Goed voorbereid op reis

Een gewaarschuwd reiziger is er twee waard! In dit dossier vind je heel wat tips om onaangename verrassingen op reis te vermijden. En mocht het noodlot ondanks je voorbereidingen toch toeslaan, dan vind je hier alle nuttige informatie om zo goed mogelijk te reageren en je rechten te laten gelden.
Controleer voor je vertrek volgende zaken:
- Namen op vliegticket: dezelfde als op identiteitsbewijs?
Geef bv. geen Fred in plaats van Frederik op. - Reispas: nog lang genoeg geldig?
Bv. voor Egypte tot zes maanden nadat je het land bent binnengekomen. - Documenten: kopie van identiteitskaart en/of reispas.
Bewaar een papieren kopie apart van de originelen. Of scan de documenten en verstuur ze naar een e-mailadres van jezelf waar je over de hele wereld toegang toe hebt (bv. gmail). Mocht men je portefeuille stelen, dan kun je zo nog altijd je identiteit bewijzen, bv. aan je bank, je reisbijstandsverzekeraar of de ambassade. - Kinderen: elektronische Kids-ID of eigen reispas met foto?
Die is ook nodig als je naar een Schengenland reist, zoals Spanje. Anders riskeer je dat je kinderen het vliegtuig niet op mogen of niet tot het land worden toegelaten … De reisbrochure moet je daar de nodige info over geven. In de meeste gemeenten duurt de aanvraag van een Kids-ID ten minste drie weken. - Koffer: geen label met thuisadres aan de buitenkant?
Anders kan dat dieven op de luchthaven op ideeën brengen. Stop je adres alleen binnen in de koffer. - Betaalmiddelen: cash voor het begin van de reis + debetkaart (Bancontact/MisterCash) + ruim aanvaarde kredietkaart (Visa of MasterCard).
Meestal kun je de Maestrofunctie van je debetkaart immers minder vaak gebruiken dan je kredietkaart. Bewaar niet al je kaarten op dezelfde plaats. - Betaalkaarten: vervaldag gecheckt? Gebruikslimieten gecheckt? Telefoonnummer in geval van verlies of diefstal genoteerd en in je gsm opgeslagen? Lees ook ons dossier over het gebruik van betaalkaarten op reis.
- Zichtrekening: genoeg geld beschikbaar?
Denk niet alleen aan je uitgaven op reis, maar ook aan je gebruikelijke betalingen via domiciliëring of permanente opdracht. - Bank: gebruikslimiet van betaalkaarten tijdelijk verhogen? Maestrofunctie van debetkaart activeren? Info over verzekering gekoppeld aan kredietkaart?
Om de Maestrofunctie te gebruiken buiten Europa (in geografische zin, dus ruimer dan de EU), moet je die laten activeren, uiterlijk een week voor de afreisdatum. De verzekering van je kredietkaart speelt vaak alleen als je de reis met die kaart hebt betaald, maar dat is niet altijd vereist.
Er bestaan veel handige websites waarop je prijzen van vluchten kunt vergelijken, zoals skyscanner.com en kayak.com. Verder zijn er gespecialiseerde websites waarop je componenten van je reis kunt boeken zoals vliegtickets.be, booking.com, hotels.com, connections.be, trivago.nl enz.
Wanneer je een reis boekt, is het belangrijk te weten welk type reis je precies aan het boeken bent. Is het een pakketreis, een gekoppeld reisarrangement of een aparte reisdienst? De bescherming van je rechten als consument verschilt al naargelang. Bij pakketreizen is de bescherming het grootst. Wettelijk is bepaald dat de verkoper je hierover moet inlichten door middel van een standaardinformatieformulier waarin ook je rechten worden opgesomd.
Voor online hotelboekingen is er op dit moment geen eenduidige wetgeving, noch op Europees noch op Belgisch niveau. Sowieso moet je in het achterhoofd houden dat wanneer je online bij een buitenlandse verkoper boekt, de Belgische reiscontractenwet niet automatisch van toepassing is. De reglementering zal doorgaans wel niet erg verschillend zijn in andere lidstaten van de Europese Unie.
Onze tips wanneer je online een reis wilt boeken:
- Vergelijk het aanbod op diverse algemene en gespecialiseerde websites;
- Controleer eerst alle data, persoonsgegevens en andere essentiële elementen vooraleer je definitief boekt;
- Kijk goed na of er geen opties meer aangevinkt staan die je niet wilt (zoals een annuleringsverzekering);
- Betaal alleen online als het om een beveiligde website gaat waarvan de URL begint met https://;
- Print de definitieve boeking en de bevestiging uit;
- Bepaalde websites dragen het BeCommerce label wat betekent dat ze een bepaalde gedragscode naleven. Dat is positief, maar nog geen voldoende garantie naar onze mening;
- Laat je niet misleiden door het aantal sterren dat een hotel op een website krijgt. De categorieën beantwoorden namelijk niet in alle landen aan dezelfde normen.
Stel: twee dagen voor je vertrek word je geveld door een blindedarmontsteking. Er zit niets anders op dan je reis te annuleren. Als je je vlucht en verblijf hebt geboekt, is de kans groot dat je alles al hebt betaald. Ben je al je geld onherroepelijk kwijt? Als je een reis hebt geboekt bij een touroperator, heeft die in principe recht op betaling, ook al moet je om een of andere reden van de reis afzien. Dat staat zo in de meeste reiscontracten.
De wet bepaalt echter dat de opzegvergoeding passend en gerechtvaardigd moet zijn. Standaardforfaits (hoe dichter bij de afreis, hoe duurder) zijn mogelijk, maar moeten redelijk zijn. Als de reis na de opzeg nog doorverkocht kan worden, moet daar rekening mee worden gehouden. Voor annuleringen kort voor afreis kan de opzegvergoeding dus hoog uitvallen.
Annuleringsverzekering
Een annulatieverzekering kan dan goed van pas komen: in plaats van zelf de volle pot te betalen voor een reis die je niet zult maken, neemt de verzekeraar de kosten op zich. Tot voor kort was zo’n verzekering vaak standaard inbegrepen in uw boeking. Tegenwoordig is deze voorzorgsmaatregel veeleer optioneel en tegen betaling, je bent geenszins verplicht er één te nemen. Je hebt alleszins de keuze tussen verschillende opties.
De meeste touroperators werken samen met één bepaalde verzekeraar, en je kunt dus in een klap de reis én de verzekering boeken. Je kunt echter altijd voor andere verzekeraars en formules kiezen. Wie vaak reist, kan bijvoorbeeld voordeliger uitkomen met een jaarcontract, dat alle reizen tijdens een periode van twaalf maanden dekt. Bovendien zijn bij bepaalde kredietkaarten ook annulatieverzekeringen inbegrepen, op voorwaarde dat de reissom (gedeeltelijk) werd betaald met de kaart in kwestie.
Let erop dat je steeds een document krijgt met de dekkingsvoorwaarden. Een annulatieverzekering dekt namelijk niet alle gevallen en ook niet altijd de hele reissom. Je annulatie zal enkel en alleen worden goedgekeurd en vergoed wanneer je situatie perfect voldoet aan de beschreven voorwaarden in het contract. Wat voor jou een gegronde reden lijkt om je reis af te blazen, is dat voor de verzekeraar misschien niet.
Een traditionele verzekering, zij het eenmalig of voor een jaar, biedt doorgaans de beste bescherming. Alle maatschappijen dekken een annulatie wegens het overlijden, een ongeval of de ziekte van een verzekerde of een (dicht) familielid. De kwaliteit verschilt inzake het aantal verzekerde situaties en de soepelheid van de voorwaarden. Hou ook altijd in het achterhoofd dat het vaak voordeliger uitkomt om een annulatieverzekering samen met je reisbijstand te nemen. Van de twee lijkt deze laatste ons overigens de meest nuttige. Kredietkaartverzekeringen raden we geenszins aan als je een goede annulatiebescherming zoekt, maar zijn nog altijd beter dan niets.
Je trein laat op zich wachten
Als een trein in Europa meer dan 60 minuten vertraging heeft of afgelast werd, heb je recht op bijstand in de vorm van:
- verfrissingen en maaltijden;
- indien nodig een hotelovernachting en het vervoer van het station naar het hotel en terug;
- als de trein geblokkeerd is op het spoor, het vervoer van de trein naar het station;
- alternatief vervoer wanneer je treinreis niet kan worden voortgezet.
Bovendien moet de maatschappij je de keuze bieden tussen de reis voortzetten, of afzien van de reis en je geld terugkrijgen. Als je voor het eerste kiest en de vertraging bij aankomst minstens één uur bedraagt, heb je recht op een schadevergoeding van 25 % van de prijs van je vervoerbewijs, en 50 % bij een vertraging van minstens twee uur.
Ingevolge een baanbrekend arrest van het Europees Hof van Justitie uit 2013 kan de vervoersmaatschappij geen overmacht inroepen om aan de schadevergoeding te ontsnappen.
Probleem met je vlucht
Is je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt? Is het vertrekuur gewijzigd en komt dat niet goed uit? Wens je zelf een vlucht te annuleren? Wij leggen uit wat je rechten zijn.
- Raadpleeg ons dossier "Verloopt uw vlucht niet zoals verwacht?"
Probleem met je bagage
Is je vliegtuig vertrokken zonder je bagage of is deze beschadigd geraakt? Wat kun je dan doen? Wat zijn je rechten? Waar kun je terecht om advies te krijgen of om een klacht in te dienen?
- Raadpleeg ons dossier "Verloren of beschadigde bagage"
Als je je auto na een ongeval onderweg niet meer kunt gebruiken en een alternatief zoekt om de reis voort te zetten of naar huis te keren, voorzien de meeste reisbijstandsverzekeringen in een vervangauto.
Vaak moet je eigen auto wel gedurende een minimumperiode onbruikbaar zijn.
Bovendien wordt het gebruik van de vervangauto beperkt: bij de meeste contracten mag je er maximaal 30 dagen mee rondrijden. Kijk dus vooraf de voorwaarden van je polis na, want niet elke verzekering biedt een even ruime dekking.
Enkele voorbeelden: soms worden voertuigen niet gedekt als ze enkele jaren oud, in een slechte staat of slecht onderhouden zijn, soms worden takel- of sleepkosten niet volledig terugbetaald als je geen beroep doet op een specifieke firma, soms krijg je geen terugbetaling van de verblijfskosten terwijl je op een herstelling wacht of van de kosten om de reis voort te zetten wanneer je wagen onbruikbaar is.
En vergeet niet om het hotel te verwittigen als je niet op de geplande datum zult aankomen. Want zonder nieuws zou het ineens je hele verblijf kunnen annuleren ...
Ben je minder of beperkt mobiel, dan heb je recht op bijstand en kun je bepaalde rechten inroepen. Je moet een reismaatschappij hierover wel op tijd inlichten.
Wie is "beperkt mobiel"?
Wanneer het gaat over beperkte mobiliteit, wordt er in de eerste plaats gedacht aan mensen met een handicap, bv. blinden, of mensen die geblesseerd zijn en zich moeten voortbewegen met behulp van krukken of een rolstoel. Maar daarnaast kunnen ook anderen als beperkt mobiel beschouwd worden , bijvoorbeeld hoogzwangere vrouwen alsook mensen die met een of meerdere kleine kinderen onderweg zijn die nog geen grote afstanden kunnen overbruggen en zelfs mensen die lijden aan een ernstige vorm van obesitas.
Zij kunnen bijstand vragen op verschillende momenten in de aanloop naar of tijdens de reis. Zo kunnen de problemen al beginnen bij de balie of bij het inchecken, vervolgens is er vaak een hele afstand die moet worden overbrugd naar de instapzone, ook bagage in- en uitladen kan moeilijk zijn, een toiletbezoek is een huzarenstukje zonder hulp ... De bijstand die wordt gevraagd, moet wel steeds proportioneel zijn: iemand met kleine kinderen kan wel nog bagage zelf op de transportband zetten.
Info is erg belangrijk
Om te weten waaraan je je moet verwachten indien je minder mobiel bent, moet er altijd voldoende informatie worden uitgewisseld tussen reiziger en reismaatschappij. Zo moet een luchtvaartmaatschappij de personen met een beperkte mobiliteit vóór aanvang van de reis informeren over eventuele beperkingen, bv. als een toilet niet toegankelijk zou zijn of een gangpad niet breed genoeg is. Deze informatie moet ook op de website staan.
Daarnaast moet het ook steeds duidelijk zijn waar de persoon zich in een luchthaven, een terminal of een station moet aanmelden om te worden geholpen. Belangrijk om te weten daarbij is dat niet alle autobus- en touringterminals verplicht zijn om bijstand te verlenen, enkel diegene die door de overheid worden aangewezen.
Vooraf verwittigen
De belangrijkste verantwoordelijkheid van de minder mobiele reiziger is de maatschappij er tijdig van op de hoogte te stellen dat hij of zij extra bijstand nodig heeft. De algemene regel is dat dit ten minste 48 uur op voorhand moet gebeuren. Reis je met de trein, dan geldt dit wel enkel voor buitenlandse reizen. De NMBS neemt genoegen met een termijn van 24 uur. Bij busreizen moet je 36 uur op voorhand verwittigen. Voor de terugreis of de vervolgreis moet je, voor zover die met dezelfde maatschappij plaatvindt, geen aparte aanvraag doen.
Lukt het voor een maatschappij niet om je, omwille van uw beperking, te vervoeren, dan moet zij dit binnen de vijf werkdagen volgend op je boeking melden, met een motivatie. De geboekte reis wordt dan natuurlijk terugbetaald, of er wordt gezocht naar een alternatief.
Principe: eerst schriftelijk ter plekke een klacht indienen
Als je niet tevreden bent over je hotelkamer, pension of vakantiehuis dan moet je dat zo snel mogelijk melden .
De wet stelt uitdrukkelijk dat de reiziger zijn klacht zonder onnodige vertraging moet meedelen. Die klacht ter plaatse is dus heel belangrijk om je latere rechten te vrijwaren. Als je ter plekke geen klacht hebt geuit, sta je achteraf heel zwak.
Het is bovendien niet uitgesloten dat er snel een oplossing wordt gevonden, als je de uitbater de kans geeft.
Hardnekkige uitbater?
Haalt een klacht bij de hoteluitbater niets uit, maar komt er in het hotel geregeld een afgevaardigde van je touroperator langs, dan kan die je vaak helpen. Zo niet kun je die persoon naar het klachtenformulier vragen dat de meeste touroperators daarvoor hebben opgesteld. Dat moet men je op je eerste verzoek overhandigen. Vul het zorgvuldig in en omschrijf je klachten in detail. Houd er een kopie van bij. Zorg ook zo mogelijk voor andere bewijzen, zoals foto's, videobeelden of getuigenissen van andere gasten.Gaat het om een Belgische touroperator of reisbureau, dan kun je bij ons terecht voor gratis juridisch advies op het telefoonnummer 02 542 34 34. Is de touroperator of reisbureau in het buitenland gevestigd, dan kun je ECC België contacteren voor gratis juridisch advies en/of bemiddeling.
Huur je een vakantiewoning, dan is zo’n afgevaardigde er niet. Als de uitbaters van het complex dan niet op je klacht ingaan, moet je contact opnemen met je reisbureau of met de klachtendienst van de touroperator. De reiziger moet een noodnummer of contactpunt hebben gekregen om dat te kunnen doen.
Bewaar zo mogelijk een bewijs van je klacht: een fax, e-mail, telefoonrekening …
Werd er geen oplossing voor je probleem gevonden? Denk er bij je thuiskomst aan om de touroperator een aangetekende brief of een mail te sturen om je klacht te bevestigen en een schadevergoeding te eisen.
Weigert de touroperator je uiteindelijk een schadevergoedig te betalen of vind je het voorgestelde bedrag onvoldoende, dan kun je je tot de Geschillencommissie Reizen wenden. Er zijn twee mogelijke procedures:
- De verzoeningsprocedure is zeer eenvoudig en informeel: als beide partijen bereid zijn om in dialoog te treden, begeleidt een juridisch deskundige hen in de zoektocht naar een oplossing in der minne.
- De arbitrageprocedure is iets formalistischer, maar nog altijd sneller en goedkoper dan een klassieke rechtszaak.
Blijf op je hoede als de touroperator een compensatie aanbiedt voor de last die je hebt ondervonden. Stel dat hij je gratis laat deelnemen aan twee excursies omdat de geboekte familiekamer niet beschikbaar bleek en er geen andere geschikte kamer meer vrij was.
De kans is dan groot dat hij je vraagt om te tekenen dat je daarmee werd vergoed voor het probleem. Door te tekenen zie je echter af van elke mogelijkheid om later een schadevergoeding te eisen.
Huren via Airbnb
Je kunt tegenwoordig ook een kamer of appartement huren bij particulieren, via de website Airbnb. Deze manier van reizen wordt steeds populairder en is meestal goedkoper dan een verblijf in een hotel of huurappartement. Maar wat als de accommodatie niet is zoals ze op de Airbnb-site wordt getoond? De kamer is bv. te klein, bepaalde voorzieningen zijn niet aanwezig, de woning is niet schoon … Als het verschil met wat de advertentie beloofde te groot is of als aan bepaalde minimale kwaliteitsnormen inzake veiligheid, toegankelijkheid en netheid niet is voldaan, dan kun je als gast in aanmerking komen voor een terugbetaling door Airbnb. Dat staat zo beschreven in het zogenaamde Gastrestitutiebeleid van de website.
Ook wanneer de verhuurder een reservering annuleert binnen de 24 uur voor de aankomst van de gast of als de gast geen toegang krijgt tot de accommodatie, geldt dit beleid.
Om in aanmerking te komen voor een terugbetaling, moet je net zoals bij een hotel eerst de nodige inspanningen hebben geleverd om het probleem rechtstreeks met de verhuurder op te lossen. Lukt dat niet, dan moet je Airbnb zo snel mogelijk (binnen de 24 uur) op de hoogte brengen, bij voorkeur met foto’s of ander bewijsmateriaal. Als Airbnb vragen heeft of meer info wenst, moet je hier zo snel mogelijk op reageren. Of je uiteindelijk effectief wordt vergoed voor de geleden schade, dat ligt wel volledig in handen van Airbnb.
Om discussie na afloop van je verblijf in een vakantiehuis te vermijden, vraag je het best om een plaatsbeschrijving en om ontvangstbewijzen van al je betalingen, inclusief een eventuele waarborg of voorschot. Bij aankomst bezichtig je de staat en de inboedel van het vakantieverblijf grondig met de eigenaar of zijn tussenpersoon. Vraag eventueel praktische uitleg, bijvoorbeeld over de werking van bepaalde toestellen of over de huisvuilophaling enz.
Controleer de plaatsbeschrijving eerst goed vooraleer deze te ondertekenen. Wacht daar maximaal 24 uur mee. Schrap wat niet past of niet overeenkomt met de werkelijkheid. Kijk erop toe dat ook de tegenpartij het document ondertekent en dat beide partijen een exemplaar krijgen.
Het gebrek aan een klassieke plaatsbeschrijving is echter geen vrijgeleide om je gang te gaan en schade te berokkenen aan de huurwoning. Je moet de woning verlaten in dezelfde staat als die waarin je deze tot je beschikking hebt gekregen. Hoewel het dan weliswaar aan de eigenaar is om te bewijzen dat je de woning hebt beschadigd, zal hij in de tussentijd waarschijnlijk wel de waarborg blokkeren.
Het maakt een verschil uit hoe je je reis hebt geboekt.
Reis geboekt bij een reisbureau of touroperator
Daar hoeft je niet bang voor te zijn als je je reis hebt geboekt bij een reisbureau ("doorverkoper") of touroperator ("organisator") die in orde is met de Belgische wet. Zij zijn wettelijk immers verplicht om een verzekering "tegen financieel onvermogen" te sluiten bij het Garantiefonds Reizen of bij een verzekeringsmaatschappij. Ze moeten de naam en het contactadres van de verzekeraar in kwestie ook duidelijk vermelden op de bestelbon en het reiscontract.
Die verzekering beschermt je als het faillissement zich tijdens je reis voordoet:
- door de leveranciers (hoteluitbater, luchtvaartmaatschappij ...) te betalen, zodat je je vakantie kunt voortzetten;
- door je indien nodig te repatriëren (eventueel aangevuld met een verlengd verblijf als je niet onmiddellijk kunt worden teruggebracht).
De verzekering neemt ook de communicatiekosten ten laste die je hebt moeten maken om het vanuit het buitenland te bereiken.
Wel hebben we bij het faillissement van Thomas Cook in het najaar van 2019 vastgesteld dat sommige hoteliers, vooral in de begindagen, reizigers erg onder druk hebben gezet om een tweede keer te betalen. Dat raden we altijd ten stelligste af want de verzekeraar van de doorverkoper of touroperator zal je daar niet voor willen vergoeden. Als jou dat overkomt, blijf dan vooral weigeren, haal er desnoods de autoriteiten of de Belgische ambassade bij, of neem contact op met de verzekeraar zodat die de hotelier kan geruststellen.
Wat nu als je bij een buitenlandse touroperator hebt geboekt?
Je kan dat bewust zelf hebben gedaan op internet maar ook Belgische reisagentschappen verkopen soms buitenlandse touroperators.
Zolang het gaat om een touroperator uit de EU is er niet echt een probleem. In alle lidstaten van de EU moeten touroperators een verzekering nemen tegen financieel onvermogen.
Wel zal je je dan in geval van een faillissement tot een buitenlandse verzekeraar moeten wenden en de procedure daar moeten volgen. Soms dus in een taal die je misschien niet of onvoldoende beheerst. Hou daar dus rekening mee.
Reis zelf georganiseerd
Je kunt daarentegen niet op een wettelijke bescherming terugvallen wanneer je je reis helemaal zelf hebt georganiseerd. Je hebt bijvoorbeeld zelf een vlucht gezocht en een of meer hotels geboekt. Want luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurbedrijven en dergelijke zijn niet bij wet verplicht om zich te verzekeren tegen hun faillissement en doorgaans doen ze dat ook niet. In dat geval kun je alleen proberen om je geld via de curator van het faillissement terug te krijgen.
Daar is één uitzondering op: wanneer je een zogenoemd gekoppeld reisarrangement hebt geboekt. Dat is een nieuw concept dat sinds juli 2018 in onze wetgeving is opgenomen, maar in de praktijk niet veel voorkomt. Het betekent dat je je tot verschillende professionals wendt voor diverse onderdelen van dezelfde reis, maar dat de eerste aanbieder je eigenlijk naar de tweede heeft doorverwezen én je de tweede boeking binnen 24 uur na de eerste hebt gedaan. Stel, je boekt en betaalt een vlucht. In de bevestigingsmail staat een link naar een hotel, dat je vervolgens ook boekt en betaalt. In dat geval heeft de eerste verkoper je richting de tweede dienst gestuurd. Dan heb je volgens de wet een “gekoppeld reisarrangement” geboekt en dan moet de de aanbieder waarbij je de eerste reisdienst hebt geboekt een verzekering sluiten “tegen financieel onvermogen”. In ons voorbeeld zou dat de luchtvaartmaatschappij zijn. Wanneer die maatschappij failliet gaat, zou je de waarde van de vlucht terugbetaald krijgen van de verzekering. En er is meer: als de aanbieder een vervoersmaatschappij is zoals in ons voorbeeld, moet die verzekering ook de repatriëring dekken, zodat je altijd weer terug naar België kunt worden gebracht.
Heb je hulp nodig?
Bel onze experten op maandag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (vrijdag tot 16 uur).
Als je geen moment langer in de vakantiewoning wilt blijven die je online hebt geboekt bij een privépersoon of een buitenlands reisbureau, maar men je voorschot niet wil terugbetalen, ziet het er niet goed uit.
Leg het probleem hoe dan ook uit in een aangetekende brief aan de eigenaar en win juridisch advies in.
Als dat niets uithaalt, zul je zelf moeten uitmaken of je kosten wilt maken om verdere stappen te ondernemen.
Als je bij een buitenlandse EU-luchtvaartmaatschappij hebt geboekt, kun je ook trachten om via ECC België tot een minnelijke schikking te komen. Je kunt er ook terecht voor gratis advies.
Voorzichtig!
Weet dat je altijd een risico neemt als je online een vakantiewoning boekt bij een privépersoon die je helemaal niet kent of bij een buitenlandse website.
Wees op je hoede als je alleen een gsm-nummer of een postbusadres van de eigenaar hebt. Het is aan te raden om bij de toeristische dienst van de streek te informeren of men de verhuurder en/of de woning kent.
En betaal de reissom nooit volledig op voorhand...
Met een buitenlandse website is het moeilijker om te weten welke wetgeving van toepassing is en welke bescherming je geniet. Het risico bestaat dat een geschil in het buitenland of volgens buitenlands recht wordt beslecht.
Denk ook niet dat een website met als extensie ".be" per definitie een Belgische verkoper is.
Je documenten worden dan nietig verklaard, zodat j beschermd bent tegen elk frauduleus gebruik van je identiteit. Verwittig ook onmiddellijk de lokale politie en vraag om een attest dat de diefstal bevestigt.
Als je een reispas nodig hebt om naar ons land terug te keren, kan de ambassade of het consulaat van België je helpen. Is er ter plekke geen Belgische vertegenwoordiging, richt je dan tot de ambassade of het consulaat van een ander EU-land.
Card Stop, net als in België
Ben je je betaalkaart kwijt, dan moet je precies hetzelfde doen als wanneer dit je in ons land overkomt, namelijk de kaart onmiddellijk laten blokkeren. Meestal volstaat het om Card Stop te bellen (+32 70 344 344), want de meeste banken zijn bij dat systeem aangesloten. In enkele zeldzame gevallen moet je een andere procedure volgen, die je in de algemene voorwaarden van de bank terugvindt.Laat daar vooral geen gras over groeien: zolang je het verlies niet hebt gemeld, draai je zelf op voor de kosten als iemand je kaart zonder je medeweten gebruikt: tot € 50, tenzij je bank je zware onachtzaamheid kan verwijten.
Zodra je het verlies hebt gemeld, ben je niet meer aansprakelijk: alle sommen die dan nog frauduleus van je rekening worden gehaald, zullen je worden terugbetaald.
Bij de meeste banken kun je je debetkaart immers alleen buiten Europa gebruiken als je vooraf hebt gevraagd om de Maestrofunctie te deblokkeren voor het land in kwestie.
Vraag ook op voorhand naar de limieten voor betalingen en opnames aan een geldautomaat. Die bedragen worden soms trouwens opgeteld! De limieten verschillen van bank tot bank, maar eens je ze bereikt, kun je je kaart niet meer gebruiken.
Vergeet niet dat mensen op vakantie gewoonlijk meer gebruik maken van hun betaalkaarten en dat de limieten soms sneller bereikt zijn dan je zou denken.
Wanneer je een auto huurt, een hotelkamer boekt of je tankbeurt aan een automaat betaalt, wordt er vaak tijdelijk een bedrag op je kredietkaart geblokkeerd bij wijze van waarborg. Hoeveel en hoe lang? Wie zal het zeggen …
Zelfs al gaat dat bedrag niet echt van je rekening, het wordt wel tijdelijk als een uitgave gerekend die meetelt om te zien of je de limiet niet overschrijdt.
Je kunt je limieten wel tijdelijk laten optrekken, mocht je dat nodig vinden. Informeer er dus goed naar bij je bank voor je vertrekt.
Een andere - ten zeerste aan te bevelen - oplossing is dat je in verschillende betaalmiddelen voorziet om een alternatief te hebben in geval van problemen.
Het is ook een goede manier om je te wapenen tegen verlies of diefstal, als je niet al je eieren onder één kip legt.
Kom je ondanks al je voorzorgen toch zonder betaalmiddelen te zitten, weet dan:
- dat de reisbijstandsverzekering vaak voorziet in een geldvoorschot.
- dat bepaalde banken bereid zijn om een zeker bedrag (dat van je zichtrekening wordt gehaald) naar een bankkantoor op je vakantiebestemming te storten.
- dat je eventueel hulp kunt vragen bij de ambassade.
- Garantiefonds Reizen
- Geschillencommissie Reizen
- Je rechten als passagier (website van de EU over uw rechten bij problemen met vliegtuig, trein, boot en bus - de inhoud is ook beschikbaar als app voor je smartphone)
- Europees Centrum voor de Consument België (voor problemen met een grensoverschrijdende aankoop - bekijk zeker ook hun aanbod aan informatie in pdf-formaat in de rubriek "Brochures".)
- Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken