Nieuws

Supermarkten: eerste effect van terugkeer promoties en kortingen

23 april 2020
supermarkt promoties coronavirus

Tot op heden laat het effect ervan zich vooral bij Albert Heijn voelen. Maar de nieuwe promotiefolders van mei zouden weldra een gunstige invloed moeten hebben op de prijzen in alle andere supermarkten.

Je hebt al zeker gemerkt dat jouw winkelkarretje in de supermarkt duurder is geworden, zeker bij Colruyt, Collect & Go en de hypermarkten van Carrefour. Dat heeft onder meer te maken met het verbod op promoties en kortingen. Sinds kort mogen eerder geplande promoties toch worden toegepast en de onderstaande grafieken geven de evolutie van de toestand weer.

We hebben het hier uiteraard over de evolutie van de productmand van elke supermarkt en niet over het algemene prijsniveau van elk van hen. Als je de goedkoopste supermarkt in jouw buurt wilt vinden, kun je terecht op onze supermarktmodule.

Naar onze supermarktmodule

 

Terugkeer promoties en kortingen nog weinig zichtbaar

Albert Heijn bracht al eerste een volledig nieuwe promotiefolder uit. Vanaf 17 april zorgde dat voor een prijsdaling van 2,1 %, waardoor het prijsniveau onder het niveau van 1 maart zakt. Maar dat is nog lang niet het geval bij Colruyt, Collect & Go en de hypermarkten van Carrefour, waar de prijzen na een neerwaartse knik opnieuw een licht stijgende trend vertonen.

Wij verwachten dat vanaf mei, voor zover de overheid opnieuw alle promoties toelaat, alle supermarkten opnieuw met promotiefolders zullen uitpakken, wat de komende weken voor lagere prijzen zou moeten zorgen.

Ook op verse producten zoals groenten en fruit zijn promoties gangbaar. Maar omdat hun prijs vaak van dag tot dag schommelt, zijn die niet opgenomen in onze productmand met 267 producten. Wat niet belet dat extra promoties hierop, nu er veel groenten en fruit voorradig zijn, welkom zouden zijn om de koopkracht van de consument te verbeteren in deze moeilijke tijden. Test Aankoop roept de Veiligheidsraad daarom op om opnieuw promoties toe te laten op alle producten.

Intussen heeft Delhaize een alternatieve oplossing bedacht om de koopkracht van de consument te vrijwaren: een korting van 5 % op elk kasticket tussen 3 en 29 april.

Carrefour kent dan weer via de Bonus Card 500 bonuspunten toe bij een aankoop van meer dan € 50. Op die manier kun je deze en de volgende weken een korting tot 10 % opstrijken. Let wel: je kunt het voordeel maar een keer in de maand benutten.
In de grafieken worden deze kortingen van Delhaize et Carrefour niet weergegeven.

Vrij stabiele prijzen zonder promoties

De basisprijzen, dus zonder promoties, blijken bij de meeste supermarkten vrij stabiel te blijven, behalve bij Colruyt en Collect & Go. Voor die beide is de stijging zwakker dan bij prijzen met promoties, maar wel meer uitgesproken dan bij de concurrentie.

Het voorbeeld van Albert Heijn bevestigt wat we al wisten. Als we de promoties buiten beschouwing laten, zien we geen impact op het prijsniveau van de producten.

Producten met en zonder promoties: enkele voorbeelden

Om de impact van promoties en kortingen te illustreren, vind je hierbij de prijsevolutie van twee producten: Sprite, waarvoor een promotie haar herintrede deed, en Cola Zero, waarvoor elke promotie achterwege bleef.

De boodschap is duidelijk: het is uitkijken naar de promoties en kortingen in de diverse supermarkten.