Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Bouillonblokjes zijn verre van gezond

25 november 2021

Dacht je dat bouillonblokjes voor in je soep onschuldig zijn? Helaas, het is een ingrediënt dat allesbehalve gezond is. Daarom gebruik je het dus best met mate.

Niets zo lekker als een grote kom soep om je aan op te warmen tijdens de koude maanden. En daarbij gebruiken we graag een bouillonblokje om smaak toe te voegen. Gezien de samenstelling van zo'n industrieel bewerkt blokje is dat echter niet altijd zo'n goed idee, blijkt uit een van onze recente analyses.

Twijfelachtige samenstelling

Onze experts analyseerden 31 bouillons (vloeibaar, blokjes, korrels, gelei) en troffen onder andere glutamaat aan: een smaakversterker met een kwalijke reputatie. Dit additief wordt in verband gebracht met het zogenaamde Chinees-restaurant-syndroom: een lichamelijke reactie dat zich uit in hoofdpijn, misselijkheid, een benauwd gevoel in de borststreek en uitslag in het gezicht. In een bepaalde dosis zou het ook tot een verhoogde bloeddruk of hogere insulinewaardes leiden. 

Bovendien zijn de meeste van de bouillons te zout. En hoewel sommige etiketten adverteren met de claim "met groenten", blijkt de hoeveelheid groentes in de praktijk zeer beperkt. 

Twee uitzonderingen

Twee producten uit onze analyse kregen echter wél een goede waardering van onze experts: 

  • Fundo: deze vloeibare bouillon heeft een uiterst eenvoudige en begrijpelijke ingrediëntenlijst, al is deze wel de duurste uit onze analyse: € 4,09/l en is verkrijgbaar bij Delhaize en Albert Heijn.

  • Knorr Zero Salt: in deze blokjes zit geen toegevoegd zout, maar glucosesiroop. Dit product kost € 0,51/l en is te koop bij Delhaize en Albert Heijn.

Onze kooptips

Kies je toch een andere bouillon, bekijk dan vooral de ingrediëntenlijst en let daarbij op de volgende zaken:

  • Vermijd glutamaat. Je kunt dat ook herkennen aan de volgende benamingen: additieven E620 tot en met E625, gistextract, gehydrolyseerd gist, soja-extract, eiwit-isolaat of gehydrolyseerd eiwit.
  • Vermijd de kleurstoffen E150d (sulfiet-ammoniakkaramel) en E150c (ammoniakkaramel).
  • Kies een bouillon met minder dan 0,6g zout per 100 ml (dit moet je zelf berekenen). 
  • Kies een bouillon met een aanvaardbaar percentage groenten. Voor de producten uit onze analyse varieerde dit tussen 0,1g en 28,8g groenten per kom van 250 ml bouillon.
  • Laat je niet leiden door claims op de verpakkingen zoals "zonder vet", "zonder bewaarmiddelen", "zonder smaakversterkers" en "zonder glutamaat". Deze hebben in de praktijk weinig waarde.
  • Let op de prijsverschillen. De producten uit onze analyse variëren van € 0,07 tot € 4,09/l.
    Onthou dat zelfbereide bouillon ongetwijfeld het gezondste is. Tips over hoe je smaak aan je gerechten kunt toevoegen, vind je ons dossier "Kruiden en specerijen" 

Bekijk ONS DOSSIER KRUIDEN EN SPECERIJEN