Nieuws

“Approved by Tomorrow”: voor een duurzamere e-commerce, dichterbij de consument

22 juli 2020

Sinds enkele maanden gooit het coronavirus onze levens overhoop. Of het nu gaat over mobiliteit, werk, handel of elkaar simpelweg begroeten: alles is veranderd. Hoe gaan we de toekomst tegemoet? In het kader van onze campagne « Approved by Tomorrow » gaan we daarover de hele zomer in debat. Vandaag nemen we online verkoop onder de loep.
Dankzij de beperkingen die golden voor de gewone handel tijdens de lockdownperiode steeg de online verkoop spectaculair. Door de corona-epidemie moesten we op een andere manier boodschappen doen. Veel consumenten gingen online shoppen. Terwijl gewone winkels leegliepen of de deuren sloten en consumenten steeds meer binnen bleven, nam het aantal “kliks” bij de virtuele winkels toe.
 
Maar gaan we opnieuw winkelstraten afschuimen nu alle handelszaken weer de deuren mogen openen of zijn we op korte tijd gewoon geraakt aan het online shoppen? Is e-commerce de toekomst of hebben traditionele winkeluitbaters volgens jou niets te vrezen? En wat als we online bleven kopen, maar op een duurzamere manier? Deel je mening met ons.

 

« Approved by Tomorrow »: jouw stem is cruciaal

Test Aankoop heeft alle maatregelen die een impact hadden op de rechten en gewoonten van consumenten van dichtbij gevolgd. Veel sectoren werden geraakt en moesten zich aanpassen. Welke lessen moeten we trekken uit de crisis? In welke sector zullen de veranderingen het grootst zijn? Wij willen daarover een debat voeren samen met jullie.

Wij willen jouw stem laten horen over actuele kwesties met onze actie « Approved by Tomorrow ». Gedurende de hele zomer zullen we week na week debatten voeren over gezondheid, mobiliteiten, voeding, fiscaliteit enz. Via de sociale mediakanalen en communities van Test Aankoop kun je je mening delen. 

We nodigen je uit om je licht te laten schijnen over de consumptiemaatschappij van morgen. Want jij als consument blijft in het centrum van onze belangstelling, ook tijdens het “nieuwe normaal”.

Deel je mening

Onderwerp 3: een duurzamere e-commerce, dichterbij

Tijdens de coronacrisis

Wereldwijd zijn de cijfers van de e-commerce voor het eerste trimester van 2020 indrukwekkend, vergeleken met die van het eerste trimester van 2019. De omzet is met 20 % gestegen, bezoekersaantallen stegen met 16 % en er werd 4 % meer uitgegeven.

Zelfs de meest terughoudende consumenten en de ferventste traditionele shoppers zagen tijdens deze gezondheidscrisis in dat het voordelen heeft om je aankopen thuis te laten bezorgen. In zekere zin bezorgde Covid-19 de online handel meer publiciteit dan het strafste marketingbureau ooit had kunnen doen.

Het succes was vooral opvallend voor telewerkproducten: laptops, tweede schermen, bureaustoelen of tablets voor de virtuele lessen van de kinderen gingen als zoete broodjes de deur uit. Half maart, op het moment dat wij Belgen kennismaakten met de lockdown kondigde de site Bol.com al een groei aan van 300 %. Voor sportartikelen – nog een lockdowntrend – steeg de verkoop zelfs met 500 %.

GAFAN, ofwel de vijf grootste internetreuzen Google, Apple, Facebook, Amazon en Netflix profiteerden (opnieuw) het meest van de stijgende online handel. Maar ook Microsoft mocht zich in de handen wrijven met producten als Skype en Teams. 

Na de coronacrisis

Maar nu de winkelstraat terug open is, rijst de vraag: hoe houd je je (e-)klant? De strijd om klanten woedt heviger dan ooit. Als wapen worden prijskortingen ingezet. De voorraden moeten immers op en er moet dringend geld binnenstromen. Zo zouden we dit jaar meerdere soldenperiodes kunnen zien. We zien ook sterke prijsschommelingen tussen wegwerpprijzen enerzijds en anderzijds woekerprijzen voor producten waarvan het aanbod is gedaald.

Auto’s zijn bijvoorbeeld goedkoper geworden omdat de vraag is gedaald en de koopkracht is verminderd. De productieprijs van wagens is dan wel gestegen, maar verkopers kunnen dat niet doorrekenen naar hun klanten. Voor elektronicaproducten daarentegen is de prijs hier en daar gestegen omdat de productie en transport bijna stil heeft gelegen. Zodra de Chinese industrie – de goedkope fabriek van de wereld – weer op volle toeren begint te draaien en misschien zelfs in overproductie gaat, zullen de prijzen wellicht weer dalen. Maar misschien moeten we ons afvragen of het niet wenselijk is om een evenwichtigere productie na te streven die opnieuw gelijker verspreid is over verschillende continenten en dus ook gedeeltelijk terugkeert naar Europa. Wat denken jullie?

Ik wil bijdragen aan het debat

 

Hoe kunnen we e-commerce dichterbij ons brengen en zijn invloed verminderen? Dit zijn enkele suggesties:

  • Door lokale producten te promoten waarmee je je ecologische voetafdruk verkleint;
  • Door de consument te informeren over hoe en waar producten worden gemaakt en vervoerd;
  • Door webshops te blijven onderzoeken (prijzen, levering, veiligheid, algemene voorwaarden enz.) en een voorkeur voor lokale, Belgische en Europese verkopers te promoten.
 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

7 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/08/2020

Walter Torfs raad iedereen aan om via lokaal internet Belgisch te kopen. Een mooi initiatief als het zou werken, maar dat doet het niet. De Nederlanders hebben het wel begrepen, verkopen via een eigen zogezegd Belgische website, geven een snelle goede service en veel goedkopere prijzen. Ze steken ons langs alle kanten de loef af en dat allemaal door de vakbonden die overal gaan dwarsliggen met allerlei regeltjes. Ik zou liever op het Belgisch internet kopen bij handelaars van bij ons maar als hetzelfde product hier 20 of 30% duurder verkocht wordt is de keuze snel gemaakt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/07/2020

Toch al enige jaren ervaring met on-line winkelen, waarbij de goederen steeds op de beloofde datum, zoals bij de bestelling bevestigd, geleverd werden. Meestal liep dit via Post NL en soms via BPost. Van beide gebeurde de levering altijd zowat rond hetzelfde voorspelbare uur en dus was het makkelijk om thuis te zijn als geleverd werd.
Tijdens de lock-down periode heb ik zeer veel aankopen via internet gedaan omdat ik zaken nodig had en de fysieke winkels daarvoor gesloten waren.
Een ware ramp voor de leveringen; geen enkele belofte, als die er al was, werd gehouden. Track & Trace systemen gaven geen of weinig betrouwbare info. Leveringen die normaal 24 of 48 uur beloven zijn tot 3 weken uitgelopen, in 1 enkel geval zelfs tot 5 weken. Het wordt soms aangekondigd en dan komt het uiteindelijk toch niet; en dan blijf je maar de hele dag wachten en blijf je er voor zorgen dat er steeds iemand thuis is. Via telefoon werd men van het kastje naar de muur gestuurd. Allen met het excuus "wegens grote drukte door covid-19 kan de levering iets langer duren". Je kon dus nergens nog op vertrouwen. En dit is bij sommige websites nog steeds aan de gang.
Waar ik vroeger nog enigszins voorstander was van sommige aankopen via internet heb ik nu helemaal geen zin meer om zo nog meer te winkelen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/08/2020
, Gereageerd:

Hallo Jacques, jammer dat die online aankopen niet meegevallen zijn ! Mocht je in de toekomst nog problemen ondervinden kan je gerust via de Klachtenbox op onze site rechtstreeks een gratis klacht indienen bij het bedrijf. Ik geef je even de link ernaartoe mee : https://www.test-aankoop.be/klagen . Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/07/2020

Online winkelen is niet nieuw voor mij, sinds jaren gebruik ik het net om mijn aankopen te doen, zelden of nooit stap ik nog een fysieke winkel binnen, enkel nog voor algemene voeding, bakker ga ik naar de winkel en dat zoveel mogelijk bij de plaatselijke economie

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/07/2020

Wie heeft er ook al gemerkt dat Coolblue vals speelt met de reviews? Uitstekende webwinkel met geen slechte service. Alleen stoort het mij dat er bij een aantal artikels vier of vijf sterren staan met daarbij een zogezegd aantal reacties; als je daar echter op klikt blijkt er geen enkele review te bestaan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/07/2020

Online winkelen doe ik al jaren, echter heb ik dat in de afgelopen periode ook gedaan bij winkels zoals Gamma. Een echt ramp noem ik het. Een levering is weken te laat aangekomen en daar heb ik zelf een wereld voor moeten verzetten. Pas toen ik dreigde om ze in gebreke te stellen via een aangetekend schrijven schoot er plots iemand in gang. Die heeft voor mij de bestelling opnieuw geplaatst en toen is het tenslotte goed gekomen. Ook PostNL, de verzender, werkte totaal niet mee. Ik werd constant van het kastje naar de muur gestuurd. Dus online winkelen bij winkels zoals Gamma raad ik ten sterkste af.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/08/2020
, Gereageerd:

Beste Stef, we merken inderdaad dat het niet evident is om je bestelling afgeleverd te krijgen. Er bereiken ons vele klachten ivm laattijdige leveringen, pakjes die 'spoorloos' verdwijnen ondanks het track & trace systeem, ... Mocht je nog problemen ondervinden met je levering aarzel dan niet om via onze Klachtenbox rechtstreeks een gratis klacht in te dienen bij het bedrijf in kwestie. Ik geef je graag de link ernaartoe mee:https://www.test-aankoop.be/klagen . Mvg, ^An