Nieuws

Opnieuw nieuwe kortingen in supermarkten: eerste positieve tendensen

07 mei 2020
prijsevolutie supermarkten

Sinds 30 april zijn opnieuw nieuwe kortingen toegelaten in supermarkten. De eerste effecten ervan zijn merkbaar. Zeker in de prijzen van producten van de nationale merken zien we de eerste positieve tendensen. Niet onbelangrijk want net daar waren de prijzen door het wegvallen van de promoties de laatste twee maanden het meest gestegen.

De prijsevolutie in deze coronatijden zorgt voor discussie. Om de zaken objectief te kunnen beoordelen, monitoren we al enkele maanden de prijzen van 267 producten in de supermarkten. Het gaat om kruidenierswaren, verzorgingsproducten, dranken, zuivel enz. van zowel (inter)nationale en huismerken als witte producten.

Voeding en drank worden al langer duurder

De prijzen van voeding en drank zijn al een tijdje aan het stijgen, nog vóór de coronacrisis begon, zo blijkt uit de cijfers over de inflatie gepubliceerd door de FOD Economie. Sinds het begin van de crisis is er dan een bijkomende stijging van 2,7 % geweest.

In onze monitoring van de 267 producten zagen we ook effectief prijsstijgingen bij verschillende winkels. Die waren grotendeels te wijten aan het wegvallen van promoties naar aanleiding van de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad op 18 maart dat supermarkten geen promoties en kortingen meer mochten geven om hamstergedrag tegen te gaan. De evolutie was wel niet bij alle supermarkten dezelfde.

Vanaf 1 april mocht men opnieuw kortingen en promoties aanbieden die al beslist waren vóór 18 maart. Op 30 april is dan beslist dat supermarkten opnieuw nieuwe kortingen mogen geven op hun producten. We zijn nu een week later en geven jou een nieuwe update.

Bij Colruyt, Carrefour Hyper en Collect&Go zijn de prijzen uiteindelijk het meest gestegen sinds 1 maart.

Voor een goed begrip: dat betekent niet dat deze supermarkten de duurste van het pak zijn. Voor een onderlinge vergelijking van het prijsniveau van supermarkten verwijzen naar onze supermarktmodule.

Naar onze supermarktmodule

 

Evolutie volgens het soort merken

We gingen deze keer ook specifiek na of de prijzen van alle soorten merken op dezelfde manier evolueren. We onderscheiden in supermarkten namelijk 3 merklagen. De duurste laag is die van de (inter)nationale merken of A-merken zoals bv. Coca-Cola. De middelste laag is die van het huismerk (bv. Delhaize, Carrefour, Cora, Boni, het musketierslogo). De goedkoopste laag is die van de witte producten.

Prijsevolutie van internationale en nationale merken

De prijsevolutie voor internationale en nationale merken in de supermarkten varieert van bijna 2 % goedkoper tot bijna 16 % duurder in vergelijking met 1 maart.

Een aantal supermarkten kende al een prijsstijging vóór het verbod op promoties en kortingen van 18 maart. Zo was er bij Collect&Go en Colruyt een eerste prijsstijging van bijna 8 % op 10-11 maart. Nadat de maatregel van kracht werd, zien we bij bijna alle supermarkten prijsstijgingen, in meer of mindere mate.

Nadat het verbod op promoties op 1 april werd opgeheven, behielden de meeste supermarkten hun hoge prijsniveau. Colruyt en Collect&Go waren op dat moment respectievelijk 15,6 % en 13,3 % duurder dan op 1 maart voor deze korf van (inter)nationale merken. Begin april zagen we daar een prijsdaling van ongeveer 3 %, midden april zakken de prijzen nog eens met 3 % om dan opnieuw te stijgen op 22 april. Bij Collect&Go en Colruyt zien we de laatste dagen een prijsdaling van zo’n 5 %, maar de prijzen van deze korf zijn nog steeds 5 à 7 % hoger dan op 1 maart.

Opvallend: Albert Heijn zit voor de (inter)nationale merken op een prijsniveau dat 1 % goedkoper is dan op 1 maart.

Prijsevolutie van de korf van huismerken

Bij de huismerken (bv. Delhaize, Carrefour, Cora, Boni, het musketierslogo) is het mogelijk dat er voor eenzelfde product, bv. wc-papier, meerdere versies beschikbaar zijn. Als een product niet voorradig is, wordt dan soms een duurder alternatief in de vergelijking opgenomen. De evolutie van de prijzen voor deze productmand sinds 1 maart loopt uiteen: nu eens tot 2 % goedkoper, dan weer tot bijna 7 % duurder.

In de tweede week van maart zien we een duidelijke stijging bij Collect&Go (+4,5 %), Colruyt (+3 %) en Carrefour Hyper (+3 %). Op 20 april zien we een verdere prijsstijging bij Carrefour Hyper en Colruyt. 

Bij Albert Heijn zorgde de nieuwe bonusfolder op 17 april voor een prijsdaling van 2,5 % op het huismerk. Ook bij Cora merkten we een prijsdaling.

Het effect van het opnieuw uitbrengen van promoties en kortingen hopen we de komende dagen ook bij de huismerken in de andere supermarkten te zien.

Prijsevolutie van de korf van witte producten

Deze productkorf bestaat uit de witte producten (bv. Everyday, 365, AH Basic…) van kruidenierswaren, dranken, zuivel enz. Hier zijn de prijsschommelingen beperkt: tussen – 1 % en + 1 %. Het gaat ook over de goedkoopste producten in het assortiment van een supermarkt, zodat de impact ervan op het kasticket klein is.

Wat wel kan spelen, is dat bepaalde basisproducten door het hamstergedrag niet altijd aanwezig waren in de winkel. Als je dan verplicht bent om voor een duurder huismerk of zelfs een A-merk te kiezen, kan je rekening alsnog oplopen.

Enkele voorbeelden

 

De plotse prijsverschillen bij Delhaize zijn te verklaren door andere soorten toiletpapier van het huismerk die op dat ogenblik online beschikbaar waren. Bij de piek moest het duurste huismerk van toiletpapier worden genomen.

 

Vóór het verbod op promoties op 19 maart stond dit product in reclame. Begin mei was dit bij Carrefour Hyper en Cora opnieuw het geval.

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Voeding en voedingsupplementen van onze community  Voeding & gezondheid .

40 reacties

User name
28/03/2020
LILITH KENIS

Ik ben op Vrijdag 20 Maart bij Albert Heijn geweest in de Walemstraat in Berchem (Antw) en er was zoveel volk dat er minstens 5 à 6 mensen in één rayon stonden en de rayons zijn erg kort daar, het was behoorlijk moeilijk om mensen te ontwijken. Ze leiden mensen naar hun self-kassa's en daar staat een jong meisje die haar best doet om de kassa's te ontsmetten, maar het is te druk en sommige klanten stappen al naar een pas vrij gekomen kassa, terwijl zij nog bezig is een kassa af te kuisen.
Afgelopen Donderdag 26 Maart was ik in Aldi in de Covelierstraat in Berchem-Antwerpen en daar was er ook veel te veel volk. Vaak bleven mensen op een hoopje voor een bepaalde rayon staan; ik had echt schrik, mensen deden geen moeite om elkaar te ontwijken en zetten vaak nog hun karretjes in de weg zodat je amper door kon. Ik stond stijf van de schrik/stress toen ik daar buiten kwam. Hier stond wel iemand bij de ingang die alle karretjes ontsmette, dat vond ik een heel goede zaak. Maar de limieten per winkel worden zeker niet gerespecteerd, jammer genoeg.
Gezien ik een alleenstaande ben van 62 jr is elke shopping beurt voor mij een heel erg schrikwekkende ervaring geworden. Ook al maak ik gebruik van latex handschoenen en zo, de caissières dragen plastic handschoenen die HUN beschermen, maar ons niet. Ze nemen alles vast van klantenkaarten en artikelen over geld en dan krijg je van hen je klantenkaart terug, of soms je bankkaart als ze die voor één-of-andere reden uit het machientje moesten halen. Het is echt angstwekkend.

User name
14/04/2020
RUDI OTT , Gereageerd:

Ik heb dezelfde ervaring gehad onlangs bij Aldi. Kan het gewoon niet geloven dat zoiets toegelaten wordt. Ik moet nu binnenkort naar Colruyt. Collect and go zou je denken. Maar alles is volzet al een hele week. Dus moet ik een goeie ziel inschakelen die mijn boodschappen wil doen. Zéér tof! Maar ik voel me daar toch een beetje ongemakkelijk bij.

User name
05/05/2020
PAUL PEETERS , Gereageerd:

Ik ben 67 jaar en ben vandaag naar de Delhaize in Vosselaar geweest. Aan de versafdeling en aan de kassa's was social distancing een lachtertje. Ook mekaar kruisen in de gangen lukt nooit op 1,5 meter. Had ik een stok meegenomen van 1,5m en ik zou een rondje gemaakt hebben van 360° dan had ik er telkens vast een viertal tegen de oren gekletst. De énige oplossing volgens mij voor de supermarkten is verplicht masker en handschoenen !

User name
30/03/2020
DANIELLE DELCART

Ik kwam woensdag van Zaventem en dus 14 dagen in quarantaine. Spontaan meldden zich vrienden en buren aan om mijn boodschappen te doen. Ze zetten ze voor de deur, bellen aan en ik betaal hen met een overschrijving.

User name Moderator
31/03/2020
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Mooi, super om dit te lezen! ^Wim

User name
30/03/2020
GILBERT MARTIN

wij winkelen nu zolang het corona virus baas is in de colruyt via het collect en go systeem

User name Moderator
31/03/2020
Bertrand | Moderator , Gereageerd:

Heb je geen problemen ondervonden tot nu toe? We weten van verschillende consumenten dat ze hun bestelling niet konden plaatsen. ^Bertrand

User name
13/04/2020
ALEX BROECKX , Gereageerd:

ja het is er momenteel te druk de mensen kunnen de aanvragen niet verwerken , heb ik ook ondervonden.

User name
30/03/2020
BERT DAELEMANS

Ik probeer het te vermijden om naar de winkel te gaan, ik vind dit nog steeds zeer risicovol. Als ik ga werken en niet thuiswerk zoals nu, dan ga ik 1 keer per week naar de supermarkt te gaan. Nu probeer ik maar om de 10 dagen te gaan winkelen, enkel voor brood moet ik dan af en toe tussendoor naar de bakker. Het idee om ergens in een rij te gaan staan met enkel een karretje tussen mij en andere mensen doet me huiveren! Het lijkt momenteel ook alsof iedereen de hele dag niets anders te doen heeft dan naar de supermarkt te gaan. Daarom ga ik nu niet meer naar mijn vertrouwde winkel, maar naar een supermarkt die relatief nieuw is en die niet populair was en is, zelf was ik er voor de corona maatregelen ook nooit binnen geweest ...

User name
30/03/2020
PATRICIA JORDAENS

Ik probeer mijn boodschappen te beperken tot 1x per week. Eerst maak ik een boodschappenlijst en terwijl ik gewoonlijk naar verschillende winkels ga omdat ik een voorkeur heb voor een bepaald product ga nu slechts naar 1 winkel.

User name
01/04/2020
MARLEEN HANDSCHUTTER

Ik doe gewoon zoals altijd. Koop gewoon wat ik nodig heb. Neem wel vochtige doekjes mee in de wagen om na het winkelen mijn handen en de autodeur te ontsmetten. Was mijn handen grondig na het uitladen van de winkelproducten. Probeer wel te winkelen in de dichtsbijzijnde winkels. Hou eraan om alleen te winkelen. Meestal na vijf uur dan is de wachtrij korter. Heb geen moeilijkheden met de coronaregels.

User name
02/04/2020
tien27

Ik woon naast een parking van twee warenhuizen. Het valt mij op dat er nog steeds mensen zijn die het winkelen als een gezinsuitstap zien. Vader, moeder en drie kinderen gaan de winkel binnen. Is het niet aan de uitbaters om zulke mensen op hun plichten te wijzen. Zien die mensen zelf ook nog altijd niet in dat de speeltijd voorbij is?

User name
05/04/2020
F VERMOTE

Ik ben 80 en alleenstaand. Ik probeer slechts eenmaal per week naar dezelfde supermarkt te gaan(Carrefour Mortsel). Ik ga dan op de middag, dan is er gewoonlijk niet te veel volk. De winkelwagentjes worden gereinigd aangeboden. Binnen is er voldoende ruimte om de afstand te bewaren en er zijn meer kassas open. Het eerste wat ik doe als ik thuiskom is alles reinigen wat ik heb aangeraakt, zelfs de klink en het stuur van de auto, ook de producten. Ik hoop dat dat voldoende is.

User name Moderator
07/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Je doet zeker je uiterste best om de veiligheidsmaatregelen goed toe te passen ! Als je boodschappen doet of winkelt bewaar je inderdaad zoveel mogelijk afstand van andere mensen. Wanneer je de algemene handhygiëne (regelmatig je handen ontsmetten) goed respecteert, is er geen reden om handschoenen te dragen. We raden ook aan om je boodschappen te doen op een minder druk moment en dat pas je ook toe. Je zou dus nog een desinfecterende gel kunnen meenemen en gebruiken om je handen (en de kar) af te vegen voor en na het winkelen.

Als je betaalt zou je dat best, indien mogelijk, contactloos doen. Lukt dat niet dan heeft elektronisch betalen de voorkeur. Let er wel op dat je na contact met het bancontact-toestel je handen het best opnieuw ontsmet. Betaal je toch met cash geld, vermijd dan elk rechtstreeks contact met de kassamedewerker.

User name
14/04/2020
JEAN-PIERRE MOTMANS

Wij doen onze inkopen bewust in een kleine dorp-supermarkt en kiezen een tijdstipt met weinig volk. Zo is afstand houden geen probleem en steun je de kleine zelfstandigen. Hier zijn producten in overvloed (zelfs WC-papier) met een supervriendelijke bediening. Wat wil je nog meer.

User name
14/04/2020
CLAUDE VANSTEENBRUGGE

Wij bestellen al geruime tijd online bij Delhaize met levering aan huis. Dit is uit noodzaak daar we niet met de auto mogen rijden wegens medische reden. Wij hebben namelijk tunnelzicht. Verder ben ik ook alleenstaande. Sedert de crisis is uitgebroken is het echter praktisch onmogelijk om een bestelling te plaatsen. De vaste klanten worden zomaar aan hun lot overgelaten. We zijn benieuwd of we Delhaize niet gaan horen na de corona crisis met de vraag waarom we niet meer bestellen. Nu doen ze of dat hun neus bloed. We voelen ons bedrogen.

User name
17/04/2020
stef Hermans

Mogen 2 gezinsleden ieder met een kar de winkel betreden met de nodige afstand apart afrekenen? De ene winkelt voor gezin de ander voor pa/ma/oma/enz

User name
17/04/2020
Gert Van Bunderen

Als ik in de frituur fritten ga halen loop ik dan kans op besmetting door het eten van deze fritten?

User name Moderator
07/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

De kans dat je via je eten wordt besmet met het coronavirus, is klein. Toch blijft een goede hygiëne onontbeerlijk als je met voeding omgaat. Het virus kan immers tijdelijk overleven op oppervlakken (plastic of kartonnen bakjes bijvoorbeeld waarin frietjes en curryworsten soms geserveerd worden). Eenvoudig reinigen met water en zeep kan het coronavirus doden. Maar als dit praktisch niet haalbaar is, was dan zeker grondig je handen na het opbergen van alle verpakkingen, inclusief papieren dozen en boodschappentassen. Reinig ook het aanrecht en andere oppervlakken die je hebt aangeraakt met water en zeep.

User name
18/04/2020
ELLEN RAEMDONCK

Ik zou morgen eens met mijn mindervalide moeder uit huis willen. Ze loopt de muren op, heeft sedert de lockdown nog geen stap buiten gezet en alleen kan ze het neit. Bvb naar een klein tuincentrum. Ik beschik over mondmaskers.Mag en kan dat ? Ik geraak er soms ook niet meer aan uit aan de regels.
Mvg Ellen

User name
05/05/2020
MARC GOOVAERTS

Zijn 10 klanten per x vierkante meter afhankelijk van de winkeloppervlakte of van de loopoppervlakte ?
Het eerste schijnt waar te zijn. Dus hoe dichter een supermarkt zijn rekken bijeen plaatst, hoe meer ze op dezelfde oppervlakte kunnen verkopen. Waarbij er dus minder ruimte voor social distance overblijft. Maar sommige firma's denken alleen aan zoveel mogelijk incasseren. De Hollanders blijkbaar vooraan...
Een extreme rattenval bleek de Albert Hein in de Offerandestraat te Antwerpen.
Slechts bereikbaar langs een lange gang, zodat je niet eerst kan binnenkijken.
Binnen bleek het tjokvol te zitten. En werden constant rekken bijgevuld, waardoor de al smalle gangen nog halveerden in breedte.
Toen ik aan zo'n rekkenvulster opmerkte dat er toch wel heel veel volk binnen zat, beaamde die dat en vertelde dat er theoretisch maar 130 personen binnen mochten. En ze was er ook mee akkoord dat er minstens het dubbele aanwezig was.
Ik ben er zo snel mogelijk weg gevlucht. Natuurlijk langs de kassa's, wringend, want waar de klanten gewoon op elkaars rug plakten.
Eenmaal buiten heb ik de politie gebeld. Maar of die ook iets er aan gedaan hebben ?
Van mij mag die rattenval gewoon verplicht gesloten worden tot ze hun inrichting veranderen en dus minstens voor bredere looppaden zorgen.

User name
05/05/2020
EVELYNE JACQUES , Gereageerd:

Die inrichting van de Albert Heijn in Gent, op de Korenmarkt, is ook zo'n "rattenval". Van mij mag de politie die winkel sluiten, ofwel Albert Heijn verplichten om bredere gangen te maken én erop toezien dat er veel minder volk binnenmag.

User name
05/05/2020
EVELYNE JACQUES

Ik doe, sinds de lockdown, nog maar één keer per week boodschappen, meestal op maandag of dinsdag, en bij voorkeur tijdens het laatste half uur dat de Aldi open is. Dan is er bijna geen volk meer en voel ik me veel veiliger. Bovendien vallen er "koopjes" te versieren tijdens dat laatste half uurtje, bijvoorbeeld brood aan de helft van de prijs. Ik vries dan een aantal exemplaren in. Ik maak vooraf een weekmenu en tracht hierbij zoveel mogelijk dingen te gebruiken die ik al in huis heb; ik heb nl. nogal veel voorraad en de lockdown is een ideaal moment om die op te gebruiken. Als de lockdown voorbij is, zal ik deze nieuwe gewoonten aanhouden, want op die manier geef je ook veel minder uit. Als je vaker dan 1 keer per week boodschappen doet, geef je veel geld uit aan dingen die je eigenlijk niet nodig hebt, want telkens als je naar de supermarkt gaat, zie je nieuwe dingen en kom je in de verleiding om die te kopen.

User name
05/05/2020
EVELYNE JACQUES , Gereageerd:

Ik wou er nog aan toevoegen dat ik op maandag of dinsdag boodschappen doe, omdat dit de kalmste dagen zijn. Vanaf woensdag beginnen er meer klanten te komen en dan wordt het boodschappen doen ook risicovoller.

User name
05/05/2020
MARC VANDERBIEST

ik reageer in het algemeen op wat hier gezegd wordt. Er wordt niet genoeg geluisterd naar wat de experten te zeggen hebben over mondmaskers en handschoenen. Handschoenen noemen zij voor de consument niet alleen overbodig, maar zij stellen dat dit het risico op besmetting zelfs VERGROOT. Vandaag nog stelde vaccinoloog professor Pierre Van Damme op VRT dat het risico op besmetting via het aanraken van groenten en fruit vrijwel ONBESTAANDE is. Hijzelf koopt zijn groenten en fruit in vrac op de markt. Ook het besmettingsgevaar via karretjes is hoogst onwaarschijnlijk. Nogmaals het virus verspreidt zich via speekseldruppeltjes en het risico vindt plaats bij groepen mensen naast mekaar, zoals in cafés, kerken, openbaar vervoer enz...niet bij het passeren van iemand in een rayon van een warenhuis.

User name
05/05/2020
HUBERT COPPENS

Supermarkten zouden hun diensten veel meer moeten uitbreiden met thuislevering en/of collect & go. Collect & go is praktisch de hele tijd volzet. Tijdelijke uitbreiding hiervan in deze corona tijden is meer dan nodig

User name
05/05/2020
HERMAN MAES

Leg bulk goederen NIET terug. Nemen is houden! Wees sociaal, niet asociaall.

User name
06/05/2020
RIK VANDENBRUWAENE , Gereageerd:

En dan zien bij thuiskomst dat uw groente/fruit nogal goed aan het rottingsproces begonnen zijn..... Ik weet zeker dat bij de Collect and Go van de Colruyt de winkelbedienden de 'beste' (lees ongeschonden,rotvrije....) groente/fruit in hun 'Collect and Go bak' leggen . Bij de minste schending leggen ze de groente/fruit terug en liefst op een manier waarop de 'gewone' klant niet direct kan zien dat er iets mis is met die groente/fruit. Dus zeg ik blijf controleren wat je in uw winkelmand legt , verplicht desnoods handschoenen zoals in Italië.

User name
08/05/2020
MARC VANDERBIEST , Gereageerd:

ik herhaal : alle experten stellen dat handschoenen het risico op besmetting vergroten !!!

User name
06/05/2020
RIK VANDENBRUWAENE

Kan er niet VERPLICHTEN worden om een mondmasker (of alternatief) te dragen in winkels zoals Colruyt , Delhaize, Lidl, Aldi.... winkels met van die 'smalle' gangen (bij Delhaize valt dit nog mee.....) . 'T is allemaal goed en wel dat ze de karren kuisen , de betaalterminals kuisen en dat ze (soms...) verbieden om met z'n 2 als koppel naar binnen te gaan , maar eenmaal binnen is het 'een lachertje' en ONMOGELIJK non-stop de 1.5m afstand te houden in die nauwe gangen. ' Eénrichtings ' verkeer in die nauwe gangen werkt ook niet , want als er éne vóór u stopt , dan moeten al degene die er achter komen ook stoppen om niet te hoeven voorbij te steken..... Ik denk dat het besmettings risico minstens even groot is in die winkels dan op het openbaar vervoer waar momenteel die mondmaskers verplicht zijn vanaf 12jaar. De 'koude zone' voor groenten en fruit enz.... in de Colruyt lijkt soms op een vergaderzaal waar tal van mensen hun 'klapke' doen over de voorbije Corona weken. Dus iedere bezoeker een mondmasker, géén uitzonderingen of onderscheid én ze zullen misschien nog rapper hun boodschappenkar vullen om buiten te zijn. doen. En mogelijks ook verplicht dragen van handschoenen bij groenten en fruitafdeling.... want de huidige regel van 'aanraken = kopen' is ***..... , je zal maar thuiskomen met appelen of citroenen of....waarvan bij een deel reeds het rottingsproces aan het lopen is.

User name
06/05/2020
RIK VANDENBRUWAENE , Gereageerd:

VERPLICHTEN moet zijn VERPLICHT....

User name Moderator
07/05/2020
An | Moderator , Gereageerd:

Wanneer we met z’n allen een masker zouden dragen, zou dat een vals gevoel van veiligheid kunnen geven, waardoor we het minder nauw nemen met maatregelen voor handhygiëne en social distancing. En dan komen we helaas bedrogen uit en zou er zelfs een toename kunnen zijn van het besmettingsgevaar.

Chirurgische en zelfgemaakte maskers mogen dan wel een fysieke barrière vormen voor de grote druppels die vrijkomen wanneer je hoest, niest of praat, of de kans verminderen dat je je gezicht aanraakt met je handen, toch blijf je dus best de regels voor een goede handhygiëne en fysieke afstand respecteren. Let er eveneens op dat het masker goed aansluit en je mond en neus bedekt. Was goed je handen met water en zeep onmiddellijk voor en na gebruik en raak het masker niet aan met je handen, enkel de linten.  

Daarbij komt natuurlijk ook dat chirurgische maskers voorbehouden moeten blijven voor wie het echt nodig heeft, zoals (vermoedelijk) besmette patiënten en zorgverleners buiten het ziekenhuis die in contact komen met dergelijke patiënten.

User name
06/05/2020
NADIA GRAULUS

Tijdens het winkelen vorige week gingen mijn haren soms toch wel recht overeind staan:
1. in een supermarkt waren 2 kassa's vlak naast mekaar geopend, zodat er in de
aansluitende rayon 2 files klanten vlak naast mekaar aanschoven.Dat deed alles
van de andere maatregelen (iedereen een kar, ontsmettingen aan de ingang..)
gewoon teniet.
2.klanten die hun kar tijdens het winkelen ergens laten staan en al rond wandelend
hun winkelwaren in hun armen opstapelen en daarbij vaak, zonder de afstand van
1,5 m in acht te nemen, naast andere klanten gaan staan
3.mensen die een pakje opnemen, terugleggen, het volgende pakje opnemen en
terugleggen enz.
4. klanten die gewoon tegen de richting van de aangegeven pijltjes in rijden (en ook
nog geïrriteerd zijn als jouw kar -in hun ogen-in de weg staat)

Zou het een beetje helpen indien de klanten geregeld doorheen de speakers aangespoord worden om zich aan de voorschriften te houden?Niet dat niet iedereen al deze dingen ondertussen wel weet , maar misschien wordt op die wijze de druk een beetje verhoogd op degenen die in hun egoïstische nonchalance alle regels aan hun laarzen lappen.

User name
07/05/2020
ERIK VAN LIERDE

Ik ga naar een buurtwinkel van Louis Delhaize. Tot mijn grote vreugde is het personeel er goed beschermd en is het er mogelijk om de social distancing vrij goed te respecteren.
Het is eens gebeurd dat het er drukker was dan normaal. Toen koos ik er voor om op een later tijdstip terug te gaan.
Uiteraard gebeurt het dat iemand te dicht komt (en dat geeft een bedreigend gevoel), maar dan trek ik mij op aan een uitspraak van viroloog Steven Van Gucht waarin hij enerzijds verklaarde geen mondmasker te dragen bij een bezoek aan een grootwarenhuis en anderzijds het occasioneel, kortstondig elkaar kruisen op minder dan 1,5 meter sterk relativeerde.
Uit respect voor andere mensen draag ik voortaan een mondmasker tijdens het winkelen en respecteer ik de coronarichtlijnen.
Als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en respect heeft voor zijn medemens, dan komen we deze crisis te boven.

User name
12/05/2020
LILITH KENIS

Veel supermarkten doen hun best om karretjes te ontsmetten, strepen op de grond aan te brengen, zodat je afstand moet houden bij het binnen komen en het buitengaan (aan de kassa's), maar de klanten houden zich nergens aan als ze eenmaal binnen zijn. Ze staan in hoopjes voor een zelfde rayon, naar dezelfde artikelen te kijken, als je zelf anderhalve meter van iemand af blijft staan, slibbert er één of andere haastige kwiet in die plek tussen je voorganger en jezelf om snel,snel even een artikel te grabbelen, waarbij ze je bijna omverlopen terwijl ze zich terug naar hun karretje haasten dat ze zolang onbeheerd in de rayon daarnaast, of op de kop van de rayon lieten staan. Verkoopsters bij Carrefour Grote Steenweg werken zonder rubber handschoenen noch masker en als je naar een artikel vraagt, grabbelen ze dat vast om het onder je neus te duwen, ipv er gewoon even naar te wijzen. Ik heb het pak dat ze me gaf terug in de rayon gegooid en het volgende pak genomen. Ze keek wel eens raar, maar ze zei toch niets. In de kleine supermarktjes zie ik niemand mandjes of karretjes ontsmetten, daar kan je maar beter zelf een ontsmettingsproduct meebrengen of rubber handschoenen dragen. En ik denk er elke keer aan om te vragen of ze mijn klantenkaart met de handscanner willen inlezen, zo kan ik mijn kaart vasthouden en moeten zij er niet aankomen. Uit zichzelf schijnen ze daar ook niet aan te denken. En als ik met de kaart betaal, gebruik ik een papieren zakdoekje dat ik over mijn vinger draai, om daarmee op de knopjes te drukken, want ik zie ze zelden of nooit hun bancontact machientje ontsmetten.
En dan zag ik het filmpje op het TV journaal over de drukte in de winkelstraten, waar mensen op de Meir rondliepen alsof Corona niet bestond. Ik ga hierdoor nog meer in zelf verkozen quarantaine!! Mensen zijn echt onverantwoord bezig!

User name
12/05/2020
PHILIPPE DESMET

Sommige supermarkten bieden de klanten een desinfecterende gel aan met meer dan 75% alcohol. Bij andere zijn de voorzorgsmaatregelen fake omdat de karren ontsmet worden met gewone reinigingsdoekjes met te weinig alcohol. De regering zou de winkels en supermarkten moeten verplichten de mensen een goeie desinfecterende gel aan te bieden en ook hun karren en mandjes daarmee te ontsmetten. Nu is het een gok.

User name
13/05/2020
PEGGY GEUDENS

Vooral aan de versafdeling van de winkels is het veel te druk.

User name
13/05/2020
EDDY GIELIS

Zaterdag ging ik naar Colruyt in Ekeren. Op de parking moest je een winkelkar nemen, die er juist door een vorige klant was teruggebracht (niet gereinigd). Na 30 min. buiten aanschuiven werd deze kar dan aan de ingang van de winkel gereinigd. In de winkel was nergens enige handgel of -zeep beschikbaar om mijn handen te wassen. Aan de kassa werd alles overgeladen in een andere winkelkar, die daar door de vorige klant was achtergelaten; vervolgens moest je met deze kar naar de parking.
Conclusie: je moet 2 winkelkarren overnemen van door andere klanten en hebt nergens de mogelijkheid om je handen te ontsmetten!

User name
14/05/2020
ERNEST GILLIOEN

Als je een bedrijf wijst op een fout word je vaak onbehoorlijk behandeld. Bv Colruyt laagste prijs: Colruyt : Boni hazelnootchocopasta 750 gr 13% noten prijs 2,85€.Aldi Delinut idem 1,99€. dus ruim goedkoper.
Colruyt antwoordt 2X: goedkoper? dat komt omdat bij deze van Aldi Palmolie wordt gebruikt. Ik kijk op de wikkel van Colruyt Boni ingrediënten palmolie!!!.
Mijn argumentatie wordt door de Colruytagent niet de moeite geacht om te antwoorden.

User name
16/05/2020
CHRIS BAELE

In de Delhaize te Lochristi worden alle corona regels aan de laars gelapt onder impuls van een arrogante uitbater. Het personeel is bang en durft niets zeggen. Zetel Delhaize geeft niet thuis. Ik blijf daar weg!