Nieuws

10 pertinente tips tegen phishing

Phishing? Denk niet te snel dat het jou niet kan overkomen. Het gaat véél verder dan een malafide link of bijlage in een e-mail. Dagelijks krijgen we vragen van consumenten die zich aan de haak lieten slaan. Met deze tips ga je niet hetzelfde lot tegemoet.

10 januari 2022

  1. Blijf waakzaam. Dat geldt voor élke mail, sms, chatbericht of oproep die je ontvangt. Het is niet omdat iemand je lijkt te kennen of een vriendelijk bericht stuurt, dat die persoon te vertrouwen is. Twijfel je of de afzender wel is wie hij beweert te zijn? Contacteer hem via een ander kanaal, bijvoorbeeld het officiële telefoonnummer.

  2. Klik in een bericht of mail nooit op een link die beweert je door te sturen naar een bepaalde website of een betaalapp, of zelfs naar de website van je bank. Niet zeker of de link betrouwbaar is? Kopieer hem en laat hem scannen op www.virustotal.com. Die tool kan een indicatie geven dat het om een malafide link gaat.

  3. Geef nooit je pincode of andere bankcodes op (bankkaartnummer, vervaldatum …) noch via mail, noch via sociale media, sms of telefonisch.

  4. Maak altijd zelf verbinding via de beveiligde website van je bank of via de bankapp op je smartphone als je een betaling wilt uitvoeren. Kijk na of de verbinding beveiligd is (check of er “https” in de adresbalk staat) en voer alleen transacties uit via een beveiligd wifinetwerk of 4G.

  5. Ga niet mee in afwijkende betaalprocedures. Verschijnt er tijdens het betalen een pop-up of een bericht om een nummer te bellen of op een link te klikken? Stop dan onmiddellijk, sluit de sessie af en neem contact op met je bank. Als je een betaling moet ontvangen, volstaat altijd je IBAN-nummer voor de betaler. Als men je vraagt te bevestigen (klikken op een link, 1 cent storten, een QR-code scannen …), is het gegarandeerd oplichterij.

  6. Controleer regelmatig je rekeninguittreksels en de uitgavenstaten van je kredietkaart. Bij twijfel, contacteer je bank.

  7. Stuur je bankkaarten nooit op met de post, ook niet als je bank je dit zogezegd vraagt. Geen enkele bank zal je vragen om je oude bankkaart op te sturen om ze zogenaamd te recycleren en een nieuwe in de plaats te kunnen krijgen.

  8. Beveilig je computer met een antivirus met antiphishingfunctie en houd die up-to-date. Onze koopwijzer kan je helpen een goed antivirusprogramma te kiezen. Installeer ook tijdig veiligheidsupdates op al je slimme toestellen (smartphone, computer, tablet …). Activeer daarnaast tweestapsverificatie voor je belangrijke accounts.

  9. Help andere slachtoffers te voorkomen. Stuur verdachte mails en screenshots van verdachte sms’jes door naar je bank en naar verdacht@safeonweb.be. Het Centrum voor Cybersecurity België zal de links controleren en malafide exemplaren blokkeren.

  10. Onderneem meteen actie als je slachtoffer werd. Als je de gegevens van je bankkaart hebt opgegeven, blokkeer deze dan onmiddellijk via Card Stop (078 170 170). Neem ook zo snel mogelijk contact op met je bank om je rekening te blokkeren en dien klacht in bij de politie.
    Heb je je login of wachtwoord op een valse website ingevoerd? Verander dan meteen al je wachtwoorden. Op een link geklikt of een verdacht bestand geopend? Voer een antivirusscan uit om kwaadaardige bestanden in quarantaine te plaatsen en te verwijderen.

Meer tips tegen deze malafide praktijken lees je in ons uitgebreide phishing-dossier.

Hulp nodig? Onze juridische experts staan voor je klaar

Gaf je vrijwillig je bankcodes op zonder te beseffen dat je ze aan criminelen gaf, dan kan de bank weigeren de verduisterde bedragen terug te betalen. Heb je vragen over je rechten, dan kun je onze juridische experts contacteren, elke werkdag van 9 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur (op vrijdag tot 16 uur).   

Bel 02 542 34 34