Nieuws

Waarom diesel niet meer des duivels is

28 oktober 2019

Nieuwe dieselmotoren scoren prima wat betreft uitstoot van stikstofdioxiden. En dat amper enkele jaren na het dieselgate-schandaal, waarna diesel dood werd verklaard. Wat is er gebeurd?

Je zag het misschien al in onze lijst met Green NCAP-scores, waar we onlangs nog enkele resultaten aan toevoegden. Green NCAP is de score die alle facetten wat betreft milieu voor een wagen in een score omzet, en wat opvalt is dat enkele dieselwagens het in deze rangschikking, met allemaal wagens die we dit jaar hebben getest, verre van slecht doen: de Mercedes-Benz C-klasse scoort 10 op 10 voor uitstoot, BMW X1 behaalt een score van 9,4 en Renault Scenic doet nauwelijks onder met 8,6.

Even goed als elektrisch?

Je vraagt je af hoe het mogelijk is. Enkele jaren geleden, ten tijde van het dieselgate-schandaal, werd diesel nog volledig doodverklaard en begonnen we massaal over te schakelen op benzine. Ook de elektrische auto komt zachtjesaan van de grond. En nu zou diesel dus toch terug een optie worden?

De hoge score op de Green NCAP-tests wil alleszins iets zeggen. Green NCAP is immers nog een stuk strenger dan de Euro-norm Euro 6d Temp van 168 mg NOx/km, die later 80mg NOx/km wordt. Als minimum-limiet voor NOx hanteren we 30 mg/km. Een wagen die daar dus onder blijft krijgt de maximum score van 10 op 10.

Hierdoor krijgt de Mercedes C-klasse met dieselmotor op dit vlak dezelfde score als de volledig elektrische Nissan Leaf, terwijl die tijdens het rijden helemaal geen uitstoot kent. Al is hij ook zeker niet volledig “uitstootvrij”: bij de productie van de elektriciteit komt ook uitstoot vrij, tenzij ze volledig “groen” is, er is de productie van de batterij, en een zwaardere elektrische wagen kent meer slijtage van banden.

Deze tests zijn hoe dan ook niet zozeer bedoeld om de nieuwe diesels met elektrische auto’s te vergelijken, maar wel om de nieuwe met de oude diesels te vergelijken, geeft onze onderzoeker Steve Mestdagh aan.

Onzekere toekomst

Betekenen deze resultaten dat we weer terug de switch moeten maken, van benzine naar diesel? Want doordat we massaal benzinewagens zijn gaan kopen, en tegelijkertijd ongeveer even massaal voor de SUV zijn gevallen, is de uitstoot van NOx misschien wel gedaald, maar is de uitstoot van CO2 terug beginnen stijgen.

Toch zijn specialisten nog steeds duidelijk: een dieselwagen is enkel gepast voor wie veel kilometers maakt, minimaal 35 000 km per jaar. Hij blijft ongeschikt voor korte verplaatsingen en voor in de stad. Hoe dan ook lijken we vooral naar minder auto’s te moeten gaan en moeten we niet de ene auto vervangen door een andere. En wat dan met onze oude diesels? Heel wat vragen, waar we ook in het novembernummer van Test Aankoop op ingaan.

Zoek jij een auto op jouw maat?

Is het voor jou toch tijd om een nieuwe auto aan te schaffen? Maak dan gebruik van onze koopwijzer en kijk welk model het best aan jouw verwachtingen voldoet.

Naar de koopwijzer

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

35 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/10/2020

Daar ik paarden heb heb ik een terreinwagen nodig met voldoende trekkracht. Mijn weiden liggen niet aan een verharde weg. 's Winters kan de toegang naar de weide heel slijkerig worden. Momenteel is er niets betaalbaars voor mij dat voldoet aan mijn behoeftes.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/10/2020

Ja zeker doen als je veel km rijdt .
Ik heb opnieuw een gekocht ( om de 4 -5 jaar ).Wou eerst e-car kpen , maar redelijk duur , oplaadpalen nog niet genoeg + het aantal km die je er mee kan rijden , nee , geef mij maar diesel .

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020

Ik heb een benzine wagen gekocht sinds 1jaar en geen spijt van.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2020

Hoi heb recent mijn welkoms geschenk gekregen . Maar blijkbaar komt er geen geen geluid uit mijn Bluetooth box .

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020

zo'n 25 jaar geleden moesten we diesels kopen want die waren veel beter voor het milieu dan benzinewagens; nu is het weer andersom
lolbroeken

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/08/2020

Zoals gekend maalt de molen in ons complexe landje heeeel traag. Zonder blozen heb ik, na mijn laatste plug-in hybride bedrijfswagen, nu persoonlijk een nieuwe dieselwagen gekocht. Ondertussen na 13.000km tot volle voldoening! En zonder vrees dat ik daar binnen 4 á 5 jaar, als dan eventueel elektrisch de norm geworden is (incl. fiscaliteit gekend is, want die inkomsten zal ons landje nodig hebben...) een puike restwaarde voor kan krijgen. We zien wel....

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020

Ik kocht mij een mooie 2de hands Benzine wagen en plaatste een LPG tank, ik sta steeds te lachen als ik de tank vol smijt. WEERAL 20 euro kwijt!!! ongloofelijk ik tank mij rijk, na 8000 km is de investering van de tank eruit, dan lach ik nog meer..... de groeten, getekend, een gelukkige man ;)

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020
, Gereageerd:

Vadertje staat komt ook nog jaarlijks langs voor een extra lpg-belasting; de slijtage aan de bougies is groter voor lpg-rijders en de kleppen moeten geregeld bijgeregeld worden. Komt daar nog bij dat de lpg-pompen zienderogen voor de voet verdwijnen...toch ben ik al 40 jaar lpg-rijder...

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/08/2020

Ik rij nu 1 jaar met een nieuwe fiat talento en heb er geen spijt van.
Een bestelwagen die rijd als een personenwagen.
weinig vervuiling en geen stress.
als puntje bij paaltje komt is het je persoonlijke overtuiging,ervaring die telt.
Wat de regering ook beslist, zij zijn niet bekommert om jou maar zijn meestal in dienst van enkele aandeelhouders.
Een diesel blijft veel goedkoper!

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/07/2020

Na diverse diesel-auto's versleten te hebben, de laatste 2 waren BMW530's, ben ik overgestapt naar LPG. Tot volle tevredenheid niet alleen vanwege veel lagere KM prijs maar zeker ook vanwege het milieu want ondanks de toch wat duurdere BMW530D begon het rokerige na +/- 130. - 150.000 toch te komen m.a.w. milieuvervuiling het geen met gas veel minder is, zelfs na 300.000 km geen enkel probleem met de Mercedes 230. Terwijl vreemd genoeg Mercedes zelf mij destijds mededeelde dat men de garantie terugtrok, hetgeen grote onzin is gebleken na 365.000 km zonder enig probleem. Ik maak nu gebruik van een Audi S5 sinds enkele weken en ben van plan weer een LPG installatie te plaatsen. Amortisatie v/d installatiekosten met de huidige naft - diesel - lpg prijzen =
+/- 2 jaren , m.a.w. perfekte investering voor een beter milieu.
Note: ik begijp zowiezo niet waarom mensen privé kleine(re) diesel-auto's aanschaffen.
Elektrisch is voor mij geen alternatief o.a. vanwege de vaak wat langere afstanden per dag, 400 - 600 km is geen uitzondering .
Groet, Martin Bourgondiën .

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/07/2020

Mijn wagen is 21 jaar en ik geraak ieder jaar door de TC. als ik grote kosten krijg door een rode kaart zal ik een andere wagen kopen. Na grondig nadenken zou ik nu waarschijnlijk een benzine wagen kopen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/06/2020

Met diesel is op zich niets mis mee, MAAR
er zijn merken die kampen met vervuiling (hoge herstelkosten)
en er zijn steden (Bv Brussel) die plannen hebben om ALLE diesels te verbieden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/06/2020


Het is momenteel echt een probleem. Benzine wagens verbruiken veel.

Elektrisch is duur in aankoop, kleine actieradius, batterij gaat maar 10 jaar mee, heeft wel weinig onderhoud nodig.

Hybride gebruikt overwegend energie van benzinemotor om op te laden.

Plugin duur in aankoop en heeft twee motoren, het voordeel van weinig onderhoud valt weg.

Diesel, hoge belasting en hoe lang nog dat ook Euro6 niet meer wordt toegelaten in lage emissiezone 

Waar blijft de auto op waterstof?

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/06/2020
, Gereageerd:

Technologie gaat vooruit, eender wat je kiest zijn er voor en nadelen. 1 van de criteria die je je kan stellen is "rijd ik veel" en een ander is het verbruik en onderhoud. .. ecologisch gezien scoren ze alle 4slecht. Ik denk dat een ander manier om energie te ontwikkelen is nodig. Waterstof zou kunnen. Ik dacht eerder aan zonne-energie in combinatie van electriciteit. In dit geval een soort "batterij ecologisch gezien. Maar ja dromen kan :))

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/04/2020

Benieuwd wanneer men er achter komt dat het Ireen ( adblue) bij hoge temperaturen wordt omgezet in ammonia.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2020

ben al een week lid en heb nog geen code van jullie partners gehad voor die welkomst cadeau

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/03/2020

Gezien ik sinds 2015 mijn zelfstandige activiteit heb stopgezet, heb ik toen ook gekozen om mijn dieselwagens weg te doen en een kleinere benzine-wagen te kopen, gezien ik veel minder km/jaar zou rijden. Wat een stommiteit!!! Indien ik nu mijn kosten zie van mijn benzinewagen en mijn kosten van mijn dieselwagens omreken naar mijn huidig gereden kilometers, zie ik dat mijn kostprijs per km veel hoger ligt dan in het geval ik 1 van mijn dieselwagens zou hebben gehouden (verzekering en belastingen inbegrepen). Het vermogen van mijn huidige wagen is veel lager dan deze van mijn vroegere wagens, zodat ik mijn vroegere aanhangwagens niet meer mag trekken en een andere aanhangwagen dien aan te schaffen. De luchtverontreiniging van mijn huidige benzinewagen is blijkbaar veel hoger dan deze van mijn vroegere dieselwagens. Daarbij komt nog dat ik mijn dieselwagens onder de normale marktwaarde heb verkocht (toenmalige discussie over de slechte eigenschappen van dieselwagens) en dat ik nooit een serieuze verkoopprijs zal krijgen voor mijn benzinewagen. Na enkele vergelijkingen en berekeningen blijkt dat het beter zou zijn dat ik mijn huidige wagen zou verkopen en een jonge 2e handse dieselwagen zou kopen, beter voor mijn portemonnee en beter voor het milieu. Alle alternatieven, hybride, elektrisch, … geven geen beter beeld voor mijn portemonnee!! Vergelijkbaar is een enkele hybride benzine-lpg wagen, maar dan moet ik bij aankoop een veel grotere investering doen en de vraag is of deze later te recuperen is bij verkoop?

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020
, Gereageerd:

Kleine investering in LPG intallatie, na 8000km rij je zo goed als voor niets LPG kost tussen de 0.381 en 0.451 euro per liter. Echt plesant om te gaan tanken ;)

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020
, Gereageerd:

Het verbruik (liters per 100km ligt wel hoger..

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/03/2020
, Gereageerd:

Ja, Albert ik vind je conclusie heel juist, er is echter het probleem van de nieuwe fiscaliteit die Vlaanderen binnenkort gaat invoeren en daar hangt veel van af, zowel wat gebruikskosten als latere verkoop betreft.
Ik heb een diesel van 5 jaar oud Euro6, en ben blij dat ik nog een jaarte de kat uit de boom kan kijken, zeker omdat mijn hart ook gaat naar diesel : krachtige motor, lager verbruik, ben 3 weken terug van Oostenrijk gekomen met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/02/2020

Ik vind de informatie die nu over diesels wordt verspreid weinig betrouwbaar en onoverzichtelijk. Vandaag is het zus, morgen is het zo.
X aantal jaar geleden kregen we een premie, nu mogen we de stad niet meer in.

In afwachting rijdt ik verder met mijn benzinewagen, die ook al niet meer zou deugen.
Ik overweeg later een elektrische auto zodra autonomie 700 km is en prijs lager.
Als ik vandàag een nieuwe auto zou kopen wordt het een hybride, geen diesel.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/02/2020

In januari heb ik terug een diesel gekocht na veel twijfel. De reportage op VRT heeft mij doen beslissen voor diesel. Zeker niet elektrisch zo lang ik verhalen hoor van uitbuiting bij het delven van grondstoffen voor de batterijen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/02/2020

Hallo ik had reeds een tablet aan gevraagd maar heb nog niks aan gehad mvg giele

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/02/2020

Door onbewame oogkleppen-dragers werd beslist de primitieve diesel duurder te maken dan benzine -een hi-tech product-...
Blijkbaar zijn de moderne diesels vele malen zuiverder/zuiniger..
Gaan deze dames en heren de dieselprijs nu éindelijk normaliseren ???
Hahahahaha

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/03/2020
, Gereageerd:

Vroeger was het omgekeerd : diesel was lang 'kunstmatig' veel goedkoper dan benzine (statbel.fgov.be/.../aardolieprijzen). 'Kunstmatig', want diesel is ex-raffinaderij (dus vóór er accijnzen, distributiekosten én BTW bij geteld worden) net dúúrder dan benzine, omdat het duurder is om te produceren : www.petrolfed.be/.../maximumprijzen

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/01/2020

Wie meer dan 10 a 15 duizend km per jaar maakt is een diesel euro6 met adBlue volgens mij nog altijd de beste oplossing . Zuiver, zuinig, grote actieradius en oerdegelijke techniek .

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/03/2020
, Gereageerd:

Ik denk niet dat het vanaf 10 à 15.000 km al rendabel is ... Wat het 'omslagpunt' is dan wel is, kan je online berekenen ...

Community

Mobiliteit

community

Gerelateerde discussies