Nieuws

Oplossing in de maak voor dubbele netkosten van prosumenten?

26 mei 2021
zonnepanelen, digitale meter, prosumenten

Sinds 1 maart van dit jaar draait de digitale meter niet langer terug voor prosumenten. De tussentijdse afrekening die hierop volgde, zorgde bij sommigen voor een onaangename verrassing door de dubbele aanrekening van de netkosten. Een oplossing lijkt in de maak maar hangt uiteindelijk af van energieregulator VREG.

Zonnepaneeleigenaars met een digitale meter hebben sinds 1 maart 2021 geen recht meer op de terugdraaiende teller als gevolg van een beslissing van het Grondwettelijk Hof. Zij kregen intussen een afrekeningsfactuur om de periode met de voorheen bestaande compensatieregeling van de terugdraaiende teller af te sluiten.

Hoge afrekeningsfactuur door onvolledig jaar

Voor wie zijn jaarlijkse afrekening normaal in het najaar krijgt, betekent dit een dure grap. Ontving je bijvoorbeeld op 1 november 2020 je laatste afrekening, dan kreeg je nu recent een nieuwe factuur die de rekening maakte voor 5 maanden (november tot maart). 

Maar omdat zonnepanelen tijdens de wintermaanden weinig produceren, neemt men gedurende deze maanden vooral elektriciteit van het net af. In tegenstelling tot bij een afrekening na een volledig jaar is deze afname niet gecompenseerd door de zomeropbrengst van de zonnepanelen. Als prosument betaal je die afname dan ook aan de volle prijs van zo’n 25 c€/kWh. Hierin zit ook een distributienettarief vervat.

Dubbele netkosten

Op de afsluitende factuur betaal je tegelijk prosumententarief: dat is een forfaitaire vergoeding voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Deze werd in 2015 ingevoerd om prosumenten mee te laten bijdragen aan de kosten van het elektriciteitsnet. Het bedrag omvatte een forfait omdat men niet kon meten hoeveel elektriciteit je had afgenomen. 

In de eindafrekening betaal je dus enerzijds nettarieven voor de werkelijk gemeten afname en anderzijds een prosumententarief voor de niet-gemeten afname. Dat is steeds zo geweest maar doordat er bij sommigen tijdens de voorbije maanden amper sprake was van niet-gemeten afname, betalen zij in feite tweemaal een netvergoeding voor de afgenomen stroom. Dat kan uiteraard de bedoeling niet zijn! Wij hamerden bij de politiek en de regulator dan ook op een dringende oplossing

Prosumententarief terugbetaald?

Die lijkt nu in de maak: de commissie energie van het Vlaams Parlement keurde gisteren een decreetvoorstel goed dat een terugbetaling mogelijk moet maken. Dat is een belangrijke eerste stap maar er er zijn nog wel wat hordes te nemen. Zo moet de Vlaamse energieregulator VREG beslissen over de modaliteiten van de regeling. Alleen ontkent de regulator dat er sprake is van een dubbele aanrekening van de netkosten...

Of de terugbetaling er effectief komt en hoe ze er dan juist zal uitzien, is op dit moment dan ook nog onduidelijk. Wij blijven ervoor pleiten om het forfaitaire prosumententarief op de tussentijdse afrekening terug te betalen aan de getroffen personen. Dat lijkt ons de meest voor de hand liggende oplossing.

Wie de impact van het einde van de terugdraaiende teller op zijn toekomstige elektriciteitsfactuur wil inschatten, kan daarvoor nog steeds terecht bij onze rekenmodule. Aan de hand van enkele gegevens kom je te weten hoeveel je in de nieuwe regeling zult betalen voor je stroomfactuur.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

471 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2021

Ik vind dat Testaankoop te weinig doet om in dit geval de geleden verliezen door de consumenten trachten weg te werken. Die premies zijn een zoethouder die totaal niet voldoen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2021
, Gereageerd:

We hebben alle begrip voor de situatie. De Vlaamse regering heeft inderdaad grove fouten gemaakt waarvan nu heel wat eigenaars van zonnepanelen de gevolgen moeten dragen. Het zou voor ons het makkelijkst zijn om een rechtszaak te beginnen en mensen hiertoe betalend te laten toetreden. Dit doen we bewust niet: In tegenstelling tot bepaalde advocaten die mensen via Facebook ronselen om een onderzoek naar haalbaarheid te doen tegen betaling hebben wij reeds advies ingewonnen bij  juridische experten ter zake. Op basis van dit advies dat negatief was over de slaagkansen hebben we besloten om niet naar de rechter te gaan. Als we dit wél zouden doen en consumenten hiervoor lid zouden maken van onze organisatie tegen betaling, draaien we hen een rad voor ogen. Net dat wilden we niet doen. Om die redenen hebben we alles gedaan wat binnen onze mogelijkheden ligt om via politieke weg tot een hogere tegemoetkoming te komen. In het bijzonder voor zij die het hardst zijn getroffen, dan denken we in het bijzonder aan mensen met een warmtepomp of zij die elektrisch verwarmen. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/09/2021

Hallo, ik heb via jullie tool berekend wat de compensatieregeling voor ons gezin zou betekenen. Wat ik mij echter afvraag is of dit gezien de huidige stijging van de energieprijzen nog van toepassing is. Volgens de tool compenseert de regeling dat wij 17 jaar gecompenseerd worden door deze premie. Dit lijkt me niet meer correct aanziende stijging van de energieprijzen zeker berekend worden op 50% dacht ik. Door deze evolutie zal volgens mij de compensatieregeling een eenmalige pleister op de wonde worden. En zal deze compensatie al na enkele jaren herleid zijn tot niets.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2021
, Gereageerd:

Zowel de afname- als de injectietarieven in de terugdraaichecker zijn gebaseerd op deze van juli 2021. De prijzen waren toen al aan het stijgen en vandaag liggen ze nog iets hoger, maar niet met 50% t.o.v. juli. Dat kan inderdaad de berekening wat beïnvloeden, maar niet in die mate dat je tot een volledig ander resultaat zal komen aangezien de energiekost slechts een derde van de stroomfactuur uitmaakt (de rest zijn nettarieven en heffingen en die zijn voorlopig niet gestegen). We zullen de tool alleszins nog updaten met de meest recente tarieven.  ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2021
, Gereageerd:

Zeer juist. Premie is zoethouder en totaal niet te vergelijken met het geleden verlies.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/09/2021

Moet ik nu al laten weten aan fluvius dan ik de digitale teller wil uitstellen of kan ik wachten tot ze laten weten de teller te vervangen? Hoe kan ik uitstel aanvragen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/09/2021
, Gereageerd:

Dag Ronny, Fluvius heeft inderdaad met de Vlaamse overheid afgesproken dat prosumenten tot 1 januari 2025 zelfs zonder gevolgen kunnen laten weten dat ze nog geen digitale meter willen, met uitzondering van nieuwe prosumenten en prosumenten die al 15 jaar lang een terugdraaiende meter hebben gehad. Ze gaan jou hiervoor trouwens contacteren. De aangekondigde premieregeling zal sowieso stoppen op 31 december 2025. Tot dan heb je als prosument de kans om de compensatiepremie aan te vragen als je overschakelt naar een digitale meter. Bij digitale meters die na 2025 worden geplaatst, is geen premie meer mogelijk.. Of het interessant is voor jou om de installatie van zo'n digitale meter uit te stellen of niet, is niet eenvoudig te beantwoorden en zal afhangen van jouw persoonlijke situatie. Wij raden daarom iedere prosument aan de berekening voor zichzelf te maken met behulp van onze terugdraaichecker die berekent wat de impact is van de digitale meter op jouw elektriciteitsfactuur. Meer info vind je nog hier: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/hernieuwbare-energie/nieuws/digitale-meter-weigeren ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2021
, Gereageerd:

Alle premies zijn zoethouders en totaal niet in verhouding met het geleden verlies.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2021
, Gereageerd:

Wij raden iedereen aan om de mogelijkheden tegen elkaar af te wegen aan de hand van de tools die we hebben zodat je kan determineren wat nu de beste optie is. Andere opties zijn er jammer genoeg niet, het is dus aan te raden om gebruik te maken van de beschikbare mogelijkheden om de mogelijke verliezen zoveel mogelijk te beperken. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021
, Gereageerd:

Dus geef je toe dat de vergoeding niet in verhouding is met de geldelijke verliezen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/08/2021

Ik zit in het zelfde schuitje, klagen helpt niets, afstraffen die dieven, leugenaars bij de volgende verkiezingen. De katoen natie heeft geen digitale meter.
Wat betaalt BASF, Bayer en de rest aan elektriciteit ? ik ben zeker dat wij hun elektriciteit rekening betalen. De prijs in Vlaanderen is de hoogste in west Europa

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2021

Ik heb eind 2019 een aannemingsovereenkomst getekend voor nieuwbouwwoning. Hierin zaten zonnepanelen begrepen met een geothermische warmtepomp wat een zeer zware investering was. Ik heb dit gedaan met de gedachte in de zomer veel stroom op te wekken zodat dit de winter kan compenseren en op die manier mijn investering snel terug te verdienen. Echter plots heeft het grondwettelijk hof dan de terugdraaiende teller vernietigd. Mijn nieuwbouwwoning was echter pas af in de loop van 2021 alsook de installatie van mijn zonnepanelen. Ik vind dat bouwheren in mijn. situatie gewoon in de kou blijven staan; Wij vallen namelijk buiten elke premie terwijl wij dezelfde investering hadden met plots een veel lager rendement door wegvallen terugdraaiende teller dit terwijl op het moment van ondertekening van de aannemingsovereenkomst hier nog geen sprake van was.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2021
, Gereageerd:

zeer juist

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2021
, Gereageerd:

Dag Pieter, de Vlaamse regering heeft, naast de eenmalige retroactieve compensatiepremie, een bijkomende premie aangekondigd voor de 31 000 eigenaars van een warmtepomp. Wij hebben er bij de minister van Energie dan ook meermaals aan op bijkomende steun voor deze hardst getroffen groep, de warmtepompeigenaars. Concreet zouden zonnepaneeleigenaars die een warmtepomp voor woningverwarming hebben geplaatst vóór 31 december 2020, een vaste premie kunnen aanvragen van 1 163 euro. 

De bijkomende warmtepomppremie moet wel nog voor advies naar verschillende instanties, zoals de Raad van State. Pas nadat het besluit definitief is goedgekeurd en in het Belgisch Staatsblad is gepubliceerd, zal de aanvraag kunnen gebeuren. Er wordt gemikt op het najaar.

Wie een digitale meter heeft, krijgt dan zes maanden de tijd om de premie aan te vragen. Wie nog een klassieke analoge meter heeft, zou uiterlijk een half jaar na de vervanging ervan door een digitaal exemplaar een aanvraag moeten doen, en sowieso ten laatste eind 2025. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2021
, Gereageerd:

Totaal niet te verdedigen : een zoethouder die totaal niet voldoet . In de reële wereld noemt men dit : oplichterij?

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2021
, Gereageerd:

Dag Guy, alle begrip voor het ongenoegen. Wij zijn alleszins wel tevreden met het voorstel. Bovendien juichen we toe dat de financiering van de maatregel, die 37,2 miljoen euro zal kosten, niet zal gebeuren via de energiefactuur. Toch is er volgens ons meer nodig dan premies alleen om het vertrouwen van de consument helemaal te herstellen: een stabiel beleidskader met een duidelijke langetermijnvisie en plan van aanpak dat de energietransitie ondersteunt.

Wij roepen op om bijvoorbeeld werk te maken van een betaalbare, transparante en rechtvaardige elektriciteitsfactuur. Als we van fossiele brandstoffen af willen, zal elektriciteit een belangrijkere rol spelen in de komende jaren. Welnu, dan moeten duurzame keuzes zoals warmtepompen worden beloond in plaats van afgestraft. En daarom is het zaak om van de klimaatvriendelijk keuze ook de meest voordelige keuze te maken. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021
, Gereageerd:

Je zou de premie moeten vergelijken met de geleden schade. Zeer groot verschil tussen de 2 geldelijke opbrengsten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/08/2021

Iets wat ik niet zo goed begrijp aan de eenmalige compensatieregeling. Er wordt vaak gezegd dat "het bedrag van de premie afneemt naarmate de installatie ouder is en de eigenaar dus al een aantal jaren kon genieten van een terugdraaiende teller".
Nu heb ik in de simulator een paar data ingevuld. Met dezelfde installatie en hetzelfde verbruik en... krijgt iemand die in 2020 zonnepanelen installeerde een éénmalige compensatie van 1.013 euro bij digitale teller in 2021. Bij installatie in 2019 (en eveneens digitale meer in 2021) bedraagt de compensatie 1.078 euro. In 2017 is het 1.184 euro. In 2016 is het 1.351 euro. Pas indien zonnepanelen geplaatst vóór 2016 neemt de compensatie af.
Kan iemand mij uitleggen waarom iemand die reeds 2 of 3 of 4 jaar van de terugdraaiende teller heeft kunnen genieten toch meer terugkrijgt, dan zij die maar 1 jaar een terugdraaiende teller hebben gehad?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/08/2021
, Gereageerd:

Hallo Linske, de retroactieve compensatiepremie wordt berekend op basis van diverse parameters. Het aantal jaar dat men van de terugdraaiende teller heeft genoten, is daar slechts één van. De reden waarom de premie hoger ligt tijdens bepaalde jaren is omdat de investeringskost van de installatie dan hoger lag (een installatie in 2016 was duurder dan een installatie in 2020). In de jaren vóór 2016 neemt de compensatie inderdaad af omdat men reeds bepaalde subsidies ontving, bijvoorbeeld via groenestroomcertificaten en federale belastingsaftrek.

Wat men bedoelt met de uitspraak dat de premie zakt naarmate men langer van het voordeel van de terugdraaiende teller heeft genoten is dat de premie voor een bepaald installatiejaar zakt hoe langer je wacht met de plaatsing van een digitale meter. Zij die al een digitale meter hebben, krijgen dus het hoogste bedrag. Een voorbeeld: heb je zonnepanelen geïnstalleerd in 2020 en heb je al een digitale meter dan krijg je 327 euro per kWp. Heb je nog geen digitale meter en laat je er pas één plaatsen in 2025, dan zal de steun tegen dan nog slechts 242 euro per kWp bedragen. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021
, Gereageerd:

Je stelt wel nooit het bekomen geld tegenover het verlies in zoveel jaren terugdraaiende meter.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

NVA plundert de Vlaming dat is het enige waar deze partij voor staat en voor de rest veel blabla en hun eigen zakjes vullen!!! Ik laat mij hieraan niet meer vangen bij de verkiezingen... NVA is tegen a

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/04/2021

De DM mooie vooruitgang, weet nu dagelijks wat er op piek en dal verbruikt wordt en hoeveel ik injecteer, kost mij wel op jaarbasis 3000 Kwh die ik bijna gratis in het net injecteer à 0,04 euroKwh en deze dan terugkoop aan 0,28 euro Kwh. Mijn vraag sinds een paar weken aan Testaankoop wanneer gaan jullie ons informeren welke SmartGrids (energie beheerssystemen) getest worden om optimaal onze "groene energie te kunnen recupereren.
Velen samen met mij zijn ontgoocheld over de houding van Testaankoop als ONZE consumentenverdediger,

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2021
, Gereageerd:

Zeer juist. Testaankoop laat ons in de kou staan en verdedigt het premiestelsel . Deze premies zijn zoethouders en voldoen niet. Ik ben ook ontgoocheld in deze houding. Ik heb deze houding reeds bij TA aangeklaagd. Reactie : leg een klacht neer bij ons. Begrijpen wie begrijpen kan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/04/2021

De overheid heeft de laatste jaren het plaatsen van zonnepanelen, het installeren van een warmtepomp en het gebruik van een elektrische auto gepromoot.
Allemaal goed en wel, maar als je A zegt, dan moet je ook B zeggen.
Het logisch gevolg van deze politiek zou moeten zijn: een verhoogde productie en een aangepast elektriciteitsnet.
Maar investeren in een modern, slim net wil men niet. Een combinatie van een digitale meter en een slim netwerk zijn nochtans nodig om het groter verbruik op te vangen en te spreiden.
Zonder slim net heeft de digitale meter voor de consument geen enkele meerwaarde, nul komma nul.
In plaats van de nodige werken te doen gaat men de consumenten belasten als ze meerdere toestellen terzelfdertijd gebruiken en moet men al zijn toestellen zelf in de gaten houden. Van comfort gesproken!
Dat de digitale meter voordelig zou zijn voor de gebruiker, zoals Fluvius en de VReg beweren is een grove leugen. De Apps (door de gebruiker te betalen), aan te sluiten op je meter registreren het verbruik en maken daar mooie grafiekjes van, that’s all, ook geen meerwaarde.
Ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen (32 panelen) en in een elektrische auto. Als ik nog lang genoeg leef, ga ik mijn investering misschien terugwinnen.
Mijn besluit is dat een digitale meter mij geen bijkomend comfort levert, in tegendeel, en dat Fluvius en de Vreg mij iets wijsmaken en nog altijd niet kunnen uitleggen waarom een digitale meter voordelig zou zijn voor de gebruiker. En dat men verder blijft sukkelen met een verouderd net, de zwakste schakel in het geheel.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2021
, Gereageerd:

Goed gezegd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/06/2021
, Gereageerd:

prachtig verwoord !

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/03/2021

Hier ook eens aan tellen wat het me jaarlijks extra kost met de DM . Hierbij was ik aan het kijken op mijn DM naar het totale verbruik tot nu toe en mijn totale injectie . Mijn vraag hierbij is volgende de 1.8.0 ( totale verbruik ) is dit het totale verbruik of telt deze niet wanneer ik verbruik en mijn zonnepanelen brengen meer op dan het verbruik op dat moment ?

Of is de 1.8.0 mijn totale verbruik en de 2.8.0 mijn totale injectie ? hoe zit dit juist ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/03/2021
, Gereageerd:

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/03/2021

Sinds 6 weken bij de installatie( op 14/1 !!!) van de DM volg ik mijn verbruikshistoriek op de voet en stel vast dat ik ondanks mijn hoog verbruik dag 2287 kWh en nacht 2327 kWh toch in slaag om 157 kWh te injecteren op het net. Bijgevolg zou ik met mijn DM alert moeten zijn om mijn overbodige injectie via diverse verbruikers à la minute op te gebruiken?? Dit is toch de slimme meter ????

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/03/2021

Op Facebook en hier zie ik weinig of geen Testaankoop tussenkomst. voor de gedupeerden. Waarom?
Ik hoor jullie ook niet in de inspecteur op radio 2? Daar worden VREG en Fluvius wel aan het woord gelaten? Zelfs geen weerwoord van een benadeelde consument daar?
Ik herhaal mijn vraag : waar in de wereld worden zonnepaneel eigenaars gedwongen om hun zonnepaneel elektriciteit onmiddellijk op te nemen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021
, Gereageerd:

Ik ben ook totaal teleurgesteld in de lauwe reactie van TA. In juli staat er nog maar eens een artikel om aan te tonen dat ZP een goede investering Jin. Sorry maar zoiets nu nog beweren na alle leugens van de overheid is echt niet OK. In 2022 begint men met het capaciteitstarief. Hierbij worden nogmaals eigenaars van warmtepompen geraakt. Waar is TA?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Peter, als we van fossiele brandstoffen af willen, zal #elektriciteit een belangrijkere rol spelen. Dan moeten, volgens ons, duurzame keuzes zoals #warmtepompen worden beloond i.p.v. afgestraft via hoge elektriciteitsfactuur. 

Zonnepaneeleigenaars die een #warmtepomp voor woningverwarming hebben geplaatst vóór 31/12/20, zouden een premie kunnen aanvragen v 1163 euro ter compensatie van het wegvallen van de terugdraaiende teller. Dit voorstel moet wel nog voor advies naar verschillende instanties. Meer info vind je via deze link: https://www.test-aankoop.be/woning-energie/hernieuwbare-energie/nieuws/vraag-test-aankoop-ingewilligd-bijkomende-steun-voor-warmtepompeigenaars-met-zonnepanelen ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2021
, Gereageerd:

ZEER JUIST

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/03/2021

Ik heb al enkele keer aan testaankoop gevraagd hoeveel de nieuwe meter verkeerd meet, of hoe 'juist' deze meet, maar de vraag is niet interessant. Wel, de klassieke teller met schijf draait te snel bij een hoog verbruik ( zie op de meter, het aantal ampere tussen haakjes is het moment waarop er teveel zal worden gemeten ). Dit komt door de 'foucault-rem' voor de liefhebbers. Een effect dat men bij de nieuwe meters wellicht niet heeft. Iedereen zonder zonnepanelen kan daarvan profiteren, maar men heeft liever eerst de eigenaars van zonnepanelen uit te schakelen. Wees gerust dat het 'veelgebruik' wel weer zal worden ingevoerd om dan iedereen weer te laten dokken, tot meerdere eer en glorie van de aandeelhouders, de commissievoorzitters en de leden van de commissies en subcommissies die energie te duur houden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/03/2021


Op 1maart is er ongelijkheid gecreeerd voor de mensen met zonnepanelen die een digitale of analoge teller hebben.
1. We zijn bedrogen met onze digitale terugdraaiende teller
2. Nu is er ongelijkheid. Men moest eerst alle digitale tellers hebben geplaatst en pas dan, als ALLE mensen met zonnepanelen een digitale teller hebben het systeem omschakelen.
De theorieen van de ministers kloppen niet. Deze week geen enkele dag zon geweest. Mijn vrouw moet in theorie op de middag wassen. Met dit weer lukte dit ons de ganse week niet. Betaal maar electriciteit OOK overdag... en dan moet je ook nog eens overdag thuis zijn ook.
Ik heb van een zwembadbouwer vernomen dat al hun klanten met zonnepanelen nu al hun zwembad beginnen op te warmen, anders zijn ze de opgewekte elektriciteit toch kwijt. Normaal starten ze op in mei als de warmtepomp energie efficiënt werkt. Nu draait ze continu op elekriciteit.
Zonnepanelen leggen is goed voor het milieu!? Nu is het ons duidelijk dat het goed is voor hun zakken te vullen.

Test aankoop, er moet toch iets kunnen ondernomen worden voor deze ongelijkheid? Bij mijn buren draait het terug tot 2028 als ze geluk hebben en ik moet alle dagen zien of de zon genoeg schijnt om mijn vaatvasser aan te steken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021
, Gereageerd:

Het heeft totaal geen zin om de zonnestralen te moeten volgen om dan het verbruik te vergroten. Dit is toch terug naar af : wie is er altijd thuis of wie wil er investeren om al je toestellen alleen te laten werken als de zon schijnt. TA moet eens berekenen wat dat allemaal kost om alle elektrische toestellen te voorzien van slimme extra's om dit gebruik te kunnen automatiseren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/06/2021
, Gereageerd:

helemaal juist !

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/03/2021

Doe mee aan de acties in de FB groep (62000 leden) .Huidige actie : zet jullie voorschotbedrag bij je energieleverancier op het minimum , nl 5 euro en zet het verschil met je huidig voorschotbedrag op een spaarrekening. Dit is gewoon een signaal en perfect legaal . Dit gaan energieleveranciers niet leuk vinden en aankaarten bij oa de politiek.Ik zet ook mijn TA abonnement stop maar ik ga mijn moment zelf kiezen...na 29 jaar ook door testaankoop te zijn bedrogen. Als Testaankoop niks kan betekenen, gaan we het zelf doen ! Ik heb alleszins nog niks gezien van hun werk achter de schermen . Wie wel ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/05/2021
, Gereageerd:

Heb al jaren Testaankop stop gezet. Had het al lang door dat testaankoop niets voorstelt.
Vraag maar iets als je problemen hebt ... alles behalve of geen oplossing.
Het is zelf Testaankoop deze die " chineese" brol als cadeautje geven als welkomstgeschenk !!

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2021
, Gereageerd:

Dag Piet, jammer dat je er zo over denkt, ik heb dit even nagekeken. Bij juridische problemen kan er helaas niet steeds een oplossing gevonden worden, voor verschillende redenen. De bedoeling van onze juridische dienst is om een oplossing te zoeken met het betrokken bedrijf en als dat niet lukt geven we de persoon mee welke andere mogelijkheden er nog bestaan. Soms kun je niet anders dan naar de rechtbank gaan om je gelijk te halen, of ben je voor de wet in je ongelijk gesteld hoe onrechtvaardig dat soms ook mag zijn. Als abonnee heb je daar niet steeds een goed gevoel bij natuurlijk, maar dat valt jammer genoeg niet te vermijden. In ieder geval, wij houden rekening met alle feedback die wij ontvangen, dat kan alleen maar helpen om onze dienstverlening verder te verbeteren.

Voor onze cadeautjes werken we samen met een externe partner, het kan voorkomen dat een cadeautje niet voldoet, daarvoor kan je ons dan best onmiddellijk contacteren op het nummer van de abonnementendienst zodat we opvolging kunnen verzekeren: 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2021
, Gereageerd:

Sorry maar ik vind die cadeautjes voor een verbruikersorganisatie totaal ongepast. Dat zijn echt ‘truuken van de foor’ om leden te ronselen. En de kwaliteit is ook niet om over naar huis te schrijven.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/06/2021
, Gereageerd:

Beste Peter, bedankt om je mening hier met ons te delen. Dat er af en toe iets kan misgaan met de cadeautjes, dat kan gebeuren, de meeste abonnees zijn wel degelijk tevreden met hun welkomstgeschenk. Indien het toch niet voldoet, kan je ons hiervoor contacteren zodat wij een oplossing kunnen aanbieden. Door cadeautjes en andere ledenvoordelen aan te bieden willen wij onze leden belonen voor hun, vaak jarenlange, trouw en steun aan onze organisatie. Het zijn dus alvast geen 'truken van de foor'. We hopen bovendien onze nieuwbakken abonnees te kunnen overtuigen met onze expertise en gepersonaliseerd advies. Hiervoor stellen wij onze uitgebreide dossiers rijk aan informatie ter beschikking alsook de mogelijkheid om ons vragen te stellen via het contactformulier op onze site. Ook telefonisch kan je ons steeds bereiken via het nummer 02 542 32 32 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). 

Heb je een probleem, geen nood: onze advocaten staan steeds klaar met het gepaste advies om je verder op weg te helpen. Wij vragen om abonnee te worden omdat wij volledig onafhankelijk te werk gaan. Om dat te kunnen doen komen al onze inkomsten van onze abonnees. Dat betekent dat wij geen subsidies aannemen, we willen er ook geen. Verder aanvaarden wij ook geen geld of gratis producten van bedrijven en doen wij geen onderzoeken op bestelling. Onze abonnementen zijn maandelijks opzegbaar, net omdat wij niet houden van praktijken waarbij men de klant voor een bepaalde periode aan zich wil binden. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/03/2021

Abbonement testaankoop is bij deze opgezegd

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/03/2021

Via facebookgroep "Behoud terugdraaiende meter digitaal of niet!" is er een advocaat aangesteld, nl Stijn Verbist om hier een zaak van te maken. Waarom kan Test Aankoop dit ook niet?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/03/2021

In februari 2020 een verplichte digitale virtueel terugdraaiende meter moeten laten plaatsen omdat mijn analoge nachtteller al meer dan 1 jaar stuk was. Na een calvarietocht toch eindelijk gecorrigeerd factuur van Luminus gekregen.
Nu draait de teller dus niet meer terug. Hier wordt toch duidelijk gezondigd tegen het gelijkheidsprincipe waarbij de analoge meters nog enkele jaren blijven terugdraaien en waar de eigenaars dan nog de keuze! hebben om over te schakelen op een digitale meter of niet!
De mensen die nu al "in orde" zijn met de digitale meter hebben die terugdraaikeuze niet!
Hiervoor kan TA op basis van het gelijkheidsprincipe toch een rechtzaak aangaan!
ik vraag mij af wat het Grondwettelijk Hof denkt over deze grote onrechtvaardigheid.


Meld je aan om toegang te krijgen.

09/03/2021
, Gereageerd:

Ik vrees dat TA dit niet ziet zitten, Het gaat hun petje te boven...

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/03/2021

In April 2020 is bij mij ook een Digitale Meter geplaatst . Sinds 1 maart ' draait mijn teller dus ook niet meer terug ' . Er zou een eenmalige compensatie komen . Onder de voorwaarden voor deze compensatie staat :

- Uiterlijk 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter en tot 31 december 2025 de mogelijkheid de retroactieve investeringspremie aan te vragen .

Mijn meter is dus in april 2020 geplaatst , de 6 maanden na plaatsing van de digitale meter zijn dus al voorbij of zie ik dit verkeerd ? Kan ik binnenkort mijn compensatie wel aanvragen of is dit voor degene die een digitale teller voor +- Oktober geplaatst hebben niet van toepassing ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/03/2021

In April 2020 is bij mij ook een Digitale Meter geplaatst . Sinds 1 maart ' draait mijn teller dus ook niet meer terug ' . Er zou een eenmalige compensatie komen . Onder de voorwaarden voor deze compensatie staat :

- Uiterlijk 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter en tot 31 december 2025 de mogelijkheid de retroactieve investeringspremie aan te vragen .

Mijn meter is dus in april 2020 geplaatst , de 6 maanden na plaatsing van de digitale meter zijn dus al voorbij of zie ik dit verkeerd ? Kan ik binnenkort mijn compensatie wel aanvragen of is dit voor degene die een digitale teller voor +- Oktober geplaatst hebben niet van toepassing ?