Nieuws

De resultaten van ons tevredenheidsonderzoek over energieleveranciers

15 september 2022
Tevredenheidsonderzoek energieleveranciers

In het voorjaar van 2022 peilden we opnieuw bij ruim 11 000 leden naar hoe tevreden ze zijn met hun energieleverancier. Leggen we de resultaten naast die van vorig jaar, dan zien we dat er dit jaar twee keer zoveel mensen zijn die een probleem hebben gehad met hun leverancier. Het leeuwendeel van de problemen die opduiken, hebben te maken met foute of gebrekkige informatie, fouten in de facturatie en problemen met de betalingen. 

Ontdek ons energieplatform en krijg een top-3 van de voor jouw verbruiksprofiel meest voordelige energieleveranciers voorgeschoteld.

Naar ons energieplatform

Wie zijn energieleverancier kiest, doet dat voornamelijk voor de tarieven. Maar zijn de leveranciers ook altijd op de afspraak als het gaat over de kwaliteit van hun dienstverlening?

Relatie met leverancier lijdt onder crisis

Torenhoge energieprijzen en duizelingwekkende energiefacturen geven ons weinig vertrouwen in de toekomst en onzekere vooruitzichten. Dat zijn geen factoren die bijdragen aan een gelukkig huwelijk. De relatie met onze energieleveranciers heeft er de voorbije periode dan ook sterk onder geleden.

In het voorjaar van 2022 peilden we opnieuw bij ruim 11 000 leden naar hoe tevreden ze zijn met hun energieleverancier. Leggen we de resultaten naast die van vorig jaar, dan zien we dat er dit jaar twee keer zoveel mensen zijn die een probleem hebben gehad met hun leverancier. Het leeuwendeel van de problemen die opduiken, hebben te maken met foute of gebrekkige informatie, fouten in de facturatie en problemen met de betalingen. 

Moeilijk bereikbare klantendiensten

Wanneer we de tevredenheid van de verschillende deelaspecten vergelijken, dan valt het op dat zowat een derde van de respondenten ontevreden is over de klantendienst van zijn of haar leverancier. Klantendiensten blijken sinds het begin van de crisis moeilijk bereikbaar. Ondanks verschillende telefoontjes en mails krijgen klanten vaak geen gehoor. Dit zorgt voor heel wat ongerustheid en klanten blijven in het ongewisse over de status van hun vraag of dossier.

Veel Belgen op zoek naar een goedkoper tariefplan

Maar liefst een vierde van de respondenten is in het afgelopen jaar dan ook overgestapt van leverancier. Bijna de helft van deze mensen geeft aan dat ze de switch hebben gemaakt vanwege commerciële aanbiedingen en prijzen. Logisch, elke cent die je kunt besparen is een overwinning in deze dure tijden. Maar er zijn ook mensen die níet overstappen. Voor hen zijn de belangrijkste redenen om bij hun huidige leverancier te blijven: zij zijn tevreden bij hun huidige energieleverancier (49 %), gevolgd door het idee dat er niet genoeg verschillen zijn tussen de leveranciers (26 %). Toch geeft bijna een derde van de respondenten aan de overstap nog te willen maken dit jaar.

Het aantal ontevreden klanten is verdrievoudigd

Slechts twee leveranciers behalen dit jaar nog een topscore: de coöperatieven Ecopower (actief in Vlaanderen) en Cociter (actief in Wallonië). Vorig jaar waren dat er nog vijf. En in 2021 was er slechts één leverancier die een redelijke kwaliteit behaalde, dit jaar staan er maar liefst vier energieleveranciers onderaan het lijstje: Octa+, Luminus, Mega en Antargaz. Het is duidelijk dat de algemene tevredenheid sterk gedaald is. Het aantal ontevreden klanten in vergelijking met vorig jaar is maar liefst verdrievoudigd.

Kijken we naar de problemen, dan stellen we vast dat er meer problemen dan gemiddeld gemeld worden voor Mega en Antargaz. Bij Ecopower, Cociter, Energie.be en Engie worden er dan weer minder problemen dan gemiddeld vastgesteld. Eén op vier respondenten gaf aan dat ze de voorbije 12 maanden tenminste één probleem hadden. Problematisch daarbij is dat slechts 13% tevreden was met de afhandeling van het probleem door de leverancier.