Nieuws

Waarom diesel niet meer des duivels is

28 oktober 2019

28 oktober 2019
Nieuwe dieselmotoren scoren prima wat betreft uitstoot van stikstofdioxiden. En dat amper enkele jaren na het dieselgate-schandaal, waarna diesel dood werd verklaard. Wat is er gebeurd?

Je zag het misschien al in onze lijst met Green NCAP-scores, waar we onlangs nog enkele resultaten aan toevoegden. Green NCAP is de score die alle facetten wat betreft milieu voor een wagen in een score omzet, en wat opvalt is dat enkele dieselwagens het in deze rangschikking, met allemaal wagens die we dit jaar hebben getest, verre van slecht doen: de Mercedes-Benz C-klasse scoort 10 op 10 voor uitstoot, BMW X1 behaalt een score van 9,4 en Renault Scenic doet nauwelijks onder met 8,6.

Even goed als elektrisch?

Je vraagt je af hoe het mogelijk is. Enkele jaren geleden, ten tijde van het dieselgate-schandaal, werd diesel nog volledig doodverklaard en begonnen we massaal over te schakelen op benzine. Ook de elektrische auto komt zachtjesaan van de grond. En nu zou diesel dus toch terug een optie worden?

De hoge score op de Green NCAP-tests wil alleszins iets zeggen. Green NCAP is immers nog een stuk strenger dan de Euro-norm Euro 6d Temp van 168 mg NOx/km, die later 80mg NOx/km wordt. Als minimum-limiet voor NOx hanteren we 30 mg/km. Een wagen die daar dus onder blijft krijgt de maximum score van 10 op 10.

Hierdoor krijgt de Mercedes C-klasse met dieselmotor op dit vlak dezelfde score als de volledig elektrische Nissan Leaf, terwijl die tijdens het rijden helemaal geen uitstoot kent. Al is hij ook zeker niet volledig “uitstootvrij”: bij de productie van de elektriciteit komt ook uitstoot vrij, tenzij ze volledig “groen” is, er is de productie van de batterij, en een zwaardere elektrische wagen kent meer slijtage van banden.

Deze tests zijn hoe dan ook niet zozeer bedoeld om de nieuwe diesels met elektrische auto’s te vergelijken, maar wel om de nieuwe met de oude diesels te vergelijken, geeft onze onderzoeker Steve Mestdagh aan.

Onzekere toekomst

Betekenen deze resultaten dat we weer terug de switch moeten maken, van benzine naar diesel? Want doordat we massaal benzinewagens zijn gaan kopen, en tegelijkertijd ongeveer even massaal voor de SUV zijn gevallen, is de uitstoot van NOx misschien wel gedaald, maar is de uitstoot van CO2 terug beginnen stijgen.

Toch zijn specialisten nog steeds duidelijk: een dieselwagen is enkel gepast voor wie veel kilometers maakt, minimaal 35 000 km per jaar. Hij blijft ongeschikt voor korte verplaatsingen en voor in de stad. Hoe dan ook lijken we vooral naar minder auto’s te moeten gaan en moeten we niet de ene auto vervangen door een andere. En wat dan met onze oude diesels? Heel wat vragen, waar we ook in het novembernummer van Test Aankoop op ingaan.

Zoek jij een auto op jouw maat?

Is het voor jou toch tijd om een nieuwe auto aan te schaffen? Maak dan gebruik van onze koopwijzer en kijk welk model het best aan jouw verwachtingen voldoet.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Auto's van onze community Mobiliteit .

reacties

Wees de eerste om te reageren
Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies