Luchtvaartmaatschappij failliet: wat nu?

De coronapandemie heeft de luchtvaartsector zwaar op de proef gesteld. Wegens de moordende concurrentie zijn faillissementen in de nabije toekomst niet uitgesloten.
Heb je een vlucht geboekt bij een luchtvaartmaatschappij die failliet gaat vóór je vertrek, dan bestaat de kans dat je je geld kwijt bent. Maar niet altijd. We zetten alle mogelijkheden even op een rijtje.
Meer informatie over dit systeem vind je in ons dossier "Betaalkaarten: hoe krijg je je geld terug".
Slaag je er niet in om het geld van je onbruikbare vliegticket terug te krijgen, dan kun je een schuldvordering indienen bij de curator die door de rechtbank is aangesteld. Meestal moet dit binnen een bepaalde termijn (1 à 2 maanden) gebeuren. Soms moet je een specifiek formulier invullen. De procedure is meestal terug te vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij. Raadpleeg deze website regelmatig om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen.
Volg de beschreven procedure stipt op, respecteer de termijnen nauwgezet en vergeet bij het indienen van de claim vooral het volgende niet:
- geef je contactgegevens op
- geef het reserveringsnummer en het vluchtnummer op en voeg een kopie van de boekingsbevestiging toe
- vermeld het exacte bedrag dat je terugeist en de berekening ervan
- bewaar een kopie van de aanvraag.
Garantie op succes is er niet. De kans dat je geen euro zult terugzien, is niet onbestaande.
Contacteer ons
Als de opties die we hierboven beschrijven geen soelaas bieden, kun je onze juridische dienst bellen.