Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
Ontsteltenis communicatie ERA - Matexi
Wij kochten via ERA een woning aan van Matexi.Wij hebben ons vooraf goed ingelicht over de mogelijke kortingsvoorwaarden. Onze makelaar verzekerde ons dat alle huizen over dezelfde afwerkingsgraad beschikten en enkel de omvang van de tuin een rol speelde in de prijzen. We kregen hetzelfde aanbod als alle andere bewoners van de straat, namelijk: een kortingsbudget van 2500 euro inclusief BTW. Bovendien genoten we van het uitzonderlijke voordeel van twee extra internetaansluitingen.Echter, nu blijkt dat buren van ons een meer afgewerkt huis kregen via een voorgeschoteld addendum van Matexi. Zij informeerden zich echter in dezelfde periode en hebben niet hoeven te onderhandelen over deze extra’s. Het tweede verdiep beschikt over een verdere afwerkingsgraad dan onze woning waarop wij een meerprijs dienen te betalen.De communicatie tussen makelaar ERA en Matexi verliep zeer stroef vanaf de beginne. We kregen heel moeilijk antwoorden op onze vragen en kregen meermaals te horen dat dit wel zou opgenomen worden vanaf het tekenen van de compromis (klantenbegeleiding Matexi zou dan het dossier overnemen).Gedurende de aankoopperiode hebben wij ons echter goed ingelicht of alle huizen op dezelfde wijze afgewerkt werden (aangezien er een prijsverschil onderling was, maar dit was enkel door de grote van de tuin). Er werd ons toen, door onze makelaar, duidelijk verzekerd dat dit wél het geval was. Met andere woorden: geen verschillen onderling, iedereen uit de straat gelijk behandeld. Wij kregen, achteraf gezien, helaas nooit een addendum voorgeschoteld door ERA of Matexi. Dit verschil vinden wij erg onprofessioneel.Wij vinden het betreurenswaardig dat wij een veel betere deal hebben gemist door toevallig op de website van ERA te klikken i.p.v. het rechtstreeks aan te kopen via Matexi. Bovendien werden wij slecht geïnformeerd door onze makelaar (die inmiddels niet meer werkt in het desbetreffende kantoor).Wij worden van het kastje naar de muur gestuurd door de slechte communicatie en afspraken tussen ERA en Matexi, iets waarvan wij vinden dat wij niet de dupe mogen zijn. De makelaar van ERA die ik vandaag aan de lijn had sprak er ook over dat hij het jammer vindt dat Matexi deals aanbied die ERA wonen niet kan geven. En dat ERA inderdaad niet op de hoogte was van deze onderlinge verschillen.We hadden nu reeds contact met ERA en zij wensen dit zelf te bespreken met Matexi zodat er in de toekomst niet opnieuw ontevreden klanten zijn. Uiteraard vinden wij dat positief, maar hier hebben wij zelf helaas niets meer aan.Matexi is van mening dat ieder verkoopdossier anders is en de acties kunnen verschillen naargelang het instapmoment van de aankoop. Zij zijn van mening dat een compensatie niet mogelijk is. Uiteraard proberen zij zichzelf in te dekken in deze penibele situatie.Helaas beseffen wij dat we puur kansen hebben gemist door de toevallige keuze van manier van aankoop (wij via ERA dus). Dit biedt ons weinig transparantie en geeft ons geen goed buikgevoel, iets wat uiteraard erg jammer is in een onderlinge samenwerking.Daar bijkomend werd in ons compromis een carport aangeboden, iets waarop Matexi nu terugkomt. Aangezien zij ook menselijke fouten maken in een dossier (zelfs in een compromis), vinden wij dat ook wij moeten kunnen rekenen op menselijkheid en empathie. Nu bieden zij ons wel een addendum aan dat wij dienen te ondertekenen waarop staat dat wij dus afstand doen van de carport. Wij zijn van mening dat ze dan evengoed ook een addendum kunnen aanbieden over de afwerkingsgraad.We hebben reeds veel toegefelijkheid moeten uitoefenen voor het tekenen van onze akte. Deze werd meermaals uitgesteld door Matexi. We dienden iedere keer opnieuw onze werkgever hiervan op de hoogte te brengen, tot vervelens toe.Wij rekenen dan ook op ieders begrip en kijken vooral uit naar een verdere positieve samenwerking.We verwachten uiteraard een tegemoetkoming vanuit Era en/of Matexi.
Commissieloon immo Era
Beste, gisteren is de verkoop van mijn studio bij notaris verleden.Blijkt dat er 5% werd aangerekend.Bij het opstellen van de compromis werd me gezegd dat dit minimum 5000 euro is omdat het gaat over 129000 euro. Nu heb ik bijna 8000 euro moeten betalen. Maffia. Het gaat hier over kantoor Wenduine.
Geen afgesproken garantie toestellen door ERA Comfort
Beste,Begin dit jaar kochten wij een woning aan via makelaar ERA. Bij bezichtigen van de woning bleek dat er een vrij oude mazoutketel aanwezig was waar er vroeg of laat kosten zouden aan komen. Volgens de makelaar was dit geen probleem want alle toestellen (incl. mazoutketel) zijn (gratis) gedekt gedurende 1jaar door de ERA Comfort garantie. Uiteraard gaf dit ons de nodige gemoedsrust om verder te gaan tot aankoop van de woning.Een week na het intrekken van de woning was het inderdaad zo ver, de ketel begaf het. We hebben nog geprobeerd eerst via de chauffagist van de verkopers om deze op gang te krijgen (en dat is ook gelukt voor een extra week).Na heel wat nodeloos heen en weer te telefoneren met de verkopers besloten we om toch contact op te nemen met ERA om gebruik te maken van de comfort garantie. De vraag werd ingediend bij ERA en wat blijkt, er was een onderhoudsattest nodig van de vorige jaren. Volgens de verkopers van de woning en de makelaar was dit geen probleem want de ketel had dit jaar nog onderhoud gekregen. Maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat er geen attest aanwezig is bij de verkoper, nog bij het immo kantoor.Volgens het immo kantoor was niemand op de hoogte dat deze attesten nodig zijn en zou de wet hieromtrent recentelijk aangepast zijn (na de aankoop van de woning!!).Ondertussen zitten we reeds enkele maanden zonder verwarming en staan we nog geen meter verder want de herstelling kan dus niet gebeuren. We hebben reeds een raming laten maken door enkele erkende chauffagisten uit de buurt en deze komt neer op +/- 1500eur.Daarbovenop komt ook nog dat onze boiler het na 1maand heeft begeven. Ook daar alweer hetzelfde probleem (geen onderhoudsattest!!) Deze is intussen reeds vervangen voor de waarde van 800eur.In eerste instantie verwacht men bij de aankoop van een woning via een immo kantoor dat deze mensen zorgen voor de nodige attesten en formulieren en dat de verkoop vlekkeloos kan gebeuren. We zitten momenteel even met de handen in het haar. Hopelijk weten jullie meer raad.Alvast bedankt!MvgBart en Sharona
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten