Wat als je onlinebestelling maar niet wordt geleverd ?
.jpg?rev=4ea112de-6f67-4c8b-bdb0-624cc48975ec&la=nl-BE&h=270&mw=480&w=480&hash=557274303BECD62078866C89A2F0AEEB)
Als er iets misloopt met de levering van een onlineaankoop, is het belangrijk om te weten hoe je moet reageren. Geen paniek: er zijn verschillende stappen die je kunt volgen om het probleem op te lossen. Hier lees je hoe je dit aanpakt.
Wat als je pakje maar niet komt?
Kijk de leveringsdatum na
Kijk in de eerste plaats binnen welke termijn de verkoper had beloofd te leveren. Was er geen termijn afgesproken, dan heeft hij volgens de wet 30 dagen tijd om je bestelling te leveren.
Wanneer de afgesproken termijn of die 30 dagen voorbij zijn, moet je de verkoper nog een tweede kans geven.
Vraag de verkoper om het pakje binnen een redelijke termijn te leveren
Vraag de verkoper om de levering binnen een redelijke termijn uit te voeren, bijvoorbeeld 7 dagen. Daarna mag je de bestelling kosteloos annuleren.
Eens die extra termijn verstreken is, kan je de koopovereenkomst annuleren en je geld terugeisen. De verkoper is dan verplicht om je geld onmiddellijk terug te betalen.
Onmiddellijke terugbetaling in speciale gevallen
In bepaalde gevallen hoef je de verkoper geen bijkomende leveringstijd te geven, meer bepaald wanneer je hem (bv. via e-mail) hebt laten weten dat de leveringstermijn voor jou essentieel was en wanneer hij heeft bevestigd dat hij zich aan de afgesproken datum zou houden.
In dat geval mag je je geld onmiddellijk terugvragen als de verkoper zich niet aan zijn woord houdt.
Wat als je pakje zoek is geraakt?
Helaas kan het gebeuren dat een pakje verloren raakt. Dat is dan de verantwoordelijkheid van de onlineverkoper. Hij moet ervoor zorgen dat je de aankoop alsnog ontvangt, indien nodig door hem opnieuw te verzenden.
De prijs die je op het moment van de bestelling hebt betaald, blijft uiteraard geldig. De verkoper kan daar alleen aan ontsnappen als hij kan aantonen dat de fout bij jou ligt, bijvoorbeeld omdat je een fout adres hebt doorgegeven.
Voorkom dat je pakje verloren raakt
Let op: als je afwezig bent op het ogenblik van de levering, neem dan je voorzorgen. Als je de bezorger laat weten dat hij het pakje op je terras of in de tuin mag achterlaten, heb je achteraf weinig opties als het kwijt raakt.
Kredietkaart kan redding brengen
Als de verkoper niet reageert, heb je soms nog een troef in handen indien je met een kredietkaart hebt betaald. Aan sommige kaarten is immers een verzekering gekoppeld waardoor je je geld terugkrijgt ingeval je aankoop niet wordt geleverd en je het probleem tevergeefs hebt proberen te regelen.
Heb je een Visa-kaart of Mastercard, dan kun je de aankoop ook betwisten via de website mijnkaart.be.
Een ander probleem met de levering van je pakje?
Heb je een andere vraag over de levering van je bestelling, lees dan ook ons dossier over kopen via het internet.
Bij onze Adviesdienst kun je eveneens terecht met je vragen. Je kunt onze experts online bereiken en elke werkdag bellen tussen 9 en 12.30 uur of tussen 13 en 17 uur (16 uur op vrijdag) op het nummer 02 542 34 34.
Wat als je pakje maar niet komt?
Kijk de leveringsdatum na
Kijk in de eerste plaats binnen welke termijn de verkoper had beloofd te leveren. Was er geen termijn afgesproken, dan heeft hij volgens de wet 30 dagen tijd om je bestelling te leveren.
Wanneer de afgesproken termijn of die 30 dagen voorbij zijn, moet je de verkoper nog een tweede kans geven.
Vraag de verkoper om het pakje binnen een redelijke termijn te leveren
Vraag de verkoper om de levering binnen een redelijke termijn uit te voeren, bijvoorbeeld 7 dagen. Daarna mag je de bestelling kosteloos annuleren.
Eens die extra termijn verstreken is, kan je de koopovereenkomst annuleren en je geld terugeisen. De verkoper is dan verplicht om je geld onmiddellijk terug te betalen.
Onmiddellijke terugbetaling in speciale gevallen
In bepaalde gevallen hoef je de verkoper geen bijkomende leveringstijd te geven, meer bepaald wanneer je hem (bv. via e-mail) hebt laten weten dat de leveringstermijn voor jou essentieel was en wanneer hij heeft bevestigd dat hij zich aan de afgesproken datum zou houden.
In dat geval mag je je geld onmiddellijk terugvragen als de verkoper zich niet aan zijn woord houdt.
Wat als je pakje zoek is geraakt?
Helaas kan het gebeuren dat een pakje verloren raakt. Dat is dan de verantwoordelijkheid van de onlineverkoper. Hij moet ervoor zorgen dat je de aankoop alsnog ontvangt, indien nodig door hem opnieuw te verzenden.
De prijs die je op het moment van de bestelling hebt betaald, blijft uiteraard geldig. De verkoper kan daar alleen aan ontsnappen als hij kan aantonen dat de fout bij jou ligt, bijvoorbeeld omdat je een fout adres hebt doorgegeven.
Voorkom dat je pakje verloren raakt
Let op: als je afwezig bent op het ogenblik van de levering, neem dan je voorzorgen. Als je de bezorger laat weten dat hij het pakje op je terras of in de tuin mag achterlaten, heb je achteraf weinig opties als het kwijt raakt.
Kredietkaart kan redding brengen
Als de verkoper niet reageert, heb je soms nog een troef in handen indien je met een kredietkaart hebt betaald. Aan sommige kaarten is immers een verzekering gekoppeld waardoor je je geld terugkrijgt ingeval je aankoop niet wordt geleverd en je het probleem tevergeefs hebt proberen te regelen.
Heb je een Visa-kaart of Mastercard, dan kun je de aankoop ook betwisten via de website mijnkaart.be.
Een ander probleem met de levering van je pakje?
Heb je een andere vraag over de levering van je bestelling, lees dan ook ons dossier over kopen via het internet.
Bij onze Adviesdienst kun je eveneens terecht met je vragen. Je kunt onze experts online bereiken en elke werkdag bellen tussen 9 en 12.30 uur of tussen 13 en 17 uur (16 uur op vrijdag) op het nummer 02 542 34 34.