Nieuws

Welke energieleverancier maakt Belgen het meest tevreden?

Prijs is belangrijk, maar ook dienstverlening van energieleveranciers telt mee. Onze enquête bij ruim 6 200 leden en fans toont aan dat er opvallende verschillen zijn tussen leveranciers op het vlak van klantendienst, informatie en probleemafhandeling. Ontdek hoe jouw leverancier scoort en of overstappen de moeite kan zijn.

Expertise:
Redactie:
29 augustus 2025

Hoe tevreden zijn Belgen over hun energieleverancier?

Wie zijn energieleverancier kiest, laat zich meestal leiden door de tarieven voor gas en/of elektriciteit. Toch hou je ook beter rekening met de kwaliteit van de dienstverlening, want daar zitten vaak grote verschillen tussen, zo blijkt opnieuw uit onze enquête bij meer dan 6 206 abonnees en fans van Testaankoop.

Algemene tevredenheid neemt toe

Over het algemeen liggen de tevredenheidsscores hoger dan bij onze onderzoeken in de voorbije jaren.

Zes energieleveranciers behaalden vijf sterren (zeer hoge tevredenheid), de overige acht vier sterren (hoge tevredenheid). Geen enkele leverancier behaalt dit jaar nog drie sterren of minder.

Toch geeft bijna één op de vijf (18%) aan ontevreden te zijn over de eigen energieleverancier.

Terug naar boven

Waarover zijn Belgen ontevreden bij hun energieleverancier?

Gebrekkige klantendienst

Wanneer we de tevredenheid van de verschillende deelaspecten vergelijken, valt het op dat bijna 30 % van de respondenten ontevreden is over de klantendienst via het callcenter. Ook de digitale klantendienst – via website, app of e-mail – scoort niet veel beter: 28 % is daarover ontevreden.

Ontoegankelijke informatie

Ook de toegankelijkheid van informatie blijft een pijnpunt: 24 % vindt het moeilijk om duidelijke informatie te vinden over bijvoorbeeld toegepaste tarieven of contractduur.

Onduidelijke facturen

Bijna één op de vijf (18 %) respondenten is ontevreden over de transparantie van de facturen. Dat is wel een duidelijke verbetering ten opzichte van eerdere jaren: in 2024 was nog 21 % ontevreden, in 2023 zelfs 26 %.

Op zoek naar een nieuw energiecontract?


Terug naar boven

Welke problemen ondervinden Belgen bij energieleveranciers en hoe worden ze opgelost?

We vroegen onze respondenten of ze problemen hebben ervaren bij hun energieleverancier en hoe tevreden ze waren over de manier waarop die problemen werden opgelost.

Welke problemen komen het vaakst voor bij energieleveranciers?

Uit de resultaten blijkt dat een minderheid van de respondenten in het voorbije jaar met concrete problemen te maken kreeg, maar dat de afhandeling vaak te wensen overliet.

Zo rapporteerde 6% van de respondenten een tariefwijziging zonder voorafgaande kennisgeving; meer dan acht op de tien (82%) van hen waren ontevreden over de manier waarop hun leverancier dit aanpakte.

Nog eens 6% ging niet akkoord met zijn afrekening, waarvan driekwart (75%) de opvolging ondermaats vond.

3% werd geconfronteerd met extra kosten rond zonnepanelen of energiedelen, en maar liefst 85% van die groep gaf aan dat hun leverancier het probleem slecht of helemaal niet oploste.

Hoe goed lossen energieleveranciers klachten op?

Uit onze vergelijking blijkt dat slechts twee leveranciers vijf sterren halen voor hun probleemafhandeling. Zes energieleveranciers scoren vier sterren en nog eens zes blijven steken op drie sterren. Er zijn dus duidelijke verschillen in hoe klachten en problemen worden opgevolgd.

Terug naar boven

Waarom veranderen Belgen van energieleverancier?

18 % van de respondenten switchte het afgelopen jaar van energieleverancier, tegenover 20 % in onze enquête van 2024.

Prijzen en promoties blijven de belangrijkste motivatie om over te stappen naar een ander contract. 77 % is tevreden over die overstap.

Wie wél bij dezelfde energieleverancier bleef, deed dat omdat hij of zij tevreden is over de leverancier (51 %) of omdat er niet genoeg verschil merkbaar is tussen leveranciers (27 %). Meer dan de helft van de respondenten (59 %) is zijn energieleverancier al drie jaar of langer trouw. Voor deze groep kan het zeker de moeite lonen om na te gaan of hun energiecontract nog steeds interessant is.

Meer dan een kwart van de respondenten (26 %) wil het komende jaar nog overstappen.

Overweeg je een overstap van energieleverancier?

Scoort jouw energieleverancier niet zo goed in onze enquête, of ben je zelf ontevreden? Dan kun je overwegen over te stappen naar een voordeligere of betere leverancier.

Overstappen? Ontdek onze prijsvergelijking en acties

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou