst, pasta, bulgur, quinoa) en aardappelen: deze voedingsmiddelen geven langdurig energie af en zijn rijk aan vezels. Zo stil je je honger!
  3. Eet meer fruit en groenten: minder calorieën, maar wel volume en vezels. Kortom, de ideale voeding voor de lijn.
  4. Geef de voorkeur aan vis en mager vlees, zoals kip en kalkoen, en gebruik magere of halfvolle melkproducten. Beperk het gebruik van vetten op je brood en tijdens het koken.
  5. Beperk je alcoholconsumptie.
  6. Drink veel water, de hele dag door.
  7. Sla geen maaltijden over, zeker het ontbijt niet.
  8. Laat je niet ontmoedigen door je omgeving als je gewicht hetzelfde blijft ondanks je inspanningen.
  9. Gun jezelf af een toe een extraatje, maar pas je dieet hierna snel aan tijdens de dagen die erop volgen.
  10. Beweeg meer. Sporten die een gematigde maar een langdurige inspanning vragen zijn het meest aangewezen voor personen die gewicht willen verliezen. Snelwandelen, lopen, fietsen en zwemmen zijn hiervan de beste voorbeelden. Het is belangrijk om geregeld en op je eigen ritme te trainen. Beweeg tot slot vaker tijdens de dag en laat de auto staan, neem de trap in plaats van de lift, enz.
    Als je elke dag actief bent, verhoog je je basale metabolisme. Dit omvat de energiebehoeften die het lichaam nodig heeft om zijn functies in rust uit te voeren (ademhaling, spijsvertering, lichaamstemperatuur, enz.). Op die manier verbruik je meer energie tijdens rustmomenten!
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

9 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/07/2021

Hallo, IMF is eigenlijk geen dieet. Je mag dan alles eten, wel binnen je food window. Punt 7 vind ik een foute stelling. Sinds 26 augustus vorig jaar doe ik IMF, sindsdien geen ontbijt meer. Ook geen behoefte meer aan. Regelmatig 100km met de koersfiets tussen het 13de en 16de uur van het vasten, enkel op water. Geen probleem mee. Ik ben ondertussen 52 jaar. Dat is nog niet oud maar ook zeker niet meer de jongste. Groeten, Werner.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/04/2021

Sinds enkele maanden ben ik bezig met intermittent fasting waarin ik enkel eet tussen 12u en 20u.
De eerste weken waren best lastig omdat ik gewoon was om 6x/dag te eten (omwille van sport) maar daarna voelde ik mij veel beter in mijn vel, minder darmklachten, betere focus, minder dipjes gedurende de dag.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2021
, Gereageerd:

Ik ben dit ook aan het doen een 4 tal weken en ben van 91kg naar 85 kg gegaan . Zonder honger te hebben

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Benjamin en Joe, bedankt voor jullie getuigenis, dit dieet is erg in trek. Het type onderbroken vasten dat je kiest, bepaalt of je het makkelijk kan volhouden en het tekort aan calorieën kan ervoor zorgen dat je vrij snel gewicht verliest.  Bij de studies die tot hier toe werden uitgevoerd, waren enkel personen betrokken die te kampen hebben met ziektes zoals kanker, fibromyalgie of obesitas. Deze studies hebben aangetoond dat het vasten voordelig kan zijn voor het lichaam, met name wat de resistentie tegen oxidatieve stress betreft. De resultaten op lange termijn ontbreken echter of zijn onnauwkeurig. Het is ook interessant om te weten dat er geen onderzoek werd gevoerd naar het effect van vasten op gezonde personen. Het is daarom te vroeg om conclusies te trekken en te veralgemenen. Tot slot is het belangrijk om te weten dat je niet afvalt door maaltijden over te slaan, integendeel. Het lichaam springt economisch om met energie, en slaat bij de eerstvolgende maaltijd gewoon meer op ;-) ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/05/2021
, Gereageerd:

Beste , bedankt voor de info .
Maar het is toch ook eens leuk om nog eens een echt honger gevoel te hebben , je gaat eten veel meer respecteren .
Voor 12 u "s middags probeer ik veel water te drinken . Ik voel er blijkbaar toch wel goed mee .

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021

Jammer genoeg gaat ieder pondje door het mondje. Het is heel erg moeilijk om dag in dag uit aan alle verleidingen te weerstaan. Idd,opschrijven wat je eet kan je serieus doen verschieten. Twintig jaar geleden at ik 10 boterhammen en was graatmager. Nu eet ik er drie en kom bij door ernaar te kijken. Dus leeftijd speelt zeker en vast een grote rol

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

Het beste is nog altijd calorien tellen . Er zijn gratis apps voor de calorien te tellen bv yazio . je doet je bv 500 cal te kort per dag. of hoe het uitkomt voor je gewicht . dat kan de app voor jou uitrekenen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/04/2021
, Gereageerd:

Beste Johan en Willy, het “mirakeldieet” of hét gouden geheim bestaat helaas niet: duurzaam afvallen lukt inderdaad maar door minder calorieën op te nemen dan je verbruikt en om een evenwichtig voedingspatroon toe te passen afgestemd op je behoeftes. Bedankt alleszins voor jullie bijdrage ! Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/03/2021

Het neerschrijven van wat je eet, is in mijn ogen het beste begin en middel bij het veranderen van eetgewoontes. (over obesitas spreek ik me niet uit, want dat wordt als een ziekte beschouwd)

Community

Voeding en Gezondheid

banner

Gerelateerde discussies