Meest recente klachten

A. C.
1/01/0001

Contactgeluid half-open bebouwingen

Dit verhaal handelt over een periode van 2007 tot nu. Het belooft een hele boterham te worden, maar we proberen het zo kort en bondig mogelijk samen te vattenIn 2007 gaan wij op zoek naar een woning. We hadden de keuze uit twee bouwgronden met woning binnen ons budget in de verkaveling waar we nu wonen .De ene was een bouwgrond voor open bebouwing, maar voor ons slechte oriëntatie van de tuin. De tweede was de halfopen bebouwing waar we nogal sceptisch tegenover stonden omdat we gewend waren open te wonen. Toenmalig verkoper Johan V.G. verzekerde ons echter dat het onmogelijk was dat we eender welk geluid (contactgeluiden noch andere) zouden horen, voelen, gewaar worden van de latere buren. Het betrof twee aparte woningen die elkaar op geen enkel punt zouden raken (aparte betonplaten, enz enz, de techniek hierachter kennen we niet).Met deze belofte in het achterhoofd kiezen we na lang wikken en wegen voor de halfopen bebouwing met prachtige oriëntatie van de tuin. In 2008 wordt gestart met de bouw en wordt de woning ook opgeleverd. Klachten omtrent contactgeluid waren toen nog niet aan de orde vermits de tegenbouw nog niet aanwezig was. (om ff de tijdspannen tussen oplevering en eerste klacht te duiden)Bij de opbouw van de tweede halfopen woning, 2011, merken we in de laatste fase al een zeer sterke toename in de bijgeluiden in ons huis. Voor ons meerbepaald sinds de plaatsing van hun trap tegen de gedeelde muur (zijn twee aparte muren, maar gemakshalve gebruiken we deze term).Bij de oplevering van de woning van onze nieuwe buren kaarten we dit probleem aan en formuleren we een formele klacht die meegegeven werd met het aanspreekpunt van de firma Sibomat.Wat dan volgt is - oneindig aantal telefoontjes met doorverwijzingen, 'niet op kantoor'-en, ligt klaar, werd doorgestuurd, is ziek, is in behandeling etc etc- aangetekend schrijven waar na lang wachten eindelijk reactie op komt- eerste testen met camera (niets aan de hand)- nog meer over en weer gemail, getelefoneer (we spreken hier over enkele jaren)- nog een keer inspectie, brandstop wegnemen ook zonder resultaatNa dit alles krijgen we het antwoord dat volgens hen al het mogelijk gedaan werd om dit contactgeluid, wat er in eerste instantie niet kan en mag zijn weg te nemen. Moedeloos laten we dit dossier hangen en proberen we te leven met de situatie. Wat kan een kleine garnaal als ons beginnen tegen zulk een mastodont nietwaar?In november 2016 echter beslissen de buren extra kasten tegen de 'gemeenschappelijke muur' te hangen in hun berging. Uiteraard hun volste recht. Dadelijk valt ons op dat nog meer contactgeluiden onze woning binnen dringen (dichtslaan van kasten, deuren, mixers). Soms zelf zo erg dat het lijkt alsof er iemand binnen in onze woning staat. Ook kunnen we vanaf dan op sommige momenten en plaatsen meeluisteren naar wat er verteld wordt.Met deze nieuwe feiten kunnen we niet anders meer en nemen voor de -tigste keer contact op met Sibomat. Ook voor ons nadert het einde van de bescherming door de wet Breyne, wil Sibomat misschien hier op aan sturen? Geen reactie tot we dreigen met gerechtelijke stappen. Plostklaps is het dossier dan weer wel doorgestuurd. Echter december 2016 nog steeds geen antwoord.Hierop besluiten we dat we dit niet zo maar willen laten passeren. Het gaat hier om ons huis, onze levenslange investering. Wij willen het allerliefste dat het contactgeluid weggenomen wordt (op welke manier dan ook). Kan dit echt niet, dan willen we op zijn minst een compensatie van deze firma.In een tweede fase zitten we ook verwikkeld in een dispuut met Smets Houtbedrijf (Karreweg 45,9870 Zulte). Een onderaannemer van Sibomat die ramen en deuren voor haar rekening genomen heeft. Ook hiervan vind u voorbeelden in de bijlages.Kort samengevat: na X-aantal pogingen, nieuwe deuren, winter met sneeuw binnen enz. Zijn ze er tot op heden nog steeds niet in geslaagd om onze buitendeuren deftig te doen sluiten (tocht langs zijkanten). Meer nog, volgens iemand van de firma zelf kùnnen de deuren niet beter geplaatst worden vermits het kader scheef staat. 20 december zullen zij weer ter plaatse komen (de zoveelste winter op rij).Ook onze ramen staan blijkbaar nogal onder spanning, een tweede thermische breuk op rij. Niet normaal volgens de glazenexpert die de ramen vervangt.De ramen zijn ondertussen (redelijk) deftig afgesteld. Slechts enkele ramen fluiten nog indien er wind is. Mooi toch voor een houtskeletbouw die qua isolatie toen zeer ver voor zou staan op traditionele methodes.Zo dit was het zo wat. Neem gerust contact op bij onduidelijkheden of indien u meer info wenst. Het is uiteraard niet gemakkelijk om 8 jaar klachten sturen samen te vatten in één tekst.Dank alvast voor uw spoedig antwoord.Met de vriendelijkste groeten en de beste wensen voor 2017.Katrien & Davy Geerts-Smits

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform