Nieuws

Toeslagen op vliegtickets: bij welke luchtvaartmaatschappijen betaal je het meest?

Transparantie over toeslagen op vliegtickets is soms ver te zoeken. Toeslagen verschillen ook van de ene luchtvaartmaatschappij tot de andere. Wij vlooiden uit in welke gevallen de acht populairste luchtvaartmaatschappijen in België toeslagen aanrekenen en hoe transparant ze zijn over hun tarieven en reisvoorwaarden.

29 juli 2024
Toeslagen van luchtvaartmaatschappijen boven op de prijs van je vlucht

Onderzoek naar de transparantie van toeslagen op vliegtickets

Luchtvaartmaatschappijen kunnen in allerlei situaties toeslagen aanrekenen: als je je heenvlucht om een of andere reden mist, niet binnen de limieten voor bagage blijft, naast je kind wilt zitten, een tikfoutje op het ticket moet rechtzetten enz.

Informatie over die toeslagen is bovendien vaak moeilijk en soms zelfs niet te vinden op de websites van luchtvaartmaatschappijen. Op die manier betaal je soms een pak onvoorziene extra kosten boven op de ticketprijs.

Welke toeslagen kunnen er bij de prijs van je vliegticket komen? We hebben de acht populairste luchtvaartmaatschappijen in België geanalyseerd op het vlak van hun no-showbeleid, toegestane bagage, tarieven voor baby's en kinderen en kosten voor correcties of naamswijzigingen op de tickets. Daarbij hebben we ons bewust geconcentreerd op vluchten in economy, de meest frequent geboekte ticketklasse.

De resultaten van ons onderzoek in februari 2024 tonen aan dat sommige maatschappijen onvoldoende transparant zijn over de toeslagen die ze aanrekenen en dat sommige toeslagen erg duur kunnen uitvallen.

Terug naar boven

De belangrijkste problemen met toeslagen op vliegtickets

Dit zijn de vaakst voorkomende problemen bij de acht luchtvaartmaatschappijen die we doorgelicht hebben:

Kosten als je niet opdaagt of een deel van je ticket niet gebruikt

Gestrand op de luchthaven

De meest voorkomende problemen duiken op bij een no-show, m.a.w. als je je vlucht mist mist en de luchtvaartmaatschappij niet tijdig verwittigt, bijvoorbeeld door je ticket te annuleren.

In dat geval aarzelen veel luchtvaartmaatschappijen niet om je aansluitende vlucht en/of terugvlucht zonder verwittigen te annuleren. Dan sta je bij je transit of terugkeer plots voor het voldongen feit en moet je een nieuw ticket kopen.

Soms wordt het tweede deel van je traject of je terugvlucht niet geannuleerd, maar moet je daarvoor een toeslag betalen, als zou je voor die trajecten een duurdere, enkele vlucht boeken. Het exacte bedrag van die toeslag is moeilijk van tevoren te voorspellen, waardoor je als reiziger niet weet wat je boven het hoofd hangt.

Terugbetaling van luchthaventaks ... mits betaling van administratiekosten

Als je een (deel van een) vlucht niet neemt, heb je in principe recht op een terugbetaling van de luchthaventaksen. Die moet je wel zelf aanvragen en er worden op het bedrag vaak administratiekosten afgehouden gaande van 15 tot 40 euro, afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. Bij British Airways en TAP betaal je een “redelijke vergoeding”. Hoeveel die precies bedraagt, daar heb je het raden naar.

Toeslag bij verhoging van de luchthavenbelasting

Als de overheid de luchthavenbelasting verhoogt, rekenen de meeste luchtvaartmaatschappijen dat door met een toeslagook al heb je je vlucht al geboekt vóór de verhoging. Soms krijg je wel de optie om de vlucht te annuleren, met volledige terugbetaling van de betaalde som.

Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat je bij 6 van de 8 maatschappijen ook terugbetaald krijgt als de luchthavenbelasting zou dalen, al lijkt ons dat een weinig waarschijnlijk scenario.

Sterk variërende of onduidelijke tarieven voor baby's en kinderen

Vliegen met kinderen

Voor baby’s (kinderen onder 2 jaar) bieden luchtvaartmaatschappijen meestal een speciaal tarief of vliegtickets aan verminderde prijs aan. Maar wat je betaalt voor je baby loopt sterk uiteen: van 90 % korting op de ticketprijs bij Brussels Airlines tot een tarief ergens "tussen 14,99 en 154,99 euro" bij Vueling. Bij TAP en KLM is de exacte prijs voor een baby pas zichtbaar op het ogenblik dat je de tickets boekt.

Voor kinderen van 2 tot 11 jaar hebben 5 van de 8 maatschappijen een speciaal tarief, maar dat wordt niet altijd gespecifieeerd. Soms zie je de korting pas bij het boeken van de vlucht. Bij lagekostmaatschappijen Ryanair, TuiFly en Vueling betaal je voor kinderen van 2 tot 11 jaar dezelfde prijs als voor volwassenen. Daar komt bij Ryanair nog een toeslag bij omdat je verplicht bent om een stoel te reserveren zodat je zeker naast je kind zit.

Als je met jonge kinderen reist, heb je vaak extra bagage mee, zoals een kinderwagen of autostoeltje. Die items worden over het algemeen zonder extra kosten vervoerd, maar het aantal stuks, het gewicht en de afmetingen kunnen per luchtvaartmaatschappij verschillen.

Regels en toeslagen voor bagage

Handbagage op het vliegtuig

Ook het bagagebeleid vormt een bron van frustratie voor veel reizigers. De verschillende luchtvaartmaatschappijen hanteren hun eigen limieten voor de hoeveelheid hand- en ruimbagage die gratis mag worden meegenomen.

Voor extra bagage betaal je soms hoge kosten, en die worden niet altijd duidelijk vermeld, wat kan leiden tot ongemak en onverwachte uitgaven.

Naam corrigeren op ticket meestal gratis

De naam op het vliegticket moet exact overeenkomen met die op je paspoort. Spelfoutje gemaakt? Vaak kun je gratis corrigeren, maar soms is dat beperkt tot een zeker aantal uur na de boeking of tot een maximum aantal tekens.

Bij enkele luchtvaartmaatschappijen is het niet duidelijk of correcties gratis of betalend zijn.

Problemen bij partnervluchten

Als je een vliegticket hebt geboekt bij een luchtvaartmaatschappij, kan het zijn dat een partner-luchtvaartmaatschappij de vlucht uitvoert. Men spreekt dan van codesharing. Als passagier weet je echter bij het reserveren niet wie de uitvoerende maatschappij is. Zo kan er een probleem ontstaan als de uitvoerende codeshare-partner andere voorwaarden hanteert, omtrent bagage bijvoorbeeld.

Terug naar boven

Testaankoop eist terugbetaling van extra handbagagekosten

Hoewel het in strijd is met de Europese wetgeving en de rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie, blijven verschillende luchtvaartmaatschappijen extra kosten aanrekenen voor handbagage, zelfs als die binnen bepaalde redelijke afmetingen blijft.

Wij willen dat die illegale praktijk stopt. Handbagage van redelijke afmetingen moet integraal deel uitmaken van de prijs van een vliegticket.

Testaankoop dient klacht in tegen luchtvaartmaatschappijen

In mei 2024 hebben wij bij de Economische Inspectie klacht ingediend tegen Ryanair, EasyJet, Wizzair en Vueling en Volotea. Aangezien zij doorgaan met handbagagetoeslagen aanrekenen en weigeren om de betrokken passagiers terug te betalen, gaan wij over tot een gerechtelijke procedure tegen deze vier luchtvaartmaatschappijen alsook tegen Volotea.

Extra betaald voor handbagage? Laat het ons weten

Heb jij extra moeten betalen voor handbagage? Bewaar dan je betalingsbewijzen voor deze illegale kosten en meld je aan via onderstaand formulier. Wij proberen dan via de rechtbank terugbetaling van de handbagagetoeslag te verkrijgen.

Terug naar boven

Extra betaald voor je handbagage? Meld het ons, wij proberen voor jou dat geld terug te vragen!

Luchtvaartmaatschappij
Type vlucht
    Note anonymous

    Welke toeslagen op jouw vlucht?

    We hebben de geldende voorwaarden en toeslagen (in februari 2024) van de acht luchtvaartmaatschappijen verzameld in fiches en met kleuren aangegeven welke punten volgens ons goed zijn en welke voor verbetering vatbaar zijn. Klik hieronder op jouw luchtvaartmaatschappij om het toeslagenbeleid te zien.

    Opgelet: tarieven en voorwaarden kunnen wijzigen. Check dus zeker zelf op de website van je luchtvaartmaatschappij welke regels voor jouw boeking van toepassing zijn!

     

    Terug naar boven

    Tips om onverwachte toeslagen te vermijden

    Als je een toeslag moet betalen, dan zijn er twee mogelijkheden: 

    Toeslagen voor extra's die je zelf toevoegt

    Als je bijvoorbeeld een vliegticket koopt waarbij je één stuk ingecheckte bagage mag meenemen, maar achteraf nog een extra stuk wilt meenemen, dan zul je een toeslag moeten betalen. Ook als je bagage te zwaar of te groot is, kun je een toeslag niet vermijden.

    De beste raad is dus om op voorhand goed na te gaan hoeveel bagage inbegrepen is in je ticket. Heb je extra bagage nodig, boek die dan op voorhand, want je betaalt vaak meer als je pas in de luchthaven extra bagage incheckt.

    Extra kosten boven op de ticketprijs

    Anders is het als een extra kost wordt aangerekend in verband met je ticket. Denk bijvoorbeeld aan administratiekosten voor een terugbetaling van de luchthaventaksen of een herberekening van de prijs als je een deel van je ticket niet gebruikt hebt.

    In dat geval kijk je best de algemene voorwaarden van je ticket na.

    Terug naar boven

    Wat gedaan bij onduidelijkheid of betwisting over toeslagen?

    Als je een toeslag moet betalen die niet in de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij wordt vermeld, dan kun je die toeslag betwisten. Neem daarvoor contact op met de klantendienst van de luchtvaartmaatschappij.

    Als je vindt dat de luchtvaartmaatschappij op voorhand niet duidelijk en transparant heeft gecommuniceerd over een toeslag, of als je ergens over twijfelt, dan kun je als lid contact opnemen met Testaankoop voor gratis juridisch advies elke werkdag op het nummer 0800 29 510 tussen 9 en 18 uur (vrijdag tot 15:45 uur)

    Vraag juridisch advies op 0800 29 510

    Terug naar boven

    Oproep tot meer transparantie over toeslagen en vluchtvoorwaarden

    Het is als passagier soms moeilijk  om een goed idee te krijgen van alle toeslagen en voorwaarden. Soms is het ook niet helemaal duidelijk welk beleid een luchtvaartmaatschappij hanteert, bijvoorbeeld voor naamcorrecties. Ook over de precieze tarieven is men soms niet transparant, waardoor je als passagier voor onaangename verrassingen kunt komen te staan. Het zijn vooral de no-show en code-sharingclausules die problematisch zijn, iets wat wij al enkele jaren aan de kaak stellen.

    We roepen de slechte presteerders onder de luchtvaartmaatschappijen op tot meer transparantie in hun tarieven en hun beleid, zodat reizigers met een gerust hart het vliegtuig kunnen nemen.

    Terug naar boven

    Aanbevolen voor jou