Nieuws

Luminus contract afsluiten bij Media Markt in ruil voor waardebon: bezint eer ge begint…

08 oktober 2019

De Greenfix formule van Luminus wordt enkel via deur-aan-deurverkoop aangeboden. Het contract maakt geen deel uit van het klassieke aanbod van de leverancier, en komt daarom ook niet voor in onze koopwijzers. En dat is maar goed ook, volgens onze analyse ...

Enkele maanden geleden berichtten we al over de klachten die we ontvingen m.b.t. agressieve verkoopspraktijken van energieleverancier Luminus dat via deur-aan-deur verkopers of in elektroketen MediaMarkt energiecontracten tracht te slijten, soms op dubieuze manier waarbij al eens nieuwe contracten worden geopend zonder dat de consument zich hiervan bewust is.

Kortingsbon

“Bent u geïnteresseerd in een kortingsbon van 100 euro bij MediaMarkt?”. Met deze openingszin trachten verkopers van Luminus in MediaMarkt nieuwe klanten te lokken. Dat dit niet altijd op een koosjere manier gebeurt, blijkt uit verschillende getuigenissen en klachten die wij hierover al ontvingen. Bovendien is het contract dat men verkoopt (Luminus Greenfix) een exclusief aanbod dat enkel via MediaMarkt winkels wordt verkocht. Het is dus niet opgenomen in het reguliere aanbod van de leverancier waardoor het ook niet te vinden is in online prijsvergelijkers. Wij namen de tariefkaarten van het contract onder de loep en vergeleken ze met alle tarieven op de markt.

Ook in Brussel

Het eerste wat opvalt, is dat Luminus het contract aanbiedt in de 3 gewesten. Wie in Brussel woont kan nochtans sinds begin 2018 online geen contract meer afsluiten bij de leverancier, maar via een verkoper bij MediaMarkt kan het dus wel. Alleen gaat het dan wel om het Greenfix contract, een formule met een vaste energieprijs die gegarandeerd blijft voor 3 jaar (2 jaar in Wallonië en Vlaanderen). Wie het contract afsluit, wordt een waardebon beloofd van 50 euro per energie. In ruil moet men minstens gedurende 3 maand klant blijven vanaf de start van de energielevering. Maak je vroeger een einde aan het contract, dan dien je Luminus het bedrag van 44 euro terug te betalen voor de bon. Maar dat is niet alles… 

Luminus rekent, net als nog een aantal andere leveranciers, immers ook de abonnementskost integraal aan tijdens het eerste contractjaar. En die is niet van de poes bij het contract Greenfix. Normaliter betaalt men gemiddeld 50 euro abonnement voor elektriciteit en 45 euro voor aardgas. Bij het contract Greenfix bedraagt de vaste vergoeding 84,95 euro (Vlaanderen en Wallonië) tot 89,95 euro (Brussel) voor elektriciteit en 79,95 euro voor aardgas. Wie dus een contract afsluit en tijdens de eerste 3 maand toch vertrekt, betaalt zijn kortingsbon dubbel en dik terug: 44 euro per bon en daarbovenop 79,95 tot 89,95 euro vaste vergoeding per energie.

Dure formule

Ook wat de tarieven betreft kunnen we kort zijn: Greenfix is één van de duurste formules op de markt. Wanneer we de vergelijking maken met het goedkoopste vaste aanbod op de markt inclusief welkomstpromotie, dan is Greenfix in Vlaanderen en Wallonië maar liefst 175 euro duurder voor een gemiddeld elektriciteitsverbruik en 275 euro voor een gemiddeld gasverbruik. Samen gaat het dus om 450 euro. Rekenen we het voordeel van de bon van 100 euro er af, dan betaalt men nog steeds 350 euro teveel in vergelijking met het goedkoopste contract. 

Wie in Brussel woont, betaalt zelfs nog een hoger tarief dat 220 euro duurder is in vergelijking met het goedkoopste vaste elektriciteitsaanbod inclusief welkomstpromotie en 325 euro duurder is voor gas. Het tarief in Brussel bengelt onderaan het klassement samen met Engie Up, alleen betreft die laatste wel een service contract inclusief slimme thermostaat en herstellingsdienst…

Herroepingsrecht

Het moge duidelijk zijn: de kortingsbon die tot 100 euro kan oplopen is slechts een lokkertje om consumenten een duur contract aan te smeren. Wij raden sowieso af om een energiecontract af te sluiten in een winkel of via een deur-aan-deur verkoper. Beter is het om zelf rustig en op onafhankelijke manier tarieven te vergelijken en via onze koopwijzer op zoek te gaan naar het voordeligste tarief voor jouw verbruiksprofiel. Liet je je toch verleiden en heb je daar spijt van, weet dan dat je 14 kalenderdagen de tijd hebt om het contract te herroepen. Meer daarover, inclusief een modelbrief, vind je in ons dossier.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

11 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/10/2021

Dit heb ik ook juist mee gemaakt met Luminus maar met deur aan deur verkoop ze zijn nog niets veranderd met hun praktijk verkopen.Ze beginnen met de zin electriciteits opnamen .je laat ze binnen en dan vragen ze uw facturen om na te zien. En toen viel mijn Frank .Enkelen jaren geleden heb ik ook zo iets mee gemaakt maar dan bij de buren. En zo veranderen ze van leverancier zonder je er erg op hebt. Luminus moet hun volk eens leren dat ze ten eerste zeggen dat ze voor Luminus werken en ten tweede hun voorstellen doorgeven zonder uw facturen te zien zodat de mensen zelf kunnen beslissen of ze willen overstappen.Die keuze moet je zelf kunnen maken zonder dat ze die opdringen. Zeker voor oudere mensen want die raken in paniek als ze plots bericht krijgen van hun huidige leverancier dat ze alles afsluiten

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/10/2021
, Gereageerd:

Hoi Rita, het spijt me te lezen dat Luminus (nog steeds) dergelijke praktijken hanteert, bedankt om dit even te melden. Ik heb het alvast doorgegeven, twijfel niet om ons te verwittigen als je nog zo'n zaken zou meemaken. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/07/2021

Luminus zet haar praktijken intussen telefonisch verder.

Vandaag voor de tweede keer telefonisch gecontacteerd door Luminus.
Zelfs nadat ik vroeg om het voorstel per e-mail door te sturen, bleef de verkoper aandringen, en vroeg allerlei gegevens, waaronder mijn bankrekening, wat ik weigerde, waarna - na enig doorvragen - bleek dat dat diende om een domiciliëring af te sluiten. Daarnaast verklaarde hij bij hoog en bij laag dat ik op jaarbasis minder zou betalen, en berekende mij een belachelijk lage maandaflossing, zonder erbij te vertellen dat een jaarafrekening volgt...
Hij stuurde mij geen voorstel per e-mail, maar wel een mail met de link "Ga hier naar je persoonlijk voorstel". Hierbij kwam ik op de website van Luminus, waar ik wel mijn persoonlijke gegevens, maar geen concrete berekening vond. Om dit te doen moest ik eerst de bijzondere en algemene voorwaarden aanvinken voor akkoord, en daarna op "JA, IK BEVESTIG MIJN BESTELLING door hier te klikken" klikken, wat ik dus niet gedaan heb.
Hoewel dit misschien allemaal juridisch niet aanvechtbaar is, vond ik het geheel met het "pushy" toontje en misleidende uitleg, en de e-mail die geen berekening inhield maar naar een contractbevestiging linkte, in elk geval erg misleidend en zelfs agressief.
Minder alerte en kritische mensen zouden zich m.i. hierdoor wellicht laten om de tuin leiden of intimideren...

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/08/2021
, Gereageerd:

Beste Carl, bedankt om deze info met ons hier te delen, niet iedere consument is inderdaad even alert, jammer genoeg, getuige hiervan de vele klachten die we reeds ontvingen. Deze agressieve verkoopspraktijken kan je ook onder de aandacht brengen van de FOD economische zaken die hiervoor een meldpunt hebben en een onderzoek kunnen starten. Ik geef je even de link mee: https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/10/2020

zelfde problemen met besparenkan.be
Ik had in een popup mijn gegevens nagelaten vanwege interesse in voordelige tarieven.
Dan werd ik opgebeld door besparenkan.be en er werden zogezegde "voordelige tarieven" naar voor geschoven.
Op dat moment heb ik tot april 2021 een contract bij de Vlaamse EnergieLeverancier.
Daardoor werd mij voorgesteld dat men mij zou noteren, en in maart volgend jaar terug opbellen om te zien of ik dan werkelijk zou overstappen.
Al mijn gegevens werden daarom doorgegeven.
Dan komt tegelijk tijdens dat gesprek een e-mail van besparenkan met een contractvoorstel.
Ik zie dat daarop nog zou moeten getekend worden, dus het is niet definitief.
Dan heeft die dame mij "in de rapte" nog ergens doen klikken.
Achteraf gezien is dit een agressieve dwang geweest om mij tot een contract met Elegant te dwingen.
Want 2 dagen erna kwam een e-mail van besparenkan met de boodschap dat ik nu vanaf volgende maand klant ben bij Elegant.
Daarop heb ik een e-mail teruggestuurd met de melding dat dit niet doorgaat wegens andere afspraken en ongewenste agressieve praktijken.
Tevens vermeld dat ik abonnee ben bij TA.
Uiteindelijk kwam 's anderendaags een telefoon met veel blabla en uiteindelijk excuses , gevolgd door de vernietiging en een bevestigende e-mail.
Kous af dus!
1 gouden raad: toon telefonisch geen belangstelling want je kan niet snel genoeg zien of beseffen dat er iets verkeerd loopt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/01/2020

Bij Luminus overschakelen naar een andere leverancier met domiciliering betekent niet dat de volledige domiciliering stop gezet word. Eventueel bijkomende diensten zoals bijstand e.d blijven gewoon lopen.Let erop dat wel alles stopgezet word

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2020
, Gereageerd:

Een heel goede opmerking! We hebben inderdaad al vergelijkbare klachten gekregen via onze juridische dienst. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2019

Ik heb hetzelfde probleem met Essent. Zij hebben blijkbaar aan Fluvius gemeld dat ik van leverancier verander. Ik heb nooit iemand ontmoet van Essent of enige actie ondernomen om te veranderen. Het probleem sleept nu al maanden aan. Fluvius heeft zelf mijn meterstanden geschat en ik kreeg een afrekening van mijn huidige leverancier. Het kost allemaal veel tijd en energie om dit weer recht te zetten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2019

BRAVO aan Test-Aankoop om dit eindelijk eens onder de aandaht van de media te brengen!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2019
, Gereageerd:

Bedankt, twijfel vooral niet om ons te contacteren als je ook eens zoiets zou meemaken. We hebben er ook een leuke video over gemaakt, die vind je hier: https://youtu.be/JVfrIvNCh8k Delen mag!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/08/2019

Dei verkopers zijn alleen het probleem niet. Ze doen simulaties en toezeggingen van promoties maar met kortingen op het einde van je contract. Wanneer echter de slotafrekening komt zijn deze kortingen niet in mindering gebracht en krijg je een afrekening volle pot: geen 25% korting op je elektriciteit en gasprijs... Na veel miserie en 2 maand later krijg je met veel tegenzin een klein stukje van de korting om te tonen aan TA kijk wij zijn van goede wil... En die geloven dat dan ook!