Antwoord van expert

Lokaal shoppen? Soms blijkt het anders uit te vallen ...

01 juni 2021
Karine Serck © foto: Hendrik De Schrijver

Het is niet omdat de extensie van de webshop .nl of .be is dat je ook lokaal koopt. Onze expert Danielle Drykoningen legde aan Karine Serck uit waarom het zo belangrijk is om vooraf na te gaan waar een onlineshop gevestigd is.

Karine Serck (foto) uit Liedekerke: “Ik bestelde via Steli-t.nl een jurk. Ik zag het helemaal zitten. Want naast heel wat aanlokkelijke aanbiedingen was er een overvloed aan positieve waarderingen van enthousiaste kopers. Maar het werd een flop: de levering liet weken op zich wachten en de kwaliteit van de jurk was allesbehalve. Toen ik contact opnam met Steli-t.nl, beweerden niet zij maar een derde verkoper aansprakelijk te zijn. En als ik de jurk wilde terugsturen, moest dat op mijn kosten én naar … China. Ik voel me bedot, ik dacht bij een Nederlands bedrijf te kopen.”

Het antwoord van onze expert

Je bent helaas niet alleen met je ervaring met dat soort attractieve maar malafide websites. Je ziet ze almaar vaker, onder meer via advertenties op Facebook. Het probleem is dat ze de indruk geven dat je lokaal koopt – de extensie “nl” geeft nog een gevoel van dichtbij –, terwijl de echte verkoper in China zit. Die informatie staat doorgaans nergens op de site, of heel goed verstopt.

Chinese onlineverkopers zijn meestal geen toonbeeld van hoe het moet. De levering kan weken duren, als er al wordt geleverd. En problemen geraken niet of moeilijk opgelost. De verkoper is moeilijk bereikbaar, wijst zijn verantwoordelijkheid af of stuurt je met een kluitje in het riet. Terugsturen wordt administratief moeilijk gemaakt en is bovendien duur. In de praktijk sta je machteloos. Bij webshops van buiten de EU is de Europese bescherming immers heel moeilijk af te dwingen en de plaatselijke regels bieden veel minder bescherming aan de consument.

Wij raden daarom altijd aan om vooraf na te gaan waar de onlineshop gevestigd is. Een verkoper die alleen via mail bereikbaar is, is meestal niet koosjer, het is belangrijk dat hij zijn adresgegevens vermeldt. En lees zeker de terugstuurvoorwaarden. Ga bij een shop die je niet kent, ook op zoek naar reviews van buiten de site zelf. Of gebruik de webshopcheck van ECC België

Een probleem? Wij kunnen je helpen

Heb je ook een probleem? Aarzel niet, neem contact op met de experts van onze Adviesdienst.

Contacteer onze Adviesdienst


Afdrukken Versturen via e-mail