Dossier

Hybride auto: noch vis, noch vlees, of ideale tussenoplossing?

14 december 2020

Met een hybride auto rijd je deels op brandstof, deels op elektriciteit. Dat beperkt je verbruik. Maar hoe veel je bespaart, hangt af van het type hybride wagen dat je hebt. En ook hoe je rijdt en hoe je eventueel oplaadt, bepaalt hoelaag je verbruik is.

Addertje onder het gras bij plug-ins

Vooral plug-in-modellen zijn de laatste tijd erg populair. Deze worden meestal ingeschreven als bedrijfswagens. Toch lezen we ook geregeld dat deze modellen helemaal niet zuinig zijn en zelfs meer verbruiken dan een vergelijkbaar model met gewone verbrandingsmotor.

Steve Mestdagh, mobiliteitsexpert van Test Aankoop, bevestigt dat: “Het probleem is dat de uitstoot die wij in onze labo’s meten gemiddeld ruim 2,5 keer hoger ligt dan de uitstoot die de fabrikanten opgeven. Dat komt doordat fabrikanten uitgaan ervan uitgaan dat de plug-in-wagen bijna 70 % elektrisch rijdt, terwijl dit in werkelijkheid slechts 37 % is. En bij bedrijfswagens zelfs amper 20 %.”

Het probleem van de bedrijfswagens situeert zich op verschillende vlakken, zegt Steve. “Bedrijven kopen dit type wagen momenteel vooral veel omdat ze fiscaal sterk worden aangemoedigd. Maar in de praktijk zien we dat, zodra de wagen is aangekocht, de laadkabel ergens in een kast verdwijnt om er zelden of nooit uit te komen omdat men toch een tankkaart van het werk heeft. Daarnaast zijn er nog te weinig beschikbare en geschikte oplaadpunten.”

Ook voor de oplossingen moet er dus naar verschillende partijen worden gekeken. “Bedrijven moeten eerst nagaan of een plug-in-hybride echt wel de meest geschikte wagen is voor hun personeel. En ze zouden ook het best meer laadpalen installeren. Fabrikanten moeten dan weer het bereik van de elektromotor verhogen en hun potentiële klanten beter informeren. Gebruikers moeten dan weer de nodige discipline aan de dag leggen en de batterij zeer regelmatig opladen.”