Nieuws

Kant-en-klare vleesvervangers niet altijd gezond of echt vlees vervangend

18 maart 2021

Ook veggie voedsel kan een ongezond kantje hebben. Daarenboven vervangt het niet altijd echt vlees, omwille van een te laag eiwit-, ijzer- of vitamine B12-gehalte. Dat blijkt uit onze doorlichting van de etiketten van 37 kant-en-klare vleesvervangers – worstjes, balletjes, gehakt. 

Voor kant-en-klare vleesvervangers zijn er soms wat kanttekeningen te plaatsen. De producten in het enorme gamma aan vleesvervangend gehakt, worsten en balletjes zijn heel gebruiksvriendelijk, maar toch is ook hier voorzichtigheid geboden.

We baseerden ons oordeel op de criteria waaraan een gezonde vleesvervanger moet voldoen en op het doelpubliek – ben je flexitariër, vegetariër of veganist?

Voor 7 categorieën van kant-en-klare vleesvervangers – van sojaballetjes tot vegetarisch gehakt – gingen we niet alleen na hoe gezond ze zijn, maar ook of ze een volwaardige vervanger zijn voor echt vlees. Lees: of ze voldoende eiwit, ijzer en vitamine B12 bevatten.

Ontdek onze analyse

Uit ons onderzoek blijkt dat men vaak onverzadigde vetten toevoegt. Deze vetten zijn gezond, op voorwaarde dat je ze met mate eet. Vandaar ons criterium voor een gezonde keuze: maximaal 10g totaal vet per 100g.

Daarnaast bevatten vleesvervangers jammer genoeg nog te veel zout. Consumptie voor af en toe kan natuurlijk, maar het blijft onze taak om hierop streng te waken in het kader van een goede gezondheid.

Bovendien zou een verrijking van ijzer en vitamine B12 in kant-en-klare vleesvervangers een pluspunt zijn voor vegetariërs en veganisten.