Nieuws

Opnieuw nieuwe kortingen in supermarkten: eerste positieve tendensen

07 mei 2020
prijsevolutie supermarkten

Sinds 30 april zijn opnieuw nieuwe kortingen toegelaten in supermarkten. De eerste effecten ervan zijn merkbaar. Zeker in de prijzen van producten van de nationale merken zien we de eerste positieve tendensen. Niet onbelangrijk want net daar waren de prijzen door het wegvallen van de promoties de laatste twee maanden het meest gestegen.

De prijsevolutie in deze coronatijden zorgt voor discussie. Om de zaken objectief te kunnen beoordelen, monitoren we al enkele maanden de prijzen van 267 producten in de supermarkten. Het gaat om kruidenierswaren, verzorgingsproducten, dranken, zuivel enz. van zowel (inter)nationale en huismerken als witte producten.

Voeding en drank worden al langer duurder

De prijzen van voeding en drank zijn al een tijdje aan het stijgen, nog vóór de coronacrisis begon, zo blijkt uit de cijfers over de inflatie gepubliceerd door de FOD Economie. Sinds het begin van de crisis is er dan een bijkomende stijging van 2,7 % geweest.

In onze monitoring van de 267 producten zagen we ook effectief prijsstijgingen bij verschillende winkels. Die waren grotendeels te wijten aan het wegvallen van promoties naar aanleiding van de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad op 18 maart dat supermarkten geen promoties en kortingen meer mochten geven om hamstergedrag tegen te gaan. De evolutie was wel niet bij alle supermarkten dezelfde.

Vanaf 1 april mocht men opnieuw kortingen en promoties aanbieden die al beslist waren vóór 18 maart. Op 30 april is dan beslist dat supermarkten opnieuw nieuwe kortingen mogen geven op hun producten. We zijn nu een week later en geven jou een nieuwe update.

Bij Colruyt, Carrefour Hyper en Collect&Go zijn de prijzen uiteindelijk het meest gestegen sinds 1 maart.

Voor een goed begrip: dat betekent niet dat deze supermarkten de duurste van het pak zijn. Voor een onderlinge vergelijking van het prijsniveau van supermarkten verwijzen naar onze supermarktmodule.

Naar onze supermarktmodule

 

Evolutie volgens het soort merken

We gingen deze keer ook specifiek na of de prijzen van alle soorten merken op dezelfde manier evolueren. We onderscheiden in supermarkten namelijk 3 merklagen. De duurste laag is die van de (inter)nationale merken of A-merken zoals bv. Coca-Cola. De middelste laag is die van het huismerk (bv. Delhaize, Carrefour, Cora, Boni, het musketierslogo). De goedkoopste laag is die van de witte producten.

Prijsevolutie van internationale en nationale merken

De prijsevolutie voor internationale en nationale merken in de supermarkten varieert van bijna 2 % goedkoper tot bijna 16 % duurder in vergelijking met 1 maart.

Een aantal supermarkten kende al een prijsstijging vóór het verbod op promoties en kortingen van 18 maart. Zo was er bij Collect&Go en Colruyt een eerste prijsstijging van bijna 8 % op 10-11 maart. Nadat de maatregel van kracht werd, zien we bij bijna alle supermarkten prijsstijgingen, in meer of mindere mate.

Nadat het verbod op promoties op 1 april werd opgeheven, behielden de meeste supermarkten hun hoge prijsniveau. Colruyt en Collect&Go waren op dat moment respectievelijk 15,6 % en 13,3 % duurder dan op 1 maart voor deze korf van (inter)nationale merken. Begin april zagen we daar een prijsdaling van ongeveer 3 %, midden april zakken de prijzen nog eens met 3 % om dan opnieuw te stijgen op 22 april. Bij Collect&Go en Colruyt zien we de laatste dagen een prijsdaling van zo’n 5 %, maar de prijzen van deze korf zijn nog steeds 5 à 7 % hoger dan op 1 maart.

Opvallend: Albert Heijn zit voor de (inter)nationale merken op een prijsniveau dat 1 % goedkoper is dan op 1 maart.

Prijsevolutie van de korf van huismerken

Bij de huismerken (bv. Delhaize, Carrefour, Cora, Boni, het musketierslogo) is het mogelijk dat er voor eenzelfde product, bv. wc-papier, meerdere versies beschikbaar zijn. Als een product niet voorradig is, wordt dan soms een duurder alternatief in de vergelijking opgenomen. De evolutie van de prijzen voor deze productmand sinds 1 maart loopt uiteen: nu eens tot 2 % goedkoper, dan weer tot bijna 7 % duurder.

In de tweede week van maart zien we een duidelijke stijging bij Collect&Go (+4,5 %), Colruyt (+3 %) en Carrefour Hyper (+3 %). Op 20 april zien we een verdere prijsstijging bij Carrefour Hyper en Colruyt. 

Bij Albert Heijn zorgde de nieuwe bonusfolder op 17 april voor een prijsdaling van 2,5 % op het huismerk. Ook bij Cora merkten we een prijsdaling.

Het effect van het opnieuw uitbrengen van promoties en kortingen hopen we de komende dagen ook bij de huismerken in de andere supermarkten te zien.

Prijsevolutie van de korf van witte producten

Deze productkorf bestaat uit de witte producten (bv. Everyday, 365, AH Basic…) van kruidenierswaren, dranken, zuivel enz. Hier zijn de prijsschommelingen beperkt: tussen – 1 % en + 1 %. Het gaat ook over de goedkoopste producten in het assortiment van een supermarkt, zodat de impact ervan op het kasticket klein is.

Wat wel kan spelen, is dat bepaalde basisproducten door het hamstergedrag niet altijd aanwezig waren in de winkel. Als je dan verplicht bent om voor een duurder huismerk of zelfs een A-merk te kiezen, kan je rekening alsnog oplopen.

Enkele voorbeelden

 

De plotse prijsverschillen bij Delhaize zijn te verklaren door andere soorten toiletpapier van het huismerk die op dat ogenblik online beschikbaar waren. Bij de piek moest het duurste huismerk van toiletpapier worden genomen.

 

Vóór het verbod op promoties op 19 maart stond dit product in reclame. Begin mei was dit bij Carrefour Hyper en Cora opnieuw het geval.