Geschillencommissie Reizen: oplossingen voor problemen met een reis

Wat is de Geschillencommissie Reizen?
De Geschillencommissie Reizen is een interessant alternatief voor rechtszaken om reisgeschillen op te lossen. Ze is officieel erkend voor het beslechten van reisgeschillen buiten de rechtbank om.
Toegankelijkheid van de Geschillencommissie Reizen
De Geschillencommissie Reizen is zeer toegankelijk met weinig formaliteiten om een procedure op te starten. Bij de meeste dossiers zijn geen advocaten betrokken.
Wat kost het om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie?
Snelle werking van de Geschillencommissie Reizen
Een andere grote troef van de Geschillencommissie Reizen is dat de zaak in maximaal 90 kalenderdagen afgehandeld wordt.
Terug naar bovenWat zijn de procedures van de Geschillencommissie Reizen?
Verzoeningsprocedure
Als je kiest voor de verzoeningsprocedure, zoek je met de hulp van een verzoener, een aanvaardbare oplossing waarin jij en de tegenpartij zich kan vinden.
Arbitrageprocedure
Kies je daarentegen voor een arbitrageprocedure, dan wordt je klacht aan een arbitraal college voorgelegd. Dat college onderzoekt het dossier en behandelt het tijdens een zitting.
Keuze tussen verzoening en arbitrage
Je kunt ook eerst kiezen voor een verzoeningsprocedure en als die op niets uitdraait, is de arbitrageprocedure nog altijd een optie.
Terug naar bovenDe Geschillencommissie Reizen in de praktijk
Om een geschil voor de Geschillencommissie Reizen in te dienen, moet je zeker eerst zelf proberen het geschil minnelijk te beslechten.
Je kunt je pas tot de Geschillencommissie Reizen wenden als er geen minnelijke schikking getroffen werd, of indien er na 4 maanden geen vooruitgang geboekt is.
Vervolgens dienen de betrokken partijen, jij en de touroperator bijvoorbeeld, in te stemmen met de procedure. Hetzij uitdrukkelijk bij de aanvang van de procedure, hetzij omdat de reisorganisatie zich daaraan verbonden heeft in haar algemene voorwaarden.
Bovendien heeft de tegenpartij altijd het recht de arbitrageprocedure voor de Geschillencommissie Reizen te weigeren als je haar meer dan € 2500 vordert.
Ten slotte mag het geschil bij aanvang van de procedure niet meer dan twee jaar oud zijn.
Welke geschillen?
De Geschillencommissie Reizen behandelt verschillende soorten geschillen maar sommige zijn uitgesloten, zoals klachten met lichamelijke letsels of geschillen met een luchtvaartmaatschappij.
Waarde van de interventie van de Geschillencommissie Reizen
De beslissing die door verzoening of arbitrage genomen wordt, bindt alle partijen en moet strikt en snel toegepast worden.
Terug naar bovenHoe een geschil bij de Geschillencommissie Reizen indienen?
De verzoeningsprocedure
- Neem contact op met het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen en leg je probleem voor.
- Vul de vragenlijst in en stuur deze terug met het bewijsmateriaal.
- Betaal € 60 voor de kosten.
- De verzoener stelt een kader op voor een dialoog en legt de beslissing vast in een schriftelijk document.
De arbitrageprocedure
- Leg het probleem per brief uit aan de Geschillencommissie Reizen.
- Vul de vragenlijst in en stuur deze terug met het bewijsmateriaal.
- Verwittig de tegenpartij en betaal € 60 voor de kosten (of € 90 voor eisen boven € 1000).
- De datum van de zitting wordt vastgelegd en alle partijen zijn uitgenodigd.
- Het arbitrale college neemt een beslissing binnen een aantal weken na de zitting.
Heb je een probleem op reis?
Heb je problemen tijdens je reis, wens je een klacht in te dienen of heb je enkel vragen? Aarzel niet en neem contact op met onze experts op het gratis telefoonnummer 0800 29 510.
Terug naar boven