"Het is goed om te weten dat er een organisatie is die consumenten verdedigt"

Net als veel andere Belgen vroeg ons lid Francisco Moral Vargas afgelopen winter de stookoliepremie aan die door de Belgische overheid werd aangeboden. Het doel was om mensen te helpen het hoofd te bieden aan de stijgende energieprijzen. "Ik diende mijn aanvraag in oktober 2022 in. Toen ik wilde weten hoe het ermee stond, kreeg ik te horen dat er geen dossier op mijn naam was geopend en dat ik de premie niet zou krijgen", zegt hij verbaasd.
In eerste instantie kon de FOD Financiën geen enkel dossier vinden, maar...
Overtuigd dat hij de aanvraag correct had ingediend, hield Francisco vol. "Ik had de aanvraag aangetekend verstuurd, wat betekent dat je een ontvangstbewijs moet tekenen, anders wordt de post teruggestuurd naar de geadresseerde. Omdat de brief niet terugkwam, betekende dat dat hij ontvangen was", vertelt hij. "De FOD vroeg me om de bewijzen per e-mail terug te sturen. Gelukkig hadden we de aangetekende brief bewaard.
Maar toen hij later de FOD Financiën terugbelde, zeiden ze dat ze niets voor hem konden doen.
...vond het dossier na tussenkomst van Testaankoop
Francisco besloot toen contact op te nemen met Testaankoop. "De FOD vroeg me toen om alle bewijzen opnieuw op te sturen en de situatie werd gedeblokkeerd", zegt hij tevreden. "Het geld stond vorige maand op mijn rekening. Ik wil Testaankoop bedanken voor hun tussenkomst en de hulp die ze me gegeven hebben. Het is goed om te weten dat er een organisatie is die consumenten verdedigt. Als ik een advocaat had moeten inschakelen, had ik meer uitgegeven dan de bonus van € 300," lacht hij.