Nieuws

Levering nieuwe auto laat op zich wachten door corona

28 augustus 2020

Heel wat klanten moeten door het coronavirus tot drie maanden extra geduld uitoefenen alvorens hun gloednieuwe wagen in ontvangst te nemen. Wacht jij ook tevergeefs op jouw glimmende auto? Je kan daarvoor onderhandelen met je autohandelaar. Wij geven je graag enkele nuttige tips.

De lockdownperiode leidde in maart en april tot een langdurige sluiting van verschillende autofabrieken wereldwijd. De internationale autoproductie zou pas vanaf volgende week weer op gang komen, met lange levertijden tot gevolg. De duur kan echter verschillen van model tot model. Voor de bekende Europese merken Mercedes en Audi loopt de wachttijd op tot drie maanden, maar voor sommige modellen is dat meer dan zes maanden.

Wat kan ik doen bij late levering?

Wanneer je nieuwe auto te laat geleverd wordt, kan je onderhandelen om een vervangauto of een korting te krijgen. De wet stelt dat je bij de verkoop van auto’s een nieuwe, aan de omstandigheden aangepaste leveringstermijn mag voorstellen als de data op de bestelbon niet nageleefd worden.

In coronatijden is het onduidelijk hoe ‘aangepast aan de omstandigheden’ geïnterpreteerd moet worden. Op het eerste gezicht lijkt een bijkomende termijn van minstens twee tot drie maanden correct. Pas wanneer die termijn niet wordt nageleefd, kan je een einde maken aan de overeenkomst. Een uitzondering is als je in de overeenkomst hebt staan dat de leveringsdatum essentieel is voor jou. In dat geval mag je opzeggen zodra de termijn verstreken is. 

Een betere optie is echter om met de verkoper over een compensatie te onderhandelen. Je kunt bijvoorbeeld een vervangauto vragen voor de tijd dat je op de nieuwe auto moet wachten, of een korting of een gratis optie.

Sta je op het punt om een nieuwe wagen te kopen? Wij testten 206 modellen. Raadpleeg hier de resultaten van onze test.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

189 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020


Beste An,

In het besef dat de consument door de wet Muylle tot voor de periode van 19 juni 2020 geen enkel verweer of recht heeft op de terugbetaling van "niet genoten" reizen, in tegenstelling met de Europese wetgeving (m.a.w. diefstal), zijn wij tot inzicht gekomen dat we enkel kunnen denken om de terugbetaling te bekomen na één jaar. Ik neem aan dat testaankoop tegen die tijd een modelbrief gaat opstellen die ik als lid van testaankoop kan gebruiken waardoor ik mijn recht op terugbetaling kan vragen, ook de terugbetaling van de reisverzekering die daar aan vast hangt en die dus ook niet dienstig is geweest. Als gewone klant is het misschien moeilijk om de details van zo'n brief te verwoorden en dat men daar dus weer moeilijk mee gaat doen. Ik neem aan dat in die brief niet "moet" vermeld worden waarom de klant de voucher niet gaat gebruiken. Vele reizigers zullen niet graag meer met dezelfde reisorganisator in zee gaan en dus zelf voor organisator gaan spelen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020

Alles goed en wel maar over verplaatsen met de auto, in eigen bubbel of niet, niets te vinden. Reizen doe je ook met de auto!
Vriendelijke groeten
Cl. De Groote

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/09/2020

hallo ik ben lid geworden allang en voor tablet te krigen ik heb tot nu niks gekregen grt ahssini mohamed

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/09/2020
, Gereageerd:

Dag Mohamed, het spijt me dat je je welkomstgeschenk nog niet ontvangen hebt ! Dat is uiteraard niet de bedoeling en je kan dit gerust melden aan mijn collega's van de abonnementendienst. Zij kunnen dit voor jou nakijken en het nodige doen. Je kan hen bereiken via het rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2020

Wat mij betreft een domme beslissing om mondmaskers overal verplicht te maken. Voor de verplichting reed ik overal met de fiets naartoe, de bakker, de winkel enz.. Ik ging tevoet met de hond naar het bos, amper 500 meter van thuis. Nu gebruik ik voor alles de auto en in het bos kom ik toch niemand tegen. Goed voor het milieu dus.
Ik begrijp de verplichting op drukke plaatsen, maar het gaat te ver.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/08/2020

crissisgids reeds ee week besteld maar niet ontvangen

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/09/2020
, Gereageerd:

Beste Marc, onze excuses dat je je gids nog niet ontvangen hebt. Het zou kunnen dat er inderdaad wat vertraging zit in het leveren van de gids maar dat kan ik jammer genoeg zelf niet checken. Je kan hiervoor best even onze abonnementendienst contacteren op het rechtstreekse nummer 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/08/2020

Ik vraag mij af of het verplichten van een mondmasker wel 100% wettelijk afdwingbaar is overal zoals nu in heel de provincie Antwerpen. Indien je veilig afstand kan houden is het dragen ervan niet nodig volgens de experts. Enkel op drukke plaatsen zoals in winkelstraten en binnen heeft het wel nut. Ik moet nu wandelen met de hond of fietsen met een mondmasker op terwijl dit geen bewezen nut heeft. Wij hebben tot hiertoe altijd te richtlijnen gevolgd, we hebben zelfs altijd maar een bubbel van 4 personen gehad maar die mondmasker plicht is er over. Een tijd geleden was er geen speld tussen het hoofddoek verbod te krijgen en nu kan men mensen verplichten een mondmasker te dragen. Is dat niet in strijd met 1 of andere grondwet of een persoonlijke vrijheid ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2020
, Gereageerd:

niet alleen de verplichting om het mondmasker te dragen, heel in het begin van de crisis was het zelfs niet opportuun om er een te dragen, je werd bijna afgeschoten indien je nog maar sprak van een mondmasker, het beschermde toch niet het was zelfs niet gezond.
We weten allemaal waarom dat toen niet nodig was, heel China droeg ze maar hier in België was het niet nodig.

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/07/2020

Wij hadden een app gehuurd van een Vlaamse eigenaar voor de maanden april en mei 2020 in Tenerife en betaalden hiervoor 3.100 euro.
Wegens corona konden en mochten wij niet vertrekken.
Via testaankoop gevraagd naar bemiddeling en of compensatie, geen resultaat.
Eigenaar liet via advocaat weten dat eigenaar niets hoeft terug te betalen (wettelijk) overmacht omdat app ter beschikkiing stond.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/07/2020

Geachte,
Wij zouden op 6september vertrekken met 20 fietsers naar Frankrijk voor 1 week. Met verschillende auto.s 4 pers per auto.
Wij hebben daar een vakantiewoning gehuurd, en wij verzorgen onze maaltijden zelf.Wij doen ginder fietstochten van een 120 km per dag.Zou dit verlof mogen doorga,aan ? Vr Gr Jef

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2020

Een vaccin ontwikkelen, testen en op de markt brengen duurt een 10-tal jaren. Nu probeert men ons te doen geloven dat het mogelijk is om tegen de helft van 2021 een vaccin tegen het coronavirus op de markt te brengen dat veilig én werkzaam is. Begrijpe wie kan.
Is Test Aankoop van plan om dat vaccin grondig te onderzoeken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2020

Een vaccin ontwikkelen, testen en op de markt brengen duurt een 10-tal jaren. Nu probeert men ons te doen geloven dat het mogelijk is om tegen de helft van 2021 een vaccin tegen het coronavirus op de markt te brengen dat veilig én werkzaam is. Begrijpe wie kan.
Is Test Aankoop van plan om dat vaccin grondig te onderzoeken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2020

Mag ik bij familie in Nederland deelnemen aan bbq met 9 personen.
Net over de grens in Zeeland (Hulst)

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2020

Ik heb al tot vervelens toe de vraag gesteld waarop nog niemand mij heeft geantwoord, misschien weten jullie het antwoord? Volgens het RIVM (Nederlands ministerie van volksgezondheid) waren er in de winter van 2014 op 2015 op 21 weken tijd ruim 65.000 doden als gevolg van het toenmalige griepvirus (influenza) in Nederland alleen! Nooit niks van gehoord! Nu een fractie van dat aantal en heel de wereld op slot. Weten jullie soms hoe dat komt. Trouwens, er is een interessante site in dat verband : "www.viruswaanzin.nl" . Bedankt voor jullie reactie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2020
, Gereageerd:

Op sommige vragen krijg je geen antwoord. Je moet de antwoorden dan maar zelf zoeken, op de volgende site bijvoorbeeld: stichtingvaccinvrij.nl/ .

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2020

Dringend bericht voor Test-Aankoop: ik probeerde 5 minuten gele
den 2 keer de abonnementendienst telefonisch te bereiken en 2 keer kreeg ik uitsluitend de 4 vragen te horen waarin ik mijn mening over Test-Aankoop moest geven. Gelieve dit op te lossen aub. Gerd Cavents.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2020

We zullen waarschijnlijk nooit weten waar het virus vandaan komt ( dier , mens , labo , markt ) , maar ik ga op reis met de wagen en momenteel is het groen in Nederland .
Als je je aan de regels houd moet je niet bang zijn .
Trouwens als de tracing app er komt zal ik deze met plezier installeren , en de privacygegevens en regels die neem ik er bij .
Iedereen mag weten wat ik doe , waar ik ben en of ik besmet ben .
Ik heb geen geheimen te verbergen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2020

Ik heb mij bij Plus-Magazine Roularta voor september ingeschreven voor een wandeling in Namen. De wandeling is door hen geannuleerd omdat ze de veiligheid wegens Corona niet kunnen garanderen. Zij stuurden aan iedereen die zich ingeschreven had een mail met de vraag: "Is het mogelijk om ons uw IBAN-rekeningnummer (met vermelding van uw naam) te bezorgen zodat we het betaalde bedrag kunnen terugstorten?"

Het is heel onveilig om je rekeningnummer door te sturen en mijn bank raad het ook af.Ik heb ze wel mijn abonneenummer gestuurd en dat hebben ze ook. Ik vind Roularta erg stuurloos. Groet, Marc

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/06/2020

Wij hebben een pakketreis geboekt via Corendon. We vertrouwen het niet om te vertrekken en zouden nu zelf annuleren en de annuleringskosten betalen. Sinds 19 juni zouden zij verplicht zijn het voorschot terug te betalen in cash, echter weigeren zij dit “omdat het nog niet volledig wettelijk zou vaststaan”. Wat kan ik hiertegen doen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/06/2020

hallo,
ik heb een hotel geboekt via reisburo, per 24/6 laat reisburo mij weten dat dit hotel pas later opengaat, de vluchten heb ik zelf online geboekt.
Heb ik recht op terugbetaling in cash van het voorschot dat in aan het reisburo betaalde voor het hotel ?
dank en groeten
nathalie

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/06/2020

Hallo,
ik heb een hotel geboekt bij reisbureau, de vluchten boekte ik zelf online. Het hotel gaat niet open op de geboekte datum, het gaat pas later open, heb ik recht op terugbetaling van het voorschot dat ik aan reisbureau betaalde ? dank en groeten nathalie

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/06/2020

Hallo,
ik heb een hotel geboekt bij reisbureau, de vluchten boekte ik zelf online. Het hotel gaat niet open op de geboekte datum, het gaat pas later open, heb ik recht op terugbetaling van het voorschot dat ik aan reisbureau betaalde ? dank en groeten nathalie

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/06/2020

Hallo,
Wij hadden via een gekende organisatie een huisje geboekt voor deze zomer. Wij hebben die reis, in samenspraak met de verhuurder, verplaatst naar volgend jaar. We hebben reeds een voorschot van 30% betaald, maar de organisatie wil dat we nu het volledige restbedrag (plus 300€ waarborg) betalen. Ik heb er geen vertrouwen in ons geld 13 maanden voor afreizen bij de organisatie te parkeren (het geld gaat niet naar de verhuurder - die heeft nog helemaal niks ontvangen). Hun verklaring is: "de betalingen hangen samen met de annuleringsvoorwaarden". Is er iets dat wij kunnen doen? Veel dank alvast!

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies