Nieuws

Zo maakten we het verschil voor de consument in 2019

27 november 2019
Test Aankoop overwinningen

De belangen van de consument, daar strijden we elke dag voor. Ook in het afgelopen jaar boekten we, samen met jullie, enkele mooie overwinningen die wel degelijk een verschil maken.

In de volgende 10 dossiers konden wij in 2019 het verschil maken. Dit lijstje maakt ons trots en motiveert ons om door te zetten, want het werk is nog lang niet afgerond. 

Er zijn verschillende manieren waarop ook jij mee een impact kunt hebben: een petitie tekenen, deelnemen aan een groepsaankoop of groepsvordering. Bekijk alvast het overzicht van al onze acties.

Bekijk al onze acties

1. Minder antibiotica voor dieren
Antibiotica bij dieren

Door overmatig gebruik is er een wereldwijde toename van antibioticaresistentie die onze gezondheid bedreigt. Ongeveer de helft van alle antibiotica wordt gebruikt in de vleesproductie. Al in 2016 vroegen we het Europees Parlement om preventieve maatregelen.

In januari van dit jaar keurde het Europees Parlement nieuwe maatregelen goed die het overmatig gebruik van antibiotica bij dieren moet indammen. Preventief gebruik mag enkel nog na goedkeuring van een dierenarts. Bij één ziek dier mag het bovendien enkel bij een hoog risico op besmetting, bij collectief gebruik op een groep dieren (als er maar één ziek is) alleen wanneer er geen andere opties voorhanden zijn. Lees meer over de risico’s van het gebruik van antibiotica in onze voeding in ons dossier antibiotica.

2. Bpost bank
Bpost bank

Begin februari kondigde bpost bank aan dat houders van een b.compact- rekening slechts één keer per maand gratis geld zouden kunnen afhalen aan haar geldautomaten. Elke volgende afhaling zou € 0,50 kosten. Uit protest lanceerden we een petitie. Bpost zag snel zijn fout in en trok zijn eerdere beslissing weer in. Uiteindelijk betalen de klanten enkel € 0,50 per afhaling aan automaten van andere banken.

Een overwinning, maar de strijd tegen ongeoorloofde bankkosten duurt voort. Sinds begin dit jaar verhoogden alle banken de tarieven van hun diensten zoals de kosten van bepaalde kaarten, jaarlijkse bijdragen, geldafhalingen en bepaalde manuele verrichtingen die de tussenkomst van een bankbediende vereisen. Wij ijveren voor gratis toegang tot basisbankdiensten. Teken onze petitie en blijf op de hoogte van onze eisen.

3. Ryanair
Ryanair groepsvordering

In het najaar van 2018 paste de lagekostenmaatschappij zijn algemene voorwaarden aan zodat passagiers enkel een klacht konden neerleggen voor een Ierse rechtbank. Een paar maanden later werd die bepaling echter geschrapt. Belgische consumenten kunnen dus wel een Belgische rechtbank inschakelen om hun ongenoegen te uiten over bijvoorbeeld bij een geschrapte vlucht of een vertraging. 

De toewijzing van de rechtspraak hangt af van de woonplaats van de consument. Deze voorwaarden gelden wel enkel voor consumenten, en niet voor professionals. Bovendien moet je altijd eerst een klacht indienen bij Ryanair zelf, alvorens naar de rechtbank te stappen. Via onze groepsvordering eisen we een compensatie voor de geannuleerde vluchten in de zomer van 2018. Schrijf je gratis in op onze groepsvordering Ryanair.

4. Recht om te worden vergeten
Recht op vergeten

Patiënten die een ernstige ziekte zoals kanker of hepatitis hebben overwonnen, betalen vaak een hogere premie als ze een woonkrediet aangaan en een schuldsaldoverzekering sluiten. Soms worden ze geweigerd. Na jarenlang lobbyen hebben ex-patiënten vanaf 1 februari 2020 het “recht om te vergeten” dat ze kanker hebben gehad, op voorwaarde dat ze de ziekte minstens tien jaar geleden hebben overwonnen. Een verzekeraar mag een genezen kankerpatiënt geen hogere premie aanrekenen of weigeren hem te verzekeren. Een koninklijk besluit dat op 1 april 2020 in werking treedt, gaat nog verder en noemt enkele kankertypes waarvoor de termijn van tien jaar wordt verkort. 

Dit recht zal ook gelden voor enkele chronische aandoeningen zoals hepatitis C (vanaf 48 weken na het einde van de behandeling). Patiënten mogen niet geweigerd worden en een verhoging van de premie is verboden of wordt begrensd volgens een referentierooster. Dankzij onze actie kunnen veel consumenten een schuldsaldoverzekering sluiten tegen een redelijke prijs.

Toch een kritische noot: de nieuwe regeling geldt niet voor medische aandoeningen die onder controle zijn, zoals bij sommige diabetici. Toch moeten deze patiënten soms ruim € 10 000 meer betalen dan anderen. Wij pleiten ervoor dat zij geen hogere premie moeten betalen zolang ze hun behandeling correct volgen en een gezonde levensstijl hebben. 

5. Nutri-Score
Nutri-Score

Op 1 april volgde met een koninklijk besluit een nieuwe belangrijke stap voor de Nutri-Score. Deze score, die we in 2017 als eersten gebruikten voor onze koopwijzer ontbijtgranen, verschijnt als label op de verpakking van voeding en maakt in één oogopslag de voedingswaarde duidelijk: A voor de hoogste waarde en E voor de laagste, in de bijbehorende kleur van groen tot rood. 

We hebben alle actoren in de agrovoedingssector, fabrikanten en distributeurs, opgeroepen om de Nutri- Score zo snel mogelijk op de verpakking van al hun voedsel aan te brengen. Wij pleiten ervoor dat de Nutri- Score het enige verplichte Europese voedingswaardelabel wordt. Teken onze petitie.

6. Woekerprijzen geneesmiddelen
Betaalbare geneesmiddelen

In september werd er € 1,9 miljoen ingezameld voor de kleine Pia die lijdt aan de spierziekte SMA. Dat was nodig om het meisje te kunnen behandelen met het medicijn Zolgensma. Pia’s verhaal sterkt ons in onze strijd tegen farmabedrijven die woekerprijzen aanrekenen voor medicijnen tegen zeldzame ziektes. Ondertussen kregen we de problematiek op de politieke agenda. Na onze klacht in april bij de Mededingingsautoriteit tegen de firma Leadiant die woekerprijzen vroeg voor een weesgeneesmiddel tegen de stofwisselingsziekte CTX, legde minister van Consumentenzaken Wouter Beke een maximumprijs vast. Positief, maar wij pleiten voor meer transparantie en structurele maatregelen. 

We zetten onze strijd verder. Sinds juli hebben we een klacht bij de Mededingingsautoriteit lopen tegen de firma Biogen die Spinraza commercialiseert, ook een geneesmiddel tegen SMA. De prijs van Spinraza diende als referentie voor de prijszetting van Zolgensma. Meer info lees je in ons dossier betaalbare geneesmiddelen.

7. Resultaten klinische studies
Klinische studies

Om de werkzaamheid en veiligheid van medicijnen na te kunnen gaan zijn studies erover noodzakelijk. Alleen als alle resultaten worden gepubliceerd, kan worden ingeschat wat de échte waarde ervan is. Sinds 2014 is dit een vereiste van Europa. We voerden een gemeenschappelijk onderzoek uit met TranspariMED (VK), BUKO Pharma- Kampagne (Duitsland) en Health Action International (Nederland) bij 30 Europese universiteiten in 10 landen. Zo bleek dat universiteiten, waaronder KU Leuven, ULB en UGent, het niet al te nauw nemen met deze transparantievereisten. We maanden de universiteiten en overheden dan ook aan om hier dringend een prioriteit van te maken.

De ULB lanceerde intussen een actieplan om de vertraging weg te werken en de transparantie te verbeteren. Met KU Leuven staat een overleg gepland over mogelijke maatregelen. Op een reactie van UGent wachten we nog. Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten heeft kennis genomen van ons onderzoek, maar heeft onze vragen niet beantwoord. 

8. Kinderzitje
Kinderzitje

Uit onze tests kan niet elke autostoel veiligheid garanderen. Bij de frontale crashtest met het kinderzitje Chicco Oasys i-Size ging het helemaal mis. Tegen een snelheid van 64 km/u schoot de gordel tussen de benen van de baby-testpop los en vloog de pop uit het stoeltje. In de praktijk veroorzaakt dit ernstige verwondingen.

Om mogelijke drama’s te voorkomen maakten we de resultaten van onze test meteen over aan de fabrikant. Die engageerde zich om de falende gordel kosteloos te vervangen bij de getroffen modellen. De fabricagefout zou zich voordoen bij een beperkt aantal Oasys i-Size- kinderzitjes, verdeeld na 27 september 2018. Dit voorval bewijst dat veiligheidstests noodzakelijk zijn. We blijven ze dan ook uitvoeren. Meer resultaten vind je in onze koopwijzer kinderzitjes.

9. Misleidende etiketten
Misleidende etiketten

De informatie op voedingsetiketten is niet altijd correct. Zo ontdekten we dat op vijf melkdesserts staat vermeld dat ze zonder toegevoegde suikers zijn terwijl er zoetstoffen in de ingrediëntenlijst staan. We vroegen de fabrikanten (Albert Heijn, Olympiadairy en FrieslandCampina) hun verpakking in orde te brengen. Bij de rijstpap met vanillesmaak van het merk Olympia zal dat gebeuren: “zonder toegevoegde suikers” wordt “met zoetstoffen”. Op andere aanpassingen wachten we nog.

Nog in de categorie misleidende informatie: de vermelding van de voedingswaarde van bepaalde snacks. Een verpakking KitKat bevat meerdere repen. Op de voorkant wordt de energiewaarde per reep vermeld. Op de achterkant staat echter dat een portie overeenkomt met twee repen. Producent Nestlé vindt die informatie zelf niet misleidend, maar heeft laten weten de portiegrootte te zullen aanpassen naar de reële consumptie. Meer voorbeelden van bedrieglijke producten vind je op ons overzicht van pinokkio-producten.

10. Wettelijke garantie
garantie van software

Voor het eerst geeft de EU een wettelijke garantie aan consumenten voor digitale inhoud en diensten zoals software of streaming. Wanneer je toegang tot een streamingdienst koopt of een film downloadt, maar het product werkt niet, dan kun je vragen om het probleem op te lossen of een vervanging eisen.

Ook de regels met betrekking tot fysieke goederen veranderen, met inbegrip van goederen die werken met software of verbinding maken met het internet. Zo heb je bij een probleem het recht op herstelling of vervanging gedurende twee jaar. Bovendien wordt de periode gedurende welke de consument niet hoeft aan te tonen dat een product niet conform is om recht te hebben op de garantie, verlengd van zes maanden tot één jaar na aankoop. Zo komt de EU tegemoet aan een groot deel van onze gezamenlijke eisen met BEUC.

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies