Nieuws

Opgelet voor "valse Ozempic": hervormingen dringend nodig om consumenten beter te beschermen

Er is momenteel een tekort aan Ozempic. Sommige mensen proberen misbruik te maken van deze situatie door valse Ozempic-pennen op de markt te brengen. Lees hier hoe je ze kunt herkennen.

20 maart 2024
valse Ozempic pennen

Valse Ozempic-pennen op de markt

Ozempic is momenteel het slachtoffer van zijn eigen succes, of beter gezegd, het slachtoffer van de afwijking van zijn oorspronkelijke doel. Het middel is immers ontwikkeld om patiënten met diabetes type 2 te behandelen, maar wordt nu ook gebruikt door mensen die willen afvallen. Het actieve ingrediënt werkt in op de suikerspiegel en het verzadigingsgevoel, en het wordt op sociale netwerken regelmatig aangeprezen als een wondermiddel voor mensen die willen afvallen.

Valse Ozempic-pennen vormen een groot gevaar voor consumenten

Dat er is afgeweken van het oorspronkelijke doel van dit geneesmiddel heeft echter gevolgen. Er is op dit moment immers een tekort aan dit geneesmiddel, ontwikkeld door de firma Novo Nordisk. Patiënten die lijden aan diabetes type 2 hebben daardoor niet langer gemakkelijk toegang tot hun behandeling.
 
Sommige mensen proberen munt te slaan uit het nijpende tekort. Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) meldt dat er pennen met het etiket Ozempic zijn geïdentificeerd, terwijl het niet om het echte geneesmiddel gaat. Deze namaakproducten kunnen extreem gevaarlijk zijn voor consumenten. Zo raakte een patiënt in coma na het gebruik van een namaak Ozempic-pen.

 

Fabrikant van Ozempic, Novo Nordisk, is mee verantwoordelijk voor de huidige situatie

Dit geval maakt duidelijk dat een hype creëren rond geneesmiddelen zeer ernstige gevolgen kan hebben. Wij wijzen daarbij met de vinger naar Novo Nordisk, de fabrikant van Ozempic, die ondanks productieproblemen een gigantische marketingmachine op gang trok.

“Dat criminelen zich toeleggen op de zeer lucratieve markt van fake Ozempic, komt door de grote vraag naar dit geneesmiddel”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Die is volgens ons vooral gecreëerd door fabrikant Novo Nordisk zelf. De problemen die er nu zijn, hadden zich volgens ons nooit voorgedaan als het bedrijf minder reclame had gemaakt voor semaglutide om af te vallen.”

Terug naar boven

Novo Nordisk gaf miljoenen dollars uit aan publiciteit

Novo Nordisk heeft in de Verenigde Staten miljoenen dollars geïnvesteerd in reclame voor Wegovy. Dat product verschilt enkel in naam en dosering van het bekende middel Ozempic. In België is reclame voor geneesmiddelen op voorschrift verboden. Maar we leven momenteel in een wereld waarin meer dan de helft van de wereldbevolking op sociale media zit. Zo oefent reclame uit Amerika ook bij ons invloed uit.

Reclame vermomd als “voorlichtingscampagne” 

Daarnaast investeert Novo Nordisk met de website www.truthaboutweight.global in een wereldwijde voorlichtingscampagne over obesitas. 
 
Vergis je niet: ook dit is marketing (“disease awareness marketing”). Het is een publiek geheim dat aandacht voor een aandoening automatisch aandacht voor mogelijke “oplossingen” met zich meebrengt. Om mensen naar deze website te lokken, lanceerde Novo Nordisk verschillende advertenties op Facebook, Instagram en Google die ook in ons land veel bereik hadden. Die website wordt momenteel nog steeds frequent bezocht, ook in België. Dat blijkt uit cijfers van Semrush (een online marketing tool).
 

Met betaalde ads op Facebook en Instagram sensibiliseert Novo Nordisk mensen om hun obesitas aan te pakken, met onder meer medicijnen …

Terug naar boven

Strengere reclameregels en meer controle, óók op sociale media

We schreven maanden geleden het geneesmiddelenagentschap FAGG aan om de rol van Novo Nordisk in het tekort van Ozempic te onderzoeken. Hun reactie was nietszeggend en teleurstellend … 

 

“We betreuren dat het geneesmiddelenagentschap FAGG niet meer doet om deze situatie aan te pakken”, klinkt het bij Clays. “Dit is hopelijk een wake-up call om te werken aan strengere reclameregels en meer controle op de markt én op sociale media".  

 
Ondertussen hebben we het FAGG opnieuw aangeschreven. We vragen om actie te ondernemen tegen de "disease awareness campagne" van Novo Nordisk, op basis van de bevoorradingsplicht van fabrikanten van geneesmiddelen. Fabrikanten zijn namelijk wettelijk verplicht om de markt continu van geneesmiddelen te voorzien. Dat lukt al een hele tijd niet, omdat de vraag naar Ozempic zo groot is. En daar is Novo Nordisk met al haar marketinginspanningen volgens ons dus mee verantwoordelijk voor. Het laatste dat we willen is dat deze marketingcampagne de vraag naar dit geneesmiddel nog meer doet stijgen ...
 
Terug naar boven

Hoe een valse Ozempic-pen herkennen?

In haar publicatie benadrukt de EMA twee factoren die hebben geholpen bij het identificeren van de neppennen.

De eerste factor is visueel. Ondanks het Ozempic-logo op de pennen, verschillen ze enigszins van de originelen. Een foto gepubliceerd door de Duitse geneesmiddelenautoriteit laat een paar visuele verschillen zien. Dit is slechts een voorbeeld, er kunnen ook pennen met andere ontwerpen bestaan.

Het tweede verschil heeft te maken met de serienummers van de betreffende dosis. In Europa krijgen medicijnen naast een serienummer ook een streepjescode, zodat ze kunnen worden geïdentificeerd en getraceerd. Bij de valse pennen zijn de serienummers inactief, wat de argwaan van de autoriteiten heeft gewekt. 

De getroffen loten, met Duitse etiketten, zijn afkomstig van groothandelaren in Duitsland en Oostenrijk. Er loopt een onderzoek en patiënten worden verzocht om soortgelijke gevallen te melden.

Onlangs werden nieuwe vervalste pennen ontdekt. Ze waren ook gelabeld als "Ozempic", maar bevatten insuline in plaats van semaglutide.

Lees ons uitgebreid dossier over Ozempic

Terug naar boven

Alleen op voorschrift en toch online verkocht

Ozempic is een voorschriftplichtig geneesmiddel. Het feit dat je het online kunt kopen, zonder voorschrift, zou al een waarschuwing moeten zijn ...

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou