Opgelet voor fraude door valse Card Stop-telefoontjes
Het nummer van Card Stop zou bij iedereen in de telefoon opgeslagen moeten staan. Bij verlies, diefstal of problemen met een bankkaart kun je via die weg snel je kaart laten blokkeren. Maar let op: fraudeurs proberen hun slag te slaan met valse “Card Stop-telefoontjes”. Lees hier hoe je ze herkent om te voorkomen dat je in de val trapt.

Card Stop, het nummer om je kaarten binnen enkele minuten te blokkeren
Card Stop is een dienst voor Belgische consumenten, die zowel in België als in het buitenland 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is. Je kunt er snel (op voorwaarde dat je zo snel mogelijk contact opneemt) je betaalmiddelen mee blokkeren in geval van verlies, diefstal of fraude.
Sinds eind 2023 is er een nieuw officieel nummer in gebruik: 078 170 170. Door dat nummer in je gsm op te slaan met het internationale kengetal (+32 78 170 170), kun je verschillende betaalmiddelen van Belgische betalings-, krediet- en financiële instellingen blokkeren, zoals debet- en kredietkaarten, maaltijdcheques en tankkaarten.
Wat houdt Card Stop-fraude in?
De oplichters plegen identiteitsfraude: ze doen zich voor als medewerkers van Card Stop. Ze bellen hun slachtoffers op met de boodschap dat ze verdachte transacties hebben opgemerkt die zijn uitgevoerd vanaf hun rekening en/of bankkaart.
Het doel van de fraude is simpel: je ertoe brengen je bankgegevens vrij te geven of je ertoe aanzetten allerlei handelingen te verrichten (overschrijvingen, bevestiging van geheime codes, vrijgave van je pincode of andere gevoelige en vertrouwelijke informatie), waarmee zij vervolgens je rekeningen kunnen plunderen.
WAT IS PHISHING EN HOE BESCHERM JE JE ERTEGEN?
Hoe gaan de Card Stop-fraudeurs te werk?
Zoals gebruikelijk zijn de fraudeurs erg sluw en gebruiken ze gewiekste technieken om hun slachtoffers te manipuleren.
Bij de valse telefoontjes doen de oplichters zich voor als medewerkers van Card Stop. Op dwingende toon leggen ze uit dat er verdachte transacties aan de gang zijn op je bankrekening en dat ze die “samen met jou gaan stopzetten”.
Tijdens dergelijke frauduleuze telefoontjes kan men je vragen om:
- je bankkaartnummer te bevestigen of door te geven.
- transacties te valideren via je kaartlezer.
- software te installeren waarmee op afstand controle kan worden uitgeoefend.
- geld over te maken naar een zogezegde “beveiligde rekening”.
Dat is altijd een valstrik! Laat je niet opjagen door het gevoel van urgentie dat de oplichters je proberen op te dringen. Dat maakt deel uit van de psychologische manipulatie: als je wordt overvallen door paniek en door de woordenstroom van de persoon aan de andere kant van de lijn, heb je minder tijd om na te denken en de situatie rationeel te analyseren. Oplichters rekenen daarop om informatie te ontfutselen die je normaal gesproken niet zou geven – hou het hoofd dus koel, ook al kan de persoon aan de andere kant van de lijn erg opdringerig zijn of je zelfs angst aanjagen.
Aarzel ten slotte niet om gewoon op te hangen: dat is nog steeds de beste manier om niet ten prooi te vallen aan frauduleuze praktijken.
Card Stop zal je nooit bellen!
Het initiatief is altijd aan de consument
Er zijn een aantal elementen die erop wijzen dat je met oplichting te maken hebt. Houd in de eerste plaats één ding in je achterhoofd: Card Stop belt je nooit zelf op! Een telefoontje van een pseudo-medewerker van Card Stop is dus in alle gevallen een verdacht telefoontje.
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: Card Stop belt NOOIT proactief naar consumenten. Als er een probleem is met je kaart, moet je zelf contact opnemen met de dienst. Nooit andersom.
Ten tweede: als iemand je belt en beweert een medewerker van Card Stop te zijn, meld dat dan onmiddellijk aan je bank. Controleer bij deze gelegenheid ook of je rekeningen in orde zijn en of er geen ongebruikelijke of verdachte transacties zijn uitgevoerd – voorkomen is beter dan genezen!
Hoe vermijd je in de val te trappen?
Wat je moet doen als je een verdacht telefoontje krijgt
- Geef nooit je bankgegevens door via de telefoon of aan een derde die bij je thuis komt, zelfs niet onder het voorwendsel van een noodgeval.
- Als je een telefoontje krijgt dat zogenaamd afkomstig is van Card Stop, hang dan onmiddellijk op en meld dit aan je bank.
- Volg nooit instructies van een derde om geld over te maken naar een onbekende bankrekening of om codes te delen die strikt geheim moeten blijven.
- Sla het echte nummer van Card Stop op in je contacten om verwarring te voorkomen: 078 170 170.
10 VUISTREGELS OM PHISHING TE VERMIJDEN
Wat als je toch je gegevens hebt doorgegeven?
Ondanks alle voorzichtigheid lopen sommigen toch in de val. Als jij in dat geval bent, reageer dan onmiddellijk:
- Neem onmiddellijk contact op met je bank. Die staat 24 uur per dag en 7 dagen per week voor je klaar voor dit soort situaties.
- Bel zelf Card Stop om je kaarten te blokkeren.
- Ben je het slachtoffer geworden van fraude, doe dan onmiddellijk aangifte bij de politie nadat je je rekeningen en kaarten hebt geblokkeerd. Lees ons advies.
SLACHTOFFER VAN ONLINE CREDITCARD-FRAUDE?