Nieuws

Levering nieuwe auto laat op zich wachten door corona

28 augustus 2020

Heel wat klanten moeten door het coronavirus tot drie maanden extra geduld uitoefenen alvorens hun gloednieuwe wagen in ontvangst te nemen. Wacht jij ook tevergeefs op jouw glimmende auto? Je kan daarvoor onderhandelen met je autohandelaar. Wij geven je graag enkele nuttige tips.

De lockdownperiode leidde in maart en april tot een langdurige sluiting van verschillende autofabrieken wereldwijd. De internationale autoproductie zou pas vanaf volgende week weer op gang komen, met lange levertijden tot gevolg. De duur kan echter verschillen van model tot model. Voor de bekende Europese merken Mercedes en Audi loopt de wachttijd op tot drie maanden, maar voor sommige modellen is dat meer dan zes maanden.

Wat kan ik doen bij late levering?

Wanneer je nieuwe auto te laat geleverd wordt, kan je onderhandelen om een vervangauto of een korting te krijgen. De wet stelt dat je bij de verkoop van auto’s een nieuwe, aan de omstandigheden aangepaste leveringstermijn mag voorstellen als de data op de bestelbon niet nageleefd worden.

In coronatijden is het onduidelijk hoe ‘aangepast aan de omstandigheden’ geïnterpreteerd moet worden. Op het eerste gezicht lijkt een bijkomende termijn van minstens twee tot drie maanden correct. Pas wanneer die termijn niet wordt nageleefd, kan je een einde maken aan de overeenkomst. Een uitzondering is als je in de overeenkomst hebt staan dat de leveringsdatum essentieel is voor jou. In dat geval mag je opzeggen zodra de termijn verstreken is. 

Een betere optie is echter om met de verkoper over een compensatie te onderhandelen. Je kunt bijvoorbeeld een vervangauto vragen voor de tijd dat je op de nieuwe auto moet wachten, of een korting of een gratis optie.

Sta je op het punt om een nieuwe wagen te kopen? Wij testten 206 modellen. Raadpleeg hier de resultaten van onze test.