Nieuws

Opnieuw nieuwe kortingen in supermarkten: eerste positieve tendensen

07 mei 2020
prijsevolutie supermarkten

Sinds 30 april zijn opnieuw nieuwe kortingen toegelaten in supermarkten. De eerste effecten ervan zijn merkbaar. Zeker in de prijzen van producten van de nationale merken zien we de eerste positieve tendensen. Niet onbelangrijk want net daar waren de prijzen door het wegvallen van de promoties de laatste twee maanden het meest gestegen.

De prijsevolutie in deze coronatijden zorgt voor discussie. Om de zaken objectief te kunnen beoordelen, monitoren we al enkele maanden de prijzen van 267 producten in de supermarkten. Het gaat om kruidenierswaren, verzorgingsproducten, dranken, zuivel enz. van zowel (inter)nationale en huismerken als witte producten.

Voeding en drank worden al langer duurder

De prijzen van voeding en drank zijn al een tijdje aan het stijgen, nog vóór de coronacrisis begon, zo blijkt uit de cijfers over de inflatie gepubliceerd door de FOD Economie. Sinds het begin van de crisis is er dan een bijkomende stijging van 2,7 % geweest.

In onze monitoring van de 267 producten zagen we ook effectief prijsstijgingen bij verschillende winkels. Die waren grotendeels te wijten aan het wegvallen van promoties naar aanleiding van de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad op 18 maart dat supermarkten geen promoties en kortingen meer mochten geven om hamstergedrag tegen te gaan. De evolutie was wel niet bij alle supermarkten dezelfde.

Vanaf 1 april mocht men opnieuw kortingen en promoties aanbieden die al beslist waren vóór 18 maart. Op 30 april is dan beslist dat supermarkten opnieuw nieuwe kortingen mogen geven op hun producten. We zijn nu een week later en geven jou een nieuwe update.

Bij Colruyt, Carrefour Hyper en Collect&Go zijn de prijzen uiteindelijk het meest gestegen sinds 1 maart.

Voor een goed begrip: dat betekent niet dat deze supermarkten de duurste van het pak zijn. Voor een onderlinge vergelijking van het prijsniveau van supermarkten verwijzen naar onze supermarktmodule.

Naar onze supermarktmodule

 

Evolutie volgens het soort merken

We gingen deze keer ook specifiek na of de prijzen van alle soorten merken op dezelfde manier evolueren. We onderscheiden in supermarkten namelijk 3 merklagen. De duurste laag is die van de (inter)nationale merken of A-merken zoals bv. Coca-Cola. De middelste laag is die van het huismerk (bv. Delhaize, Carrefour, Cora, Boni, het musketierslogo). De goedkoopste laag is die van de witte producten.

Prijsevolutie van internationale en nationale merken

De prijsevolutie voor internationale en nationale merken in de supermarkten varieert van bijna 2 % goedkoper tot bijna 16 % duurder in vergelijking met 1 maart.

Een aantal supermarkten kende al een prijsstijging vóór het verbod op promoties en kortingen van 18 maart. Zo was er bij Collect&Go en Colruyt een eerste prijsstijging van bijna 8 % op 10-11 maart. Nadat de maatregel van kracht werd, zien we bij bijna alle supermarkten prijsstijgingen, in meer of mindere mate.

Nadat het verbod op promoties op 1 april werd opgeheven, behielden de meeste supermarkten hun hoge prijsniveau. Colruyt en Collect&Go waren op dat moment respectievelijk 15,6 % en 13,3 % duurder dan op 1 maart voor deze korf van (inter)nationale merken. Begin april zagen we daar een prijsdaling van ongeveer 3 %, midden april zakken de prijzen nog eens met 3 % om dan opnieuw te stijgen op 22 april. Bij Collect&Go en Colruyt zien we de laatste dagen een prijsdaling van zo’n 5 %, maar de prijzen van deze korf zijn nog steeds 5 à 7 % hoger dan op 1 maart.

Opvallend: Albert Heijn zit voor de (inter)nationale merken op een prijsniveau dat 1 % goedkoper is dan op 1 maart.

Prijsevolutie van de korf van huismerken

Bij de huismerken (bv. Delhaize, Carrefour, Cora, Boni, het musketierslogo) is het mogelijk dat er voor eenzelfde product, bv. wc-papier, meerdere versies beschikbaar zijn. Als een product niet voorradig is, wordt dan soms een duurder alternatief in de vergelijking opgenomen. De evolutie van de prijzen voor deze productmand sinds 1 maart loopt uiteen: nu eens tot 2 % goedkoper, dan weer tot bijna 7 % duurder.

In de tweede week van maart zien we een duidelijke stijging bij Collect&Go (+4,5 %), Colruyt (+3 %) en Carrefour Hyper (+3 %). Op 20 april zien we een verdere prijsstijging bij Carrefour Hyper en Colruyt. 

Bij Albert Heijn zorgde de nieuwe bonusfolder op 17 april voor een prijsdaling van 2,5 % op het huismerk. Ook bij Cora merkten we een prijsdaling.

Het effect van het opnieuw uitbrengen van promoties en kortingen hopen we de komende dagen ook bij de huismerken in de andere supermarkten te zien.

Prijsevolutie van de korf van witte producten

Deze productkorf bestaat uit de witte producten (bv. Everyday, 365, AH Basic…) van kruidenierswaren, dranken, zuivel enz. Hier zijn de prijsschommelingen beperkt: tussen – 1 % en + 1 %. Het gaat ook over de goedkoopste producten in het assortiment van een supermarkt, zodat de impact ervan op het kasticket klein is.

Wat wel kan spelen, is dat bepaalde basisproducten door het hamstergedrag niet altijd aanwezig waren in de winkel. Als je dan verplicht bent om voor een duurder huismerk of zelfs een A-merk te kiezen, kan je rekening alsnog oplopen.

Enkele voorbeelden

 

De plotse prijsverschillen bij Delhaize zijn te verklaren door andere soorten toiletpapier van het huismerk die op dat ogenblik online beschikbaar waren. Bij de piek moest het duurste huismerk van toiletpapier worden genomen.

 

Vóór het verbod op promoties op 19 maart stond dit product in reclame. Begin mei was dit bij Carrefour Hyper en Cora opnieuw het geval.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

85 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2020

Waarom wordt Colruyt de lof toegezwaaid door te nuanceren dat het waarschijnlijk nog de goedkoopste is? Colruyt verdient dit absoluut niet. De exponentiële stijging tijdens de lockdown in omzet en dus winst van de supermarkten staat In schril contrast met het zware verlies van de horeca.
Alsof dit nog niet rendabel genoeg was, besloot Colruyt om de grootste prijsstijging (5%) van de sector door te voeren. Door hun hebzucht worden alle Colruyt klanten, die het reeds moeilijk hebben tijdens deze Coranatijd nog supplementair gestraft. FOEI, Colruyt! Het doet mij denken aan de zwarte markt praktijken tijdens de oorlog.
Delhaize liet zijn prijzen zakken met 1%. Colruyt kon dit in principe ook, maar verkoos om inhalig te worden. Het siert u niet, Colruyt! Ik en vele anderen hopen dat deze 'misplaatste' strategie een einde zal maken aan de hegemonie van de laagst geprijsde.
Mijn besluit staat vast: gezien de daling van Delhaize en de sterke stijging van Colruyt zal ik vanaf heden mijn boodschappen doen bij Delhaize, waar het altijd efficiënter, overzichtelijker, klantvriendelijker en vooral aangenamer is om te shoppen.
Patrick Meert - Aalst

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2020

Waarom wordt Colruyt de lof toegezwaaid door te nuanceren dat het waarschijnlijk nog de goedkoopste is? Colruyt verdient dit absoluut niet. De exponentiële stijging tijdens de lockdown in omzet en dus winst van de supermarkten staat In schril contrast met het zware verlies van de horeca.
Alsof dit nog niet rendabel genoeg was, besloot Colruyt om de grootste prijsstijging (5%) van de sector door te voeren. Door hun hebzucht worden alle Colruyt klanten, die het reeds moeilijk hebben tijdens deze Coranatijd nog supplementair gestraft. FOEI, Colruyt! Het doet mij denken aan de zwarte markt praktijken tijdens de oorlog.
Delhaize liet zijn prijzen zakken met 1%. Colruyt kon dit in principe ook, maar verkoos om inhalig te worden. Het siert u niet, Colruyt! Ik en vele anderen hopen dat deze 'misplaatste' strategie een einde zal maken aan de hegemonie van de laagst geprijsde.
Mijn besluit staat vast: gezien de daling van Delhaize en de sterke stijging van Colruyt zal ik vanaf heden mijn boodschappen doen bij Delhaize, waar het altijd efficiënter, overzichtelijker, klantvriendelijker en vooral aangenamer is om te shoppen.
Patrick Meert - Aalst

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/08/2020

Wij kijken elke week de reclamefolders na. Het loont de moeite om in verschillende winkels langs te gaan. Vooral de acties van 1+1 of 2+1 gratis worden in het oog gehouden. Wanneer er kortingen zijn waarvoor grotere hoeveelheden moeten aangekocht worden, dan spreken wij af met de kinderen. Eén iemand doet de aankoop en de goederen worden verdeeld. Wij knippen ook bonnen uit. Alle kleine beetjes helpen immers. Dus ja de prijzen zijn dan wel gestegen maar je kan, door uit je doppen te kijken, toch een deel besparen. Nog een tip : kijk steeds onmiddellijk je rekening na. Het gebeurt regelmatig dat bepaalde kortingen uiteindelijk niet verrekend zijn op je rekening. Dan is het de boodschap om dadelijk te reageren. Je krijgt dan het verschil wel meestal terugbetaald zonder problemen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020

Lijkenpikkers. In crisistijden nog meer winst maken. Retailers leveren geen meerwaarde, enkel minderwaarde.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

En dan, zoals Colruyt , maar blijven beweren dat zij de goedkoopste zijn: " De laagste prijs!"

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Net zoals vroeger koop ik meestal producten waarbij grote korting wordt gegeven als je ze met meer dan 1 stuk aankoopt. Ik ondervind dus niet echt een grote prijsstijding.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

En dan, zoals Colruyt , maar blijven beweren dat zij de goedkoopste zijn: " De laagste prijs!"

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Ik dacht dat de discussie over koopkracht zou gaan, maar blijkbaar wordt er meer gezwets over Corona maatregelen (niet dat it niet belangrijk is), dan over onze portemonnee. Daar gaat het artikel toch over. Ik vind dat u als consumentenvereniging dit wel even verder mag uitdiepen en de bevoegde instanties hierboven mag interpelleren. Door op de vlakte te blijven zetten we geen stap verder en blijven we braaf in het rijtje lopen. De nieuwe indexering komt er trouwens pas in mrt 2021.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020
, Gereageerd:

Beste Ireen, het is net door de evolutie van de supermarktprijzen regelmatig onder de aandacht te brengen en de resultaten van onze studie bekend te maken dat elke consument weet hoe het nu precies zit met de supermarkt waar ie de aankopen doet. Maar het is ook de verantwoordelijkheid van de consument die, met deze beschikbare informatie, op zoek kan gaan naar een goedkopere supermarkt of handelaar in de buurt ! Zo kan de consument ook op zijn/haar beurt een invloed hebben op de prijzen en verandering teweegbrengen. Aan de hand van onze module kan je alvast op zoek gaan naar de goedkoopste supermarkt in je buurt : https://bit.ly/2VyCXzd  . Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2020

Waarom stelt Test Aankoop steeds de warenhuizen in de belangstelling ? Hoeveel zelfstandige handelszaken hebben ze al kapot gemaakt ? Ik koop geen vlees, geen fruit, geen groenten, geen brood en gebak, geen vis, geen huishoudtoestellen, geen wijn enz... in een warenhuis. Nu met de coronacrisis waren de zelfstandigen ineens weer goed om de bevolking uit te nood te helpen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020
, Gereageerd:

Dag André, we hebben zeker oog voor de lokale handelaars of boeren ! Hoewel we de prijszetting van de supermarkten op de voet opvolgen en regelmatig de evolutie van de prijzen communiceren naar de consument toe, kan je op onze site ook ons dossier raadplegen dat enkele waardevolle alternatieven oplijst (zoals maaltijdboxen, buurtwinkels, ... ) waar je je inkopen kan doen en zo tegelijk de lokale handel kan ondersteunen. Ik geef je graag de link ernaartoe mee: https://bit.ly/2Q9nEe1 . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/07/2020

de winkelkar is overduidelijk duurder geworden. Omdat ik een beperkt budget heb, kom ik nauwelijks toe met mijn leefgeld per week. Ik stel dit elke week telkens vast. Telkenmalen controlleer ik het kassa ticket en vraag me af wat ik meer heb gekocht, niets dus.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020
, Gereageerd:

Hallo Micheline, het is inderdaad uitkijken geblazen als je inkopen doet ! Via onze module kan je alvast de goedkoopste supermarkt in je buurt opzoeken, ik geef je graag de link ernaartoe mee :  https://bit.ly/2VyCXzd . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/07/2020

Volkomen mee eens. Totaal onbegrijpelijk dat dit wordt toegelaten. Nóg een berg plasticafval erbij.

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/06/2020

Mensen worden in de war gestuurd. Er worden met kletsen andere prijzen om de oren geslagen. Niemand weet nog wie duur en goedkoop is

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2020

Bij Colruyt moet ge nu altijd veel kopen om korting te krijgen soms 3 tot 6 verpakkingen wat mensen met een klein inkomen of die op een klein appartement wonen en geen kelder of andere bergruimte hebben niet kunnen zoals laatst bij aankoop van 3 verpakkingen cola van 2 liter 25% korting dus wie geld genoeg heeft winkelt goedkoper

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/06/2020

Ik ben 80 jaar. Ik ga eenmaal per week naar Carrefour Market in Mortsel. Heb nog nooit problemen ondervonden. Niet aanschuiven om binnen te mogen, niet al te veel volk. Het enige wat ik doe, is mijn handen ontsmetten als ik binnen ga, en nadat ik de goederen (in een bak) in de wagen heb geplaatst. En thuis handen wassen na t'sorteren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020

Waarom wordt het dragen van mondmaskers niet verplicht bij het winkelen???!

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

Sommige winkels doen dit wel maar zo'n verplichting voor het dragen van mondmaskers bij het betreden van de winkel moet dan wel duidelijk aangekondigd worden aan de consument (bijvoorbeeld aan de ingang). Momenteel zijn mondmaskers enkel verplicht als je het openbaar vervoer neemt. Winkeliers en handelaars kunnen het dragen van mondmaskers dus verplichten voor hun eigen zaak, maar het is uit eigen initiatief, het is geen verplichting van overheidswege ! 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/07/2020
, Gereageerd:

Klopt volledig. Het gekke is dat een enquête leert dat 70% van de deelnemers vinden dat het verplicht zou moeten worden gemaakt. De bedenking die ik hierbij maak is: als 7 op de 10 mensen dit effectief zouden toepassen (zelfs zonder verplichting) dan zou de meerderheid een duidelijk signaal geven: draag een mondmasker!

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020









Het ogenblik is aangebroken om de zelfstandige kleinhandel te herwaarderen door de overheden en de suprematie van de warenhuisketens te doorbreken en te stoppen. Hoeveel slagers, bakkers, vishandels, gespecialiseerde fruitwinkels zijn er nog. Ik hoop dat de mensen inzien dat - spijtig dat ik het moet zeggen - dank zij de coronacrisis deze mensen terug wat erkenning kregen.






Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

Ik ben er nog enkele vergeten : viswinkels waar je lekkere verse vis kunt kopen. Elektrozaken die je niet behandelen als een nummer maar waar je nog klant bent. Fotografen die je wegwijs maakten in het fotograferen en die je het geschikte toestel verkochten. Bloemisten. Ik vergeet er waarschijnlijk nog welk enkele.
Bovendien heeft kwaliteit een prijs en ik loop niet mee met de kudde die alleen witte producten koop.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/06/2020

Ook nu blijven sommige leveringen moeilijk geeft de verantwoordelijke van de Spar aan. Men kan vraag nog niet volgen soms Het meeste zorgen maak ik me om mensen die financieel krapper zitten. Evt optie om 1 Euro meer te betalen voor voedselbank? Zelf koop ik meer lokaal, ietsje duurder wel, maar hoop zo ook hen te steunen.
Horeca afhalen of aan huis leveren lijkt me idee, als dit haalbaar is, gezien soms extra personeelskosten?

Ik denk dat basisproducten zoals aardappelen, deegwaren, goedkope groenten en fruit er zeker moeten zijn, dat lijkt nu ook geen probleem meer, en basis hygiëneoriducten, , ..

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/06/2020

Op boerenmarkten en bij kleine supermarkten van allochtonen kun je soms interessante prijzen vinden voor groenten en fruit!

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/06/2020

Geachte
We gingen gisteren winkelen in de Colruytwinkel te Izegem. Van 10 mensen waren er gemiddeld 2 (twee) met een masker. Ik heb af en toe geteld. Weinigen hielden zich aan de 1.5m regel. De meeste mensen winkelden gewoon als vroeger... mijn vrouw en ik waren uitzonderingen met ons masker dat we droegen om.... anderen niet te besmetten. De man aan de kassa zei tegen zijn collega: 'Ik verlang tot mijn shift erop zit. Ik word hier gek. Niemand houdt zich aan de regels'.
Tijdens het winkelen in de koele ruimte sprak ik een winkelbediende over de mondmaskers. Zij zei: 'Ach meneer, het is dweilen met de kraan open, niet te doen.'
Mijn vrouw en ik geven beiden les en we hadden als bedenking: 'Wat doen we er eigenlijk nog toe met ons onderwijs.... afspraken, reglementen, zelfs wetten respecteren ????'. Na de corona viert het ego-ïsme, de ik-zucht, de 'ik-doe-wat-ik-wil' mentaliteit weer hoogtij. Ieder zijn eigen gedacht.

En... volgende week vul ik weer mijn lijst aan en bestel via 'collect and go'.... als er maar niemand voor mij probeert te murwen, zonder masker.

Daaag.

Paul Gernay, Meulebeke

nb. Blijven hameren op de 1.5m aub.... bij de kinderen op school moeten wij ook dagelijks opnieuw de reglementen inhameren, een heel jaar of... een heel leven lang.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

Dag Mijnheer, er zijn nog steeds zelfstandigen waar je als klant behandeld wordt en niet als nummer. Als U toch bij het warenhuis bestelt : Delhaize levert bij U thuis. Good luck.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/06/2020

Waarom kan er niet voldoende geleverd worden bv dranken, voeigswaarden e.d.
De helft van de rekken zijn leeg : hoe kan dit ?
Blijft men hamsteren ?