Dossier

Bagage kwijt na de cyberaanval in Zaventem? Zo krijg je een vergoeding

23 september 2025
mensen staan te wachten bij de bagageband op het vliegveld met veel bagage om hen heen

23 september 2025
Door de cyberaanval op de luchthaven van Zaventem ondervinden heel wat reizigers problemen met bagage die ergens is achtergebleven. Geen paniek. In deze gids leggen we je de stappen uit die je moet nemen om verloren baggage te melden en compensatie te krijgen. Ontdek hoe je een probleem met je ruimbagage aanpakt, een klacht indient en wat je rechten zijn in geval van verloren of beschadigde bagage.

Probleem met ruimbagage: meld het verlies op de luchthaven

Is je bagage kwijtgeraakt? Dan moet je eerste reactie zijn om het verlies van je bagage te melden. Ga hiervoor direct naar de balie of het bagageservicekantoor van de luchthaven of de luchtvaartmaatschappij.

Vul het formulier "Property Irregularity Report" (PIR) in

Om te beginnen zal je gevraagd worden een speciaal formulier in te vullen, het "Property Irregularity Report" (PIR). Hiermee kan een onderzoek naar de verdwijning van je bagage worden gestart.

Naast je persoonlijke gegevens zal je gevraagd worden om:

  • het registratienummer van je bagage te vermelden (de barcode op het label dat je bij het inchecken hebt ontvangen),
  • de bewijsstukken van je vlucht (vliegticket en/of instapkaart),
  • en een beschrijving van je vermiste bagage.

Ontvang een toilettas van de luchtvaartmaatschappij

Meestal zal de luchtvaartmaatschappij je een kit geven met essentiële toiletartikelen, zoals een tandenborstel en zeep.

Doe zelf aankopen en vraag om terugbetaling

Als je luchtvaartmaatschappij deze kit niet verstrekt, kun je deze noodzakelijke producten zelf kopen en later een terugbetaling aanvragen. Bewaar daarom het aankoopbewijs! Blijf redelijk bij het doen van je aankopen, om er zeker van te zijn dat je wordt terugbetaald.

Neem regelmatig contact op met de luchtvaartmaatschappij voor updates

Blijf op de hoogte van de voortgang van het onderzoek door regelmatig de luchtvaartmaatschappij te contacteren. Verlies de hoop niet, de meeste vermiste bagage wordt teruggevonden.

Terug naar boven

Verlies van bagage: een klacht indienen om vergoeding te krijgen

Dien een schriftelijke klacht in en vraag om een vergoeding

Zijn er enkele dagen verstreken en is je bagage nog steeds niet gevonden? Dien dan een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij per aangetekende brief en eis een vergoeding.

Dien de klacht tijdig in (binnen 21 dagen) om een vergoeding te krijgen

Als je financiële compensatie wilt aanvragen, is het niet voldoende om alleen het PIR-formulier in te vullen. Je moet een klacht naar de luchtvaartmaatschappij sturen per aangetekende brief, waarin je een vergoeding eist. Zorg ervoor dat je je klacht indient binnen 21 dagen na het incident.

Als je bagage na 21 dagen nog steeds niet is gevonden, wordt deze als verloren beschouwd.

Onderhandel over een vergoeding met de luchtvaartmaatschappij

Er is een maximumbedrag voor de vergoeding. In juli 2024 was dit maximum ongeveer € 1572. "Ongeveer" omdat dit bedrag het afgeronde resultaat is van de conversie van 1 288 "speciale trekkingsrechten", de rekeneenheid van het Internationaal Monetair Fonds.

In elk geval moet je met de luchtvaartmaatschappij onderhandelen over het bedrag van de vergoeding die je zult ontvangen. Als je het niet eens bent met hun voorstel, aarzel dan niet om uitleg te vragen.

Invloed van het aankoopbewijs op de hoogte van de vergoeding

Let op dat als je geen aankoopbewijs hebt voor de inhoud van je bagage, je meestal een lager bedrag zult ontvangen dan wanneer je de gevraagde waarde kunt aantonen.

Mogelijkheid om een vergoeding te krijgen via een bagageverzekering

Vergeet niet dat als je een verzekering hebt die bagage dekt, je deze kunt aanspreken voor alles wat door de verzekering gedekt wordt (controleer je verzekeringspolis). Terug naar boven

Beschadigde bagage: rechten en vergoeding

Melding van schade aan je bagage per schriftelijke kennisgeving

Is je bagage beschadigd? Een luchtvaartmaatschappij is verplicht om je bagage in dezelfde staat terug te geven als waarin je deze hebt ingecheckt. Als het beschadigd is, heb je ook hier recht op een vergoeding.

Meld dit onmiddellijk op de luchthaven door het PIR-formulier in te vullen en informeer de luchtvaartmaatschappij schriftelijk, bij voorkeur per aangetekende brief. Stuur die brief:

  • Meteen nadat je de schade constateert wanneer je je bagage ophaalt bij het verlaten van het vliegtuig of
  • Binnen 7 dagen na ontvangst, als je de schade pas opmerkt bij het openen van je bagage.

Maak foto’s van de schade en voeg deze bij je brief.

De vergoeding is gelijk aan die bij verlies van bagage

De vergoedingsregels zijn hetzelfde als die van toepassing zijn bij het verlies van bagage (zie hierboven).

Overige informatie en vragen met betrekking tot reizen

Op onze website vind je veel informatie en advies over reizen. We staan ook tot je beschikking om eventuele vragen te beantwoorden.

Als je je afvraagt hoe je problemen tijdens je reis kunt oplossen, vind je misschien een antwoord in een van onze reisdossiers.

Heb je nog een vraag over reizen? Neem dan gratis contact op met ons assistentienummer 0800 29 510 (+32 2 542 34 34  vanuit het buitenland), op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur.

Bel onze reisassistentie

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou