Module

De goedkoopste supermarkt in je buurt

21 november 2018
goedkoopste supermarkten

21 november 2018

Elke maand verwerken we meer dan 27 000 prijzen van producten die in de supermarkt verkocht worden. Het merendeel van deze prijzen werd online verzameld. Vergelijk de prijzen met enkele muisklikken in deze rekenmodule. Stap voor stap vul je de nodige gegevens in. Je krijgt meteen een kaart te zien met de goedkoopste supermarkten in je buurt.

Exclusief voor abonnees

Krijg toegang tot deze inhoud

Ontdek deze inhoud en veel meer 2 maanden lang voor slechts € 2!

Veelgestelde vragen

Waarom moet ik mijn postcode ingeven?

Aan de hand van je postcode kunnen wij nagaan waar in jouw buurt zich de voordeligste supermarkten bevinden. Als je binnen België op vakantie gaat, kun je ook de postcode van je vakantiebestemming invoeren om zo op te zoeken welke supermarkten in die omgeving het goedkoopst zijn.

Na het invoeren van je gegevens krijg je een kaart te zien met een overzicht van de goedkoopste tot de duurste winkel in je buurt. Zo kun je je maandelijkse uitgaven in de supermarkt van je voorkeur vergelijken met de kostprijs voor dezelfde producten in andere nabijgelegen supermarkten. Per winkel krijg je ook de meerprijs te zien die je er betaalt ten opzichte van de goedkoopste supermarkt in je buurt.

Hoe en waarom worden de verschillende merken onderscheiden?

We maken een onderscheid tussen drie grote merkgroepen: (inter)nationale merken, eersteprijsmerken en huismerken. Deze indeling is gebaseerd op de verschillende prijzen van de soorten merken.

  • De bekende "(inter)nationale merken" of A-merken" zijn de duurste en zijn in bijna alle supermarkten terug te vinden. Voorbeelden van zo’n merken zijn Minute Maid, Danone, Coca-Cola en Dash.
  • De eersteprijsmerken, ook wel witte producten genaamd, zijn de goedkoopste van alle beschikbare merken. Voorbeelden van eersteprijsmerken zijn onder andere 365 (Delhaize), Carrefour Discount (Carrefour), Winny (Cora), AH Basic (Albert Heijn) en Everday (Colruyt).
  • De huismerken dragen meestal de naam van de winkel. Deze producten zijn goedkoper dan de (inter)nationale merken maar duurder dan de eersteprijsmerken. Voorbeelden van huismerken zijn onder andere Delhaize, Carrefour, Cora en Albert Heijn. Het huismerk van Colruyt heet Boni Selection. Merk op dat er bij Aldi en Lidl geen duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen eersteprijsmerken en huismerken. De producten die in deze ketens verkocht worden, hebben merknamen die exclusief in deze winkels beschikbaar zijn. We vergelijken deze exclusieve merken enerzijds met de eersteprijsmerken en anderzijds met de huismerken van de andere winkels.

Hoe worden de prijzen verzameld?

Vanaf 2018 sturen we geen enquêteurs meer op pad om prijzen in verschillende supermarkten te noteren.

We maken nu gebruik van online-prijzen die door de verschillende ketens op hun website geafficheerd worden. Voor bepaalde ketens volstaat het om de website van de keten te volgen. Voor ketens (Colruyt en Carrefour) die geen nationale prijzenpolitiek hanteren, worden de prijzen voor meerdere winkels van dezelfde keten opgevolgd.

We volgen de online-prijzen voor de ketens: Albert Heijn, Aldi, Carrefour Hyper, Colruyt, Cora, Delhaize, Intermarché en Match.

Supermarkten die geen online-prijzen hebben worden niet opgenomen in de vergelijking (Leader Price, Spar Colruytgroup, Alvo en Proxy Delhaize). Lidl en Makro vormen hierop een uitzondering, zij sturen ons op geregelde tijdstippen een prijs-en productlijst op waaruit wij de producten die deel uitmaken van ons winkelmandje selecteren.

Voor de “middelgrote supermarkten” (AD Delhaize, Okay en Carrefour Market en Carrefour Market Mestdagh) van de hypermarkten (Delhaize, Colruyt, Carrefour Hyper), baseerden we ons op de online prijzen van de hypermarkten, maar brachten we het prijsverschil dat we in 2017 tussen beide supermarkttypes vonden in rekening.

Voor ketens die geen (of weinig) prijzen van verse producten, zoals vlees, groenten en fruit afficheren (omdat deze vaak lokaal worden aangekocht en dagelijks in prijs kunnen fluctueren), wordt afhankelijk van het gekozen profiel rekening gehouden met het prijsniveau van de winkel (profiel 1) of met de gemiddelde prijs van deze producten in de andere ketens (profiel 2 en 3).

Het voordeel van deze nieuwe methodologie van prijzen verzamelen is dat de prijsvergelijking zich nu baseert op meerdere prijsopnames. Hierdoor zullen we de rekenmodule ook meermaals kunnen updaten. De gegevens van de rekenmodule baseren zich nu op de prijzen van de eerste 10 maanden van 2018.

Waarom moet ik het aantal gezinsleden invullen?

Hoeveel je uitgeeft aan boodschappen wordt bepaald door het aantal gezinsleden. Het maakt een groot verschil of je alleenstaande bent of een groot gezin hebt. Door het invullen van het aantal gezinsleden (of het aantal personen waarvoor je inkopen doet), is het bedrag van de maandelijkse uitgave dat we tonen steeds aangepast aan je persoonlijke gezinssituatie.

Waarom moet ik een profiel kiezen en welk profiel past het best bij mij?

Door een profiel te kiezen dat het best met je aankoopgedrag overeenkomt, is het mogelijk om te berekenen waar je het goedkoopst kunt winkelen en hoeveel je meer betaalt in de andere supermarkten.

  • Koop je enkel bekende (inter)nationale merken, dan komt je aankoopgedrag overeen met profiel 1.
  • Koop je voornamelijk de eersteprijsproducten of witte producten, dan kies je profiel 2.
  • Koop je voornamelijk huismerken, dan kies je profiel 3.
  • Koop je in dezelfde winkel voornamelijk een mix van merkproducten, eersteprijsproducten, en huismerken, dan sluit je aankoopgedrag het best aan bij profiel 4.

Waarom moet ik de aankoop van vlees en/of groenten en fruit apart aanduiden?

Niet iedereen koopt vlees en/of groenten en fruit in de supermarkt. Je maandelijkse uitgave in een supermarkt wordt dus niet enkel bepaald door de aankoop van winkelproducten maar ook door het al dan niet kopen van vlees en/of groenten en fruit.

Er zijn vier mogelijkheden:

  • Als je in de supermarkt naast de winkelproducten zowel vlees als groenten en fruit koopt, vink dan zowel de optie vlees aan, als de optie groenten en fruit.
  • Koop je meestal vlees bij de slager, kies dan voor een profiel zonder de optie vlees.
  • Koop je meestal groenten en fruit in de groentewinkel, op de markt of bij de boer, kies dan een profiel zonder de optie groenten en fruit.
  • Koop je meestal je vlees bij de slager en je groenten/fruit in de groentewinkel, op de markt of bij de boer, kies dan een profiel zonder die opties.

De uitgaven en besparingen worden niet enkel berekend op basis van het geselecteerde profiel (1, 2, 3 of 4) maar dus ook op basis van de aangevinkte opties (vlees en/of groenten en fruit) in het profiel.

Onder welk profiel vind ik Lidl en Aldi terug?

De keten Lidl vind je terug onder profiel 3, waarbij de exclusieve merken van Lidl met huismerken vergeleken worden. Uit onze vergelijkende testen kwam namelijk meermaals naar voor dat deze producten qua kwaliteit vergelijkbaar zijn met huismerken. De keten beschikt niet over een voldoende groot assortiment van (inter)nationale merkproducten, waardoor er onvoldoende prijzen zijn om een betrouwbare uitgave of besparing te berekenen. Je vindt deze winkel dus niet onder profiel 1, profiel 2 en profiel 4 terug.

De resultaten voor de keten Aldi vind je terug onder profiel 3, waarbij de exclusieve merken met huismerken vergeleken worden. Uit onze vergelijkende testen kwam meermaals naar voor dat deze producten qua kwaliteit vergelijkbaar zijn met huismerken. De keten beschikt niet over een voldoende groot assortiment van (inter)nationale merkproducten, waardoor er onvoldoende prijzen zijn om een betrouwbare uitgave of besparing te berekenen. Je vindt deze winkel dus niet onder profiel 1, profiel 2 en profiel 4 terug.

Waarom krijg ik niet voor alle winkels in mijn buurt een resultaat te zien?

In principe nemen we enkel supermarkten op die beschouwd worden als middelgrote distributie (volgens NIELSEN voedingsuniversum 2017). Winkels van Carrefour Express, Louis Delhaize, Spar Compact Colruytgroup en Spar Lambrechts hebben een verkoopoppervlakte van minder dan 400 m² en voldoen dus niet aan onze selectievoorwaarden.

Doordat bepaalde winkelformules geen online prijzen afficheren en er een te groot verschil is in prijszetting met de hypermarkt (of supermarkt) waarvan we wel prijzen hadden, wordt er ook geen informatie gegeven over winkels van Spar Colruytgroup, Alvo en Smatch.

Hoe kunnen jullie mijn uitgaven berekenen als ik niet zelf de producten van mijn profiel kan kiezen?

We kunnen onmogelijk de prijzen noteren van alle producten uit de supermarkt. Daarom selecteerden we tijdens ons onderzoek “getuige”-producten uit elke productcategorie die je in de supermarkt terugvindt.

Deze categorieën zijn drank (o.a. appelsap, spuitwater), hygiëne (o.a. douchegel, maandverbanden), papierwaren (o.a. toiletpapier, aluminiumfolie), dierenvoeding (o.a. hondevoer, kattevoer), onderhoud (WC-reiniger, allesreiniger), zuivelproducten (o.a. eieren, halfvolle melk), kazen (o.a. kruidenkaas, jonge gouda), diepvriesproducten (o.a. vissticks, frieten), voedingswaren (o.a. conserven, pasta), vis (gerookte zalm) en fijne vleeswaren (o.a. spekreepjes, crèmepaté).

Om op basis van deze categorieeën het aankoopgedrag te bepalen, worden de prijzen van deze producten gewogen zodat producten die vaker gekocht worden ook meer doorwegen (water wordt bijvoorbeeld veel vaker gekocht dan whisky). Hiervoor baseren we ons op het huishoudbudgetonderzoek van de FOD Economie, dat de uitgaven van de Belgische gezinnen schat met behulp van een representatieve steekproef.

Voor vlees, groenten en fruit passen we nog een extra weging toe door rekening te houden met het feit of je deze producten al dan niet in een supermarkt koopt.

Op die manier hebben we voor elke bezochte winkel het prijsniveau berekend ten opzichte van de goedkoopste winkel (die dan index 100 kreeg).

Omdat indexen niet echt weergeven wat dat budgettair betekent, hebben we onze analyse aangevuld met gegevens van het NIELSEN voedingsuniversum 2017. Op die manier kunnen we een idee geven van hoeveel je uitgeeft en hoeveel je meer betaalt als je niet in de ene, maar in de andere supermarkt winkelt.

De winkels hebben jullie blijkbaar niet persoonlijk bezocht, hoe kunnen jullie daarvoor een kostprijs of meerkost berekenen?

De meeste ketens waarvoor we de online prijzen verzamelen hebben een nationale prijzenpolitiek. Dat betekent dat de prijs in nagenoeg elke winkel van die keten dezelfde is, en daarom baseren we ons daarop om de uitgaven voor deze winkel te berekenen.

Colruyt en Carrefour voeren geen nationale prijzenpolitiek, vandaar dat we van meerdere winkels de prijzen opvolgen. Op basis van deze prijzen berekenen we een “gemiddelde ketenscore” die we als prijsniveau voor alle winkels van deze keten hanteren. Voor Colruyt maken we ook een onderscheid naargelang de vestiging in de buurt van Albert Heijn ligt (op minder dan 5 km rijden, vlotte verplaatsing) of niet. Een Colruytwinkel die niet in de buurt van Albert Heijn ligt is zo’n 2 à 3% duurder dan een Colruytwinkel die wel in de nabijheid van een Albert Heijn-winkel ligt.

Voor winkels van Match worden de prijzen gebaseerd op de prijzen die online beschikbaar zijn voor de Match-winkel te Jumet. We gebruiken ze niet om het prijsniveau van Smatch-winkels in te schatten omdat de prijzen van deze Match ook al kunnen verschillen met andere winkels van dezelfde keten.

Voor de “middelgrote supermarkten” (AD Delhaize, Okay en Carrefour Market en Carrefour Market Mestdagh) van de hypermarkten (Delhaize, Colruyt, Carrefour Hyper), baseerden we ons op de online prijzen van de hypermarkten, maar brachten we het prijsverschil dat we in 2017 tussen beide supermarkttypes vonden in rekening.

Waarom krijg ik geen informatie te zien over de kwaliteit van de producten?

Met deze rekenmodule is het enkel mogelijk om het bedrag van je inkopen te vergelijken tussen de winkels. We spreken ons niet uit over de kwaliteit van de aangeboden producten en maken geen kwaliteitsvergelijking tussen de ketens.

Op de detailpagina van elke winkel vind je wel informatie terug over verschillende producten die wij in de afgelopen twee jaar getest hebben en die in de supermarkt in kwestie beschikbaar zijn. Concreet krijg je een overzicht te zien met de “Beste Koop”, “Beste van de Test” of “Voordelige keuze” van de producten uit de geselecteerde winkel.

Daarnaast vind je op diezelfde detailpagina ook de resultaten van de tevredenheidsenquête die in 2018 bij de klanten van deze supermarkten werd gehouden. De scores voor de criteria die het meest de algemene tevredenheid bepalen voor deze supermarkt en ook de scores voor de andere supermarkten worden weergegeven.

Op die manier bieden wij je naast de aankoopprijs ook extra informatie om je keuze voor een supermarkt beter te kunnen maken.

Waarom wordt mijn supermarkt niet (juist) getoond bij de resultaten?

Het is mogelijk dat een supermarkt van adres is veranderd of het adres op onze site niet klopt. Daardoor word je supermarkt onjuist of niet weergegeven op de kaart en in de lijst.

Het is ook mogelijk dat de weergegeven supermarkt van naam is veranderd of niet meer bestaat.

×
Geef ons uw mening over
Zou u deze koopwijzer aanbevelen aan uw vrienden of familie? Geef een score op een schaal van 1=zeer zeker niet tot 10=zeer zeker wel. (*)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
(*) Deze vraag is verplicht.
Waarom heeft u deze score gegeven? Wat kunnen we verbeteren?
VERZENDEN en SLUITEN