Nieuws

Wat weet jij over refurbished apparaten? Testaankoop vraagt heldere regels voor de hele EU.

Kocht jij al een refurbished smartphone, laptop of huishoudtoestel? Om elektr(on)isch afval terug te dringen, is dat een flinke stap in de goede richting. Toch blijkt uit onze enquête dat consumenten nog twijfelen om zo’n product een kans te geven. Testaankoop pleit voor een heldere wetgeving, en dan liefst op Europees niveau.

Redactie:
16 januari 2025

Refurbished = betaalbaar en duurzaam?

E-waste of elektr(on)ische vervuiling is een plaag van onze moderne tijd. De afvalberg die dit soort producten met zich meebrengt, groeit drie keer sneller aan dan de wereldbevolking. Nochtans kunnen elektronische toestellen na grondige check en recente updates aan een democratische prijs nog meerdere jaren meegaan. Op die manier slinkt de afvalberg én bespaar jij als consument heel wat geld. Betaalbaar én duurzaam!

Helaas is de term ‘refurbished’ tot op vandaag een vaag label zonder juridische definitie. Dit zorgt ervoor dat misbruiken op de markt opduiken en consumenten om de tuin geleid kunnen worden. Als consument kan je nu niet 100% zeker zijn dat het product dat je aanschafte ook effectief gedekt is door de consumentenwetgeving als het stuk gaat en er extra herstellingen nodig zijn. Ook weet je niet of de wisselstukken in je refurbished toestel wel de juiste zijn, aangezien de originele fabrikant vaak een patent heeft op het originele design.

 

Daarom wil Testaankoop een overkoepelende wetgeving, als het kan op Europees niveau, zodat je als consument weet wat je koopt en waar je terecht kan bij eventuele problemen. Veel consumenten willen heus wel bijdragen aan een groene, circulaire economie maar vinden moeilijk producten van degelijke kwaliteit voor het beperkte budget dat ze eraan kunnen spenderen.

Daarnaast kan een correct juridisch kader ervoor zorgen dat de markt van refurbished producten versterkt vertrouwen biedt aan de consument. Perfect bruikbare herstelde producten zullen zo sneller hun weg naar de consument vinden dankzij de garantie op kwaliteit en service na verkoop.
Onze enquête toont alvast aan dat je als gebruiker tot wel 50%, soms meer, kan besparen op een opgeknapt apparaat vergeleken met de winkelprijs voor een nieuw toestel.
 
Terug naar boven

Wat weet jij als consument over de huidige wetgeving rond refurbished apparaten?

We vroegen 927 Belgische consumenten naar hun verwachtingen en kennis rond refurbished toestellen en hun verwachtingen voor de toekomst van deze markt.

Wat blijkt? 21% van de Belgische bevraagden meent het verschil niet te kennen tussen refurbished en tweedehandse toestellen. 25% wist niet dat opgesmukte toestellen gebruiksklaar gemaakt worden voor een tweede leven. En amper 20% heeft ooit een opgeknapt toestel gekocht

Van de overige 80% kocht de helft liever een nieuw, ongebruikt toestel. 44% vond geen goede deal of de prijs was echt nog te hoog; 17% had geen vertrouwen in de kwaliteit van refurbished apparaten. 12% weet zelfs niet wat refurbished producten zijn.

 

Transparante wetgeving kan meer consumenten overtuigen

Het overgrote deel van onze respondenten is totaal ongeïnformeerd over het wettelijk kader (of het gebrek hieraan) rond refurbished apparaten.

  • 93% denkt dat refurbished en tweedehands producten onder verschillende wetgeving vallen, hoewel beide momenteel als tweedehands worden beschouwd.
  • 87% weet niet dat dezelfde garantie geldt voor refurbished en tweedehands producten (minimaal 1 jaar garantie).
  • 77% van de respondenten is overtuigd dat de labels ‘uitstekende staat’, ‘zo goed als nieuw’ e.a. wettelijk geregelde categorieën zijn – wat tot op heden officieel niet zo is.

Kortom: als de EU tegen 2050 klimaatneutraal wil zijn, dan is er op vlak van refurbished producten nog heel wat werk aan de winkel! De Belgische consument is nog wantrouwig tegenover opgeknapte apparaten, en ook de huidige (gebrekkige) wetgeving hierrond is onvoldoende gekend. Daarbovenop is de wetgeving tot op heden in zowat elk Europees land anders, een behoorlijk kluwen om te ontwarren als individuele consument.

Van de amper 20% die wel al een opgeknapt apparaat aankocht, deed 64% dit voor een smartphone en 12% voor een computer. Vaak gaat het om dure producten die een weloverwogen keuze vergen bij aanschaf.

Deze keuze hangt zwaar af van de prijs: 84% vond dat het belangrijkste criterium, tegenover slechts 11% die het voor het milieu doet. Willen we het milieu redden, dan zal de prijs voor opgelapte producten significant lager moeten liggen dan die van gloednieuwe, ongebruikte apparaten, aangezien de aankoopprijs de overdonderende beslissende factor is voor de consument.

Herstelgarantie en gekende herkomst van onderdelen versterken vertrouwen

72% van de Belgische bevraagden heeft geen flauw idee welke reparaties er op hun aangekochte product zijn uitgevoerd. Ook hier pleiten we voor transparante informatie voor de consument en heldere wettelijke categorieën die voldoen aan strikte voorwaarden.

 

Als men dan toch een refurbished product aankocht, bleek bij 36% alsnog een probleem op te duiken. We stellen vast dat het aanzienlijk beter kan qua nauwkeurigheid wat betreft de garantietermijn en de toepassing van deze garantie. Amper 6% is tevreden met hun aankoop.

 

Begin 2024 raadde Testaankoop reeds af om bij refurbished.be een gereviseerd toestel aan te kopen wegens een storm aan klachten over problemen met levering, terugbetaling na annulering en onbereikbaarheid van hun klantendienst. Een extra argument voor een eenduidige, uniforme wetgeving, want daarmee krijgen tussenpartijen zoals externe leveranciers geen vrij spel meer om consumenten aan het lijntje te houden.

Op zoek naar een degelijke, refurbished smartphone? Onze expert legt je uit wat je van zo’n toestel kan verwachten en hoe en waar je best zo’n toestel koopt.

Wil je zelf aan de slag om je kapotte toestel te repareren? Neem een kijkje in onze herstelgids

Terug naar boven

Wat vraagt Testaankoop?

Onze eisen liggen volledig in lijn met wat de Belgische -en bij uitbreiding Europese- consument in onze survey ook reeds aangaf. De Europese Commissie moet actie ondernemen om de consument doorheen de hele EU te beschermen en de interne markt voor refurbished of gereviseerde producten als betaalbaar, betrouwbaar en economisch rendabel te bestendigen.

Een solide markt van refurbished opties zal meer mensen in staat stellen om hun steentje bij te dragen aan een duurzame toekomst en aan de Europese economie, zonder al te diep in hun portemonnee te moeten tasten voor kwaliteitsproducten.

We moedigen de Europese Commissie daarom sterk aan om 

  • een uniforme, ondubbelzinnige definitie op te stellen voor wat men refurbished goederen mag noemen;
  • duidelijke, onbetwistbare criteria en bijhorende labels te definiëren in een onderbouwde classificatie. Denk aan ‘uitstekende staat’ of ‘zo goed als nieuw’ enz.;
  • alle refurbishers en reparateurs te verplichten zich te registreren op het bestaande online platform, dat werd opgericht onder de Right to Repair-wet;
  • informatie over de uitgevoerde reparaties en eventueel gebruikte onderdelen te vermelden in het digitale productpaspoort en op het verkooppunt zelf;
  • heldere communicatie over de wettelijke garantie voor gereviseerde goederen te voorzien en over de klantendienst waar de consument terecht kan na aankoop van een gereviseerd product. Nu is die wettelijke garantie slechts 1 jaar geldig, wij vragen om dat op te trekken naar 2 jaar garantie.
 
Terug naar boven

Aanbevolen voor jou