Touroperator FTI failliet: krijgen gedupeerden hun geld terug?
In de zomer van 2024 ging reisorganisator FTI failliet. FTI bood in België reizen aan via haar Franse dochteronderneming FTI France, maar ook via Neckermann. Wat beweegt er in dit dossier en wat kun jij doen als gedupeerde consument? Hieronder een stand van zaken.

Wat is er gebeurd met FTI?
Met het faillissement van de Duitse touroperator FTI vorige zomer bleven heel wat Belgische reizigers in de kou staan. Ook al is FTI verplicht de Europese wet te volgen en ook de Belgische reizigers te laten vergoeden, tot op heden hebben de meeste getroffenen nog geen enkele compensatie ontvangen.
Wanneer een reisorganisator failliet gaat, treedt in principe een uitgebreide beschermingsregeling voor consumenten in werking. Alle reisorganisatoren moeten immers een verzekeraar hebben, die in het geval dat de organisator in financiële problemen zit, de reizen ofwel zélf organiseert, ofwel terugbetaalt.
FTI France, dat al langer in reorganisatie was en nu dus failliet is, heeft wel degelijk zo’n verzekeraar: APST. Normaal gezien zou je als klant een aanvraag tot terugbetaling moeten kunnen richten naar APST, maar die laat weten dat ze de Belgische klanten die via Neckermann hebben geboekt niet verzekert. Deze klanten hebben tot op de dag van vandaag hun geld nog niet (volledig) teruggezien.
Krijgen Belgische klanten hun geld terug?
Pakketreizen, zoals werden aangeboden door FTI France, zijn onderworpen aan de Europese Package Travel Directive. Die verplicht organisatoren van reizen om een verzekering te nemen tegen een mogelijk faillissement. Wanneer de organisator in financiële problemen komt, dekt de verzekeraar alle kosten die door consumenten zijn gemaakt.
In België is dat alvast zo geregeld. Ook wanneer een consument een reis boekt via een ander reisbureau dan de organisator, zal het de verzekeraar van de failliete organisator zijn die de consument moet terugbetalen.
Frankrijk heeft andere wetgeving voor failliete reisorganisatoren
In Frankrijk is de wetgeving echter anders. Daar geeft men meer verantwoordelijkheden aan het reisbureau, en zou het reisbureau de consumenten moeten terugbetalen wanneer de reisorganisator failliet gaat.
Kortom, volgens de Belgische wet moet de verzekeraar van FTI de consumenten vergoeden, volgens de Franse wet draait Neckermann, als doorverkoper van de FTI-reizen in dit geval, op voor de kosten.
Verkeerde interpretatie van Package Travel Directive
Wij zijn van mening dat de verzekeraar van FTI altijd moet tussenkomen. Er zou geen verschil mogen zijn tussen klanten die rechtstreeks hebben geboekt bij FTI France, en klanten die via Neckermann hebben geboekt.
Onze redenering wordt bijgetreden door de Europese Commissie, die een procedure is gestart tegen Frankrijk voor incorrecte omzetting van de Package Travel Directive. Frankrijk moet daar nu op antwoorden en eventueel de wetgeving aanpassen. Wij hopen in elk geval dat daarmee ook voor de consumenten een oplossing komt.
Welke stappen heeft Testaankoop al ondernomen?
We kregen een honderdtal klachten van gedupeerde consumenten die vastzitten in deze situatie. We gaven hen de raad om een schuldvordering in te dienen bij de curator van FTI en een schadeclaim bij APST, de verzekeraar.
Beiden weigerden tot nu toe om de klanten van Neckermann rechtstreeks terug te betalen. Volgens hen is namelijk Neckermann hun klant, en moet Neckermann de schuldvorderingen indienen.
Neckermann weigert aansprakelijkheid
Neckermann weigert dat echter, omdat zij vinden dat ze als doorverkoper geen klant zijn van FTI. Volgens hen zijn de contracten rechtstreeks afgesloten tussen FTI en de consument, en is Neckermann geen partij in deze zaak. De Belgische reisbureaus kunnen je zodoende als tussenpersoon enkel informeren en zeggen niet verantwoordelijk te zijn voor terugbetaling van doorgestorte bedragen aan FTI.
Ons advies
Wij raden onze leden aan om de weigeringen van de curator van FTI en van de verzekeraar APST telkens te betwisten. Wij blijven van mening dat APST de verzekeraar is die de getroffen consumenten moet terugbetalen.
De aangestelde curator die de faillissementsprocedure van FTI in goede banen moet leiden heeft ondertussen de consumenten die een reis hebben geboekt via Neckermann én een schuldvordering hebben ingediend, mee opgeroepen voor een zitting bij het Administratief Tribunaal in Straatsburg medio mei 2025.
Betaalde gelden aanvaard als passiva
Voor consumenten die hun reis niet spontaan hebben geannuleerd, lijkt het Tribunaal de bedragen die aan FTI zijn betaald (rechtstreeks of via Neckermann) als passiva van het faillissement van FTI te aanvaarden. Deze uitspraak betekent echter niet dat de betaalde bedragen zeker kunnen worden teruggevorderd, aangezien de prioritaire schuldeisers eerst worden gecompenseerd. Als er geen geld in het faillissement overblijft, zien de gedupeerde consumenten dus geen cent.
Kortom, een klassiek kat-en-muisspelletje waar de consument geen baat bij heeft en waar wij graag klaarheid in willen scheppen. We bekijken nu welke volgende juridische stappen consumenten die hiervoor gedagvaard werden moeten ondernemen.
Heb je nog vragen over dit faillissement, neem dan contact met ons op!