Meest recente klachten

R. E.
29/02/2020

Problemen met garantie

Beste,Een landbouwbedrijf uit Ieper heeft in 2011 een grote installatie van zonnepanelen laten installeren met een garantie van 5 jaar op de panelen en 10 jaar op de omvormers. Deze installatie is gedaan door Wiskon BVBA. Er werd gewerkt met omvormers van Schüco.Om de garantie te verkrijgen was het aan de installateur (Wiskon BVBA) om een aanvraag in te dienen bij Schüco om een garantiecertificaat te ontvangen. Nadien was het aan Wiskon om dit certificaat aan de klant (het landbouwbedrijf) te bezorgen. Wij (het landbouwbedrijf) hebben er geen zicht op of dat toen gebeurd is.In ieder geval vinden wij op vandaag deze certificaten niet meer terug.In december 2019 is 1 van de omvormers kapot gegaan, waardoor een deel van de installatie geen energie meer opwekt en er dus een continu verlies geleden wordt. Wij hebben dit gemeld bij Wiskon. Het bedrijf is intussen Wiskon TEC geworden en is ook op een ander adres gevestigd. De zaakvoerder is echter dezelfde als bij Wiskon Bvba.Wiskon was heel moeilijk bereikbaar en heeft ons niet geholpen met ons probleem. Na heel wat onduidelijke communicatie waren we nog geen stap verder. Plots werd gevraagd door Wiskon om een voorschot van €1000 te betalen vooraleer Wiskon zou langskomen voor een diagnosestelling. Dit hebben we gedaan. Na telefonisch contact met Wiskon bleek dat dit voorschot was voor een herstelling buiten garantie. Dus met andere woorden, als er iemand van Wiskon zou langskomen om de diagnose te stellen, dan vervalt de garantie en worden wij verplicht om de kosten van de reparatie te betalen.We hebben besloten hier voorlopig niet op in te gaan en hebben ons eerst geïnformeerd bij Schüco (de leverancier van de omvormers). Daar werden we wel snel geholpen. Schüco vertelde ons dat het bedrijf geen afdeling voor zonnepanelen meer heeft in België en dat de administratie van deze afdeling naar Duitsland verhuisd is. Voor de reparatie van omvormers onder garantie werken zij samen met een derde partij (Kaco).Het was aan Wiskon om het verdwenen garantiecertificaat op te vragen bij Schüco. Wij hebben alle gegevens doorgegeven aan Wiskon (serienummer, artikelnummer, klantnummer) en Wiskon heeft deze doorgegeven aan Schüco. Het enige wat we niet konden doorgeven was het factuurnummer van de factuur die Schüco uitgeschreven heeft aan Wiskon voor de aanvraag van de garantiecertificaten. Dit is blijkbaar noodzakelijk voor de opvraging van de garantiecertificaten. Wij beschikken hier niet over om de eenvoudige reden dat dit een factuur van Schüco naar Wiskon is, waar wij als klant niets mee te zien hebben. Zowel Schüco als Wiskon beweren dat zij deze factuur niet meer in hun bezit hebben. Schüco zegt enkel over een lijst te beschikken van Duitse garantiecertificaten en niet over die van de Belgische. Wiskon TEC op zijn beurt beweert niet meer over documenten te beschikken van Wiskon BVBA (het bedrijf dat de installatie gedaan heeft).Wij zitten nu in een padstelling en voelen ons als consument niet gerespecteerd. Intussen hebben wij al heel wat tijd in deze zaak gestoken en zijn we nog geen stap verder. Elke dag leidt het bedrijf financiële schade aangezien een deel van de installatie niet werkt.Wat mij betreft, is dit nalatigheid van zowel Wiskon als Schüco, aangezien beiden over de gevraagde factuur dienen te beschikken.Wij hopen dat deze klacht zo snel mogelijk bij de correcte instantie terechtkomt en dat wij verder geholpen kunnen worden.Alvast bedankt voor de hulp.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform