Hoe kies je een goede mutualiteit in België?


In België moet elke burger in principe gedekt zijn door de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering. Deze verzekering biedt je de mogelijkheid om:
- Je medische kosten (zoals doktersbezoeken, medicatie, hospitalisatie, enz.) gedeeltelijk of volledig terugbetaald te krijgen.
- Een uitkering te ontvangen in geval van arbeidsongeschiktheid of invaliditeit (bijvoorbeeld na een ongeval of ziekte, of tijdens moederschaps- of vaderschapsverlof).
Om van deze verplichte verzekering gebruik te kunnen maken, kan je terecht bij de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV, de publieke versie van de mutualiteiten) of bij een privé-ziekenfonds (soms mutualiteit genoemd).
Wat is de rol van een mutualiteit?
Een mutualiteit, als Ziekteverzekeringsintselling, heeft als voornaamste taak het beheren van de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Concreet, wanneer je naar de dokter gaat of gehospitaliseerd wordt, zal jouw mutualiteit instaan voor de volledige of gedeeltelijke terugbetaling van de consultatiekosten, je verblijf of de kosten van je medicatie. Bij arbeidsongeschiktheid door een ongeval of ziekte zal de mutualiteit een uitkering voorzien ter vervanging van je gewone inkomen.
Maar een mutualiteit doet meer dan dat. Ze biedt ook een reeks extra diensten aan:
- Een "aanvullende verzekering" die automatisch inbegrepen is in het lidgeld dat je aan de mutualiteit betaalt en die een aanvulling vormt op de dekking van de verplichte verzekering. De aangeboden diensten en terugbetalingen verschillen per mutualiteit (zoals een extra terugbetaling voor brillen, tandzorg of hospitalisatiekosten).
- Optionele dekkingen, zoals een hospitalisatieverzekering of tandverzekering.
Wat is het verschil tussen een ziekenfonds en een mutualiteit?
Het woord mutualiteit wordt vaak gebruikt in de officiële naam van de organisatie, zoals in “Nationale Unie van Neutrale Mutualiteiten”, terwijl het woord ziekenfonds meer in de dagelijkse taal voorkomt. In België is dat hetzelfde: ziekenfonds en mutualiteit zijn synoniemen.
Is een mutualiteit hebben verplicht?
Ja, iedereen in België moet aangesloten zijn bij een privé mutualiteit (of haar publieke tegenhanger). Dit is noodzakelijk om te kunnen genieten van de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Je moet je inschrijven op je eigen naam (dus als titularis) wanneer je:
- begint te werken,
- een werkloosheidsuitkering ontvangt,
- studeert of een stage volgt en 25 jaar of ouder bent.
Iedereen met een inkomen heeft de status van titularis. De partner die niet werkt en de kinderen worden meestal ingeschreven als ten laste van het gezinshoofd (dat is de titularis).
Moet elk gezinslid zich apart inschrijven?
Ja, behalve in de volgende gevallen:
- Kinderen tot 25 jaar worden automatisch ingeschreven als personen ten laste van een van de ouders, tenzij ze eerder fiscaal onafhankelijk worden. Wanneer ze na 25 jaar verder studeren of nog geen werk hebben gevonden, kunnen ze ten laste blijven van hun ouders tot uiterlijk 31 december van hun 26e jaar.
- Een partner die niet werkt, wordt ook ingeschreven als persoon ten laste van het gezinshoofd.
Een mutualiteit of het HZIV?
Naast de privé mutualiteiten bestaat er ook een publieke instantie: de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV). In tegenstelling tot de andere mutualiteiten komt deze instantie enkel tussen voor de prestaties die gedekt zijn door de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering.
De aansluiting bij het HZIV is gratis, aangezien het geen “aanvullende verzekering” aanbiedt. Het is dus de beste keuze als je niet geïnteresseerd bent in de voordelen en aanvullende diensten die een andere mutualiteit je aanbiedt.
Let op dat het statutaire personeel van de NMBS in België geen keuze heeft: de spoorwegmaatschappij heeft immers zijn eigen mutualiteit, waaraan hun medewerkers automatisch zijn aangesloten.
Wat is het verschil tussen een mutualiteit en de zorgkas in Vlaanderen?
De zorgkas organiseert in opdracht van de Vlaamse overheid de "Vlaamse sociale bescherming", een soort zorgverzekering die specifiek gericht is op Vlaanderen. De Brusselaars, hoewel ze niet automatisch onder deze regeling vallen, hebben wel de mogelijkheid om zich vrijwillig aan te sluiten.
Een specifieke Vlaamse zorgkas
Dit houdt een verplichte jaarlijkse bijdrage in voor elke persoon van 25 jaar of ouder die in Vlaanderen woont (de “zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming”). In 2024 bedraagt deze premie € 62 per jaar voor elk gezinslid (en € 31 voor personen met recht op verhoogde tegemoetkoming); het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
Deze premie is dus bedoeld om deze Vlaamse zorgkas te financieren. Personen die langdurig veel zorg nodig hebben, kunnen hierop een beroep doen en een maandelijks zorgbudget ontvangen om hun gezondheidskosten (bijvoorbeeld voor een rusthuis, een rolstoel of thuiszorg) te dekken.
De Vlaamse regering heeft een “zorgkas”: de Vlaamse Zorgkas. Maar elke Vlaamse mutualiteit heeft ook zo’n zorgkas (CM-Zorgkas aan de kant van de christelijke mutualiteiten, bijvoorbeeld). Dit verklaart waarom sommige mensen het verschil niet zien tussen de zorgkas en de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering.
Wat dekt de mutualiteit?
Een mutualiteit dekt de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering, die onder andere zorgt voor de terugbetaling – totaal of gedeeltelijk – van medische zorgen en een uitkering in geval van arbeidsongeschiktheid.
Daarnaast omvat hij ook een automatische aanvullende verzekering, die extra diensten biedt die verschillen per mutualiteit. Optionele verzekeringen, zoals hospitalisatie of tandzorg, kunnen aanvullend worden afgesloten.
Wil je meer weten over de dekkingen die deze verschillende verzekeringen bieden, en over het terugbetalingssysteem dat verbonden is aan de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering (en de begrippen remgeld, derdebetaler, maximumfactuur en verhoogde tussenkomst)? Ontdek onze uitleg in de verdere onderdelen van dit dossier.
Meer weten over wat de mutualiteit dekt
Hoeveel kost de mutualiteit?
De aansluiting bij de HZIV is gratis, terwijl de lidmaatschapsbijdrage voor een gewone mutualiteit een jaarlijkse kost met zich meebrengt, variërend van €100 tot €170 per jaar, afhankelijk van het ziekenfonds. Dit lidgeld dekt de diensten die horen bij de aanvullende verzekering van de mutualiteit. Optionele verzekeringen kunnen daarnaast worden afgesloten tegen een extra premie.
Meer weten over wat een mutualiteit kost
Hoe verander je van mutualiteit?
Om van mutualiteit te veranderen, moet je minstens een jaar aangesloten zijn bij je huidige mutualiteit. Het proces is eenvoudig: je moet je inschrijven bij de nieuwe mutualiteit, die de nodige stappen zal ondernemen, op voorwaarde dat je je lidgeld op orde hebt. De aansluiting gaat in aan het begin van het kwartaal volgend op je inschrijving.
Let op, houd er rekening mee dat hospitalisatie- of tandverzekeringen een wachttijd kunnen opleggen voordat je volledig gedekt bent.
Meer weten over het veranderen van mutualiteit
Hoe kies je de beste mutualiteit?
De terugbetalingen verbonden aan de ziekte- en invaliditeitsverzekering zijn identiek bij alle mutualiteiten, dus je moet je keuze voornamelijk baseren op de aanvullende verzekering.
Als je van plan bent een hospitalisatieverzekering af te sluiten bij je mutualiteit, kan dit ook je beslissing beïnvloeden.
Ontdek onze tips in onze koopgids
Om je te helpen bij het maken van je keuze en een weloverwogen beslissing te nemen, hebben we een koopgids voor je opgesteld: daarin ontdek je de criteria waarmee je rekening moet houden om de mutualiteit te vinden die het beste bij jouw behoeften past.
Onze koopgids voor het kiezen van een ziekenfonds
We hebben ook een vergelijker ontwikkeld, waarmee je de aanvullende verzekeringen kunt vergelijken die door de verschillende mutualiteiten in België worden aangeboden, zodat je de meest interessante optie voor jou kunt vinden, gebaseerd op de criteria die jij belangrijk vindt.
Een mutualiteit dekt drie dingen:
- De verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering. Deze dekking is wettelijk geregeld en is identiek, ongeacht je mutualiteit. Het is de verzekering die je recht geeft op een (gedeeltelijke) terugbetaling van je medische kosten, je medicijnen en een hospitalisatie. Deze verzekering voorziet ook in een uitkering in geval van ziekte of invaliditeit.
- De aanvullende verzekering, die automatisch is inbegrepen in de prijs van het lidgeld. Dit is een pakket van diensten en voordelen die eigen zijn aan elke mutualiteit.
- Andere gezondheidsverzekeringen, optioneel en betalend, met als belangrijkste de hospitalisatieverzekering, maar er zijn ook tandverzekeringen of ambulante zorgverzekeringen.
De ziekte- en invaliditeitsverzekering geeft recht op een financiële tussenkomst:
- Voor bepaalde medische zorgen. Dit is het geval wanneer je bijvoorbeeld naar je huisarts of een specialist gaat, een kinesist of een tandarts bezoekt, maar ook wanneer je gehospitaliseerd bent, verblijft in een rusthuis of revalidatiecentrum, of wanneer je een prothese, implantaat of rolstoel nodig hebt.
- In de prijs van bepaalde medicijnen: magistrale bereidingen, farmaceutische specialiteiten en generieken.
- Wanneer je arbeidsongeschikt bent. De verzekering betaalt een uitkering wanneer je geen salaris meer ontvangt omdat je ziek bent, een kind hebt gekregen, het slachtoffer bent van een ongeluk of invaliditeit.
In het kader van de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering gelden officiële tarieven voor de tussenkomst in de medische kosten. Er zal dus geen verschil zijn, ongeacht de mutualiteit waar je bent aangesloten.
Bepaalde medische kosten worden volledig terugbetaald, andere slechts gedeeltelijk (zoals brilglazen), en sommige blijven volledig voor jouw rekening (zoals veel tandheelkundige behandelingen, bijvoorbeeld kronen, bruggen en implantaten).
Onder de kosten die niet door je mutualiteit worden terugbetaald op basis van de ziekte- en invaliditeitsverzekering, zijn de belangrijkste de supplementen, namelijk:
- De supplementen voor kamer en ereloon die je worden aangerekend bij hospitalisatie in een eenpersoonskamer.
- De supplementen voor ereloon van artsen die niet-geconventioneerd zijn.
Voor bepaalde onderzoeken en behandelingen (bijvoorbeeld revalidatie bij een kinesist) heb je de goedkeuring van de mutualiteit nodig om in aanmerking te komen voor een terugbetaling. Een medische raadgever controleert dan of je aan alle voorwaarden voldoet.
Er zijn twee systemen van tussenkomst in het kader van de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering:
- Ofwel betaal je de volledige kosten van de zorg en krijg je achteraf een deel terug van de mutualiteit.
- Ofwel betaal je enkel het bedrag dat je zelf moet betalen - het remgeld - zonder dat je de rest hoeft voor te schieten, aangezien de mutualiteit dit bedrag rechtstreeks aan de zorgverlener betaalt. Deze tweede formule wordt de derdebetalersregeling genoemd.
Wat betekent het remgeld?
Het remgeld is het bedrag dat je zelf moet betalen voor medische kosten na aftrek van de terugbetaling door de mutualiteit.
Wat houdt de derdebetalersregeling in?
De derdebetalersregeling houdt in dat je alleen de kosten betaalt die je zelf moet dragen (dus het remgeld). Je hoeft de rest niet voor te schieten, want de mutualiteit betaalt rechtstreeks de dokter of het ziekenhuis. Let op: als je dokter niet geconventioneerd is, kan het zijn dat je een supplement bovenop het remgeld moet betalen.
Sinds 2022 kunnen alle zorgverleners (je huisarts, de tandarts, de kinesist, enzovoort) gebruik maken van deze derdebetalersregeling, maar ze zijn hier niet toe verplicht.
Echter, de derdebetalersregeling moet verplicht worden toegepast in bepaalde gevallen:
- Door de huisarts voor personen die recht hebben op de verhoogde tussenkomst (behalve bij een huisbezoek);
- Bij een consultatie via video of telefoon met je dokter;
- Voor bepaalde prestaties bij de tandarts;
- Voor stomamateriaal (een kunstmatige opening voor urine of ontlasting).
Wat is de maximumfactuur (MAF)?
In het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering houdt het systeem van de maximumfactuur (MAF) in dat het bedrag dat je jaarlijks voor je medische zorg moet betalen binnen de perken blijft. Zodra je deze limiet hebt bereikt, neemt je mutualiteit alle extra kosten voor haar rekening en krijg je terugbetaald wat je boven deze limiet betaalt.
Er kunnen vier verschillende plafonds van toepassing zijn, afhankelijk van je persoonlijke situatie:
- De inkomens-MAF geldt voor iedereen en het maximumbedrag varieert naargelang je inkomsten. In 2024 is het hoogste plafond € 2.067; boven dit bedrag worden de medische kosten die normaal gedekt zijn door de ziekte- en invaliditeitsverzekering volledig terugbetaald, inclusief het remgeld.
- De sociale MAF is van toepassing als je recht hebt op de verhoogde tussenkomst. In 2024 is het plafond € 516,92.
- De MAF voor een kind jonger dan 19 jaar, ongeacht het inkomen van het gezin, is € 746,66 voor 2024.
- De MAF chronisch zieken. Dit is een verlaging die van toepassing is op de bovenstaande plafond. Voor 2024 bedraagt de aftrek € 114.87. Om van deze aftrek te profiteren, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen.
De kosten die in aanmerking worden genomen om te bepalen of je de MAF hebt bereikt, is het remgeld (dus de kosten die je zelf moet betalen) van de erelonen van zorgverleners, terugbetaalbare medicijnen, röntgenfoto’s en laboratoriumanalyses, enzovoort.
Let op, er blijven dus veel andere kosten die mogelijk voor jouw rekening zijn, want niet alle uitgaven komen in aanmerking.
Wie heeft recht op een verhoogde tussenkomst?
In het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering bepaalt de wet wie recht heeft op een verhoogde tussenkomst (dat wil zeggen een hogere terugbetaling van de kosten voor consultaties, ziekenhuisopnames en medicijnen).
Het gaat om personen met een laag inkomen of die genieten van een specifieke uitkering (zoals het leefloon van het OCMW, inkomensgarantie voor ouderen, toelage voor personen met een handicap), alsook om weduwes en weduwnaars.
Zoals we al zeiden, naast hun rol binnen de ziekte- en invaliditeitsverzekering, bieden mutualiteiten ook andere diensten aan:
- De aanvullende verzekering, die automatisch is inbegrepen in je lidgeld aan de mutualiteit;
- Andere betalende opties: de hospitalisatieverzekering, de tandverzekering en de ambulante verzekering.
Is de aanvullende verzekering verplicht?
De wet verplicht je niet om een aanvullende verzekering te nemen, maar is automatisch inbegrepen in de prijs van je lidgeld voor de mutualiteit.
Ben je niet geïnteresseerd in de voordelen van een aanvullende verzekering? Dan kun je je dekking beperken tot de verplichte ziekte- en invaliditeitsverzekering door je aan te sluiten bij de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV). In dat geval is je aansluiting gratis en hoef je geen lidgeld te betalen.
Is het beter om een hospitalisatieverzekering bij een mutualiteit of bij een private verzekeraar af te sluiten?
Zowel private verzekeraars als mutualiteiten bieden hospitalisatieverzekeringen aan.
- Mutualiteiten bieden doorgaans kwaliteitscontracten aan voor premies die meestal lager zijn dan bij private verzekeraars. Wil je het beste contract, dan moet je naar de privé gaan, maar de premies zullen dan hoger zijn.
- Mutualiteiten leggen meestal de nadruk op hospitalisatie in een tweepersoons- of meerpersoonskamer. Als je absoluut een eenpersoonskamer wilt, kun je beter naar een private verzekeraar gaan.
- Een groot voordeel van de mutualiteit ten opzichte van de private sector is dat de mutualiteit je geen hospitalisatieverzekering kunt weigeren, terwijl een privé verzekeraar dat wel kan doen (bijvoorbeeld omdat je al een ziekte hebt), tenzij ze je aanvaarden tegen een zeer hoge toeslag.
In beide gevallen moet je een medisch vragenformulier invullen, eventueel aangevuld met een medisch onderzoek.
Een laatste punt om rekening mee te houden: om een hospitalisatieverzekering bij een mutualiteit af te sluiten, moet je uiteraard lid zijn van die mutualiteit en lidgeld betalen.
Als je om de een of andere reden van mutualiteit wilt veranderen, moet je ook je hospitalisatieverzekering veranderen.
Vergelijk de hospitalisatieverzekeringen
Wat met de tandverzekering?
De tandverzekering is een aparte verzekering: om hiervan te profiteren, moet je een extra premie aan je mutualiteit betalen. Hoe ouder je bent bij de inschrijving, hoe hoger je premie zal worden.
Veel tandheelkundige zorgen worden niet gedekt door de ziekte- en invaliditeitsverzekering, wat betekent dat je ze volledig zelf moet betalen. Daarom is het interessant om een tandverzekering te nemen, en vooral om een mutualiteit te kiezen die een goede terugbetaling biedt voor tandheelkundige zorg.
Let echter op: voordat je van mutualiteit verandert omdat je een interessante tandverzekering hebt gevonden, vergeet niet de andere voordelen van je huidige mutualiteit in overweging te nemen. Zeker omdat je na de ondertekening van het contract meerdere jaren moet wachten voordat de terugbetaling van tandheelkundige zorg interessant wordt (er is doorgaans een wachttijd van zes maanden of meer, en pas vanaf het derde jaar geniet je van de maximale terugbetalingen).
Wat is een ambulante verzekering bij de mutualiteit?
De ambulante verzekering is een verzekering die je apart aan de mutualiteit moet betalen. Ook hier geldt: hoe ouder je bent bij de inschrijving, hoe hoger je premie.
Het is een specifieke dekking voor medische zorgen die geen ziekenhuisopname vereisen. Steeds meer mutualiteiten bieden dit soort verzekering aan, maar de inhoud varieert van de ene mutualiteit naar de andere.
De aansluiting bij de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) is gratis. Voor een aansluiting bij een gewone (private) mutualiteit moet je echter wel een lidgeld betalen:
- Het lidgeld geeft je automatisch recht op een reeks diensten en voordelen. Dit wordt meestal "aanvullende verzekering" genoemd.
- Elke mutualiteit bepaalt zelf de samenstelling van het voordelenpakket en het bedrag van de lidgeld die je moet betalen om hiervan te genieten.
- In 2024 kan de lidgeld per "titularis" variëren van minder dan € 100 tot meer dan € 170 per jaar.
- Personen met een "verhoogde tussenkomst" betalen een lagere lidgeld.
- Voor personen ten laste hoeft er geen lidgeld te worden betaald.
Bij een gewone mutualiteit heb je ook de mogelijkheid om andere verzekeringen af te sluiten, zoals een hospitalisatieverzekering of een verzekering voor tandzorg. Deze dekkingen zijn optioneel en betalend.
Je kunt van mutualiteit veranderen als je minstens een jaar aangesloten bent bij je vorige mutualiteit. Als dit het geval is en je wilt veranderen, is dat heel eenvoudig. Er is maar één formaliteit die je moet vervullen: je inschrijven bij de nieuwe mutualiteit van jouw keuze. Zij regelen de rest.
Ze zullen nagaan of je in orde bent met je lidgeld bij je vorige mutualiteit. Als dat niet het geval is, moet je eerst je schuld betalen voordat je een nieuwe aanvraag kunt indienen.
Houd er rekening mee dat wanneer je je inschrijft bij een mutualiteit, je niet verplicht bent dit te doen bij het hoofdkantoor in de regio waar je woont. Het wordt echter soms aangeraden omdat sommige diensten regionaal beheerd kunnen worden, zoals de terugbetaling van ziekenvervoer of de opvang van zieke kinderen. Het voordeel kan dus verschillen afhankelijk van of je in de betrokken regio woont of niet.
Denk na voordat je verandert
Verander niet te snel van mutualiteit. Als je bijvoorbeeld een interessante hospitalisatieverzekering hebt bij een bepaalde mutualiteit, is het niet noodzakelijk een goed idee om te veranderen voor bijvoorbeeld € 10 minder te betalen voor "de aanvullende verzekering".
Als je van mutualiteit verandert, verlies je automatisch de dekking van de hospitalisatieverzekering. Aangezien de premie die voor deze verzekering wordt betaald, afhangt van je leeftijd op het moment van inschrijving, loop je het risico een (veel) hogere premie te moeten betalen bij de nieuwe mutualiteit. Hierdoor zou je alle voordelen van je verandering kunnen verliezen.
Wat gebeurt er met mijn lopende behandelingen als ik van mutualiteit verander?
Als je van mutualiteit verandert, profiteer je van een ononderbroken dekking van de ziekte- en invaliditeitsverzekering. Vanaf de datum dat je effectief lid wordt van de nieuwe mutualiteit, zal deze instaan voor de terugbetalingen en eventuele uitkeringen, en niet meer de oude.
Wat betreft de aanvullende verzekering: zodra de "wachttijd" voorbij is, ben je niet meer gedekt door die van je oude mutualiteit, maar kun je onmiddellijk genieten van de voordelen van de nieuwe.
Dit kan echter niet het geval zijn voor optionele verzekeringen zoals de hospitalisatieverzekering of de tandverzekering. Deze kunnen een wachttijd opleggen, dit is een periode waarin je geen recht hebt op de aangeboden dekking. Bijvoorbeeld: bij tandverzekeringen is het niet ongebruikelijk dat je pas na 12 maanden recht hebt op terugbetalingen voor orthodontie.
Zijn er kosten verbonden aan de verandering van mutualiteit?
Nee, het is gratis. Je moet uiteraard lidgeld betalen zodra je je hebt ingeschreven bij je nieuwe mutualiteit, tenzij je voor de HZIV kiest, waar je geen lidgeld moet betalen.
Wat is de wachttijd voor de aansluiting bij een ziekenfonds?
Als je je voor de eerste keer inschrijft bij een ziekenfonds als titularis, is er geen wachttijd.
Als je van ziekenfonds verandert, geldt er een soort "wachttijd": je aansluiting wordt pas effectief bij het begin van het trimester volgend op je inschrijving, dus op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober.
Als je bijvoorbeeld op 2 april beslist om van mutualiteit te veranderen en je de nodige documenten dezelfde dag indient, word je pas lid van het nieuwe ziekenfonds op 1 juli. Tot dan blijft je oude mutualiteit je dekken, zowel voor de voordelen van de verplichte gezondheidsverzekering als voor die van de aanvullende verzekering.
Let op dat je nieuwe mutualiteit geen wachttijd kan opleggen voor de aanvullende diensten en voordelen (als je in orde bent met je lidgeld), maar sommige mutualiteiten hanteren wel een wachttijd voor de hospitalisatie- of tandverzekering.
Wat is het juiste moment om van ziekenfonds te veranderen?
Aangezien de diensten en voordelen die door de mutualiteiten worden aangeboden behoorlijk verschillen, kan het een goed idee zijn om ze bij elke belangrijke levensfase in je leven of minstens om de 5 tot 10 jaar te analyseren:
- Wil je kinderen? Sommige mutualiteiten bieden voordelen voor toekomstige ouders.
- Heb je al kinderen? Andere mutualiteiten leggen de nadruk op de vroege kindertijd, vakantiekampen, en de opvang van zieke kinderen.
- Zijn je kinderen het huis uit en begin je problemen te ondervinden die met de leeftijd te maken hebben? Sommige mutualiteiten zijn interessanter als je problemen hebt met je zicht of gehoor.
- Ben je al enkele jaren met pensioen? Denk aan alle ouderenzorg die door sommige mutualiteiten wordt aangeboden.
In deze verschillende situaties en vele andere kan het interessant zijn om een mutualiteit te kiezen die een aanvullende verzekering biedt die beter aansluit bij jouw behoeften.
Hoe vaak kan je van ziekenfonds veranderen?
Om van ziekenfonds te veranderen, moet je minstens één jaar aangesloten zijn bij de mutualiteit waarvan je wilt vertrekken. Je zou dus elk jaar van ziekenfonds kunnen veranderen.
Op zoek naar de beste mutualiteit?
Onze ziekenfondsvergelijker helpt je de meest interessante mutualiteit te vinden voor je aanvullende verzekering, op basis van de criteria die je hebt geselecteerd.
Ga naar de ziekenfondsvergelijker