Nieuws

Koopkracht neemt af, maar boodschappen worden duurder

12 augustus 2020

Bovenop de financiële put die de coronacrisis creëert bij steeds meer Belgische gezinnen, zijn supermarkten als Carrefour Hyper, Albert Heijn en vooral Colruyt en zijn afhaaldienst Collect&Go veel duurder geworden in vergelijking met begin maart. We eisen dat consumenten beter worden beschermd.

De financiële gevolgen van de coronacrisis beginnen voor steeds meer gezinnen voelbaar te worden. Een aanzienlijk groter percentage Belgen heeft moeite om de rekeningen voor gas en elektriciteit te betalen, om hun lening af te betalen of de huur van hun woning te betalen.

Tegelijkertijd wordt het duurder om boodschappen te doen in sommige supermarkten. We onderzochten sinds begin maart de prijsevolutie voor 267 producten – daarbij zitten géén verse producten als fruit, groenten, vis en vlees –  in 9 supermarktketens en volgens onze laatste onderzoeksresultaten blijft het bij de meeste winkels nog steeds duurder in vergelijking met begin maart om je boodschappenmand te vullen.

Duurder, ook mét promoties en kortingen

Rekening houdend met promoties en kortingen zijn Colruyt en Collect&Go nog steeds respectievelijk meer dan 5 % en 4 % duurder dan begin maart. Bij Carrefour Hyper en Albert Heijn is de prijsstijging iets gematigder met een respectievelijke stijging van bijna 3 % en 2 % aan de kassa. Match, Delhaize en Intermarché blijven voornamelijk op hetzelfde prijsniveau of zijn een klein beetje goedkoper geworden.

We geven wel nog mee dat Colruyt en Collect&Go een extra korting  geven van 3 % op voedingswaren, geldig van 8 tot 17 augustus. Cora geeft zelfs 5 % korting op voedingswaren tussen 1 en 14 augustus. Onze grafieken houden geen rekening met die kortingen, noch met kortingen die je met je klantenkaart krijgt in sommige supermarkten.

 A-merken 12 % duurder bij Colruyt

Voor (inter)nationale A-merken zoals bv. Coca-Cola stegen de prijzen bij Colruyt en Collect&Go met maar liefst 12 % en 10 % respectievelijk in vergelijking met begin maart. Carrefour Hyper en Cora zijn 3 % en 2 % duurder. Delhaize en Intermarché zijn momenteel nog 1 % duurder. Match en Albert Heijn zijn daarentegen zo’n 1 % goedkoper geworden voor de nationale merken in onze korf.

Ook voor huismerken betaal je vaak meer

Ook bij de huismerken (bv. Delhaize, Carrefour, Cora, Boni, het musketierslogo) blijven de prijzen hoog. Colruyt en Collect&Go zitten voor de huismerken op een prijsniveau dat 5 % en 4 % duurder is dan begin maart en 1 % onder het duurste niveau van 21 maart. Carrefour Hyper  is 3 % duurder en Albert Heijn en Aldi zijn bijna 2 % duurder dan begin maart. Delhaize en Intermarché zijn 1 % goedkoper. De prijzen bij Cora liggen weer in de buurt van hoe ze waren begin maart en Match behoudt vrij stabiel hetzelfde prijsniveau.

Colruyt blijft wel bij de goedkoopste

Kortom, tussen begin maart en begin april vonden de grootste prijsstijgingen plaats, maar in de meeste winkels daalden de prijzen daarna bijna niet meer. Integendeel zelfs, hier en daar stegen ze zelfs nóg een beetje. Intermarché, Match en Delhaize verdienen hier wel een positieve vermelding omdat hun prijzen nagenoeg gelijk bleven en in sommige gevallen zelfs een beetje daalden. Dat neemt niet weg dat Match wel een van de duurste supermarkten blijft om te gaan winkelen en dat Colruyt – ondanks de prijsstijgingen – bij de goedkoopste blijft, zoniet de goedkoopste is om er je boodschappen te doen.

Wil je weten welke supermarkt bij jou in de buurt de goedkoopste is, gebruik dan onze supermarktmodule.

Ga naar onze supermarktmodule

Consumenten moeten beter worden beschermd.

De algemene teneur bij de 9 supermarkten die we onderzochten, is echter dat hun producten (veel) duurder zijn geworden. En dat op een moment dat een groter wordende groep consumenten het financieel steeds moeilijker krijgt.

Er werden al bepaalde maatregelen genomen om de financiële druk te verlichten door bijvoorbeeld een statuut van tijdelijke werkloosheid toe te kennen, door de mogelijkheid te laten om uitstel te vragen voor de aflossing van je lening enz. Maar tegelijkertijd zijn er nog altijd vraagtekens over de vouchers die reisorganisatoren hebben toegekend en wachten we nog op de overheid om een maximumprijs voor mondmaskers te bepalen en op maatregelen die de kwaliteit ervan moet garanderen.