Over deze bedrijven ontvingen we de meeste klachten

Heb je een probleem met een bedrijf? Meld je klacht via ons klachtenbox-platform en word deel van een Europese aanpak om consumentenbescherming te versterken. Dankzij het project CICLE-X kunnen we de klachten die consumenten via ons naar bedrijven sturen nog beter monitoren. Ontdek de top 20 van bedrijven met de meeste klachten, welke klachten het meest voorkomen per sector en wat voor acties we als Testaankoop ondernemen.
Top 20 bedrijven met de meeste klachten
Tot begin 2024 ontvingen we via ons Klachtenbox-platform 21.176 klachten. Bij ons hulpdienst registreerden we daarnaast maar liefst 392.441 contacten, gemiddeld 1.650 per dag.
Terug naar boven
Sectoren en bedrijven met de meeste klachten
De energiesector staat nog steeds bovenaan de lijst. Engie, Luminus, Eneco en TotalEnergies ontvingen de meeste klachten, vooral over vaste en variabele tarieven, voorschotten en problemen bij het overstappen naar een andere leverancier. Onze speciale actie gericht op Mega loopt al sinds de zomer van 2023 en zorgt nog steeds voor veel meldingen.
In de telecomsector komen Proximus, Telenet en Orange vaak terug. De klachten gaan vooral over facturatie, het activeren van diensten en het beëindigen van contracten.
Bij de consumptiegoederen blijven Zalando, Vinted en Bol.com in de top 20 staan. Veel meldingen gaan over leveringen en retourzendingen. Hoewel Zalando in het verleden als opvallende boosdoener werd gezien vanwege het gebrek aan medewerking bij minnelijke schikkingen, heeft het bedrijf recent zijn beleid op de website aangepast. Het blijft afwachten hoe dit in de praktijk uitpakt in 2025.
Bijzondere gevallen en trends
- Elektro Lommelen, dat eerder veel klachten ontving door leveringsproblemen, werd eind zomer failliet verklaard en reageert niet meer op consumentenvragen.
- Ryanair zakt in de ranglijst, dankzij minder stakingen in de luchtvaartsector.
- Er blijven vragen binnenkomen over de uitkomsten van onderhandelingen en acties tegen Stellantis, met betrekking tot AdBlue en de PureTech-motor.
Klachten per sector
Meer dan een derde van alle klachten heeft betrekking op consumptiegoederen (35,48%). Andere sectoren die opvallen:
Deze top is gebaseerd op klachten tegen bedrijven die zich in een samenwerkingsverband hebben aangesloten bij de klachtenbox. Het is dus geen volledige weergave van de klachten die we dagelijks ontvangen via andere kanalen en die ook veel andere marktspelers betreffen.
Terug naar bovenHet belang van maandelijkse opvolging
Door bedrijven met veel klachten maandelijks te analyseren, kunnen we snel reageren op trends. Zo konden we tijdig inspelen op de problemen bij Elektro Lommelen, een webshop met veel klachten waarvoor we de Economische Inspectie hebben aangeschreven en die ondertussen offline is.
Onze aanpak blijft efficiënt: bedrijven in de Klachtenbox reageren nu gemiddeld binnen 5 dagen, een dag sneller dan vorig jaar.
Wat is CICLE-X?
Om klachten nog beter te kunnen monitoren en aan te wenden voor concrete acties, nemen we sinds februari 2023 deel aan CICLE-X, een Europees gefinancierd project in samenwerking met zusterorganisaties OCU (Spanje) en Altroconsumo (Italië).CICLE-X houdt onder meer maandelijks een top bij van bedrijven met de meeste klachten en van bedrijven die het minst op klachten reageren.
Dit systeem vergemakkelijkt de klachtenregistratie, identificeert veel voorkomende klachten en helpt ons om trends en problemen te herkennen, en waar nodig te melden aan de bevoegde autoriteiten. Terug naar boven
Een geschil met een bedrijf? Stuur je klacht via Testaankoop
Heb je zelf een klacht tegen bedrijf? Verstuur je klacht rechtstreeks via ons klachtenbox-platform.