Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Wat doet yoga met ons?

04 juni 2021

Yoga zou heilzaam zijn voor allerlei fysieke en geestelijke kwaaltjes, maar wat is daarvan aan? Dat deze Oosterse vorm van lichaamsbeweging beter zou zijn dan andere vormen, is lang niet bewezen. Maar het is en blijft beweging, én dus een aanrader. 

Wat is yoga?

Yoga mag dan wel hipper dan hip zijn, eigenlijk is het duizenden jaren oud. De naam yoga komt uit het Sanskriet, en heeft verschillende betekenissen, waaronder “verbinden”, "methode" en "in evenwicht brengen". Yoga zou dan ook lichaam en geest in balans brengen.

Tijdens de 20ste eeuw werd yoga steeds populairder buiten India, en hoewel er vandaag de dag meer wordt gefocust op de fysieke poses (asanas), integreert het nog steeds mentale en spirituele elementen zoals ademhalingsoefeningen (pranayama) en meditatie (dyana).

Op het ritme van je ademhaling

Waar de nadruk precies ligt, hangt af van het type yoga. Zo kun je de poses minutenlang aanhouden, terwijl ze elkaar in een andere stijl net snel en vloeiend opvolgen. De bewegingen zijn vaak gelinkt aan de ademhaling: de transities tussen poses worden getimed op de in- en uitademing. Als we traag en ritmisch ademen via onze buik, vertraagt onze hartslag automatisch, wat rust brengt.

Daarnaast is er in yoga ook plaats voor relaxatieoefeningen en meditatie, vaak op het eind van de les. Door te concentreren op bijvoorbeeld je ademhaling, een mantra of een kaars probeer je je aandacht naar binnen te keren en externe afleiding te negeren. Dat zou je helpen beter om te gaan met (negatieve) emoties.

Voor ieder wat wils

Er bestaan tientallen soorten yoga, met elk hun eigen focus en niveau. Heel wat sportscholen zetten ook simpelweg “yoga” op hun planning. 

Voor wie niet weet waar te beginnen, kunnen deze populaire stijlen een leidraad zijn, al is de lijst lang niet volledig. Laat je vooral niet intimideren, maar probeer gewoon enkele stijlen uit om te ontdekken welke het best bij jou past. Vind je een bepaalde stijl te zweverig, of zijn de oefeningen te zwaar voor jou, dan zijn er andere alternatieven.

Ashtanga

Ashtanga is een dynamische vorm van yoga, en doet je zweten en je bloed stromen. Niet de poses (asana’s) staan centraal, maar de dynamische bewegingen tussen de poses (vinyasa's). De volgorde ligt vast als een soort choreografie, waarbij poses uit de Zonnegroet telkens worden herhaald, afgewisseld met losse asana's voor variatie.

Het resultaat is één doorstromend geheel of "flow", op het ritme van je ademhaling.

Ashtanga is een moderne interpretatie van klassieke yoga.

Bikram of hot yoga
Bikram of hot yoga doe je in ruimtes van 25 tot 40°C met een hoge vochtigheidsgraad. De hitte bevordert flexibiliteit, maar is enkel geschikt voor gezonde personen met een voldoende hoge conditie.
Kundalini

Kundalini yoga focust wat meer op het spirituele aspect. Kundalini betekent in het Sanskriet “de opgerolde”, en wordt afgebeeld door een slang die zich om de ruggegraat wikkelt. Deze vorm van yoga moet de "kundalini"-energie die vastzit in je lichaam, meer bepaald onderaan de ruggegraat, loswerken en "ontwaken" of activeren.

Via beweging, gezang, ademhaling en meditatie wil dit type je interne grenzen doorbreken, je chakra's activeren en je zo tot een hoger zelfbewustzijn brengen. Zelf geloven we niet in zulke zweverige beloftes, en er bestaat ook geen enkel wetenschappelijk bewijs voor, maar misschien vind jij het wél iets.

Viniyoga

Viniyoga kun je niet volgen in groepsverband. De lesgever stemt de les immers af op jouw individuele toestand, en houdt rekening met beperkingen of blessures.

Deze soort is daardoor erg geschikt voor wie kampt met bepaalde gezondheidsproblemen of op latere leeftijd nog met yoga wil starten.

Yin yoga
Yin yoga of taoïstische yoga is een erg trage en ontspannende vorm van yoga, en daardoor ook heel geschikt voor beginners of wie veel last heeft van stress. Deze stijl zou "de energiestroom reguleren". Voor ons opnieuw een te zweverige claim, maar misschien geloof jij er wel in.

De poses (asana's) worden langer aangehouden, vaak enkele minuten lang.
Nieuwe trends

Yogastudio's pakken tegenwoordig ook uit met nieuwe toepassingen, zoals Aerial Yoga, Wall Yoga of yoga voor kinderen. Er bestaan ook speciale cursussen voor zwangere vrouwen.

Bij Aerial Yoga voer je je yogaposes uit terwijl je letterlijk "hangt" in een doek. Dat zou de druk van je wervelkolom halen en de spanning uit je nek en schouders halen, terwijl de verlossing van de zwaartekracht je meer bewegingsvrijheid gunt.

Bij Yoga Wall maak je daarentegen gebruik van verstelbare riempjes die vastzitten aan de muur. Zo kun je de poses langer volhouden en omdat je ingesnoerd en ondersteund bent, raak je niet zo snel uit je evenwicht.

Voor deze stijlen is meer materiaal en infrastructuur nodig, en deze zijn dus ook duurder om te beoefenen.