Wat als je vlucht wordt geannuleerd?
Vlucht geannuleerd? Ontdek wat je rechten zijn en welke opties de luchtvaartmaatschappij je moet aanbieden: vervangende vlucht, terugbetaling of omboeking. Ons advies zal je helpen om zonder stress met een annulatie om te gaan.
.jpg?rev=31555df1-0a0e-459b-aba8-2129fffa07fb&mw=660&hash=8E3D53370AA5A54729DE2BF094643AA0)
Je rechten als je vlucht wordt geannuleerd
Rechten van de passagier bij vluchtannulatie
Je vlucht is geannuleerd. Wat nu? Ongeacht het tijdstip van de annulering (ten opzichte van de geplande vertrekdatum) moet de luchtvaartmaatschappij je verschillende oplossingen aanbieden.
Dit zijn de opties die de luchtvaartmaatschappij je moet voorstellen:
- een vervangende vlucht binnen de kortst mogelijke termijn
- een andere vlucht, op een later tijdstip, op een datum van jouw keuze
- de terugbetaling van de geannuleerde vlucht
Je bent vrij om de oplossing te kiezen die jou het best uitkomt. De keuze is aan jou! De luchtvaartmaatschappij kan niet zomaar je ticket terugbetalen; ze moet je de keuze bieden tussen deze drie opties.
Terug naar bovenWat met de andere vlucht van je retourticket?
Enkel de heenvlucht is geannuleerd, hoe zit het met de geboekte terugvlucht?
- Als de terugvlucht zinloos is, moet ze worden terugbetaald. Je moet de luchtvaartmaatschappij informeren dat de annulering van de heenvlucht je verhindert om de terugvlucht te nemen. Doe je dat niet onmiddellijk, dan kan de luchtvaartmaatschappij weigeren om het retourticket terug te betalen. Bewaar een bewijs van je mededeling en vraag een schadevergoeding voor beide vluchten.
- Als je je terugvlucht wilt behouden en besluit om op eigen kracht naar je bestemming te reizen (met de trein, met een andere vlucht bij een andere luchtvaartmaatschappij enz.), heb je recht op terugbetaling van de meerprijs van het treinticket of de vervangende vlucht (dus het gedeelte boven op de prijs van de geannuleerde vlucht) én op de eventueel verschuldigde schadevergoeding.
Enkel de terugvlucht is geannuleerd, hoe zit het met de heenvlucht?
- Als er geen aanvaardbaar alternatief voor de terugvlucht kan worden aangeboden en je niet van plan bent om op eigen kracht terug te keren, moet de zinloos geworden heenvlucht worden terugbetaald. Je moet de luchtvaartmaatschappij ervan op de hoogte brengen dat je door de annulering van de terugvlucht geen gebruik kunt maken van de heenvlucht. Bewaar het bewijs van je mededeling en vraag schadevergoeding voor beide vluchten.
- Als je toch de heenvlucht wilt nemen en besluit om op eigen kracht terug te keren (met de trein, met een vervangende vlucht bij een andere luchtvaartmaatschappij enz.), heb je recht op terugbetaling van de meerprijs van het treinticket of de vervangende vlucht (dus het gedeelte boven op de prijs van de geannuleerde vlucht) én op de eventueel verschuldigde schadevergoeding.
Schadevergoedig en bijstand in geval van een geannuleerde vlucht
Voorwaarden voor het verkrijgen van schadevergoeding voor een geannuleerde vlucht
Om een schadevergoeding te krijgen moet worden voldaan aan bepaalde voorwaarden die zijn vastgelegd in de Europese regelgeving inzake geannuleerde vluchten.
Alles hangt af van de tijd tussen de melding van de annulering en de vluchtdatum, en ook van de eventuele alternatieve oplossingen die de luchtvaartmaatschappij aanbiedt.
- Meer dan twee weken voor de vlucht: de luchtvaartmaatschappij moet je een alternatief aanreiken. Als je niet akkoord gaat, heb je recht op terugbetaling van de ticketprijs.
- Tussen twee weken en zeven dagen voor de vlucht: de luchtvaartmaatschappij moet je een alternatief aanreiken. Als je niet akkoord gaat, heb je recht op terugbetaling van de ticketprijs. Je hebt ook recht op een schadevergoeding, tenzij de luchtvaartmaatschappij je een vervangende vlucht aanbiedt die maximaal twee uur voor de geplande tijd vertrekt en maximaal vier uur na de geplande aankomsttijd aankomt.
- Minder dan een week voor de vlucht: de luchtvaartmaatschappij moet je een alternatief aanreiken. Als je niet akkoord gaat, heb je recht op terugbetaling van de ticketprijs. Je hebt ook recht op compensatie, tenzij de luchtvaartmaatschappij je een vervangende vlucht aanbiedt die niet meer dan één uur voor de geplande tijd vertrekt en niet meer dan twee uur na de geplande aankomsttijd aankomt.
De luchtvaartmaatschappij kan echter aan deze schadevergoeding ontsnappen als ze buitengewone omstandigheden (overmacht) kan inroepen die zelfs door het nemen van alle redelijke maatregelen niet hadden kunnen worden voorkomen.
De luchtvaartmaatschappij moet dat bewijzen. Technische problemen worden over het algemeen niet aanvaard als buitengewone omstandigheden, evenmin als stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij. Slecht weer, natuurrampen of stakingen door andere personen buiten het bedrijf (bijv. luchtverkeersleiders) zijn daarentegen wél buitengewone omstandigheden.
Wanneer is de Europese regelgeving van toepassing?
Een geannuleerde vlucht kan leiden tot financiële verlies, vooral als je een aansluiting mist of niet op tijd aankomt voor een activiteit waarvoor je al had betaald.
De EU-regels geven je een aantal rechten als je vlucht wordt geannuleerd. In theorie zijn het de luchtvaartmaatschappijen die je daarover moeten informeren, maar dat is niet altijd het geval.
De Europese regels gelden voor :
- alle vluchten die vertrekken vanaf een luchthaven in de EU, met inbegrip van IJsland, Noorwegen en Zwitserland, ongeacht de nationaliteit van de luchtvaartmaatschappij
- alle vluchten naar een luchthaven in de EU, inclusief IJsland, Noorwegen en Zwitserland, uitgevoerd door een EU-luchtvaartmaatschappij, ongeacht de luchthaven van vertrek
Met andere woorden, je wordt niet beschermd door deze wetgeving als je reist met een luchtvaartmaatschappij van buiten de EU en je vlucht vertrekt van een luchthaven buiten de EU (uitgebreid tot IJsland, Noorwegen en Zwitserland).
Hoeveel bedraagt de schadevergoeding voor een geannuleerde vlucht?
Als passagier heb je naast de terugbetaling van het ticket of van de vervangende vlucht ook recht op een schadevergoeding.
Hoe schadevergoeding aanvragen voor een geannuleerde vlucht?
Om schadevergoeding te eisen moet je contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en alle nodige bewijzen (tickets, mededelingen enz.) bezorgen.
Terug naar bovenExtra bijstand voor de reiziger
Accommodatie en maaltijden na een geannuleerde vlucht
Als een vlucht wordt geannuleerd, moet de luchtvaartmaatschappij ook bijstand verlenen, inclusief accommodatie en maaltijden indien nodig.
Alternatief vervoer bij een geannuleerde vlucht
De luchtvaartmaatschappij moet alternatieve vervoersoplossingen aanbieden zodat je je bestemming kunt bereiken.
Lees hier meer over je rechten als passagier bij vertraging van een vlucht.
Vragen over een vluchtannulatie?
Voor hulp en advies kun je contact met ons opnemen via het gratis nummer 0800 29 510. Onze reisexperts beantwoorden al je vragen.
Terug naar boven