Opgelet voor "valse Ozempic": hervormingen dringend nodig om consumenten beter te beschermen

Er is momenteel een tekort aan Ozempic. Sommige mensen proberen misbruik te maken van deze situatie door valse Ozempic-pennen op de markt te brengen. Lees hier hoe je ze kunt herkennen.

Valse Ozempic-pennen op de markt
Ozempic is momenteel het slachtoffer van zijn eigen succes, of beter gezegd, het slachtoffer van de afwijking van zijn oorspronkelijke doel. Het middel is immers ontwikkeld om patiënten met diabetes type 2 te behandelen, maar wordt nu ook gebruikt door mensen die willen afvallen. Het actieve ingrediënt werkt in op de suikerspiegel en het verzadigingsgevoel, en het wordt op sociale netwerken regelmatig aangeprezen als een wondermiddel voor mensen die willen afvallen.
Valse Ozempic-pennen vormen een groot gevaar voor consumenten
Fabrikant van Ozempic, Novo Nordisk, is mee verantwoordelijk voor de huidige situatie
Dit geval maakt duidelijk dat een hype creëren rond geneesmiddelen zeer ernstige gevolgen kan hebben. Wij wijzen daarbij met de vinger naar Novo Nordisk, de fabrikant van Ozempic, die ondanks productieproblemen een gigantische marketingmachine op gang trok.
“Dat criminelen zich toeleggen op de zeer lucratieve markt van fake Ozempic, komt door de grote vraag naar dit geneesmiddel”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Die is volgens ons vooral gecreëerd door fabrikant Novo Nordisk zelf. De problemen die er nu zijn, hadden zich volgens ons nooit voorgedaan als het bedrijf minder reclame had gemaakt voor semaglutide om af te vallen.”
Terug naar bovenNovo Nordisk gaf miljoenen dollars uit aan publiciteit
Novo Nordisk heeft in de Verenigde Staten miljoenen dollars geïnvesteerd in reclame voor Wegovy. Dat product verschilt enkel in naam en dosering van het bekende middel Ozempic. In België is reclame voor geneesmiddelen op voorschrift verboden. Maar we leven momenteel in een wereld waarin meer dan de helft van de wereldbevolking op sociale media zit. Zo oefent reclame uit Amerika ook bij ons invloed uit.
Reclame vermomd als “voorlichtingscampagne”
Met betaalde ads op Facebook en Instagram sensibiliseert Novo Nordisk mensen om hun obesitas aan te pakken, met onder meer medicijnen …
Terug naar bovenStrengere reclameregels en meer controle, óók op sociale media
“We betreuren dat het geneesmiddelenagentschap FAGG niet meer doet om deze situatie aan te pakken”, klinkt het bij Clays. “Dit is hopelijk een wake-up call om te werken aan strengere reclameregels en meer controle op de markt én op sociale media".
Hoe een valse Ozempic-pen herkennen?
In haar publicatie benadrukt de EMA twee factoren die hebben geholpen bij het identificeren van de neppennen.
De eerste factor is visueel. Ondanks het Ozempic-logo op de pennen, verschillen ze enigszins van de originelen. Een foto gepubliceerd door de Duitse geneesmiddelenautoriteit laat een paar visuele verschillen zien. Dit is slechts een voorbeeld, er kunnen ook pennen met andere ontwerpen bestaan.
Het tweede verschil heeft te maken met de serienummers van de betreffende dosis. In Europa krijgen medicijnen naast een serienummer ook een streepjescode, zodat ze kunnen worden geïdentificeerd en getraceerd. Bij de valse pennen zijn de serienummers inactief, wat de argwaan van de autoriteiten heeft gewekt.
De getroffen loten, met Duitse etiketten, zijn afkomstig van groothandelaren in Duitsland en Oostenrijk. Er loopt een onderzoek en patiënten worden verzocht om soortgelijke gevallen te melden.
Onlangs werden nieuwe vervalste pennen ontdekt. Ze waren ook gelabeld als "Ozempic", maar bevatten insuline in plaats van semaglutide.
Lees ons uitgebreid dossier over Ozempic
Terug naar bovenAlleen op voorschrift en toch online verkocht
Ozempic is een voorschriftplichtig geneesmiddel. Het feit dat je het online kunt kopen, zonder voorschrift, zou al een waarschuwing moeten zijn ...
Terug naar boven