Wij kochten via ERA een woning aan van Matexi.Wij hebben ons vooraf goed ingelicht over de mogelijke kortingsvoorwaarden. Onze makelaar verzekerde ons dat alle huizen over dezelfde afwerkingsgraad beschikten en enkel de omvang van de tuin een rol speelde in de prijzen. We kregen hetzelfde aanbod als alle andere bewoners van de straat, namelijk: een kortingsbudget van 2500 euro inclusief BTW. Bovendien genoten we van het uitzonderlijke voordeel van twee extra internetaansluitingen.Echter, nu blijkt dat buren van ons een meer afgewerkt huis kregen via een voorgeschoteld addendum van Matexi. Zij informeerden zich echter in dezelfde periode en hebben niet hoeven te onderhandelen over deze extra’s. Het tweede verdiep beschikt over een verdere afwerkingsgraad dan onze woning waarop wij een meerprijs dienen te betalen.De communicatie tussen makelaar ERA en Matexi verliep zeer stroef vanaf de beginne. We kregen heel moeilijk antwoorden op onze vragen en kregen meermaals te horen dat dit wel zou opgenomen worden vanaf het tekenen van de compromis (klantenbegeleiding Matexi zou dan het dossier overnemen).Gedurende de aankoopperiode hebben wij ons echter goed ingelicht of alle huizen op dezelfde wijze afgewerkt werden (aangezien er een prijsverschil onderling was, maar dit was enkel door de grote van de tuin). Er werd ons toen, door onze makelaar, duidelijk verzekerd dat dit wél het geval was. Met andere woorden: geen verschillen onderling, iedereen uit de straat gelijk behandeld. Wij kregen, achteraf gezien, helaas nooit een addendum voorgeschoteld door ERA of Matexi. Dit verschil vinden wij erg onprofessioneel.Wij vinden het betreurenswaardig dat wij een veel betere deal hebben gemist door toevallig op de website van ERA te klikken i.p.v. het rechtstreeks aan te kopen via Matexi. Bovendien werden wij slecht geïnformeerd door onze makelaar (die inmiddels niet meer werkt in het desbetreffende kantoor).Wij worden van het kastje naar de muur gestuurd door de slechte communicatie en afspraken tussen ERA en Matexi, iets waarvan wij vinden dat wij niet de dupe mogen zijn. De makelaar van ERA die ik vandaag aan de lijn had sprak er ook over dat hij het jammer vindt dat Matexi deals aanbied die ERA wonen niet kan geven. En dat ERA inderdaad niet op de hoogte was van deze onderlinge verschillen.We hadden nu reeds contact met ERA en zij wensen dit zelf te bespreken met Matexi zodat er in de toekomst niet opnieuw ontevreden klanten zijn. Uiteraard vinden wij dat positief, maar hier hebben wij zelf helaas niets meer aan.Matexi is van mening dat ieder verkoopdossier anders is en de acties kunnen verschillen naargelang het instapmoment van de aankoop. Zij zijn van mening dat een compensatie niet mogelijk is. Uiteraard proberen zij zichzelf in te dekken in deze penibele situatie.Helaas beseffen wij dat we puur kansen hebben gemist door de toevallige keuze van manier van aankoop (wij via ERA dus). Dit biedt ons weinig transparantie en geeft ons geen goed buikgevoel, iets wat uiteraard erg jammer is in een onderlinge samenwerking.Daar bijkomend werd in ons compromis een carport aangeboden, iets waarop Matexi nu terugkomt. Aangezien zij ook menselijke fouten maken in een dossier (zelfs in een compromis), vinden wij dat ook wij moeten kunnen rekenen op menselijkheid en empathie. Nu bieden zij ons wel een addendum aan dat wij dienen te ondertekenen waarop staat dat wij dus afstand doen van de carport. Wij zijn van mening dat ze dan evengoed ook een addendum kunnen aanbieden over de afwerkingsgraad.We hebben reeds veel toegefelijkheid moeten uitoefenen voor het tekenen van onze akte. Deze werd meermaals uitgesteld door Matexi. We dienden iedere keer opnieuw onze werkgever hiervan op de hoogte te brengen, tot vervelens toe.Wij rekenen dan ook op ieders begrip en kijken vooral uit naar een verdere positieve samenwerking.We verwachten uiteraard een tegemoetkoming vanuit Era en/of Matexi.