De goedkoopste supermarkt in je buurt

Krijg toegang tot deze inhoud
Ontdek deze inhoud en veel meer 2 maanden lang voor slechts € 2!
Veelgestelde vragen
Waarom moet ik mijn postcode ingeven?
Aan de hand van je postcode kunnen wij nagaan waar in jouw buurt zich de voordeligste supermarkten bevinden. Als je binnen België op vakantie gaat, kun je ook de postcode van je vakantiebestemming invoeren om zo op te zoeken welke supermarkten in die buurt het goedkoopst zijn.
Na het invoeren van je gegevens krijg je een kaart te zien met een overzicht van de goedkoopste tot de duurste winkel in je buurt. Zo kun je je maandelijkse uitgaven in de supermarkt van je voorkeur vergelijken met de kostprijs voor dezelfde producten in andere nabijgelegen supermarkten. Per winkel krijg je ook de meerprijs te zien die je er betaalt ten opzichte van de goedkoopste supermarkt in je buurt.
Hoe en waarom worden de verschillende merken onderscheiden?
We maken een onderscheid tussen drie grote merkgroepen: (inter)nationale merken, eersteprijsmerken of goedkoopste producten en huismerken (die niet tot de goedkoopste producten behoren). Deze indeling is gebaseerd op de verschillende prijzen van de soorten merken.
De gekende "(inter)nationale merken" of "A-merken" zijn de duurste en zijn in bijna alle supermarkten terug te vinden. Voorbeelden zijn Minute Maid, Danone, Coca-Cola en Dash.
De eersteprijsmerken - ook witte producten genoemd - zijn de goedkoopste van alle beschikbare merken. Voorbeelden zijn onder meer de witte producten van Carrefour en het merk Simpl (Carrefour Hyper en Carrefour Market), Everyday (Colruyt, Collect&Go, Okay en Spar Colruytgroep) en de eersteprijsmerken bij Cora. Soms is het onderscheid tussen het witte product en het huismerk niet zo duidelijk. Daarom maakten we een onderscheid o.b.v. de prijs tussen het goedkoopste product van het huismerk dat we met de eersteprijsmerken vergelijken en duurdere huismerkproducten die we met de andere huismerken vergelijken. We maakten dergelijke opsplitsing voor de huismerken van Albert Heijn, Aldi, Lidl en Delhaize (als er geen “365” meer was).
De huismerken dragen meestal de naam van de winkel. Deze producten zijn goedkoper dan de (inter)nationale merken maar duurder dan de eersteprijsmerken. Voorbeelden van huismerken zijn onder andere Delhaize, Carrefour, Cora, Albert Heijn en Spar. Het huismerk van Colruyt heet Boni Selection. Boni Selection is ook verkrijgbaar bij Collect&Go, Okay en Spar Colruytgroep. De producten die bij Aldi en Lidl verkocht worden, hebben merknamen die exclusief in deze winkels te vinden zijn. We vergelijken de huismerken Boni, Carrefour, Cora en Spar met de huismerken van Albert Heijn, Aldi, Lidl en Delhaize die niet tot de goedkoopste producten gerekend worden.
Soms zijn er niet genoeg alternatieven beschikbaar om de producten in deze 3 merklagen van gekend (inter)nationaal merk, goedkoopste – en duurder huismerk op te splitsen. In dat geval voegen we aan onze “goedkoopste merkenmand” soms de prijzen van huismerken toe; ook omgekeerd voegen we soms enkel “goedkoopste producten” toe aan de “huismerken-mand” of opteren we enkel voor een A-merk.
De 3 manden, de (inter)nationale merkenmand, de goedkoopste merkenmand en de (iets duurdere) huismerkenmand bestaan dus niet volledig, maar wel grotendeels, uit “deze merklaag”. De manden kunnen telkens worden gecombineerd met een goedkoopste versmand.
Hoe worden de prijzen verzameld?
We sturen geen enquêteurs meer op pad om prijzen in verschillende supermarkten te noteren. Hoe gaan we dan wel te werk?
Enerzijds maken we gebruik van onlineprijzen die de verschillende ketens op hun website afficheren. Voor bepaalde ketens volstaat het om de centrale website van de keten te volgen. Voor ketens die geen nationale prijzenpolitiek hanteren (Carrefour, Colruyt en Cora), volgen we de prijzen voor meerdere winkels van dezelfde keten op.
We volgen op die manier de onlineprijzen voor de volgende ketens: Albert Heijn, Carrefour Hyper, Carrefour Market, Colruyt, Cora en Delhaize.
Anderzijds zijn er supermarkten die ons maandelijks prijslijsten bezorgen. Aldi en Lidl sturen ons op geregelde tijdstippen een prijs- en productlijst waaruit wij de producten filteren die we opvolgen. Colruyt levert prijzen aan voor het hele productassortiment in alle winkels van Colruyt, Okay, Spar Colruytgroup en Collect&Go. Cora stuurt prijslijsten voor hun eersteprijsproducten en huismerken. Vanzelfsprekend voeren we ook af en toe controles uit om te checken of de aangeleverde prijzen wel correct waren.
Als de prijs voor een bepaald product uit onze korf ontbreekt, berekenen we een fictieve prijs aan de hand van het algemene prijsniveau van de winkel in kwestie.
De gegevens van deze rekenmodule zijn gebaseerd op de prijzen van juni 2025.
Waarom moet ik het aantal gezinsleden invullen?
Hoeveel je uitgeeft aan boodschappen wordt bepaald door het aantal gezinsleden. Het maakt immers een groot verschil of je alleenstaande bent of een groot gezin hebt. We vragen je om het aantal gezinsleden (of het aantal personen waarvoor je inkopen doet) in te vullen, zodat we het bedrag van de maandelijkse uitgave dat we tonen steeds kunnen aanpassen aan je persoonlijke gezinssituatie.
Waarom moet ik een profiel kiezen en welk profiel past het best bij mij?
Door een profiel te kiezen dat het best met je aankoopgedrag overeenkomt, is het mogelijk om te berekenen waar je het goedkoopst kunt winkelen en hoeveel je meer betaalt in de andere supermarkten.
Koop je voornamelijk gekende (inter)nationale merken, dan komt je aankoopgedrag overeen met profiel 1. Koop je voornamelijk de eersteprijsproducten of goedkoopste (witte) producten, dan kies je profiel 2. Koop je voornamelijk huismerken (met uitzondering van de goedkoopste huismerken die onder profiel 2 vallen), dan kies je profiel 3. Koop je in dezelfde winkel voornamelijk een mix van merkproducten, goedkoopste producten, en huismerken, dan sluit je aankoopgedrag het best aan bij profiel 4.
Waarom moet ik aanduiden of ik vlees, vis en/of groenten en fruit apart koop?
Niet iedereen koopt vlees, vis en/of groenten en fruit in de supermarkt. Je koopt deze producten niet of koopt ze elders in een speciaalzaak (slagerij, viswinkel, groenten- en fruitwinkel) of op de markt. Je maandelijkse uitgave in een supermarkt wordt dus niet enkel bepaald door het soort producten dat je koopt (profiel), maar ook door de mate waarin je deze verse producten (vis en/of groenten en fruit) al dan niet in je winkelcaddie opneemt. Standaard maken deze verse producten er deel van uit. Als dat niet overeenkomt met jouw winkelgedrag, kun je deze producten uit je winkelmand verwijderen door op het kruisje naast de niet gewenste opties te klikken.
Onder welk profiel vind ik, Aldi en Lidl terug?
De resultaten voor de ketens Aldi en Lidl vind je terug onder profiel 2 en profiel 3, waarbij de exclusieve merken van Aldi en Lidl daar waar mogelijk opgesplitst worden in een goedkoopste (profiel 2) en minder goedkoop huismerk (profiel 3). Beide ketens beschikken niet over een voldoende groot assortiment van (inter)nationale merkproducten, waardoor er onvoldoende prijzen zijn om hiervoor een betrouwbare uitgave of besparing te berekenen. Je vindt deze winkels dus niet onder profiel 1 en profiel 4 terug.
Waarom krijg ik niet voor alle winkels in mijn buurt een resultaat te zien?
In principe nemen we enkel supermarkten op die worden beschouwd als grote en middelgrote distributie en hard discounters (volgens NIELSENIQ). Winkels van Carrefour Express, Proxy Delhaize, Spar Compact Colruytgroup en Spar Lambrechts hebben een verkoopoppervlakte van minder dan 400 m² en voldoen dus niet aan onze selectievoorwaarden.
Doordat bepaalde winkelformules geen onlineprijzen (meer) afficheren en ons ook geen prijslijsten aanleveren, wordt er geen (prijs)informatie gegeven over winkels van Alvo, Intermarché en Jumbo.
Hoe kunnen jullie mijn uitgaven berekenen als ik niet zelf de producten van mijn profiel kan kiezen?
We kunnen onmogelijk de prijzen noteren van alle producten uit de supermarkt. Daarom selecteerden we tijdens ons onderzoek “producten” uit elke productcategorie die je in de supermarkt terugvindt.
Deze categorieën zijn drank (o.a. appelsap, spuitwater), hygiëne (o.a. douchegel, maandverbanden), papierwaren (o.a. toiletpapier, aluminiumfolie), dierenvoeding (o.a. hondenvoer, kattenvoer), onderhoud (wc-reiniger, allesreiniger), zuivelproducten (o.a. eieren, halfvolle melk), kazen (o.a. kruidenkaas, jonge gouda), diepvriesproducten (o.a. vissticks, frieten), voedingswaren (o.a. conserven, pasta), vis (gerookte zalm) en fijne vleeswaren (o.a. spekreepjes, ham).
Om op basis van deze categorieën het aankoopgedrag te bepalen, worden de prijzen van de geselecteerde producten gewogen zodat producten die vaker worden gekocht, meer doorwegen (water wordt bijvoorbeeld veel vaker gekocht dan whisky). Hiervoor baseren we ons op het huishoudbudgetonderzoek van de FOD Economie, dat de uitgaven van de Belgische gezinnen schat via een representatieve steekproef.
Voor vlees, groenten en fruit passen we een extra weging toe die rekening houdt met het feit of je deze producten al dan niet in een supermarkt koopt.
Op die manier hebben we voor elke bezochte winkel het prijsniveau berekend ten opzichte van de goedkoopste winkel (die dan index 100 kreeg).
Omdat indexen niet echt weergeven wat dat in geld betekent, hebben we onze analyse aangevuld met gegevens van Gondola Academy (Retailscan 2024). Op die manier kunnen we een idee geven van welk bedrag je uitgeeft en hoeveel je méér betaalt als je niet in de ene, maar in de andere supermarkt winkelt.
De winkels hebben jullie blijkbaar niet persoonlijk bezocht, hoe kunnen jullie daarvoor een kostprijs of meerkost berekenen?
De meeste ketens waarvoor we onlineprijzen verzamelen, hebben een nationale prijzenpolitiek. Dit wil zeggen dat de prijs in nagenoeg elke winkel van die keten dezelfde is en we ons hierop baseren om de uitgaven voor deze winkel te berekenen.
Carrefour en Cora voeren geen nationale prijzenpolitiek, vandaar dat we de prijzen van meerdere winkels opvolgen. Op basis van deze prijzen berekenen we een “gemiddelde ketenscore” die we als prijsniveau voor alle winkels van deze keten hanteren. Voor de winkels van de Colruytgroup krijgen we prijzen voor het hele productassortiment. Het prijsniveau van elke individuele winkel is dus gebaseerd op de prijzen van die individuele winkel.
Waarom krijg ik geen informatie te zien over de kwaliteit van de producten?
Met deze rekenmodule kun je alleen het bedrag van je inkopen vergelijken tussen de winkels. We spreken ons niet uit over de kwaliteit van de aangeboden producten en maken geen kwaliteitsvergelijking tussen de ketens.
Op de detailpagina van elke winkel vind je wel informatie terug over verschillende producten die wij in het afgelopen jaar hebben getest en die in de supermarkt in kwestie verkrijgbaar zijn. Concreet krijg je per winkel een overzicht te zien van de producten uit onze tests die het label “Beste Koop” en “Beste van de Test” kregen.
Waarom krijg ik geen informatie te zien over de tevredenheid bij Collect&Go?
Op de detailpagina van de verschillende winkels vind je de resultaten van de tevredenheidsenquête die in 2024 bij de klanten van deze supermarkten werd gehouden. De scores voor de criteria die het meest de algemene tevredenheid bepalen voor deze supermarkt en ook de scores voor de andere supermarkten worden weergegeven. De resultaten hebben enkel betrekking op de ervaringen van klanten in de fysieke winkels. We kunnen dus geen tevredenheidsscore over de online winkel Collect&Go geven.
Op die manier bieden wij je naast de aankoopprijs ook extra informatie die je helpt om beter je keuze voor een supermarkt te kunnen maken.