Nieuws

Luminus contract afsluiten bij Media Markt in ruil voor waardebon: bezint eer ge begint…

08 oktober 2019

De Greenfix formule van Luminus wordt enkel via deur-aan-deurverkoop aangeboden. Het contract maakt geen deel uit van het klassieke aanbod van de leverancier, en komt daarom ook niet voor in onze koopwijzers. En dat is maar goed ook, volgens onze analyse ...

Enkele maanden geleden berichtten we al over de klachten die we ontvingen m.b.t. agressieve verkoopspraktijken van energieleverancier Luminus dat via deur-aan-deur verkopers of in elektroketen MediaMarkt energiecontracten tracht te slijten, soms op dubieuze manier waarbij al eens nieuwe contracten worden geopend zonder dat de consument zich hiervan bewust is.

Kortingsbon

“Bent u geïnteresseerd in een kortingsbon van 100 euro bij MediaMarkt?”. Met deze openingszin trachten verkopers van Luminus in MediaMarkt nieuwe klanten te lokken. Dat dit niet altijd op een koosjere manier gebeurt, blijkt uit verschillende getuigenissen en klachten die wij hierover al ontvingen. Bovendien is het contract dat men verkoopt (Luminus Greenfix) een exclusief aanbod dat enkel via MediaMarkt winkels wordt verkocht. Het is dus niet opgenomen in het reguliere aanbod van de leverancier waardoor het ook niet te vinden is in online prijsvergelijkers. Wij namen de tariefkaarten van het contract onder de loep en vergeleken ze met alle tarieven op de markt.

Ook in Brussel

Het eerste wat opvalt, is dat Luminus het contract aanbiedt in de 3 gewesten. Wie in Brussel woont kan nochtans sinds begin 2018 online geen contract meer afsluiten bij de leverancier, maar via een verkoper bij MediaMarkt kan het dus wel. Alleen gaat het dan wel om het Greenfix contract, een formule met een vaste energieprijs die gegarandeerd blijft voor 3 jaar (2 jaar in Wallonië en Vlaanderen). Wie het contract afsluit, wordt een waardebon beloofd van 50 euro per energie. In ruil moet men minstens gedurende 3 maand klant blijven vanaf de start van de energielevering. Maak je vroeger een einde aan het contract, dan dien je Luminus het bedrag van 44 euro terug te betalen voor de bon. Maar dat is niet alles… 

Luminus rekent, net als nog een aantal andere leveranciers, immers ook de abonnementskost integraal aan tijdens het eerste contractjaar. En die is niet van de poes bij het contract Greenfix. Normaliter betaalt men gemiddeld 50 euro abonnement voor elektriciteit en 45 euro voor aardgas. Bij het contract Greenfix bedraagt de vaste vergoeding 84,95 euro (Vlaanderen en Wallonië) tot 89,95 euro (Brussel) voor elektriciteit en 79,95 euro voor aardgas. Wie dus een contract afsluit en tijdens de eerste 3 maand toch vertrekt, betaalt zijn kortingsbon dubbel en dik terug: 44 euro per bon en daarbovenop 79,95 tot 89,95 euro vaste vergoeding per energie.

Dure formule

Ook wat de tarieven betreft kunnen we kort zijn: Greenfix is één van de duurste formules op de markt. Wanneer we de vergelijking maken met het goedkoopste vaste aanbod op de markt inclusief welkomstpromotie, dan is Greenfix in Vlaanderen en Wallonië maar liefst 175 euro duurder voor een gemiddeld elektriciteitsverbruik en 275 euro voor een gemiddeld gasverbruik. Samen gaat het dus om 450 euro. Rekenen we het voordeel van de bon van 100 euro er af, dan betaalt men nog steeds 350 euro teveel in vergelijking met het goedkoopste contract. 

Wie in Brussel woont, betaalt zelfs nog een hoger tarief dat 220 euro duurder is in vergelijking met het goedkoopste vaste elektriciteitsaanbod inclusief welkomstpromotie en 325 euro duurder is voor gas. Het tarief in Brussel bengelt onderaan het klassement samen met Engie Up, alleen betreft die laatste wel een service contract inclusief slimme thermostaat en herstellingsdienst…

Herroepingsrecht

Het moge duidelijk zijn: de kortingsbon die tot 100 euro kan oplopen is slechts een lokkertje om consumenten een duur contract aan te smeren. Wij raden sowieso af om een energiecontract af te sluiten in een winkel of via een deur-aan-deur verkoper. Beter is het om zelf rustig en op onafhankelijke manier tarieven te vergelijken en via onze koopwijzer op zoek te gaan naar het voordeligste tarief voor jouw verbruiksprofiel. Liet je je toch verleiden en heb je daar spijt van, weet dan dat je 14 kalenderdagen de tijd hebt om het contract te herroepen. Meer daarover, inclusief een modelbrief, vind je in ons dossier.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

7 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/10/2020

zelfde problemen met besparenkan.be
Ik had in een popup mijn gegevens nagelaten vanwege interesse in voordelige tarieven.
Dan werd ik opgebeld door besparenkan.be en er werden zogezegde "voordelige tarieven" naar voor geschoven.
Op dat moment heb ik tot april 2021 een contract bij de Vlaamse EnergieLeverancier.
Daardoor werd mij voorgesteld dat men mij zou noteren, en in maart volgend jaar terug opbellen om te zien of ik dan werkelijk zou overstappen.
Al mijn gegevens werden daarom doorgegeven.
Dan komt tegelijk tijdens dat gesprek een e-mail van besparenkan met een contractvoorstel.
Ik zie dat daarop nog zou moeten getekend worden, dus het is niet definitief.
Dan heeft die dame mij "in de rapte" nog ergens doen klikken.
Achteraf gezien is dit een agressieve dwang geweest om mij tot een contract met Elegant te dwingen.
Want 2 dagen erna kwam een e-mail van besparenkan met de boodschap dat ik nu vanaf volgende maand klant ben bij Elegant.
Daarop heb ik een e-mail teruggestuurd met de melding dat dit niet doorgaat wegens andere afspraken en ongewenste agressieve praktijken.
Tevens vermeld dat ik abonnee ben bij TA.
Uiteindelijk kwam 's anderendaags een telefoon met veel blabla en uiteindelijk excuses , gevolgd door de vernietiging en een bevestigende e-mail.
Kous af dus!
1 gouden raad: toon telefonisch geen belangstelling want je kan niet snel genoeg zien of beseffen dat er iets verkeerd loopt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/01/2020

Bij Luminus overschakelen naar een andere leverancier met domiciliering betekent niet dat de volledige domiciliering stop gezet word. Eventueel bijkomende diensten zoals bijstand e.d blijven gewoon lopen.Let erop dat wel alles stopgezet word

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2020
, Gereageerd:

Een heel goede opmerking! We hebben inderdaad al vergelijkbare klachten gekregen via onze juridische dienst. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2019

Ik heb hetzelfde probleem met Essent. Zij hebben blijkbaar aan Fluvius gemeld dat ik van leverancier verander. Ik heb nooit iemand ontmoet van Essent of enige actie ondernomen om te veranderen. Het probleem sleept nu al maanden aan. Fluvius heeft zelf mijn meterstanden geschat en ik kreeg een afrekening van mijn huidige leverancier. Het kost allemaal veel tijd en energie om dit weer recht te zetten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2019

BRAVO aan Test-Aankoop om dit eindelijk eens onder de aandaht van de media te brengen!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2019
, Gereageerd:

Bedankt, twijfel vooral niet om ons te contacteren als je ook eens zoiets zou meemaken. We hebben er ook een leuke video over gemaakt, die vind je hier: https://youtu.be/JVfrIvNCh8k Delen mag!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/08/2019

Dei verkopers zijn alleen het probleem niet. Ze doen simulaties en toezeggingen van promoties maar met kortingen op het einde van je contract. Wanneer echter de slotafrekening komt zijn deze kortingen niet in mindering gebracht en krijg je een afrekening volle pot: geen 25% korting op je elektriciteit en gasprijs... Na veel miserie en 2 maand later krijg je met veel tegenzin een klein stukje van de korting om te tonen aan TA kijk wij zijn van goede wil... En die geloven dat dan ook!