Alert

Pas op bij het boeken via Reizendeals.nl: verrassingsreis kan duur uitvallen

Een verrassingsreis boeken klinkt leuk, maar bij Reizendeals.nl eindigt dat vaak in teleurstelling. Bij Testaankoop kregen we het afgelopen jaar tientallen klachten binnen, waarop we de Economische Inspectie verwittigden. Inmiddels waarschuwt ook de FOD Economie voor het misleidende boekingsproces van deze reisaanbieder.

01 oktober 2025
misleidend boekingsproces van Reizendeals.nl

Wat is Reizendeals.nl?

Reizendeals.nl biedt reizen aan waarbij je pas na de boeking te weten komt waar je precies naartoe gaat. Je weet alleen dat het gaat om een bepaald aantal dagen in een drie- of viersterrenhotel in een zonnig land, met rechtstreekse vluchten vanuit België of de buurt (zoals Amsterdam, Eindhoven of Düsseldorf).

Alles over je rechten op reis

Terug naar boven

Boek je onbewust een reis via Reizendeals.nl?

Wie doorklikt op een “deal” en daarna op “reserveren”, denkt vaak dat hij pas in een latere stap effectief boekt – bijvoorbeeld na het personaliseren van de reis of het bekijken van de totale prijs . Maar dat is niet zo: het klikken op “reserveren” betekent dat Reizendeals je meteen een factuur voor de reis opstuurt die je binnen de 5 dagen moet betalen.

Velen beseffen dit niet, want cruciale informatie ontbreekt nog op dat moment: de bestemming, de luchthaven van vertrek, de vluchturen én zelfs de persoonsgegevens van de reizigers zijn nog niet ingevoerd.

Wie vervolgens beseft dat hij of zij al geboekt heeft, probeert vaak snel te annuleren. Maar dan komt de volgende onaangename verrassing: de annuleringskosten. Die bedragen standaard 35 % van de reissom, met een minimum van 229 euro.

Terug naar boven

Getuigenissen van verraste reizigers

Dat het boekingsproces bij Reizendeals.nl voor verwarring zorgt, blijkt uit de vele klachten die we ontvingen. Hier enkele anonieme getuigenissen van consumenten:

“Ik werd via Reizendeals.nl geconfronteerd met een zogezegde boeking van een reis van 1 167 euro, terwijl ik enkel informatie opzocht en nooit bewust een boeking heb bevestigd. Er was geen betaling verricht, geen personalisatie ingevuld, en de bevestiging van aankoop was niet duidelijk of expliciet." 

"Ik ben, zoals blijkbaar zovelen, ook in de val getrapt van reizendeals.nl. Ik dacht gewoon extra informatie te kunnen bekijken, maar door verder te klikken had ik plots een reis van bijna 4 000 euro geboekt – zonder dat ik dat doorhad."

“Ik bezocht de website enkel om informatie in te winnen over het reisaanbod, maar ontving onverwacht een e-mail met de bevestiging dat ik een reis had geboekt."

Terug naar boven

Hoge annuleringskosten bij Reizendeals.nl: wat zijn je rechten?

Volgens de Europese Richtlijn Pakketreizen moeten annuleringskosten “passend en gerechtvaardigd” zijn. In dit geval vinden wij dat niet zo, zeker wanneer de annulering snel na de boeking gebeurt, en nog ruim vóór de vertrekdatum.

Wie intussen al betaald heeft of de reis gepersonaliseerd heeft (bijvoorbeeld extra bagage of hotelupgrade), verliest zelfs 100 % van het bedrag bij annulatie. Dat vinden wij ronduit onaanvaardbaar.

Terug naar boven

Wat onderneemt Testaankoop tegen Reizendeals.nl?

Wij hebben de Economische Inspectie gevraagd om de praktijken van Reizendeals onder de loep te nemen. Die opende een onderzoek in samenwerking de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM), die het onderzoek verder opvolgt.

Het feit dat zowel de FOD Economie als ons Contact Center zoveel klachten binnenkrijgt, toont dat het boekingsproces niet duidelijk is. Ook de hoge annuleringskosten zijn voor ons onaanvaardbaar. Wij willen dat deze werkwijze kritisch wordt geëvalueerd, en dat consumenten beter beschermd worden.

Daarnaast bleek uit onderzoek van de Economische inspectie dat Reizendeals ook onvoldoende of onduidelijke informatie weergaf op zijn website. Zo was er geen bruikbaar telefoonnummer voor Belgische consumenten en waren heel wat zaken niet in overeenstemming met de Wet Pakketreizen, waardoor de rechten van de reiziger onrechtmatig werden beperkt. Reizendeals heeft een aantal punten ondertussen aangepakt, maar wij verwachten nog meer verregaande veranderingen.

In de tussentijd blijf je maar beter voorzichtig wanneer je de website gebruikt. Het is immers nog altijd mogelijk om ongewilde boekingen te verrichten, en de reisaanbieder vraagt nog steeds hoge annulatiekosten en stuurt nog altijd betalingsherinneringen aan consumenten die zo'n ongewenste boeking hebben uitgevoerd.

Wij blijven dit dossier dan ook nauwgezet opvolgen

Klachten over Reizendeals of een ander bedrijf?

Terug naar boven

Tips als je online een reis boekt – of vastzit aan een verrassingsreis

Word je geconfronteerd met een gelijkaardige situatie of heb je vragen over je rechten? Aarzel niet om onze juridische dienst te contacteren. Maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

02 542 34 34


Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.

 

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou