Nieuws

Het grote bedrog van de autoconstructeurs over het werkelijke verbruik van hun wagens

25 juni 2015
het-grote-bedrog-van-de-autoconstructeurs

25 juni 2015

De cijfers die autoconstructeurs geven over het verbruik en de uitstoot van hun modellen, kloppen zelden. De auto's stoten veel meer uit en als consument betaalt u veel meer aan de pomp dan u denkt. Wij vragen dan ook dat de nieuwe, veel realistischere, Europese testprocedure meteen wordt ingevoerd.

Keer op keer wijzen onze autotests uit dat het werkelijke verbruik mijlenver ligt van de "officiële" cijfers die de constructeurs opgeven. In 2013 werd bij een test van kleine gezinswagens bijvoorbeeld een verschil tot 45 % vastgesteld.

Trucjes bij de vleet

De kloof in het verbruik wordt deels verklaard door de manier waarop wordt getest. Wij meten het verbruik in zo realistisch mogelijke omstandigheden (in de stad, op gewone wegen ...), maar autoconstructeurs voeren metingen uit volgens de normen van een Europees testprotocol, de New European Driving Cycle of NEDC. Het zijn normen waarbij een heel aantal achterpoortjes zijn toegelaten, zoals spleten afplakken, banden extreem hard oppompen, speciale olie gebruiken etc., en deze worden dan ook gretig toegepast. 

Maar zelfs met deze trucjes blijft het verbruik hoger dan aangegeven. Dat ondervond onze Italiaanse zusterorganisatie Altro Consumo na een test op twee populaire modellen, de VW Golf en de Fiat Panda. Er moet dus sprake zijn van gesjoemel, en de consument betaalt het gelag!

Duitsers houden nieuwe richtlijn tegen

Wat duidelijk is, is dat het huidige Europese NEDC-testprotocol te veel vrijheden geeft en is voorbijgestreefd. De nieuwe WLTC-richtlijn, voor een wereldwijd geharmoniseerd testprotocol, stemt veel beter overeen met de reële rijomstandigheden en het testresultaat zou veel dichter bij de werkelijkheid moeten zitten.

Helaas willen verschillende autoconstructeurs, voornamelijk uit Duitsland, koste wat het kost verhinderen dat deze richtlijn wordt goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese Commissie. En zij vinden steun bij Duitse politici. Uiteraard is dat onaanvaardbaar! 

Onze eisen

Wij eisen dat de nieuwe WLTC-test zo snel mogelijk, en uiterlijk tegen 2017 in voege treedt. We vragen eveneens dat een Europese controle-authoriteit wordt opgericht die toezicht houdt op de testprocedures en laboratoria. Ook zouden er controles a posteriori, wanneer het voertuig al op de markt is, moeten plaats vinden.  


Afdrukken Versturen via e-mail