Alert

Pas op bij het boeken via Reizendeals.nl: verrassingsreis kan duur uitvallen

Een verrassingsreis boeken klinkt leuk, maar bij Reizendeals.nl eindigt dat vaak in teleurstelling. Bij Testaankoop kregen we het afgelopen jaar meer dan 50 klachten binnen over deze reisaanbieder. Reden genoeg om de Economische Inspectie in te schakelen.

25 juni 2025

Wat is Reizendeals.nl?

Reizendeals.nl biedt reizen aan waarbij je pas na de boeking te weten komt waar je precies naartoe gaat. Je weet alleen dat het gaat om een bepaald aantal dagen in een drie- of viersterrenhotel in een zonnig land, met rechtstreekse vluchten vanuit België of de buurt (zoals Amsterdam, Eindhoven of Düsseldorf). Terug naar boven

Boek je onbewust een reis via Reizendeals.nl?

Wie doorklikt op een “deal” en daarna op “reserveren”, denkt vaak dat hij pas in een latere stap effectief boekt – bijvoorbeeld na het personaliseren van de reis of het bekijken van de totale prijs . Maar dat is niet zo: het klikken op “reserveren” betekent dat Reizendeals je meteen een factuur voor de reis opstuurt die je binnen de 5 dagen moet betalen.

Velen beseffen dit niet, want cruciale informatie ontbreekt nog op dat moment: de bestemming, de luchthaven van vertrek, de vluchturen én zelfs de persoonsgegevens van de reizigers zijn nog niet ingevoerd.

Wie vervolgens beseft dat hij of zij al geboekt heeft, probeert vaak snel te annuleren. Maar dan komt de volgende onaangename verrassing: de annuleringskosten. Die bedragen standaard 35% van de reissom, met een minimum van 229 euro.

Terug naar boven

Getuigenissen van verraste reizigers

Dat het boekingsproces bij Reizendeals.nl voor verwarring zorgt, blijkt uit de vele klachten die we ontvingen. Hier enkele anonieme getuigenissen van consumenten:

“Ik werd via Reizendeals.nl geconfronteerd met een zogezegde boeking van een reis van €1167, terwijl ik enkel informatie opzocht en nooit bewust een boeking heb bevestigd. Er was geen betaling verricht, geen personalisatie ingevuld, en de bevestiging van aankoop was niet duidelijk of expliciet." 

"Ik ben, zoals blijkbaar zovelen, ook in de val getrapt van reizendeals.nl. Ik dacht gewoon extra informatie te kunnen bekijken, maar door verder te klikken had ik plots een reis van bijna 4000 euro geboekt – zonder dat ik dat doorhad."

“Ik bezocht de website enkel om informatie in te winnen over het reisaanbod, maar ontving onverwacht een e-mail met de bevestiging dat ik een reis had geboekt."

Terug naar boven

Hoge annuleringskosten bij Reizendeals.nl: wat zijn je rechten?

Volgens de Europese Richtlijn Pakketreizen moeten annuleringskosten “passend en gerechtvaardigd” zijn. In dit geval vinden wij dat niet zo, zeker wanneer de annulering snel na de boeking gebeurt, en nog ruim vóór de vertrekdatum.

Wie intussen al betaald heeft of de reis gepersonaliseerd heeft (bijvoorbeeld extra bagage of hotelupgrade), verliest zelfs 100% van het bedrag bij annulatie. Dat vinden wij ronduit onaanvaardbaar.

Terug naar boven

Wat onderneemt Testaankoop tegen Reizendeals.nl?

Wij hebben de Economische Inspectie gevraagd om de praktijken van Reizendeals onder de loep te nemen.

Het feit dat wij veel klachten krijgen, toont dat het boekingsproces niet duidelijk is. Ook de hoge annuleringskosten zijn voor ons onaanvaardbaar. Wij willen dat deze werkwijze kritisch wordt geëvalueerd, en dat consumenten beter beschermd worden.

Terug naar boven

Tips als je online een reis boekt – of vastzit aan een verrassingsreis

Word je geconfronteerd met een gelijkaardige situatie of heb je vragen over je rechten? Aarzel niet om onze juridische dienst te contacteren. Maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

02 542 34 34


Terug naar boven

Aanbevolen voor jou