Nieuws

Waarom diesel niet meer des duivels is

28 oktober 2019

Nieuwe dieselmotoren scoren prima wat betreft uitstoot van stikstofdioxiden. En dat amper enkele jaren na het dieselgate-schandaal, waarna diesel dood werd verklaard. Wat is er gebeurd?

Je zag het misschien al in onze lijst met Green NCAP-scores, waar we onlangs nog enkele resultaten aan toevoegden. Green NCAP is de score die alle facetten wat betreft milieu voor een wagen in een score omzet, en wat opvalt is dat enkele dieselwagens het in deze rangschikking, met allemaal wagens die we dit jaar hebben getest, verre van slecht doen: de Mercedes-Benz C-klasse scoort 10 op 10 voor uitstoot, BMW X1 behaalt een score van 9,4 en Renault Scenic doet nauwelijks onder met 8,6.

Even goed als elektrisch?

Je vraagt je af hoe het mogelijk is. Enkele jaren geleden, ten tijde van het dieselgate-schandaal, werd diesel nog volledig doodverklaard en begonnen we massaal over te schakelen op benzine. Ook de elektrische auto komt zachtjesaan van de grond. En nu zou diesel dus toch terug een optie worden?

De hoge score op de Green NCAP-tests wil alleszins iets zeggen. Green NCAP is immers nog een stuk strenger dan de Euro-norm Euro 6d Temp van 168 mg NOx/km, die later 80mg NOx/km wordt. Als minimum-limiet voor NOx hanteren we 30 mg/km. Een wagen die daar dus onder blijft krijgt de maximum score van 10 op 10.

Hierdoor krijgt de Mercedes C-klasse met dieselmotor op dit vlak dezelfde score als de volledig elektrische Nissan Leaf, terwijl die tijdens het rijden helemaal geen uitstoot kent. Al is hij ook zeker niet volledig “uitstootvrij”: bij de productie van de elektriciteit komt ook uitstoot vrij, tenzij ze volledig “groen” is, er is de productie van de batterij, en een zwaardere elektrische wagen kent meer slijtage van banden.

Deze tests zijn hoe dan ook niet zozeer bedoeld om de nieuwe diesels met elektrische auto’s te vergelijken, maar wel om de nieuwe met de oude diesels te vergelijken, geeft onze onderzoeker Steve Mestdagh aan.

Onzekere toekomst

Betekenen deze resultaten dat we weer terug de switch moeten maken, van benzine naar diesel? Want doordat we massaal benzinewagens zijn gaan kopen, en tegelijkertijd ongeveer even massaal voor de SUV zijn gevallen, is de uitstoot van NOx misschien wel gedaald, maar is de uitstoot van CO2 terug beginnen stijgen.

Toch zijn specialisten nog steeds duidelijk: een dieselwagen is enkel gepast voor wie veel kilometers maakt, minimaal 35 000 km per jaar. Hij blijft ongeschikt voor korte verplaatsingen en voor in de stad. Hoe dan ook lijken we vooral naar minder auto’s te moeten gaan en moeten we niet de ene auto vervangen door een andere. En wat dan met onze oude diesels? Heel wat vragen, waar we ook in het novembernummer van Test Aankoop op ingaan.

Zoek jij een auto op jouw maat?

Is het voor jou toch tijd om een nieuwe auto aan te schaffen? Maak dan gebruik van onze koopwijzer en kijk welk model het best aan jouw verwachtingen voldoet.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

25 reacties

sorteer op :
U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/08/2020

Ik rij nu 1 jaar met een nieuwe fiat talento en heb er geen spijt van.
Een bestelwagen die rijd als een personenwagen.
weinig vervuiling en geen stress.
als puntje bij paaltje komt is het je persoonlijke overtuiging,ervaring die telt.
Wat de regering ook beslist, zij zijn niet bekommert om jou maar zijn meestal in dienst van enkele aandeelhouders.
Een diesel blijft veel goedkoper!

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
20/07/2020

Na diverse diesel-auto's versleten te hebben, de laatste 2 waren BMW530's, ben ik overgestapt naar LPG. Tot volle tevredenheid niet alleen vanwege veel lagere KM prijs maar zeker ook vanwege het milieu want ondanks de toch wat duurdere BMW530D begon het rokerige na +/- 130. - 150.000 toch te komen m.a.w. milieuvervuiling het geen met gas veel minder is, zelfs na 300.000 km geen enkel probleem met de Mercedes 230. Terwijl vreemd genoeg Mercedes zelf mij destijds mededeelde dat men de garantie terugtrok, hetgeen grote onzin is gebleken na 365.000 km zonder enig probleem. Ik maak nu gebruik van een Audi S5 sinds enkele weken en ben van plan weer een LPG installatie te plaatsen. Amortisatie v/d installatiekosten met de huidige naft - diesel - lpg prijzen =
+/- 2 jaren , m.a.w. perfekte investering voor een beter milieu.
Note: ik begijp zowiezo niet waarom mensen privé kleine(re) diesel-auto's aanschaffen.
Elektrisch is voor mij geen alternatief o.a. vanwege de vaak wat langere afstanden per dag, 400 - 600 km is geen uitzondering .
Groet, Martin Bourgondiën .

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/07/2020

Mijn wagen is 21 jaar en ik geraak ieder jaar door de TC. als ik grote kosten krijg door een rode kaart zal ik een andere wagen kopen. Na grondig nadenken zou ik nu waarschijnlijk een benzine wagen kopen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/06/2020

Met diesel is op zich niets mis mee, MAAR
er zijn merken die kampen met vervuiling (hoge herstelkosten)
en er zijn steden (Bv Brussel) die plannen hebben om ALLE diesels te verbieden.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
16/06/2020


Het is momenteel echt een probleem. Benzine wagens verbruiken veel.

Elektrisch is duur in aankoop, kleine actieradius, batterij gaat maar 10 jaar mee, heeft wel weinig onderhoud nodig.

Hybride gebruikt overwegend energie van benzinemotor om op te laden.

Plugin duur in aankoop en heeft twee motoren, het voordeel van weinig onderhoud valt weg.

Diesel, hoge belasting en hoe lang nog dat ook Euro6 niet meer wordt toegelaten in lage emissiezone 

Waar blijft de auto op waterstof?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
17/06/2020
, Gereageerd:

Technologie gaat vooruit, eender wat je kiest zijn er voor en nadelen. 1 van de criteria die je je kan stellen is "rijd ik veel" en een ander is het verbruik en onderhoud. .. ecologisch gezien scoren ze alle 4slecht. Ik denk dat een ander manier om energie te ontwikkelen is nodig. Waterstof zou kunnen. Ik dacht eerder aan zonne-energie in combinatie van electriciteit. In dit geval een soort "batterij ecologisch gezien. Maar ja dromen kan :))

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
10/04/2020

Benieuwd wanneer men er achter komt dat het Ireen ( adblue) bij hoge temperaturen wordt omgezet in ammonia.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
04/04/2020

ben al een week lid en heb nog geen code van jullie partners gehad voor die welkomst cadeau

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
25/03/2020

Gezien ik sinds 2015 mijn zelfstandige activiteit heb stopgezet, heb ik toen ook gekozen om mijn dieselwagens weg te doen en een kleinere benzine-wagen te kopen, gezien ik veel minder km/jaar zou rijden. Wat een stommiteit!!! Indien ik nu mijn kosten zie van mijn benzinewagen en mijn kosten van mijn dieselwagens omreken naar mijn huidig gereden kilometers, zie ik dat mijn kostprijs per km veel hoger ligt dan in het geval ik 1 van mijn dieselwagens zou hebben gehouden (verzekering en belastingen inbegrepen). Het vermogen van mijn huidige wagen is veel lager dan deze van mijn vroegere wagens, zodat ik mijn vroegere aanhangwagens niet meer mag trekken en een andere aanhangwagen dien aan te schaffen. De luchtverontreiniging van mijn huidige benzinewagen is blijkbaar veel hoger dan deze van mijn vroegere dieselwagens. Daarbij komt nog dat ik mijn dieselwagens onder de normale marktwaarde heb verkocht (toenmalige discussie over de slechte eigenschappen van dieselwagens) en dat ik nooit een serieuze verkoopprijs zal krijgen voor mijn benzinewagen. Na enkele vergelijkingen en berekeningen blijkt dat het beter zou zijn dat ik mijn huidige wagen zou verkopen en een jonge 2e handse dieselwagen zou kopen, beter voor mijn portemonnee en beter voor het milieu. Alle alternatieven, hybride, elektrisch, … geven geen beter beeld voor mijn portemonnee!! Vergelijkbaar is een enkele hybride benzine-lpg wagen, maar dan moet ik bij aankoop een veel grotere investering doen en de vraag is of deze later te recuperen is bij verkoop?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
26/03/2020
, Gereageerd:

Ja, Albert ik vind je conclusie heel juist, er is echter het probleem van de nieuwe fiscaliteit die Vlaanderen binnenkort gaat invoeren en daar hangt veel van af, zowel wat gebruikskosten als latere verkoop betreft.
Ik heb een diesel van 5 jaar oud Euro6, en ben blij dat ik nog een jaarte de kat uit de boom kan kijken, zeker omdat mijn hart ook gaat naar diesel : krachtige motor, lager verbruik, ben 3 weken terug van Oostenrijk gekomen met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
29/02/2020

Ik vind de informatie die nu over diesels wordt verspreid weinig betrouwbaar en onoverzichtelijk. Vandaag is het zus, morgen is het zo.
X aantal jaar geleden kregen we een premie, nu mogen we de stad niet meer in.

In afwachting rijdt ik verder met mijn benzinewagen, die ook al niet meer zou deugen.
Ik overweeg later een elektrische auto zodra autonomie 700 km is en prijs lager.
Als ik vandàag een nieuwe auto zou kopen wordt het een hybride, geen diesel.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
20/02/2020

In januari heb ik terug een diesel gekocht na veel twijfel. De reportage op VRT heeft mij doen beslissen voor diesel. Zeker niet elektrisch zo lang ik verhalen hoor van uitbuiting bij het delven van grondstoffen voor de batterijen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
12/02/2020

Hallo ik had reeds een tablet aan gevraagd maar heb nog niks aan gehad mvg giele

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/02/2020

Door onbewame oogkleppen-dragers werd beslist de primitieve diesel duurder te maken dan benzine -een hi-tech product-...
Blijkbaar zijn de moderne diesels vele malen zuiverder/zuiniger..
Gaan deze dames en heren de dieselprijs nu éindelijk normaliseren ???
Hahahahaha

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
23/03/2020
, Gereageerd:

Vroeger was het omgekeerd : diesel was lang 'kunstmatig' veel goedkoper dan benzine (statbel.fgov.be/.../aardolieprijzen). 'Kunstmatig', want diesel is ex-raffinaderij (dus vóór er accijnzen, distributiekosten én BTW bij geteld worden) net dúúrder dan benzine, omdat het duurder is om te produceren : www.petrolfed.be/.../maximumprijzen

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
31/01/2020

Wie meer dan 10 a 15 duizend km per jaar maakt is een diesel euro6 met adBlue volgens mij nog altijd de beste oplossing . Zuiver, zuinig, grote actieradius en oerdegelijke techniek .

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
23/03/2020
, Gereageerd:

Ik denk niet dat het vanaf 10 à 15.000 km al rendabel is ... Wat het 'omslagpunt' is dan wel is, kan je online berekenen ...

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/01/2020

Als er morgen een elektrische auto op de markt komt die mij in normale omstandigheden (lichten, ruitenwissers, ontwaseming/verwarming en radio aan) met 4 inzittenden + 150kg bagage aan boord en een 1700kg wegende caravan meetrekkend, op 1 enkele lading 500km ver kan brengen, zal ik zeker overwegen deze te kopen. Maar dan mag ook de prijs niet hoger zijn dan deze van een potente dieselwagen. Ik vrees dat dit de eerste 20 jaar niet zal gebeuren. Mijn huidige auto (diesel) heb ik nieuw gekocht en deze is momenteel iets meer dan 4 oud. Intussen staan er al 112.000Km op de teller. Er is voor mij, tot-nu-toe, geen enkel alternatief voor een dieselwagen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/01/2020

De diesels (nieuwe generatie) zijn ten onrechte verketterd door het dieselgateschandaal van VW. De dieselmotor is nog steeds de motor met het beste thermisch rendement (verbruik ligt 15% lager dan benzine en 20% tov. LPG) en het fijn stof probleem + NOX is ook sterk verbeterd. Hybridewagens zijn een tussenoplossing en elektrische wagen zijn alleen goed voor wie veel in de stad rijdt of veel moet stoppen. Onze elektriciteitsopwekking kan trouwens niet volgen in de winter als meer dan 15% van ons wagenpark elektrisch zou zijn, om nog maar te zwijgen van de benodigde grondstoffen voor de productie van de batterijen. De toekomst is aan brandstofcellen en waterstof, maar daarvoor is het nog 10j te vroeg! Dus voor wie meer dan 15 000km per jaar rijdt of een paar keer per jaar met de wagen op vakantie wil: leve de diesel!

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
21/01/2020

Ik vraag me af waarom er tussen de gewesten zulk verschil in belasting van de verschillende types zitten. Verder is het ook belangrijk te beseffen dat de politieke leiders vandaag sterk onder druk van de autolobby staat. Als je de ALC of all lifetime cycle van de verschillende modellen bekijkt slaat de diesel geen slecht figuur. Door de mythe van de klimaatverandering en het dieselschandaal is de diesel momenteel het zwarte schaap waar het over 10 jaar nog gepromoot werd.Deze motoren evolueren razendsnel. De reden waarom men van de fossiele brandstof af wil is puur economisch, men wil van de afhankelijkheid van fossiele brandstof af. Spijtig dat men dan niet meer inspanningen doet om alternatieve energiebronnen te promoten. Ook hier spelen weer economische motieven. De winstmarges moeten behouden blijven. Daarom dat men het spel smerig speelt en de zaak een ecologische tint meegeeft. Maak mensen bang en ze eten uit je hand. Over vervuiling door schepen en vliegtuigen wordt niet gekikt!! Deze is massaal en veel groter dan die van auto's! Koop dus best een auto naargelang je rijgedrag en vergeet de rest! Testaankoop heeft hiervoor een hulp ontwikkelt.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
21/01/2020

De nieuwe dieselwagens, Euro 6, beperken hun uitstoot van partikels door ze op te vangen in een filter, die dan om de paar honderd kilometer wordt gereinigd. Uit de metingen van Transport&Environment blijkt echter dat deze filters tijdens hun reinigingscyclus tot 1.000 keer meer fijn stof uitstoten dan wat normaal gezien wettelijk toegelaten is. Op het moment van testen volgens de Europese normen wordt er geen paar honderd kilometer gereden.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
21/01/2020
, Gereageerd:

Ja, dat heb ik gisteren ook met veel verbazing gelezen!! En dan te weten dat er al maandenlang door zowat alle andere media geruststellende informatie over de euro 6d (?) motoren is verspreid.... Een mens zou zich voor minder vragen beginnen te stellen over de manier waarop al die zaken getest worden. Ter info, mijn bron was Vroom www.vroom.be/.../nieuwe-diesels-helemaal-niet-zo-schoon-als-gedacht-22776

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
12/01/2020

Ik zou terug voor diesel gaan, als PHEV & EV wagens niet goedkoper worden.
De doorbraak qua prijs van de plug-in & elektrisch zou zich vanaf 2023 pas doorzetten. Dus heden diesel voor de komende 4 à 5jaar.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
14/06/2020
, Gereageerd:

Voorlopig zijn de huidige diesels "beter" dan paar jaar geleden.. maar er zijn nadelen zoals belasting die naar omhoog schiet en verbod te rijden in bepaalde steden. Het zou beter zijn om tijdelijk een hybride aan te schaffen. Elektrische auto's zijn te duur en te weinig oplaadpunten. Naar wat de mensen denken dat elektrisch beter is. Niet waar. Ecologisch is het niet. O.a. de batterij is een tijdbom waarop we rijden en wat doen in geval met afval van batterij bij eind levensduur. Aldus een doordenkertje

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
17/01/2020
, Gereageerd:

We begrijpen je redenering. Bedankt voor je post! ^Bertrand

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies